Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2015, 16:39   #1
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard De Arabische wereld roert zich tegen Mohammed-cartoons

CHARLIE HEBDO Drie dagen na de jongste uitgave van Charlie Hebdo, waarop Mohammed met een traan en een 'Je suis Charlie'-bordje de cover siert, blijft het satirische tijdschrift in de Arabische wereld voor deining zorgen. Dat meldt de Franse krant Le Monde.

Overheden en islamitische instanties in Egypte, maar ook in Jeruzalem en Senegal, hebben de publicatie van het satirische tijdschrift al bekritiseerd. Tunesië, Marokko en Algerije hebben de verkoop van Charlie Hebdo verboden. Maar ook gewone burgers roeren zich. Een overzicht.

Gewelddadige protesten in Niger
Voor de tweede dag op rij zijn zaterdag rellen uitgebroken in Niger bij protesten tegen Charlie Hebdo. In de hoofdstad Niamey gebruikte de politie traangas om een menigte uiteen te drijven. Zeker twee politievoertuigen gingen in vlammen op bij de belangrijkste moskee.

De autoriteiten hadden een door moslimleiders georganiseerde mars door de stad verboden. Er waren geen berichten over gewonden. De protesten zijn onder andere gericht tegen de voorpagina van Charlie Hebdo waarop een huilende Mohammed te zien is.

Vrijdag kwamen in de tweede stad van het land, Zinder, zeker vier mensen om bij een betoging die uit de hand liep. Niger is een vroegere Franse kolonie.

Palestijnse betoging in Oost-Jeruzalem
"De islam is een religie van vrede" en "Mohammed zal altijd onze gids zijn", valt te lezen op spandoeken in Oost-Jeruzalem, het Palestijnse deel van Jeruzalem dat bezet wordt door Israël .

De grootmoefti van Jeruzalem, de hoogste religieuze autoriteit in de Palestijnse gebieden, heeft in zijn preek de cartoons van Charlie Hebdo dan wel niet vermeld; toch heeft hij op woensdag de 'belediging' van moslims gehekeld.

Vannacht hebben onbekenden de muur van het Franse culturele centrum in Gaza beklad met opschriften als: "Journalisten van Charlie Hebdo, jullie wacht de hel." Intussen is het centrum gesloten omdat er vanochtend twee explosies voor de ingang waren. De aanslag is intussen al opgeëist door fundamentalisten.

2.500 manifestanten in Jordanië
Vrijdag vond een betoging plaats in Amman waar 2.500 manifestanten, veelal leden van het Moslimbroederschap en jongerenorganisaties, onder strenge bewaking hebben betoogd met banners die de 'aanslag op de grote profeet' hekelden.

Koning Abdallah II, die zondag aan de mars in Parijs tegen 'terrorisme' deelnam, heeft intussen Charlie Hebdo gekwalificeerd als "onverantwoordelijk en onwetend".

Verder waren er ook betogingen in Algerije, Senegal, Mali, Pakistan, Soedan, Qatar en Afghanistan.

http://www.hln.be/hln/nl/1275/Islam/...cartoons.dhtml
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 19:30   #2
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Jaja, islam is vrede.
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 19:33   #3
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Jaja, islam is vrede.
Dat is het niet, maar ik zie niet zo goed in hoe deze demonstraties dat aantonen?

Bij demonstraties horen nu eenmaal rellen, mooi man.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 19:41   #4
schietboog
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dat is het niet, maar ik zie niet zo goed in hoe deze demonstraties dat aantonen?

In Niamey (Niger) staken betogers 7 kerken in brand. Dat kan men moeilijk nog over rellen spreken.
Beeld U in dat er tijdens een Pegida betoging 7 moskeen in brand gestoken worden. De arabische gemeenschap zou het over gruweldaden hebben en de hel zou losbreken.

http://m.gva.be/cnt/dmf20150117_0147...n-in-brand#top
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)

Laatst gewijzigd door schietboog : 17 januari 2015 om 19:43.
Oud 17 januari 2015, 19:44   #5
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Niamey (Niger) staken betogers 7 kerken in brand. Dat kan men moeilijk nog over rellen spreken.
Beeld U in dat er tijdens een Pegida betoging 7 moskeen in brand gestoken worden. De arabische gemeenschap zou het over gruweldaden hebben en de hel zou losbreken.
Dat is het punt niet. Waar het omgaat is dat je redenering niet juist is.

