![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Eerst en vooral een lofzang op Willem I / Guillaume I :
Koning Willem © Edwin Paques Wie goot in haar vormen de staalgieterij En liet Waalse stalwalsen walsen? Wie smeedde het plan voor de staalsmederij Staalharde fieten – niet te vervalsen! (Wie trok door) 't land van d'eerste Geuzen 't Kanaal van Gent-Terneuzen en bruggen en wegen zo ingenieuze al over de Maas en de Meuse Koning Willem, Koning Willem van 't Verloren Vaderland Melk-en-honing-koning Willem wat is hier toch aan de hand Roi Guillaume, Roi Guillaume Belgicist noch Flamingant Ik ben altijd wat blijven dromen van jouw Bene-luxe land Wie bestreed in geen tijd hier de bedelarij met zijn Sociëteit der Liefdadigheid en de Algemene Maatschappij ter Begunstiging van den Volkschen Vlijt Wie sponsorde het Burgemeestersbal? Wie stichtte de Société Général Wie schonk aan 't heelal 's werelds beste kristal, bracht ons Val-Saint-Lambert – oh l�*l�* si spécial Wie werd hier beschuldigd van dwingelandij was te Nederlands en te protestants Maar in Gent aan d'Univ ging een eeuw voorbij tot in 1930 moest j'er slim zijn in 't Frans Maar wie schonk Luik, de vurige Stede voor 't eerst een Universiteit heeft voor Vrijheid van godsdienst gestreden – gebeden 200 jaar vóór op z'n tijd!? Wallon-Picardien, Braobants, Limburgs en Vloms Wij koeterden elk hier ons Lagelands Alles klinkt in mijn oor als iets oangenoms Frysk en Letzeburgisch, Français, Deutsch, Nederlands 't Zijn de talen dar Lage landen elke klank, elke kleur kent z'n eigen stam Maar wie droomde van betere banden tussen Luxemburg en Amsterdam? En de Belg met zijn communautair overleg leeft vandaag met één vraag maar hij stelt ze nooit meer: Wel wilden wij Willem wel werkelijk weg want-wie wist wat wij wettelijk wilden weleer? Geen kwaad woord van Belgique/Belgiii-ë maar ik moest es iets kwijt bij al wat ik hier zie: namens toute la patrië Roi Guillaume, un grand merci Beste Vlamingen, Bondjoû li Walons, Beste Zuid-Nederlanders, Hagoeie freonen ut Fryslân, Beste Noord-Nederlanders, Verehrte Ost-Belgier, Beste Belgen, Moien Letzebuerger, Chers Belges, Beste 'Belgii', Beste 'Lage-Landers', Vandaag stuur ik jullie een stukje kleinkunst van eigen makelij. Of is het Groot-Kunst deze keer? Heel-Kunst? Ah... het is weer eens juli... de tijd van de nationale hymnes, van de Vlaamse Leeuw en van la Brabançonne, van de Star Spangled Banner en la Marseillaise... Borst vooruit, vlag hoog in de mast en... zingen maar! Daarom stuur ik u vandaag mijn meest pompeuze en protserige lied: 'KONING WILLEM' Ik heb me voor dit lied verplaatst in de nationalistische sferen van de 19e eeuw om ook eens zo'n heerlijk opgeblazen hymne te kunnen schrijven! Dat was een echte uitdaging! Ik ging daarbij bijvoorbeeld op zoek naar de etymologie van woorden als 'België' en 'Nederland' en ontdekte dat die termen in onze geschiedenis verdorie ooit nog hetzelfde betekenden! Wie weet dat (nog)? Ik ontdekte bijvoorbeeld ook dat onze Belgische nationale leuze 'Eendracht maakt Macht' zelfs ooit nog de nationale leuze van Nederland was, en met name zelfs die van de 'Republiek van de Zeven Verenigde Nederlanden (Provinciën)', dat was ooit nog zowat de eerste 'republiek' van het moderne Europa die de trotste voorloper was van het huidige 'Nederland', nu! Dat land heette tot in de 18de eeuw nog de 'Nederlandse Federatie' en op Latijnse kaarten stond daar dan 'Belgica Foederate' (= 'Belgische Federatie'). Kunnen we onder die naam niet beter samen gaan