Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2012, 13:05   #1
eno2
Banneling

Standaard Hong Kong

Hoe kan men onder een Chinees communistisch regime democratie eisen?
(15 jaar Hong Kong onder China)
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2012, 13:07   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Hong Kong doet het erg goed.

Smooth political transition ook.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2012, 13:12   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er is trouwens niet veel verschil in inspraak vanwege de burger in de 'geconsolideerde democratiën' in 'het westen' en een systeem waar je niet verwacht wordt bolletjes te gaan kleuren om de zoveel jaar.

Je hebt eigenlijk ook geen 'partijen' nodig om een democratisch gehalte aan je samenleving te geven.

Nu ja, iedereen pocht graag over de goedheden van het eigen systeem. Die arrogantie maakt blind voor de dikwijls veel genuanceerdere realiteit.

Over Hong Kong

Citaat:
Fifteen years later, none of those Western bogeymen predictions about Chinese heavy-handedness in Hong Kong came true. The third smooth transition of power in Hong Kong under China is already on. Chinese Vice President Xi Jinping - the next Dragon Emperor - has given it his full blessing.

Here's the key Xi quote; "Fifteen years after the handover, Hong Kong has gone through storms. Overall, the principle of 'one country, two systems' has made enormous strides… Hong Kong's economy has developed well and citizens' livelihoods have improved. Progress has been made in democratic development, and society has become harmonious."

Well, not that harmonious. True, Hong Kong is the IPO capital of the world. It's the top offshore center in the world for yuan trading. It's a matchless world city - in many aspects putting even New York to shame; the best the world has to offer in an ultra-compact environment. The city's economy grew every year except in 2009 - during the world economy abyss. Annual GDP growth has been 4.5% on average. Unemployment is never higher than 6%.

But Hong Kong still has not made the transition towards a high-value-added, knowledge-based economy. The outgoing administration by Donald Tsang bet on "six new pillar industries" which should have "clear advantages" for growth; cultural and creative industries, medical services, education, innovation and technology, testing and certification services, and environmental industries.

But their development, so far, has been negligible. Hong Kong still relies basically on its four core industries; financial services, tourism, professional services, and trading. Over 36 million tourists a year won't turn Hong Kong into a knowledge-based society. Most of them are from - where else - the mainland. The backlash is immense; most Hong Kongers deride them as "locusts" - country bumpkins with suitcases overflowing with yuan buying everything cash. And this while inside Hong Kong itself the wealth gap is widening dramatically.

As far as Beijing is concerned, it all comes down to "crossing the river while feeling the stones". Here's Xi, once again; "The SAR [Special Administrative Region] government has united various social sectors under the strong support of the central government and the motherland." The motherland has its own ideas on reviving the Silk Road - and perhaps Hong Kong could be part of it, a least on the financial services side. Maybe it's time to party like it's 1997 and hit the Taklamakan again. Well, you can take the boy our of the Silk Road, but you can't take the Silk Road out of the boy.
De kloof tussen arm en rijk is een probleem dat ook in Europa en de VS steeds groter wordt.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 juli 2012 om 13:17.
Oud 1 juli 2012, 13:13   #4
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hoe kan men onder een Chinees communistisch regime democratie eisen?
(15 jaar Hong Kong onder China)
Een beetje een verwarde uitleg denk ik
als je vandaag van Hong-kong naar china reist , vb met de bus naar Guangzhou, dan moet je nog altijd uitstappen aan de grens en een lange rij controle paseren .

Hong kong is dan ook nog steeds niet echt verbonden of een open wereld met China .

