Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2010, 12:20   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Vlaamse Oveerheid : toespraak minister president Peeters Ter gelegenheid van de Vlaam

Mijnheer de minister, Gouverneur, mijnheer de burgemeester, geachte dames en heren hier aanwezig.We zijn aan de vooravond van de Vlaamse feestdag hier in Kortrijk en ik ben blij u hier te mogen begroeten. 11 juli 2010 is een aparte editie. België beleeft moeilijke maar ook boeiende tijden. We staan voor belangrijke sociaal-economische uitdagingen. Voor belangrijke budgettaire uitdagingen ook. Daarenboven staat de haalbaarheid van een confederaal model op het spel en is de uitkomst onzeker. Al hebben de federale discussies de koers van Vlaanderen niet beïnvloed.Vanuit Vlaanderen hebben we alles gedaan om de gevolgen van de crisis op te vangen en Vlaanderen voor te bereiden op de toekomst. We hebben alternatieve routes getekend, voorposten uitgestuurd, zandbanken vermeden, wind gevonden en gebruikt om het zeil weer bol te zetten. Autonoom en met een vertrouwenwekkende ploeg.

Een eerste bestemming is 2020, het tijdshorizon van Vlaanderen in Actie. Met de Vlaamse Baaien, een ambitieus Vlaams programma voor 2100 en Flanders’ Care waar we gaan voor betere zorg, door innovatie, ondernemerschap en internationale valorisatie, hebben we wezenlijke stappen vooruit gezet.

Ik verwijs ook graag naar de steunmaatregelen voor onze bedrijven en de arbeidsmarkt die tijdens de zware crisis van de afgelopen twee jaar voor veel ondernemers en werknemers het verschil hebben gemaakt, een groot verschil. Onze industrie is in transitie. Het aanbod in de kinderopvang en de sector voor personen met een handicap is uitgebreid. Ondanks de crisis, dus ondanks de budgettaire krapte.
Dat betekent dat we woord willen houden, dat we de economie zuurstof geven en de zwakkeren in onze samenleving meetrekken. Het Vlaams Regeerakkoord is hierbij ons kompas.

Dat kompas blijft ook ons uitgangspunt voor onderhandelingen in tijden van federale windstoten. Tijdens mijn ontmoeting met de informateur heb ik gepleit voor een federale regering waarmee de Vlaamse regering goed kan samenwerken. In de verkiezingsstrijd ben ik vaak geciteerd, over de partijgrenzen heen, met mijn ambitie een “Copernicaanse omwenteling” te verwezenlijken. De idee genoot in de verkiezingsstrijd veel bijval. De essentie van de Copernicaanse omwenteling is dat het zwaartepunt van het beleid bij de deelstaten ligt en dat de federale overheid dat beleid zich dienstbaar opstelt. Vanavond geef ik u graag vier essentiële principes van deze Copernicaanse omwenteling mee; principes die het efficiënt functioneren van Vlaanderen moeten bekrachtigen.

Een eerste principe is dat de federale regering het Vlaamse beleid ondersteunt. Wij zeggen dus: faciliteer ondernemerschap en radicaal vernieuwende ondernemingen. Ons werkgelegenheids- en investeringsplan geeft meer zuurstof aan grote en kleine bedrijven, zodat die kunnen investeren.

We stimuleren onze ondernemers om open ondernemers te worden: ondernemers die openstaan voor de mogelijkheden van duurzame economische groei, de groene economie, innovatie en internationalisering. We zijn volop bezig onze industrie te transformeren als drijfveer voor open innovatie en een sterkere diensteneconomie. Dus ook voor een sterkere concurrentiekracht en in het belang van onze export, de motor van onze welvaart.

Welnu, dames en heren, geachte genodigden, de federale regering moet ons hierin steunen, bijvoorbeeld door belangrijke kosten zoals loonkosten en energiekosten goed te beheersen.

We vragen de federale regering ook om mee onze gezinnen te ondersteunen. Ondanks de grote Vlaamse inspanningen voor een sterk gezinsbeleid – zoals bijvoorbeeld de aanzienlijke investeringen in kinderopvang – leeft in Vlaanderen nog 11% van de kinderen in een gezin met een verhoogd armoederisico. Het Actieplan Armoedebestrijding dat de Vlaamse regering gisteren heeft goedgekeurd, en dat loopt over alle beleidsdomeinen, moet hier alvast een antwoord op geven. Vlaanderen kan nooit een topregio worden als we armoedebestrijding en sociale uitsluiting niet ten gronde aanpakken.

