![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() "Een clan van katholieken huize
behoudt het kunstwerk in zijn kluizen" beweert een persoon op een fluistertoon. Toch blijf ik 't ware spoor uitpluizen ! ![]() Gestolen paneel Lam Gods ligt bij familie wijlen minister De Schryver |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() 10 April 1934 - 23u15
vreemde lichten dansen vaal door de glasramen van 't koor een silhouet verlaat 't portaal en gaat er met een plank vandoor 11 April 1934 - 05u25 de onderkoster schrikt zich rot : een portaaldeur zit niet in 't slot eens bij de Vijdkapel gekomen voelt hij het zweet in beken stromen daarboven... naast de candelaber gaapt een zwart gat, een wond' gelijk zo afschrikwekkend, zo macaber in de triptiek der broers Van Eyck 11 April 1934 - 06u00 bij kaarslicht in het gelig koper leest hij de ledige sekwesters : "Grisaille Johannes de Doper" en "Luik der Rechtvaardige Rechters" 11 April 1934 - 10u00 de radio acht dit snelnieuws waard de roof wordt nationaal geseind men meldt het zelfs aan Scotland Yard kurieuzen vullen 't St Baafsplein 11 April 1934 - 10u10 't Parket verschijnt op het appel en zoekt de plaats van het delict een massa stuwt in de kapel : de speurders wijken onverricht 20 April 1934 en nergens valt iets aan te knopen 't mysterie laat op wond'ren hopen niemand komt een verhaal opdissen de dief laat elk in 't ongewisse 28 April 1934 - 23u24 bij nacht ratelt een schrijfmachine (vlakbij Sint Baafs ging hij van d'hand) een Royal met nieuwe bobine, de "r" springt ietwat uit de band 29 April 1934 de kranten gokken er op los het volk raakt danig in commotie de Koning viel pas van een rots : het land hervalt weer in emotie 30 April 1934 een bode meldt zich bij 't bisdom een brief, in 't Frans, liegt er niet om : iemand met zwaar Antwerpse trots weet blijkbaar iets over 't Lam Gods ! mei 1934 met "D.U.A." signeert hij brieven - het zijn er twaalf in totaal - hij wenst het bisdom niet t'ontgrieven en spreekt hen toe in klare taal : "ik zal u de grisaille bezorgen en vertel u dan, voor één miljoen, waar 't luik der Rechters werd geborgen we zullen vast goed zaken doen !" Zomer/Herfst 1934 Met berichtjes in La Dernière Heure correspondeert het Bisdom mee maar blijft de voorstellen afkeuren : men discuteert vlijmscherp op snee 25 November 1934 Op een meeting van Katholieken speecht ene Arsène Goedertier hij wordt onwel, zijn hart gaat pieken men roept er om een brancardier Hij neemt zijn advokaat ter biecht en fluistert hem heel stil en hees : "ik ... alleen ... weet waar 't paneel ... ligt ..." zijn adem stokt ... hij geeft de geest ... In brieven en schetsen in zijn laden springen de "r"-en op en af niets brengt de Rechters boven water hij nam 't geheim mee in zijn graf... 1935 en volgende .... Overweldigende theorieën, intriges rond politiek en kerk ministers gaan haast door de knieen de media hebben bergen werk in heel Oost-Vlaanderen wordt door velen gespeculeerd en ondergezocht zelfs zieners komen ten tonele maar steeds weer wordt er lucht verkocht. de kweeste naar het schilderij enthousiasmeerde duizenden maar niemand kwam ooit dichterbij dan dromen die vergruizelden © DJr |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |