Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2012, 17:20   #1
goebezig
Burger

Standaard Rijbewijs voor fietsers?

Alhoewel het inleggen van nog MEER bureaucratie in België ongetwijfeld een slechts idee is, moet er toch maar es iets gebeuren aan fietsers die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement, noch de verkeersveiligheid.

NOOIT zie ik een fietser z'n arm uitsteken voor hij de weg over zwenkt om een straat in te draaien.

NOOIT zie ik een fietser achter zich om kijken voor ze elkaar inhalen of naast elkaar gaan rijden.

ZELDEN zie ik een fietser die op 1 rij gaat rijden wanneer die het verkeer hindert (is VERPLICHT!!)

ZELDEN maakt een fietser oogcontact wanneer die zonder zelfs maar op te letten voorbij mijn wagen rijd vanuit de tegengestelde richting, aan de verkeerde kant van de weg, terwijl ik voorgang sta te verlenen aan de bestuurder recht van mij.

DIKWIJLS komt een fietser tegen hoge snelheid een straat met enkele richting uitgescheurd, in het MIDDEN VAN DE BAAN, zonder op te letten.

BIJNA ALTIJD zie ik fietsers boos kijken en rood worden terwijl zij halsoverkop op de rem gaan staan om te vermijden dat ze plat gereden worden door hun eigen stommiteiten.

En dat is normaal, want als je schrikt dan wind je je op, en als je NIET UIT JE DOPPEN KIJKT IN HET VERKEER, dan schrik je!

Zelf wanneer ik te voet ben, zal ik nooit een zebrapad betreden zonder eerst oogcontact te maken met de autobestuurder die mij voorgang moet verlenen. Een zebrapad betreden zonder zelfs maar te kijken is voor mij ondenkbaar!

Nogal logisch ook, want voorgang hebben maakt weinig in mij rekening als ik ergens onder een auto lig te spartelen...

Hoe dom kan een mens eigenlijk zijn? Een automobilist heeft een beperkt visueel overzicht over het verkeer, heeft een zeer beperkt hoorbaar overzicht over het verkeer, heeft een veel groter volume in het verkeer, en heeft doorgaans een hogere snelheid en een langere remafstand. Een fietser en voetganger hebben al deze beperkingen niet. Lijkt het dan niet misschien een BEETJE logisch, dat je als voetganger, en vooral als fietser toch ten minste de moeite doet om iets of wat bewust te zijn van de verkeerssituatie rondom je heen.

Majah, dat zal wel weer teveel gevraagd zijn natuurlijk, die auto's moeten ONS maar zien, nietwaar?! Als er nu 1 ding is waar België overvloed van heeft is het idioten in het verkeer, en ze zitten heus niet allemaal achter het stuur!
goebezig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 18:16   #2
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Kortom, alle fietsers zijn dom en onbeschoft en tergen de onschuldige, weerloze automobilisten die zich wanhopig aan de wegcode proberen te houden.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 18:49   #3
cairn
Lokaal Raadslid

Standaard

Gisteren,naar hospi,dringend,vrouw gekwetst en onder zware chemo.Zie fietser op een 100 meter.
Rechts van mij de geparkeerde rij wagens,klein plaatsje en begin me erin te plaatsen,fietser opeens achter mij en begint te stampen op men wagen.
Prettig natuurlijk.

Hij ziet toch dat ik bezig ben van me in de rij te zetten,neen,meneer moest absoluut zich murwen tussen de staanders en mezelf.
cairn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 19:11   #4
goebezig
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Kortom, alle fietsers zijn dom en onbeschoft en tergen de onschuldige, weerloze automobilisten die zich wanhopig aan de wegcode proberen te houden.
Dom en onbeschoft is inderdaad wat veel fietsers zijn. Om dan ook automobilisten als weerloze schapen te gaan afschilderen vind ik wat dramatisch, persoonlijk...

Ik kan natuurlijk enkel maar vanuit eigen ervaring spreken, en die is dat fietsers gewoon niet uitkijken, en dat ik dan maar uitgescholden moet worden als ze weer es half van hun fiets afstuntelen om een aanrijding te vermijden. De oplossing is uit je doppen kijken, en je aan de wegcode houden... heel simpel, moet ik ook doen.
goebezig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 19:23   #5
Восход-1
Banneling

Standaard

Stoppen met zagen. Belastingbrief invullen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 19:45   #6
Lunokhod
Partijlid

Locatie: Verliet Politics.be wegens de abominabele kwaliteit van dit forum.
Standaard

Gewoon autoverkeer en fietsverkeer veel beter scheiden. Overal fietspaden., fietsbruggen, autotunnels en zo meer.

