Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2012, 10:16   #1
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard tweekamerstelsel in Vlaanderen + afschaffen kiedrempel + "winner-take-all" + Brussel

Ik las dit in een ander topic.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Liever zie ik ook op Vlaams niveau één kieskring zonder kunstmatige kiesdrempel. (Of, ja, twee best, Brussel kan om praktische redenen best een aparte kieskring blijven, aangezien zij enkel voor de Vlaamse Gemeenschap erbij horen.) Deze Vlaamse kieskring heeft dan een kiesdrempel van ongeveer 1%.
Deze post gaf me volgend idee, maar hoorde niet echt thuis in dat topic:

Er wordt atijd geklaagd dat er een gebrek is aan slagkracht in een representatieve democratie enerzijds ("te veel partijen") en anderzijds moet er een afweging gemaakt worden tov democratische legitimiteit (de discussie over de kiesdrempel).

ik stel daarom voor om:
1) één Vlaamse kieskring te vormen voor de Vlaamse gemeenschap (dus inclusief Brussel). In deze kieskring wordt er géén kiesdrempel vastgelegd.
2) de provinciale kieskringen te behouden voor het Vlaams gewest. In deze 5 kieskringen (in Brussel stemt men voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) worden de zetels bepaald door het "winner-take-all" principe of eventueel kunnen de zetels proportioneel verdeeld worden over de grootste 2 partijen.
3) De verkozenen zetelen in 2 aparte parlementen maar moeten wel het vertrouwen geven aan dezelfde Vlaamse regering.

Voordelen van dit systeem:
1) Er is een duidelijke winnaar van de verkiezingen (voor het gewest) want de 2 grote blokken ("links" en "rechts") zullen tegenover elkaar staan.
2) De kleinere partijen kunnen zich nog steeds aan de kiezer presenteren en hebben groeikansen via het parlement van de Vlaamse gemeenschap. Er is namelijk géén kiesdrempel meer.
3) De band met Brussel wordt versterkt. Brussel is nu duidelijk onderdeel van de Vlaamse gemeenschap. Zij zit namelijk in de kieskring "Vlaanderen". Bovendien bestaat nu de mogelijkheid om de VGC af te schaffen en de bevoegdheden van de Vlaamse gemeenschap in Brussel rechtstreeks vanuit het parlement van de Vlaamse Gemeenschap uit te oefenen.

Welke gevolgen heeft dit voor het politieke landschap, het functioneren van het parlement en de verkiezingen?
1) Ik zie bvb N-VA en VLD samenwerken voor de gewestverkiezingen. SP.a en Groen zullen ook wel een kartel vormen. CD&V sluit zich waarschijnlijk ook bij "links" of "rechts" aan want op eigen kracht zullen ze voor het gewest geen/weinig zetels halen (misschien enkele in West-Vlaanderen). In ieder geval krijgen we een duidelijke winnaar van de verkiezingen.
2)PvdA maakt een serieuze kans om 1 �* 2 zetels binnen te halen. Zij heben recht op deze zetels als we kijken naar hun resultaat bij de laatste verkiezingen.
3) De voorzitter van de winnaar van de gewestverkiezingen (of leider van het kartel) neemt de formateursrol op. Hoogstwaarschijnlijk is het blok dat 2de geëindigd is in zetelaantal gedoemd om oppositie te voeren.
Hij zal dus gesprekken aanknopen met de kleinere partijen in het parlement van de Vlaamse gemeenschap om een stabiele meerderheid te proberen vormen. Stel dat in mijn voorbeeld het "rechtse blok" gewonnen heeft. N-VA zal dan al zeker kunnen rekenen op steun van de VLD. Er zullen misschien nog enkele zetels tekort zijn om over een meerderheid te beschikken in het parlement van de Vlaamse Gemeenschap en verkrijgt misschien gedoogsteun van het VB (in ruil voor enkele beloften) of kan enkele onafhankelijken of nieuwe mini-partijtjes overtuigen om zijn regering te steunen. Of misschien neemt hij wel een extra partij op in zijn regering (bvb een CD&V die liever apart opkwam dan zich bij een "blok" aan te sluiten).

Wat denken jullie ervan?

Laatst gewijzigd door flamingant : 23 juli 2012 om 10:22.
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 00:41   #2
Coach Caughiem
Vreemdeling

Standaard

Interessant voorstel, maar ik zie al meteen een belangenconflict opduiken vanuit Franstalig België ... ik weet niet waarom, maar toch zal het zo zijn in het val dat iemand een gelijkaardig idee als het jouwe op de politieke agenda plaats in Vlaanderen.
Coach Caughiem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2012, 01:12   #3
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coach Caughiem Bekijk bericht
Interessant voorstel, maar ik zie al meteen een belangenconflict opduiken vanuit Franstalig België ... ik weet niet waarom, maar toch zal het zo zijn in het val dat iemand een gelijkaardig idee als het jouwe op de politieke agenda plaats in Vlaanderen.
wanneer we die "constitutieve autonomie" hebben is er meer mogelijk. Natuurlijk kunne de franstaligen belangenconflicten inroepen, maar als we nu eens in onze "grondwet" (die we kunnen opstellen dankzij een ruime interpretatie van de constitutieve autonomie) zetten dat belangenconflicten worden weerhouden indien het gaat over de lijst van bevoegdheden die in onze vlaamse grondwet worden opgesomd

dat geef in ieder geval legitimiteit naar de buitenwereld toe
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2012, 12:56   #4
respublica
Minister

Standaard

Lijkt me geen slecht idee!
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be