shotten op het volgende EK? Onze legers werken toch al samen, niet? En wie herinnert zich nog de Jan-Kezen? Dat was een verzameling Hollandse republikeinen die partij vormden voor meer democratisering, zeer lange tijd voor de Franse Revolutie. Ze weken ook uit naar 'Nieuw-Amsterdam' in de Nederlandse kolonie 'Nieuw-Nederlant' (met een 't') die op Latijnse kaarten 'Nova Belgica' heette (Hasselaar Frans Rombouts zou in het latere door Engelsen overgenomen New York in 1679 nog een jaar Burgemeester worden. Hij woonde daar in de 'Heerestraat' en zou voor de Engelsen aan 'broodkeuring' gaan doen... vandaag heet zijn straat 'Broadway' en)... de stad heet nu New-York en de inwoners van die metropool noemen zich niet toevallig 'the Yankees'. Schitterend, niet? Die 'Belgica Foederata' droeg ook in belangrijke mate bij tot de democratisering van Engeland, ruim een eeuw voor die Franse Revolutie en haar literaire vader 'Voltaire', was in die oude republiek heelwat (Hollandse) kaas gaan halen voor zijn ideeën. Een beginsel als 'scheiding tussen kerk en staat' ontstond in dat 'Belgica Foederata' bijna uit pure noodzaak... de protestanten hadden immers misschien wel 20 of 30 soorten kerken... met welke kerk moest die 'staat' wel 'helemaal' samengaan, zelfs al was er nog een voorkeur voor de 'Hervormden'? In het latere Frankrijk (en ook in La Belgique) zou dat anders liggen... met één staat en vooral slecht één 'Kerk'... De Lage Landen... er was veel gebeurd... en vele van die 'Ollanders' waren eens uitgeweken Zuid-Nederlanders... mensen uit Vlaanderen en Wallonië... want wij delen ook deze geschiedenis met de Walen en zij met ons! Uit die republikeinse traditie kwam de Stadhouders-familie van Willem I, die hier 'koning' werd tussen 1815 en 1830, nadat 'keizer' Napoleon verslagen was in Waterloo. Genoeg om historisch trots over te zijn? Ja... ik weet het... het verhaal van 1302 is ook een ongemeen spannend verhaal over 'vrijheid', maar toch... Daarom besloot ik - zo zot als 't maar kan zijn! - post factum zo'n eigen 'protserige hymne' te schrijven en wel... tegen alle vormen van 'separatisme'... en de (obligaat?) gehate 'koning Willem' dan maar eens een beetje te rehabiliteren, hier in zijn 'Zuidelijke Nederlanden', dus Vlaanderen en Wallonië. Was hij zo gehaat? Door wie? Door het volk? De eerste gemeenteraadsverkiezingen na 1830 werden in Brussel gewonnen door de Orangisten? Als een onverdeeld succes lijkt die 'Omwenteling' niet te klinken. (Geen 2% van de bevolking had stemrecht! Juist daarom of desondanks!) Gehaat door wie? Door de oude Europese adel die in die Stadhouder geen 'echte adel' zagen? Door de (in 1815) verslagen Franse republikeinen, die onze gewesten liever zoveel mogelijk als een Parijs' verlengstuk zagen om Brussel om te vormen tot een surrogaat Parijs? Gehate koning? Of koning tussen twee stoelen? <<Wij willen Willem weg, wilde Willem wijzer worden; wij wilden Willem weer>>... hier wordt hem weliswaar onwijsheid verweten maar... echte 'vurige haat' tegen een regime (zoals tegen Khadaffi of Ceaucescu) lijkt uit de belangrijkste slogan van die 'omwenteling' toch ook weer niet te spreken. Was dit het ergste wat de 'Vlamingen' te scanderen hadden? Nou... dat lijkt al bij al nog wel goed mee te vallen... men wilde Willem blijkbaar toch niet noodzakelijk kwijt? Als slogan voor een revolutie klinkt het niet echt om bang van te worden. Blijft die 'onwijsheid'... waar 'België' dan het antwoord op zou gaan vormen. Gehate koning? Zeker, je kan bij mijn protserige, 19e eeuwse hymne zeker heel wat vragen stellen... die stel ik zélf niet minder!... maar is dat niet met elke mythe, elke hymne en elk propagandalied het geval? Belangrijk is dat je erbij blijft lachen... wat ook je ferme 'mening' mag zijn, toch? En dit wordt lachen... 