Een tweede principe van de Copernicaanse omwenteling is een grondige staatshervorming, met uitgebreide, duidelijke en homogene bevoegdheden voor de deelstaten. De leidraad voor de Vlaamse regering is de veelbesproken Octopusnota die in ons regeerakkoord is opgenomen en die verder bouwt op de resoluties van het Vlaams Parlement van 1999. Daardoor heeft het Vlaams programma een belangrijk democratisch en maatschappelijk draagvlak.
Alles wat in het kader van de federale regeringsonderhandelingen wordt afgesproken, zal daar ook aan getoetst worden.

Zo vragen wij meer bevoegdheden om een eigen werkgelegenheidsbeleid te kunnen voeren, op maat van Vlaanderen. Wij vragen de overheveling van de resterende federale bevoegdheden voor opleiding en permanente vorming naar de deelstaten, die trouwens al verantwoordelijk zijn voor onderwijs. Het is immers onaanvaardbaar dat er in tijden van hoge werkloosheid, nog altijd vacatures openstaan.

Ook voor het gezondheids- en gezinsbeleid, het bevorderen van het ondernemerschap, meer mobiliteit en alles wat in het energiebeleid zit, moeten we zelf beslissingen kunnen nemen. Fiscale autonomie hoort daar natuurlijk ook bij. De omstandigheden dwingen ons om op te komen voor deze eigen dynamiek. We moeten zelf gerichte keuzes kunnen maken.

Dames en heren,

De discussie over een verdere staatshervorming is delicaat in dit land. Ze is dat om psychologische redenen, om historische en politieke reden, ze is dat omwille van Brussel. Daarom is het zo belangrijk dat de onderhandelingen uitgaan vanuit zakelijke overwegingen. Vanuit een zakelijk belang ook. Elke deelstaat heeft zonder meer baat bij homogene bevoegdheden en meer fiscale verantwoordelijkheid.
D�*t moet het uitgangspunt zijn: een nieuwe zakelijkheid, ontdaan van emotionaliteit, toegespitst op objectieve argumenten en met een voorkeur voor overzichtelijkheid en eenvoud. Alleen het gezond verstand, de rede kan iedereen vooruit stuwen.

De rede zegt dat Vlaanderen met het afbouwen van zijn overheidsschuld jaar na jaar heeft geholpen de federale begrotingsdoelstellingen te bereiken en intussen op haar limieten stuit. Daar heeft niemand baat bij. Ook dat is een nuchtere analyse die we moeten durven te maken.

Elke overheid behoort een verantwoord budgettair beleid te voeren en met grote zorgvuldigheid een begrotingsevenwicht na te streven. Ze moet verantwoording afleggen over de financiële weerslag van haar beleidsmaatregelen. Dat betekent ook dat elke overheid zich moet beperken tot haar eigen bevoegdheden en geen belastinggeld mag gebruiken voor een beleid dat haar niet toekomt. Ik heb het nu natuurlijk over de zogenaamde usurperende bevoegdheden. De federale regering geeft geld uit in beleidsdomeinen waarvoor de gewesten of de gemeenschappen nu al bevoegd zijn. Deze uitgaven doorkruisen in veel gevallen het beleid van de gemeenschappen en gewesten.

Nuchtere zakelijkheid gebiedt dat wie de verantwoordelijkheid heeft, ook de centen krijgt, en omgekeerd.
Het spreekt dus ook voor zich dat de federale overheid voldoende financiële middelen moet overhouden om haar kerntaken correct ter harte te kunnen nemen.

Geachte genodigden,

Op deze Vlaamse feestdag benadruk ik ook onze band met Brussel. Wij laten Brussel niét los. Dat is ondenkbaar. Het derde principe van de Copernicaanse omwenteling gaat over een verdere versterking van de positieve band met onze hoofdstad. Zeker nu we voorzitter zijn van Europa zullen wij de troeven van Brussel benadrukken en linken aan de promotie van Vlaanderen in het buitenland.

Het Vlaamse regeerakkoord verwijst naar principes van ons staatsbestel waaraan niet kan worden geraakt. Voor de volledigheid geef ik ze nog eens mee:
• géén uitbreiding van het grondgebied van Brussels Hoofdstedelijk Gewest en
• géén bevoegdheden voor de Franse Gemeenschap in Vlaanderen.
Ik ben er van overtuigd dat er in dit land géén stabiliteit kan komen zolang de grenzen van Brussel in vraag gesteld worden.

Ik volg dezelfde logica, namelijk de logica van een rechtstaat, als ik zeg dat het arrest van het Grondwettelijk Hof voor de splitsing van het kiesarrondissement BHV moet worden uitgevoerd en dat het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde moet worden gesplitst ten behoeve van een betere rechtsbedeling.

