![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ons pensioen is onze collectieve verantwoordelijkheid.
Maar weten we waarmee we bezig zijn ? Vandaag in De Standaard: Nederlanders werken gemiddeld zes jaar langer dan wij. En wie hier op dit forum denkt dat 'wij' dat vol kunnen houden ? En wie hier op dit forum denkt dat 'wij' onze verantwoordelijkheid moeten opnemen? En als wij dat moeten doen, welke partij zal dit dan best doen? Een populisitsche ? Of een die vrank en vrij de waarheid durft zeggen? link: http://www.standaard.be/artikel/deta...20731_00241858 titel en ondertitel: Belg heeft bijna de kortste loopbaan Nederlander werkt zes jaar langer woensdag 01 augustus 2012, 03u00 Auteur: Guy Tegenbos tekst, voor als links morgen niet meer werkt: Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 1 augustus 2012 om 07:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Hoe kom je in godsnaam aan een loopbaan van 45 jaar ? Op je 20 afstuderen en op je 65ste met pensioen gaan.
De arbeidsomstandigheden moeten gezonder en desondanks dat we 45 jaar zouden werken, blijft een aanvullend bedrijfspensioen noodzakelijk ! Klinkt allemaal heel bemoedigend ![]()
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() eigenlijk vind ik dit allemaal zever : "ge moet zeker zo lang werken voor ge in pensioen gaat " etc etc
Maak daar gewoon een beter verzekeringsprincipe van, net zoals ze zouden moeten doen bij werkloosheidsuitkeringen: Aha, meneer heeft 40 jaar gewerkt en heeft daarbij X euro betaald voor zijn pensioen. Meneer is nu Y jaar oud en volgens de statistiek zal hij nog Z jaar leven. Dan krijg je van ons ABC euro pensioen. Wil je langer werken? Geen probleem, dan krijg je meer. Wil je eerder stoppen? Ook geen probleem, maar dan krijg je minder. Dan gewoon twee afvlakprincipes invoeren: lage lonen/pensioenen wat optrekken en dit financieren met het wat afromen van de allerhoogste pensioenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dan transparant, open en eerlijk. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Het grote probleem dat ik zie is geen evolutie op vlak van levenskwaliteit van de werknemer. Principes zoals thuiswerken, waarmee men efficiëntie kan verhogen en de levenskwaliteit van de werknemer + het mobiliteitsprobleem worden gewoonweg niet opgepakt door de werkgevers vanuit een vreemde gezagsbehoete (denk ik) argumenten van te weinig controle zijn trouwens allemaal al achterhaald door de huidige software die men hier tegenwoordig voor kan gebruiken. Vele van die software is trouwens gratis (open source). Als men dergelijke principes meer omarmt dan gaat men ook veel meer mensen aan het werk kunnen houden dan met moraalpraat over pensioenen. Die statistieken lijken me trouwens uit te gaan van de gemiddelde belg, en helemaal geen onderscheid te maken naar actieve bevolking. Houdt er dus rekening mee dat de kans groot is dat in deze berekening alle werklozen, invaliden, huismoeders, nieuwe belgen,.... ook mee in rekening zijn gebracht. dat men er in Holland beter in slagen om mensen aan de slag te krijgen en te activeren (ook migranten), is al langer geweten. Over de Index, de index is niet de oorzaak maar een middel. De reden waarom de index te hard doorweegt de laatste jaren was de energieprijs. Nu die wat is teruggedrongen (bravo VDL), plus de klantenterugloop van Electrabel weegt die de laatste maanden niet meer ze hard door. Dat argument is dus ook wat achterhaald. Het feit dat pensioenen niet gekoppeld worden aan welvaart is een spijtig gegeven, en mag gerust aangepast worden. Jammer genoeg vinden de liberalen en andere dat niet zo'n goed idee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Werken in de bouw, bijvoorbeeld, is heel erg veranderd tegen vroeger. Wat betreft de berekening van de gemiddelde van de loopbanen: daar heb je dik gelijk in, en daar ligt het kalf gebonden. Tweede en derde-generatie werklozen families: uniek in de wereld. De index is een heel andere discussie. Behalve het aspect over hoe erover gediscuteerd wordt. Er wordt nogal hard geroepen dat sommigen deze abrupt willen afschaffen, terwijl geen enkele partij hiervan voorstander is. In boutade: bij economische welvaart moet de index 'versterkt' worden, en bij economische crisis moet hij 'afgezwakt' worden. Maar het enige wat men hier deed en doet, dank zij oa de sossen, is als het goed gaat met de economie, de centen maar buiten smijten door open vensters. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het probleem in België is niet dat we te weinig jaren werken. Het probleem is dat we GEMIDDELD te weinig jaren werken. En dat voor sommigen niet werken meetelt als gewerkte jaren. Alhoewel ik niet zie wie voor die gewerkte jaren bijdragen betaald heeft.