'KONING WILLEM' ongehoord propagandalied voor een verdreven vorst uit de Zuidelijke Nederlanden U hoort me in de werkopname in bijlage dit lied vertolken in de rol van een een hopeloos verloren gelopen Zuid-Nederlandse propagandist van 'Z.M. Willem I, Koning der Neederlanden'/Rex Belgium'... al komt zo'n propagandist dan wel ruim 180 jaar te laat. Uiteraard is het een wals want... dat Willem I hier in 1815 koning werd; dat was beslist op het Congres van Wenen'... en de 'wals' was van dat Congres van Wenen dan weer het propagandamiddel bij uitstek! Na ('Keizer') Napoleon moest de rust (en de privileges van de grondadel?) in heel Europa hersteld worden. Toch was de aanvaarding van Willem in Brussel niet zomaar van een leien dakje gelopen. Er werden grondwettelijke bepalingen onderhandeld. De Staten-Generaal in Brussel was niet met één vergadering klaar. Uiteindelijk werd Willem I de eerste Grondwettelijke Vorst... ook van de Zuidelijke Nederlanden. In het stadhuis van Brussel hangt zijn staatsie-portret. Hij liet er zich schilderen, wijzend op die grondwet! Alsof hij ons tot op heden nog ergens op wilde wijzen... 1830 heeft in ieder geval de oude adel haar privileges niet ontnomen en Louis De Potter, publicist, opsteller en voorlezer van de Belgische onafhankelijkheidsverklaring van 1830 hield het na enkele weken al voor bekeken als eerste voorzitter van de 'Belgische Assemblée Nationale'. Hij klonk toen al een beetje als Bart De Wever vandaag omdat hij de dingen toch meer 'confederaal' had gezien. Niks nieuw onder de zon, dus. Haha! Ik schrijf zo'n liedje als een liedjesmaker die natuurlijk de beste argumenten voor een propagandalied verzameld heeft. Mijn lied is dus gekleurd en de kleur is zondermeer oranje. Het moest een propagandalied zijn maar zodoende ook kritisch voor het land waarin wij nu leven, natuurlijk. Gelukkig en hopelijk is dat België ook een land met een democratische reflex en traditie en geldt dat ook op momenten dat het in vraag wordt gesteld. Laat ik nu maar iets positiefs over België zeggen: ik ben er oprecht van overtuigd dat dat kan en mag. Ik geloof in humor omdat het het wapen en het product is van elke democratie. In het 'Nederduyts', het 'oud-Nederlands'... (les 'Langues Belgiques', zeiden ze vroeger in het Frans, met Belgique als adjectief: de 'Nederduytsche talen', zoals Vlaams, Gronings, Limburgs, Brabants, enz. ... les 'langues Belgiques'!) was er vroeger een gezegde, toen nog met zo'n mooie, dubbele ontkenning: 'Waarmee men niet en lachen kan, en is de waarheid niet!' In 1839 zou De Potter (als meest vooraanstaande revolutionair van 1830, hij was een publicist uit Brugge die onder Willem had vastgezeten en ook het land was uitgewezen) verklaard hebben ontgoocheld te zijn in het resultaat. Hij zou zelfs beweerd hebben (maar dat las ik in een nogal Orangistisch pamflet en ik zag er niet meteen een bevestiging van, dus wil ik als simpele liedjesmaker voorzichtig zijn!)... 