Ik ben het flink beu dat auto's overal de straten innemen.
Lunokhod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 20:03   #7
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is in België dat de automobilist het altijd gedaan heeft, zelfs al is de fietser in fout. Dit zorgt ervoor dat zij zich ontschendbaar wanen en niet uit hun doppen kijken, ook al zijn zij de zwakke weggebruikers.
Oud 26 juli 2012, 20:22   #8
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Het probleem is in België dat de automobilist het altijd gedaan heeft, zelfs al is de fietser in fout. Dit zorgt ervoor dat zij zich ontschendbaar wanen en niet uit hun doppen kijken, ook al zijn zij de zwakke weggebruikers.
En het gros van die fietserkes stapt gegarandeerd ook eens aan het stuur van een auto...
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 20:23   #9
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goebezig Bekijk bericht
Rijbewijs voor fietsers?
LOL!
En rijbewijs voor egels! Die rijden ook overal zonder te kijken.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 20:26   #10
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is vaak zo.
De roergangers van het staats'bedrijf' voeren eerst wetten in die problemen in de hand werken.
En als dat dan lukt voeren ze die als excuus aan voor nog meer wetten en nog meer staats'bedrijf'.
Uiteindelijk gaat het hen vooral over meer jobkes met de zekerheid van legaal afgepakt geld.
Oud 26 juli 2012, 20:29   #11
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Enkele feiten:

- 7/10 van de automobilisten gebruikt richtingaanwijzers niet bij verlaten rond punt

- 2/3 gebruikt dagelijks GSM in wagen

- 2/3 rijdt te snel in bebouwde kom

- meer dan 50% van de automobilisten kent nog niet eens de voorrangsregels met betrekking tot fietsers.

Nuff said. En dat rijdt dan met een potenieel moordwapen rond ...
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 20:34   #12
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is klinkklare onzin en valt onder de categorie ”toogpraat”. Zowel fietsers als automobilisten moeten de wegcode respecteren en als de fietser dat niet doet en daardoor heeft hij een ongeval, dan zal hij wel degelijk in zijn ongelijk worden gesteld.
Oud 26 juli 2012, 20:44   #13
Lunokhod
Partijlid

Standaard

Iets dat 20km/u gaat en iets dat 50km/u of sneller gaat horen gewoon nooit op dezelfde baan te komen, alle regels ten spijt. Die dingen moeten radicaal gescheiden worden en daar wringt het schoentje bijna altijd.
Oud 26 juli 2012, 20:49   #14
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goebezig Bekijk bericht
Alhoewel het inleggen van nog MEER bureaucratie in België ongetwijfeld een slechts idee is, moet er toch maar es iets gebeuren aan fietsers die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement, noch de verkeersveiligheid.

NOOIT zie ik een fietser z'n arm uitsteken voor hij de weg over zwenkt om een straat in te draaien.

NOOIT zie ik een fietser achter zich om kijken voor ze elkaar inhalen of naast elkaar gaan rijden.

ZELDEN zie ik een fietser die op 1 rij gaat rijden wanneer die het verkeer hindert (is VERPLICHT!!)

ZELDEN maakt een fietser oogcontact wanneer die zonder zelfs maar op te letten voorbij mijn wagen rijd vanuit de tegengestelde richting, aan de verkeerde kant van de weg, terwijl ik voorgang sta te verlenen aan de bestuurder recht van mij.

DIKWIJLS komt een fietser tegen hoge snelheid een straat met enkele richting uitgescheurd, in het MIDDEN VAN DE BAAN, zonder op te letten.

BIJNA ALTIJD zie ik fietsers boos kijken en rood worden terwijl zij halsoverkop op de rem gaan staan om te vermijden dat ze plat gereden worden door hun eigen stommiteiten.

En dat is normaal, want als je schrikt dan wind je je op, en als je NIET UIT JE DOPPEN KIJKT IN HET VERKEER, dan schrik je!

Zelf wanneer ik te voet ben, zal ik nooit een zebrapad betreden zonder eerst oogcontact te maken met de autobestuurder die mij voorgang moet verlenen. Een zebrapad betreden zonder zelfs maar te kijken is voor mij ondenkbaar!

Nogal logisch ook, want voorgang hebben maakt weinig in mij rekening als ik ergens onder een auto lig te spartelen...

Hoe dom kan een mens eigenlijk zijn? Een automobilist heeft een beperkt visueel overzicht over het verkeer, heeft een zeer beperkt hoorbaar overzicht over het verkeer, heeft een veel groter volume in het verkeer, en heeft doorgaans een hogere snelheid en een langere remafstand. Een fietser en voetganger hebben al deze beperkingen niet. Lijkt het dan niet misschien een BEETJE logisch, dat je als voetganger, en vooral als fietser toch ten minste de moeite doet om iets of wat bewust te zijn van de verkeerssituatie rondom je heen.