Deze demonstraties zijn volgens jou het bewijs dat de islam geen vredelievende religie is, maar ik zie niet in hoe deze demonstraties dat aantonen.

Kan het niet gewoon zijn dat die mensen die die kerken in brand hebben gestoken, doorgeslagen idioten zijn? niet alles hoeft direct aan de islam te worden gelinkt he.
Oud 17 januari 2015, 19:57   #6
schietboog
Minister

Standaard

Citaat:

Deze demonstraties zijn volgens jou het bewijs dat de islam geen vredelievende religie is, maar ik zie niet in hoe deze demonstraties dat aantonen.

Kan het niet gewoon zijn dat die mensen die die kerken in brand hebben gestoken, doorgeslagen idioten zijn? niet alles hoeft direct aan de islam te worden gelinkt he.

Men kan toch minstens stellen dat moslims de laatste jaren oververtegenwoordigd zijn wanneer het gaat om aanslagen, oorlogen, schending van elementaire vrijheden en rechten, ...

Ik ga inderdaad misschien wat kort door de bocht, maar vnl als tegenreactie tegenover wat er nu continu door media & politiek wordt verteld.
In een ander topic gebruikte ik volgende ( wat simpele) vergelijking :
als vooral blonde mensen aanslagen plegen, zou het dan niet minstens de moeite zijn om te onderzoeken of er een causaal verband is ? Of moeten we, zoals we nu continu over de islam te horen krijgen, dat blond zijn sowieso niets met die aanslagen te maken heeft.

Laatst gewijzigd door schietboog : 17 januari 2015 om 19:58.
Oud 17 januari 2015, 20:02   #7
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men kan toch minstens stellen dat moslims de laatste jaren oververtegenwoordigd zijn wanneer het gaat om aanslagen, oorlogen, schending van elementaire vrijheden en rechten, ...

Ik ga inderdaad misschien wat kort door de bocht, maar vnl als tegenreactie tegenover wat er nu continu door media & politiek wordt verteld.
In een ander topic gebruikte ik volgende ( wat simpele) vergelijking :
als vooral blonde mensen aanslagen plegen, zou het dan niet minstens de moeite zijn om te onderzoeken of er een causaal verband is ? Of moeten we, zoals we nu continu over de islam te horen krijgen, dat blond zijn sowieso niets met die aanslagen te maken heeft.
1: Dat kun je zeker vaststellen.

2: Dat moet men dan zeker onderzoeken. IK ontken ook nergens dat moslims oververtegenwoordigd zijn in terroristische aanslagen hé, sterker nog: ik erken dat ik genoeg andere topics.

Wat ik alleen mis is een echte kritische blik jegens de islam. Ik zie vooral mensen die elke kritiek richting de islam wegdoen als islamofobie en mensen die geen kritiek hebben op de islam, maar van islam-bashen hun hobby hebben gemaakt.
Oud 17 januari 2015, 20:04   #8
schietboog
Minister

Standaard

Citaat:
1: Dat kun je zeker vaststellen.

2: Dat moet men dan zeker onderzoeken. IK ontken ook nergens dat moslims oververtegenwoordigd zijn in terroristische aanslagen hé, sterker nog: ik erken dat ik genoeg andere topics.

Wat ik alleen mis is een echte kritische blik jegens de islam. Ik zie vooral mensen die elke kritiek richting de islam wegdoen als islamofobie en mensen die geen kritiek hebben op de islam, maar van islam-bashen hun hobby hebben gemaakt.
Dan zijn we het eens.
Oud 17 januari 2015, 20:37   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wel, dan vind ik het toch vrij merkwaardig dat er schijnbaar flink wat van die idioten in moslimlanden rondlopen. In Egypte wordt om de zoveel tijd wel eens een kerk van de Kopten in brand gestoken, om de zoveel tijd worden huizen van Kopten geplunderd, om de zoveel tijd verdwijnen er Koptische meisjes...

En als we de wereldkaart bekijken, dan zien we steeds weer datzelfde patroon terugkeren in moslimlanden waar er ook een christelijke of andersgelovige minderheid is.

Heeft u trouwens ooit als eens het leven van Mohammed gelezen? Of de zogenaamde koranverzen uit Medina?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 20:42   #10
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, dan vind ik het toch vrij merkwaardig dat er schijnbaar flink wat van die idioten in moslimlanden rondlopen. In Egypte wordt om de zoveel tijd wel eens een kerk van de Kopten in brand gestoken, om de zoveel tijd worden huizen van Kopten geplunderd, om de zoveel tijd verdwijnen er Koptische meisjes...