Als ik op mijn 65 op pensioen ga zal ik alles samen meer dan 46 jaren gewerkt hebben. Maar slechts pensioen betaald krijgen voor ong. 40/41 jaren. De jaren waarin ik geen honderd dagen werkte tellen niet mee. Dus al die jaren van vakantiearbeid (officieel ingeschreven als arbeider+pensioen afdragen betaald)+het jaar van afstuderen waarin ik begon te werken op 1 september kan ik vergeten. De drie jaren dat ik bijna fulltime werkte met leercontract tellen niet mee. Met als uitleg dat er geen pensioenbijdragen betaald werden. Daarentegen tellen voor sommigen wél jaren mee die ze niet werkten. Leerlingen die naar de mijnscholen gingen: vanaf hun 14e tellen die studiejaren als gewerkte jaren. Onderwijzend personeel: hun studiejaren tellen mee als gewerkte jaren. Werklozen: al die dopjaren tellen mee (maar ik dacht dat dit nu veranderd is/zal worden) als gewerkte jaren. Als al die jaren waar geen bijdragen betaald werden, meetellen voor de berekening van het pensioenbedrag is het normaal dat mensen zoals ikzelf na meer dan 46 effectief gewerkte jaren een karig pensioen krijgen dat ongeveer overeenkomt met het basisinkomen. Maar lager is dan het minimumpensioen. Gaat u mij nu vertellen dat dit mijn eigen verantwoordelijkheid is? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() neen hoor. Verre van zelfs.
neem Jef en Marcel, beiden barmannen, verdienen identiek hetzelfde gemiddelde loon, doen hetzelfde werk, kloppen evenveel uren en dragen evenveel af. Jef werkt als barman onder een ambtenarenstatuut bij de overheid, Marcel werkt in de privé bij een cafébaas. Jef zijn gemiddeld pensioen zal dubbel zoveel zijn als dat van Marcel. Gewoon omdat hij ambtenaar is. En dan spreken we nog niet over de gemiddelde zelfstandige pensioenen. Nu is er wel degelijk veel verschil tussen de pensioenen, de lengte van de carrieres (sommige ambtenaren moeten minder lang werken als privépersonen en krijgen toch evenveel pensioen of zelfs nog meer), ... Allemaal afschaffen die verschillen, alles gelijktrekken voor iedereen en niet laten afhangen van het statuut of het type werkgever of zo, gewoon het verzekeringsprincipe invoeren en laten afhangen van de afdrachten. Voer bvb ook in dat mensen meer mogen afdragen per maand voor een hoger pensioen als ze dat willen, in ruil voor bvb vroeger stoppen met werken, of een hoger pensioen of zoiets |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk naar vele andere landen, bvb noorwegen of zweden: daar zijn de lasten ook zeer hoog maar is het pensioen beter geregeld. Met ons huidige systeem van sociale zekerheid, werking van de overheid, ... kunnen we onmogelijk de WERKELIJKE pensioenleeftijd zo laag houden en/of de pensioene verhogen. Absoluut onmogelijk want er is geen geld voor. Als iedereen eens zou werken tot de wettelijke pensioenleeftijd ipv de werkelijke, het zou al veel schelen. Vooral in de ambtenarij, nmbs, ... gaan er zeer veel vroeg op pensioen zonder dat het hun amper een cent kost. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() In België ligt de werkloosheidsgraad 3 procentpunten lager dan het gemiddelde in de Europese Unie.
Ik wil maar even het punt aanhalen dat werkloosheid en pensioenen communicerende vaten zijn. Per jaar dat je de pensioenleeftijden verhoogt, verhoog je de werkloosheidsgraad met 2 procentpunten. Het is dan ook een slecht idee om langer werken aan te moedigen, aangezien het beter is dat mensen werken op de leeftijden die daar het meest ideaal voor zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Het moet maar eens gedaan zijn met de twee snelheden van de zelfstandige tav de werknemer. Laat de zelfstandige eindelijk eens toe om evenveel te storten in de pensioenkas als de bediende en geef hem dezelfde berekening.
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dikke 2. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Pensioenen privatiseren, i.e. iedereen via werkgever, verzekeringsmaatschappij, spaarrekening, vastgoed...zelf laten sparen voor zijn pensioen.
Men stopt wanneer men genoeg heeft. De maatschappij draait niet meer op voor de pensioenlast en mensen hebben absolute vrijheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het maakt totaal niet uit op welke manier iemand aan zijn of haar pensioen komt, maar een voorstel puur bedoeld om de rijken rijker te maken en de armen armer, daar ben ik tegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Ik stel voor dat beiden een gelijk wettelijk basispensioen opbouwen, dat voor iedereen eenzelfde uitkering (vb basisloon of een aantal procenten boven het basisloon) geeft na de loopbaan. Maar waarvoor de bijdragen solidair zijn. Ttz laag, maar met een minimum voor weinig verdieners, en hoog, maar met een maximum voor de grote verdieners. Geef daarbuiten iedereen de mogelijkheid zelfstandig pensioenbouw te doen. Wie veel wil krijgen moet veel afdragen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar akkoord dat je extra moet kunnen sparen. Dat kan je nu ook. |
|
![]() |
![]() |