Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2004, 09:32   #1
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Openheid topinkomens heeft desastreus effect'

DEN HAAG - De openheid over inkomens aan de top van het bedrijfsleven in Nederland heeft een "absoluut desastreus effect" gehad en werkt contraproductief. Dat stelde president-commissaris Aad Jacobs van Koninklijke Olie in een interview met het zaterdag verschenen magazine 'Shell Venster'.

"Doordat alles nu openbaar is, zien sommigen dat ze minder verdienen dan anderen in een volgens hen vergelijkbare positie. Ze zijn niet eens ontevreden over de hoogte van hun beloning, maar worden ontevreden omdat ze op lijstjes minder verdienen dan een ander", aldus de oud-topman van bankverzekeraar ING.
(c) ANP
Dit is het effect op korte termijn, wat zal het effect op lange termijn echter zijn? Hebben die mensen met hoge inkomens wel redenen tot klagen?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2004, 14:38   #2
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Hebben die mensen met hoge inkomens wel redenen tot klagen?
In vergelijking met hoe men 100 jaar geleden leefde, heeft vandaag de dag niemand te klagen. Anderzijds kan je ook stellen dat iedereen het recht heeft om te klagen, het is maar hoe je het bekijkt.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2004, 22:12   #3
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Hebben die mensen met hoge inkomens wel redenen tot klagen?
In vergelijking met hoe men 100 jaar geleden leefde, heeft vandaag de dag niemand te klagen. Anderzijds kan je ook stellen dat iedereen het recht heeft om te klagen, het is maar hoe je het bekijkt.
Fout: hier hoeft niemand te klagen in vgl met hoe men 100 jaar geleden leefde. Maar dat geldt niet overal op aarde. Wel bijna overal.
In een groot deel van Afrika is de levenskwaliteit er sterk op achteruitgegaan, door een groeiende bevolking zonder meegroeiende technologie.
Het duidelijkste voorbeeld is hoeveel voedsel er per kop gegeten wordt.

Maar mits een aantal maatregelen zoals vrijhandel en vrijere migratie zouden die mensen ook gemakkelijk van de vooruitgang kunnen profiteren (net zoals wij trouwens).
Oud 5 juli 2004, 22:58   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Fout: hier hoeft niemand te klagen in vgl met hoe men 100 jaar geleden leefde. Maar dat geldt niet overal op aarde. Wel bijna overal.
In een groot deel van Afrika is de levenskwaliteit er sterk op achteruitgegaan, door een groeiende bevolking zonder meegroeiende technologie.

Maar mits een aantal maatregelen zoals vrijhandel en vrijere migratie zouden die mensen ook gemakkelijk van de vooruitgang kunnen profiteren (net zoals wij trouwens).
Ook hier leven nog mensen zoals 100 jaar geleden, we hebben nog daklozen.
Anderzijds is het zelfs niet meer toegelaten om zo te leven.
Woon maar eens op een camping.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2004, 23:08   #5
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:

En wat eten die daklozen, wat eten ze (en in praktijk: wat drinken ze)? Ze leven helemaal niet als 100 jaar geleden. En hun situatie is duidelijk beter geworden.
Oud 5 juli 2004, 23:31   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
En wat eten die daklozen, wat eten ze (en in praktijk: wat drinken ze)? Ze leven helemaal niet als 100 jaar geleden. En hun situatie is duidelijk beter geworden.
Wat aten ze 100 jaar geleden, of in de praktijk, wat dronken ze toen.
De winters zijn nog even koud als 100 jaar geleden maar daar zul jij niet veel meer van voelen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2004, 08:14   #7
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat aten ze 100 jaar geleden, of in de praktijk, wat dronken ze toen.
De winters zijn nog even koud als 100 jaar geleden maar daar zul jij niet veel meer van voelen.
De winters zijn minder koud. En al zeker in de steden.
Oud 6 juli 2004, 08:15   #8
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
'Openheid topinkomens heeft desastreus effect'

DEN HAAG - De openheid over inkomens aan de top van het bedrijfsleven in Nederland heeft een "absoluut desastreus effect" gehad en werkt contraproductief. Dat stelde president-commissaris Aad Jacobs van Koninklijke Olie in een interview met het zaterdag verschenen magazine 'Shell Venster'.