En als we de wereldkaart bekijken, dan zien we steeds weer datzelfde patroon terugkeren in moslimlanden waar er ook een christelijke of andersgelovige minderheid is.

Heeft u trouwens ooit als eens het leven van Mohammed gelezen? Of de zogenaamde koranverzen uit Medina?
Je wil mij graag in een hokje duwen, maar dat gaat je niet lukken.
Oud 17 januari 2015, 21:57   #11
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Charlie Hebdo réimprimé pour être tiré �* 7 millions d'exemplaires
Ce tirage de 7 millions d'exemplaires est un record dans l'histoire de la presse d'informations française, selon les historiens.
We moeten meer ambitieus zijn en streven naar een wereldrecord.
Oud 17 januari 2015, 22:17   #12
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U moet niet bang zijn. Alleen VB-ers worden in een hokje geduwd. Vertel ons maar gerust uw mening.
Oud 17 januari 2015, 22:39   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk hokje dan wel?

Mag ik trouwens verbaasd zijn dat u eigenlijk niet ingaat op de inhoud van het bericht?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 23:11   #14
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

http://m.gva.be/cnt/dmf20150117_0147...n-in-brand#top
Absoluut juist.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 03:04   #15
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Laat ze betijen in eigen regio. Niet moeien.
Hou ze desnoods met geweld in eigen regio en stuur de vroeger geimporteerde uitwassen terug. Wel moeien.

Een efficient en erg selectief toegankelijk Fortress Europe oprichten met Cordon Sanitair. (We hebben in Belgie zelfs de know-how van dat laatste!)
Oud 18 januari 2015, 03:08   #16
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Soera 98.6:

< Zij die ongelovig zijn van de lieden van de Schrift en ook de genotengevers zijn in het vuur van Ğahannam eeuwig-levend daarin. Diegenen zijn de slechtste der schepselen. >

bron: De Koran

uit het Arabisch vertaald door prof. dr. J.H. Kramers
bewerkt door drs. Asad Jaber en prof. dr. Johannes J.G. Jansen

Rainbow Pockets / ISBN 978 90 417 0598 3

< The unbelievers of the People of the Book and the idolaters shall be in the Fire of Gehenna, therein dwelling forever; those are the worst of creatures. >

bron: The Koran

Translated with an Introduction by Arthur J. Arberry

Oxford University Press / ISBN 0-19-281628-4

< Oui, ceux des gens du Livre qui mécroient, ainsi que les faiseurs de dieux : au feu de la Géhenne ! pour y demeurer éternellement. De toute la création ce sont eux les pires ! >

bron: Le Saint Coran

Traduction et Commentaire de

Muhammad Hamidullah
avec la collaboration de M. Léturmy

Nouvelle Edition Corrigée et Augmentée 1989

Amana Corporation / ISBN 0-9195957-04-3

DE SLECHTSTE DER SCHEPSELEN - THE WORST OF CREATURES - LES PIRES

---------------------------------------------------------------------------------------

Dat is wat De Engel Gabriel tegen De Profeet zou hebben gezegd, dus.

Zelfs het Ebola-virus staat een trapje hoger op de rangorde, alsmede uiteraard de 'martelaren' van IS, Boko Haram, Taliban, ...

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 18 januari 2015 om 03:10.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 07:31   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Demonstraties en wat opstootjes om je ongenoegen te uiten moeten kunnen.Echter is er nog een wereld van verschil met je ongenoegen uiten en mensen brutaal vermoorden opdat ze je zogezegd beledigd.....je mening moet je verkondigen met woorden en niet met kogels.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 09:23   #18
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaja, islam is vrede.
Religie is achterlijk
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 09:48   #19
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Laat ze betijen in eigen regio. Niet moeien.
Hou ze desnoods met geweld in eigen regio en stuur de vroeger geimporteerde uitwassen terug. Wel moeien.

Een efficient en erg selectief toegankelijk Fortress Europe oprichten met Cordon Sanitair. (We hebben in Belgie zelfs de know-how van dat laatste!)
Mag ik eventjes aandringen?
Oud 18 januari 2015, 20:37   #20
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

De terror van de islam zal in ieder geval niet stoppen. Het is nu eenmaal de manier hoe islam zich heeft verspreid, niet door zendelingen, of door evangelisme zoals het christendom maar door puur geweld and chaos.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be