'dat de Nederlanden herenigd moesten worden... desnoods onder (zijn ultieme, oude rivaal) Koning Willem. (Voor- of tegenspraak hiervan altijd welkom!) In 2015 zal Koning Willems 'blijde intrede' dus 200 jaar geleden zijn. Ik vroeg me zelfs af of er destijds al een lied ter ere van deze vorst geschreven werd. En ja hoor... de eerste versie van de Brabançonne zelfs! Al werden er wel meer 'vrijheden' in bepleit. In 1830 schreef Jenneval een eerste versie van de Brabançonne, de eerste tekst vraagt niet de Belgische onafhankelijkheid, maar Jenneval vraagt in dit lied aan de Nederlandse koning om de rechten der Belgen te erkennen. Na de Nederlandse interventie, veranderde Jenneval zijn tekst, met als doel de Belgische onafhankelijkheid te proclameren. (Opmerking: het woordje 'Nederlands' mag u vanuit het toen wettelijke standpunt van Willem I dan ook wel als 'Belgisch' of 'Heel-Nederlands' lezen! In Waterloo had Willem de 'Nederlandse Leeuw' laten oprichten, in het Frans: 'Le Lion Belge' !) Hier een fragment van de eerste versie Et toi dans qui ton peuple espère, Nassau, consacre enfin nos droits; Des Belges en restant le père, Tu seras l'exemple des rois. Abjure un ministère étrange, Rejette un nom détesté, Et tu verras mûrir l'Orange Sur l'arbre de la Liberté, Ik ben dus zeker niet de eerste! Maar... ik dacht dat mijn lied hopeloos 'passé' zou zijn maar zie... ik kreeg er zowaar fanmail voor! Al was er ook een erg boze brief van een wat oudere dame die zei in Hasselt op 't Hollands Veld te wonen. Enfin: Le Roi Guillaume, dus. Stapelgek? Inderdaad! Maar... niet gekker dan zoveel andere gekken in dit 'Koninkrijk aan de Kust'! Welk koninkrijk? En welke kust? Zelfs alle antwoorden op die simpele vragen lagen hier ooit al eens politiek zeer gevoelig! Politiek was nog nooit makkelijk in dit tussenland. We hebben leren relativeren... maar misschien ook zozeer dat we moeten opletten dat we onszelf niet weg-relativeren? Humor is echter gelukkig ook een zeer ernstige zaak! Mocht u mij dus enig 'isme' willen toedichten... beschouw me dan toch maar vooral als 'humorist'. Orangist? Neen dank u: Oranje heeft veel te slecht gevoetbald! Het 'Bene-luxe land' (zoals de propagandist in het lied Willems 'Koninkrijk der Neederlanden' bezingt) heeft niet mogen zijn... en misschien waren die stijfkoppige protestantse Hollanders daar destijds niet allemaal even rouwig om; zij waren geen vragende partij voor die splitsing, die 'scheiding! Ach... misschien waren we ook toen al te lang uit elkaar? We waren sinds de scheiding van Noord en Zuid ook al 237 jaar scheiding al in het jaar 1815! Ook toen al 'te lang', misschien? Mogelijk, maar... 'La' Belgique ontstond als een samengaan, een 'monsterverbond van Katholieken en liberalen'. Nou nou nou... sta me toe dat eens wat kritischer te bekijken (al mag ieder best z'n waarheid hebben, hoor). Er waren toen 3 miljoen 'Belgen' en slechts 2 miljoen Nederlanders.en de Katholieken waren dus ruim in de meerderheid in dat Koninkrijk van Willem I (waar vele van die 'Belgische' Bisschoppen nog onder Napoleon waren aangesteld)... vanuit hun zicht was 'samenblijven' dus veel zinvoller geweest dan splitsen, toch? En liberalen? Er was op dat moment geen liberaler beleid in heel de wereld te vinden! Willem introduceerde als eerste ter wereld bij wet het metrisch stelsel, de eerste kapitaal-holding ter wereld, onder zijn bewind de eerste cokes hoogoven ter wereld, hij stichtte universiteiten, heropende die van Leuven (eerder gesloten onder de Franse overheersing), legde ruim de helft van onze huidige steen- en waterwegen aan, enz. ... je vraagt je af wat een liberaal tegen zo'n beleid (in 15 jaar tijd) zou kunnen gehad hebben? Maar ik klink weer veel te ernstig, nu. Echt... dat wil ik helemaal niet, goede vrienden uit Noord en Zuid, beste