"Doordat alles nu openbaar is, zien sommigen dat ze minder verdienen dan anderen in een volgens hen vergelijkbare positie. Ze zijn niet eens ontevreden over de hoogte van hun beloning, maar worden ontevreden omdat ze op lijstjes minder verdienen dan een ander", aldus de oud-topman van bankverzekeraar ING.
(c) ANP
Dit is het effect op korte termijn, wat zal het effect op lange termijn echter zijn? Hebben die mensen met hoge inkomens wel redenen tot klagen?
Waarom eigenlijk enkel openheid voor de topinkomens. Als je vindt dat er openheid moet zijn moet dat maar van alle inkomens zijn.
Oud 6 juli 2004, 08:19   #9
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Waarom eigenlijk enkel openheid voor de topinkomens. Als je vindt dat er openheid moet zijn moet dat maar van alle inkomens zijn.
Ik denk dat die maatregel voor de topinkomens er voornamelijk is gekomen onder druk van de publieke opinie en de fiscus. De eerste omdat die de ontslagvergoedingen voor directeurs die slecht werk geleverd hebben aan de veel te hoge kant vinden, de tweede omdat die graag weten hoeveel zo'n topmanager echt verdiend en niet wat die wel graag zou willen aangeven aan de belastingen

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2004, 08:50   #10
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat die maatregel voor de topinkomens er voornamelijk is gekomen onder druk van de publieke opinie en de fiscus. De eerste omdat die de ontslagvergoedingen voor directeurs die slecht werk geleverd hebben aan de veel te hoge kant vinden, de tweede omdat die graag weten hoeveel zo'n topmanager echt verdiend en niet wat die wel graag zou willen aangeven aan de belastingen
Waarom zou de fiscus dan niet willen weten hoeveel de rest echt verdient? En waarom zou de publieke opinie moeten weten hoeveel geld directeurs verdienen? Dat aandeelhouders dat willen weten: correct. Maar "de publieke opinie?".
Oud 6 juli 2004, 13:42   #11
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

De fiscus weet tot de laatste eurocent wat ik verdien.
Dat geldt voor alle werknemers en ambtenaren in dit land trouwens.
De aangifte, de paperasserij (judasserij) is aan mij al jaren een compleet verspilde inspanning. En dan duurt het nog een vol jaar vooraleer men in Brussel één en ander nagekeken heeft.

Als men nu eens werk zou willen maken van een efficiënte koppeling van een aantal databanken en van een effectieve internationale gegevensuitwisseling, dan zou het aanpakken van fiscale en sociale fraude al heel wat vlotter verlopen.
Oud 6 juli 2004, 17:48   #12
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
De aangifte, de paperasserij (judasserij) is aan mij al jaren een compleet verspilde inspanning. En dan duurt het nog een vol jaar vooraleer men in Brussel één en ander nagekeken heeft.

Als men nu eens werk zou willen maken van een efficiënte koppeling van een aantal databanken en van een effectieve internationale gegevensuitwisseling, dan zou het aanpakken van fiscale en sociale fraude al heel wat vlotter verlopen.
Als ik de never ending story van de kruispuntbank zie, dan vrees ik dat er heel wat mensen en niet van de minste, geen enkel belang hebben in die gegevensuitwisseling.
Men kan beweren dat er geen netwerken actief zijn in dit land, maar men kan mij niet verklaren waarom iedere poging tot efficiënte datauitwissenling tot een vroege dood is veroordeeld. En dat kan geen éénmansactie zijn.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2004, 21:33   #13
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

@Dorus

"Uiteraard" is hier onwil in het spel... tenzij het zou gaan om een zo manifeste incompetentie dat men de hele top van de FOD financiën (en nog een paar andere FOD's) stante pede zou moeten ontslaan. Hier ligt nog een grotendeels onontgonnen politiek thema dat door "de mensen" zeker kan gesmaakt worden. Al was het alleen al omdat het raakt aan de essentiële "oneerlijkheid" en "dubbele moraal" die in het huidige fiscale systeem zit ingebouwd.
Oud 7 juli 2004, 02:24   #14
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille

Absoluut, ik kreeg onlangs een brief van de belastingsdienst met de vraag of ik akkoord ging met de bedragen zoals zij ze had ingevuld - door mijn operatie vorige zomer was die belastingsbrief mij ontgaan en na een lange revalidatieperiode helemaal vergeten - het klopte tot op de eurocent. Gelukkig had ze begrip voor mijn situatie toen en moest ik de 480 euro boete niet betalen
Volgens mij is er idd een pure onwil om die internationale gegevensuitwisseling concreet te maken. Tenslotte, voor wie is meer transparantie nadelig? Niet voor de kleine man met z'n bescheiden spaarrekeningetje. 't Zijn echter de grote kleppers en laten die nu net heel veel invloed hebben.
Oud 7 juli 2004, 19:48   #15
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

De kruispuntbank gaat niet over 'grote kleppers', maar over leefloners, mutualiteitstrekkers, werklozen, TAGgers etc.
Al bijna een decennium is de wet die de oprichting ervan organseert goedgekeurd.
Op dit ogenblik staat men nergens.
Ik vrees dat het over meer gaat dan over grote kleppers. Ik vrees dat het voor enkelen een princiepskwestie is. Een politiek standpunt dus.

En spijtig genoeg wijzen alle indicatoren naar links...
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be