Als je geen veroordelingen hebt opgelopen is Hong-Kong eerder een vrij open wereld . ik ben er heel graag , heb inmiddels een frequent vistors pas en hoef geen pasport controle meer .

begrijp je link niet goed met communisme ?
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2012, 13:25   #5
eno2
Banneling

Standaard

Ik heb me erg op de vlakte gehouden omdat ik over Hong Kong haast niets weet, en heb dus alleen een zinnetje geciteerd van BBC World service naar aanleiding van betogingen voor meer democratie in Hong KOng. Ik hoop wat op te steken van deze draad hier.
Oud 1 juli 2012, 13:47   #6
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb me erg op de vlakte gehouden omdat ik over Hong Kong haast niets weet, en heb dus alleen een zinnetje geciteerd van BBC World service naar aanleiding van betogingen voor meer democratie in Hong KOng. Ik hoop wat op te steken van deze draad hier.
Hou rekening met de selectie die mediakanalen maken uit de honderden betogingen die er wekelijks plaats vinden in de wereld. Zo wordt een 'opinie' gecreëerd bij de bevolking. Ik merk goed hoe dit werkt vanuit Latijns Amerika. De westerse media heeft een duidelijke politieke agenda.

Website
Oud 1 juli 2012, 19:14   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Hou rekening met de selectie die mediakanalen maken uit de honderden betogingen die er wekelijks plaats vinden in de wereld. Zo wordt een 'opinie' gecreëerd bij de bevolking. Ik merk goed hoe dit werkt vanuit Latijns Amerika. De westerse media heeft een duidelijke politieke agenda.
Nu ja, een bezoek van president Hoe is ook niet helemaal niks.
Ik zal eens in de alternatieve media kijken. De Wereld Morgen of zo.
Oud 2 juli 2012, 23:52   #8
Klarekijk
Banneling

Standaard

De betogingen in hong-kong gaan grotendeels over migratie , Hong-Kong is een heel vrij en moderne samenleving met veel mogelijkheden , en vele chinezen komen dan ook naar Hon-Kong om hun kindjes daar te baren om de verworven rechten en vrijheden van Hong-kong mee te geven aan hun kind .
De bevolking van Hong-Kong ziet dat niet echt zitten , en maken zelfs liedjes over de migratie zijnde als het een sprinkhanenplaag is .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 02:23   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
The feeling among the marching 400,000 this Sunday boiled down to an immense frustration about having being handed a non-representative government in perpetual collusion with big business. Virtually everyone points to way more democratic Taiwan or South Korea as examples of what Hong Kong could be in terms of solving its practical problems concerning housing, welfare and the environment.
Het nieuwe 'communisme'.

Website
Oud 3 juli 2012, 02:52   #10
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is trouwens niet veel verschil in inspraak vanwege de burger in de 'geconsolideerde democratiën' in 'het westen' en een systeem waar je niet verwacht wordt bolletjes te gaan kleuren om de zoveel jaar.

Je hebt eigenlijk ook geen 'partijen' nodig om een democratisch gehalte aan je samenleving te geven.

Nu ja, iedereen pocht graag over de goedheden van het eigen systeem. Die arrogantie maakt blind voor de dikwijls veel genuanceerdere realiteit.
Hooguit een kwestie van semantiek dus.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  075-Autocracy-Theocracy-Democracy.jpg‎
Bekeken: 109
Grootte:  39,8 KB
ID: 86474  

Oud 3 juli 2012, 02:56   #11
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu ja, een bezoek van president Hoe is ook niet helemaal niks.
Inderdaad.

Hu Jintao is staatshoofd van China, een land met 1,3 miljard inwoners.

Da's het meest bevolkte land van de planeet aarde, met 7 miljard inwoners.
Oud 3 juli 2012, 13:48   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Hooguit een kwestie van semantiek dus.
Niet steeds. anders zou men niet de moeite doen verkiezingsfraude te plegen zoals in Mexico vermoedelijk alweer. In Latijns America kan er democratisch wel nog een verschil gemaakt worden. ik betwijfel of dat in Europa nog kan. Ik zie er geen partij dicht bij de macht die in staat is een bedrijf te renationaliseren bv.

Website
Oud 3 juli 2012, 17:34   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet steeds. anders zou men niet de moeite doen verkiezingsfraude te plegen zoals in Mexico vermoedelijk alweer. In Latijns America kan er democratisch wel nog een verschil gemaakt worden. ik betwijfel of dat in Europa nog kan. Ik zie er geen partij dicht bij de macht die in staat is een bedrijf te renationaliseren bv.
Er zijn een hoop banken genationaliseerd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be