Luxemburgers, Walen, Vlamingen, Duits-taligen, Nederlanders en Friezen. La Belgique/Belgien/België is intussen een mooi en een lelijk land geworden - zowaar een 'Belgische Federatie'! - met heel veel lekker eten (ook 's nachts), zéér goed bier (ook overdag), frietkoten �* vollenté , veel schoon volk en veel grappen en grollen... soms dure grappen, dat wel... maar daarvoor ook wel héle goeie! Ook dit 'propagandalied' mag en kan best begrepen worden als één van die gekke fratsen in dit land... hoezeer het ook vragen mag oproepen... Niet erg: in de Lage Landen (en zeker ook in België) is de twijfel tot een ware levenskunst verheven! Ik wil dat we ermee lachen! Tja... die goeie, ouwe Koning Willem... misschien was hij wel de laatste die de boel hier nog een beetje samenhield? Misschien ook net niet? Er is ongetwijfeld kritiek mogelijk... hij wilde vooral teveel op te korte tijd en hield te graag (ook daarom) de controle. Maar kon hij trager... werd hem de tijd gegund? Ook dat is een vraag? In ieder geval heeft er nooit meer iemand zoveel en zo visionair in dit land geïnvesteerd, n' est-ce pas? Kijkend naar Luxemburg (dakzij Willem werd dat hertogdom ooit nog een Groot-hertogdom) zie ik hoe dat multiculturele landje Willem in de 19e eeuw trouw gebleven was... en dus ook diens cultuurbeleid. Ooit gehoord van zoiets als een communautair probleem in landje? De 'Benelux' was niet toevallig in haast al haar initiatieven een succes... het was vooral de voorlopen van de EEG... en dus de EU. Misschien ligt de oplossing voor al die communautaire ellende ook meer in het bereik van die 'Benelux'? Wie wil en durft het te vermoeden? Maar ik klink weer veel te ernstig, dat wil ik helemaal niet! Voor de Nederlandse luisteraars: dit is geen cabaret! Zelfs als ik dat wel zou willen... het is geen cabaret! Cabaret bestaat gewoon niet in België, vermoed ik. Er treden hier wel cabaretiers op maar ze zijn zelden of nooit grappiger dan een eerste minister. (probeer bvb. als cabaretier maar eens grappiger op een stier te gaan zitten dan Dehaene, destijds!) Is het bij jullie zoveel anders? In ieder geval hebben jullie ook goede cabaretiers buiten de Tweede Kamer! Ziet u? Ik wil wel humor maken... maar ik eindig met een veel te ernstig, pompeus en opgezwollen lied. Een hymne, verdorie! Ik heb het er echt heel moeilijk mee. Zelfs Koning Willem zou me als communicatie-adviseur ontslaan, denk ik. Laten we echter niet zwaarmoedig worden. Deze wat 'gezwollen hymne' hoort thuis in een dubbel-cd met 18 nieuwe Nederlandse liedjes voor de Lage Landen. Ik laat deze werkopnamen horen om ze te beschermen, mogelijks te produceren. Alle productionele, morele, promotionele, muzikale of andere hulp is welkom om van dit nummer een professionele opname te maken. Het moet 'vanonder uit' komen! Overigens: de titel van mijn dubbel-cd, voorlopig nog mijn song-bundel, is: 'Over God en Vaderland Heen'. Vaderland en God... twee grote taboe-onderwerpen in onze dagen, dacht ik... en daarom. De 'strekking' van al die songs is dat we leven in een wereld vol nutteloze tegenstellingen en de liedjes vertellen meestal waarom. Er zijn voorlopig enkel werkopnamen. 9 Songs in bundel of cd1: '<<(we voegen er) GOD NOG ES 'AN TOE!'