Wij zijn een open en solidaire regio, wij stellen solidariteit niet in vraag. Voor ons betekent meer bevoegdheden ook méér samenwerking. Wij kiezen aanhoudend voor een duurzame samenwerking met alle overheden, gebaseerd op wederzijds respect en gelijkwaardigheid. Dat is meteen het vierde principe van de Copernicaanse omwenteling. Ik ben er wel van overtuigd dat de bestaande overleg- en samenwerkingsmechanismen veel meer van onderuit, door de deelstaten moeten worden georganiseerd.

Dames en heren,

De “Copernicaanse omwenteling” houdt een wijziging van de institutionele opbouw van ons land in. Ik verwijs hierbij graag naar het artikel 35 van de Grondwet dat zegt dat de deelstaten alle bevoegdheden krijgen die niet tot de kerntaken van de federale overheid behoren.

Vlaanderen moet een sociale, warme, gastvrije, democratische en ja, solidaire deelstaat zijn. Een deelstaat die de vrijheid van elke inwoner garandeert. Waar ook alle Vlamingen ook hun rechten en hun plichten kennen. De Copernicaanse omwenteling is zich onmiskenbaar aan het voltrekken. Het zwaartepunt zal naar de deelstaten verhuizen. In dat verband heb ik een voorstel van tekst – een “Handvest voor Vlaanderen” – geschreven. Bij de start van het komende parlementaire jaar, in september dus, zal ik aan het Vlaamse Parlement voorstellen om dit gezamenlijk te bespreken.

We stellen dit voor, we schrijven dat handvest, omdat we het belangrijk vinden om op een heldere, eenvoudige en beknopte manier te zeggen waar Vlaanderen voor staat: vandaag en in de toekomst, als deelstaat van België en als sterke regio binnen Europa.

Het moet de ambitie zijn dat deze tekst de basis vormt voor de deelstaat Vlaanderen. Inhoudelijk zie ik dan ook twee grote luiken in het tekstvoorstel voor een “Handvest voor Vlaanderen”:
o de rechten en vrijheden, ontleend aan het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie en de Belgische Grondwet. Het Europees Handvest wil een ruimte tot stand brengen van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid. Als deelstaat sluit Vlaanderen zich daar volledig bij aan. Het moet een boodschap zijn voor elke Vlaamse burger, maar ook bijdragen tot een sterker imago van Vlaanderen in het buitenland.

o de beginselen van de organisatie van de democratische deelstaat Vlaanderen en die nu verspreid zijn over heel wat teksten (Belgische Grondwet, bijzondere wet, bijzonder decreet).

Dames en heren,

Vlaanderen schittert in Europa. En Europa schittert in Vlaanderen. Het Europees voorzitterschap is voor Vlaanderen een mooie kans om te tonen wat we waard zijn en wie we zijn: een open, dynamische en gastvrije regio die fier is op haar verleden en vol vertrouwen de toekomst ingaat. En ja, we leggen de lat hoog. Niet alleen met ons vaarschema “Vlaanderen in Actie”, maar ook als voortrekker in Europa. We zullen pleiten voor een grotere rol voor de Europese regio’s en de inwoners van de Europese Unie. We zullen ijveren voor een Europa dat rekening houdt met onze uitdagingen en dat er in slaagt onze diversiteit om te zetten in een competitief voordeel.

Vlaanderen schittert in België, Europa én in de wereld. We willen dat Vlaanderen een sterke economische, sociale, ecologische en politieke realiteit is, nu en in de toekomst. We staan vandaag voor een cruciaal moment; er doet zich nu een belangrijke kans voor om verdere stappen zetten in de Copernicaanse omwenteling volgens de 4 essentiële principes zoals ik ze zonet heb geschetst. Daarvoor wil ik me verder inzetten, om de belangen van de Vlamingen en van Vlaanderen te verdedigen. Ik wens u van ganser harte een schitterende Vlaamse feestdag toe.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 14:42   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Steek uw Vlaanderen In Actie waar de zon niet schijnt, meneer de president.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 15:07   #3
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Steek uw Vlaanderen In Actie waar de zon niet schijnt, meneer de president.
²

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 15:28   #4
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Het is weer typisch dat men in Vlaanderen vooral ambitie toont op vlak van bevoegdheden die ze niet hebben. En bon wat is de meerwaarde van die "grondwet" behalve symbolsch?"
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 05:29   #5
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Het afbouwen van de Vlaamse overheidsschuld (die er niet is volgens wat ik hier al een paar keer heb mogen lezen) lukt precies niet echt goed.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be