Majah, dat zal wel weer teveel gevraagd zijn natuurlijk, die auto's moeten ONS maar zien, nietwaar?! Als er nu 1 ding is waar België overvloed van heeft is het idioten in het verkeer, en ze zitten heus niet allemaal achter het stuur!
Ik denk dat u het stereotiepe voorbeeld bent van een Belg die vergroeid is met zijn auto en al zijn verplaatsingen met de auto doet. U kent maar 1 kant van het verhaal en vandaar uw eenzijdige reactie. U zou er goed aan doen zelfs een op de fiets te kruipen, kwestie van te weten waarover u spreekt en het verhaal eens langs de andere kant te bekijken. U zal nogal oµuw ogen optrekken wanneer er wederom een auto op het fietspad staan, wanneer wat verder een automobilist zijn deur openzwaait terwijl u er net aankomt, u om de haverklap rakelings voorbij gevlamd wordt en u overal de pas wordt afgesneden.

In ieder geval is fietsen op zich gezond en het werkt bovendien relaxerend waardoor u ook een boel frustraties kan kwijtgeraken ( in tegenstelling tot autorijden waarbij je enkel frustraties opstapelt ). Het zou u goed doen.

Bij fietsers heb je ook een boel jonge kinderen die zich ook navenant gedragen. De automobilist dient daarmee rekening te houden door DEFENSIEF te rijden. Helaas vergt dat enige intelligentie ( inzicht, vooruitzien ) en daar mankeert het veel automobilisten helaas aan als je ziet hoe ze blind oversteekplaatsen voorbij vlammen, hoe ze door woonwijken scheuren enz.

Een fietser zal niemand doodrijden terwijl “automobilist maait fietser van de baan “ dagelijkse kost is. De auto is een moordwapen, de fiets niet. Vandaar dat men strenger op automobilisten dient toe te zien en dat automobilisten defensief zouden moeten rijden. Helaas gebeurt dan niet.
Oud 26 juli 2012, 20:51   #15
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lunokhod Bekijk bericht
Gewoon autoverkeer en fietsverkeer veel beter scheiden. Overal fietspaden., fietsbruggen, autotunnels en zo meer.

Inderdaad, zo zou het moeten zijn. Je kan immers als fietser je perfect volgens de regels gedragen, maar toch van de baan worden gemaaid door een gefrustreerde of zatte automobilist en daarbij het leven laten.
Oud 26 juli 2012, 20:54   #16
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Enkele feiten:

- 7/10 van de automobilisten gebruikt richtingaanwijzers niet bij verlaten rond punt

- 2/3 gebruikt dagelijks GSM in wagen

- 2/3 rijdt te snel in bebouwde kom

- meer dan 50% van de automobilisten kent nog niet eens de voorrangsregels met betrekking tot fietsers.

Nuff said. En dat rijdt dan met een potenieel moordwapen rond ...
Misschien moeten we rijbewijzen elke vijf of tien jaar laten verlopen, of bestuurders elke vijf of tien jaar een nieuw theoretisch rijexamen laten afleggen.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 21:06   #17
Lunokhod
Partijlid

Standaard

Citaat:
Inderdaad, zo zou het moeten zijn. Je kan immers als fietser je perfect volgens de regels gedragen, maar toch van de baan worden gemaaid door een gefrustreerde of zatte automobilist en daarbij het leven laten.
Het heeft daar niets mee te maken. Aan die snelheden komen inschattingsfouten gewoon veel meer voor, zowel bij fietsers als bij automobilisten, en zijn de gevolgen ervan veel erger.
Oud 26 juli 2012, 21:07   #18
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lunokhod Bekijk bericht
Helemaal mee eens

Citaat:
Vreemd, want de tendens is net om het de automobilist zo moeilijk mogelijk te maken en op zoveel mogelijk plaatsen te weren. In ver overdreven mate zelfs.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 21:08   #19
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is klinkklare onzin en valt onder de categorie ”toogpraat”. Zowel fietsers als automobilisten moeten de wegcode respecteren en als de fietser dat niet doet en daardoor heeft hij een ongeval, dan zal hij wel degelijk in zijn ongelijk worden gesteld.
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/...n_voetgangers/
Citaat:
Ongeval

Ook bij een ongeval worden de zwakke weggebruikers beschermd. Bij een ongeval moet de verzekeraar van het voertuig alle lichamelijke en stoffelijke schade aan de zwakke weggebruiker vergoeden, ongeacht wie in de fout is gegaan.
Oud 26 juli 2012, 21:10   #20
Lunokhod
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Misschien moeten we rijbewijzen elke vijf of tien jaar laten verlopen, of bestuurders elke vijf of tien jaar een nieuw theoretisch rijexamen laten afleggen.
Veel diepere opleidingen dan we nu hebben, veel strengere examens, sneller bestraft worden voor fouten, periodiek getest worden, verplichte invoering van het alcoholslot.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be