>> ` en 9 songs voor cd2: <<OP ZOEK NAAR EEN VADERLAND (in m'n moedertaal) 'Koning Willem' hoort uiteraard thuis in de tweede cd (! let op: voorlopig slechts een werkopname en in een vrij lage kwaliteit verzonden !). Het lied is ideaal om eens te beluisteren bij een pic-nic aan de wondermooie Zuid-Willemsvaart, misschien? Veel plezier met dit vleugje 'communautaire muze' uit de Zuidelijke Nederlanden... Of het helpt? Mmm... twijfelen is een levenskunst... maar vergeet niet dat dit ook een lied is 'tegen separatisme'... maar wel correct, deze keer: zowel dat van toen als dat van nu. En denk eraan: de Saxofoon is een Waalse uitvinding! Als het goed is zeggen we het ook: leve Wallonië... ik kom er graag... Wallonië - Saxofonië!!! (graag royalties voor deze slogan). Wij - Vlamingen en Walen - wij zijn mekaars 'binnenlandse buitenland', zoals de Nederlanders en Luxemburgers altijd onze 'buitenlandse binnenlanders' zijn geweest en zullen blijven. Zijn die communautaire problemen echt zo onoverkomelijk? Mogelijk... zolang we niet bereid zijn om de fouten uit dat verleden bij naam te noemen en onder ogen te durven zien wel. Dit lied hoeft niet de enige waarheid te zijn. Het heet daarom een propagandalied. Maar mag het een deel van die waarheid zijn of moet dat helemaal verdrongen worden? Een deel van die geschiedenis die zowel Belgicisten als Flaminganten liever niet willen zien? Zeg ik teveel? Ach... mijn liedje moge als ernstige grap de zeden wat verzachten en misschien een hoop nodeloze spanningen om een hoop oude, gecultiveerde en nutteloze tegenstellingen mee de wereld uithelpen: uit onze hoofden en harten, dus! Misschien is dat de zin ervan? Hopelijk. Kom, Belgae... laat ons lachen en vrolijk zijn. Knipoog, (c)2011 Edwin Paques Ps: Misschien zal ik toch nog moeten vluchten naar Luxemburg? (alle reacties of voorstellen altijd welkom - met veel dank voor uw belangstelling en tijd.) unquote Ik contacteerde de auteur om zijn toestemming te verwerven voor publicatie op dit forum en verkreeg die vanzelfsprekend.... ik voeg er graag een oproep aan toe om de artiest in kwestie eens de gelegenheid te geven dit lied voor een publiek ten gehore te brengen..
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Leuk verhaal en dit lijkt me een typische transitie die elke Belg zou moeten doormaken. Gewoon wat verder zoeken dan de standaard toogversie van de geschiedenis die bij jullie wordt geserveerd en je komt tot opmerkelijke dingen.
Bij ons is de school-geschiedenisversie niet 100% accuraat, maar bij jullie is écht nog een stukje persoonlijk onderzoek nodig om tot een redelijke versie van de gebeurtenissen te komen. Goed om te zien dat iemand die zich er in verdiept niet anders dan kan concluderen dat we heel wat gemeenschappelijks hebben.
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() tl;dr
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Mooie tekst inderdaad!.
![]() Ben alleen bang dat het tot nu toe zeker in België, in dovemansoren zal vallen. ![]() Ach ja.. Jeff |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
had de neiging de "spaans/katholieke" zaak in een gunstig daglicht te stellen, terwijl het "officiële" net eerder de kant van de "Geuzen" koos - de terechtstellingen van Egmont en Hoorn, de val van Den Briel, de val van Antwerpen waren in ons geschiedenisonderwijs belangrijke gebeurtenissen.
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Boven de rivieren werd de opstand tegen Spanje ,de tijd van de Republiek en het protestantisme, als bevrijding en positief gezien. Brabanders en Limburger leerden ,dat ze onderdrukt waren door de protestanten en de Hollanders. Dit is nog te merken aan het verschil van de mentaliteit en de beoordeling van de Nederlandse geschiedenis. Laatst gewijzigd door Roderik : 27 juli 2012 om 13:21. |
|
![]() |
![]() |