![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Ik zou willen dat de kiesplicht wordt veranderd in kiesrecht! Dat burgers niet meer "verplicht" worden om te gaan stemmen maar daar vrij voor kunnen kiezen, dat blanco of niet gaan stemmen ook echt niet meetelt in de uitslagen en in de toekenning van de zetels.
Voor burgers die niet akkoord kunnen gaan met de opgekomen politieke partijen, zou de mogelijkheid moeten worden gecreëerd om zich te verenigen in een algemene oppositie partij, anti politiek geïnspireerd, maar met een streven naar eerlijkheid!!! Die heden door de bestaande machtsposities veel te veel tot een vriendjespolitiek is geworden met nog meer macht tot gevolg! Deze antipolitieke oppositie partij zou het recht moeten krijgen om controle te doen in de werking van het gemeentebestuur en controle naar de werkelijke uitvoering van bestaande wetten zoals bouwvergunningen. Bij vaststelling van onregelmatigheden, moet klacht kunnen worden ingediend welke dient onderzocht en bestraft te worden. Heden is de oppositie tijdens de gemeenteraad TOTAAL MACHTELOOS en is helemaal geen relevantie voor burgers welke Niet of anti politiek zouden willen stemmen! Ik besef maar al te goed dat dit nooit zal worden verwezenlijkt, want dat snijdt in het vel van het huidige bestuur, maar ik zou graag willen weten wat jullie in dit forum daar over denken. dank om jullie mening te delen. Inina |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Is dat al niet het geval? Opkomstplicht en stemrecht. Je bent dus verplicht om je aan te bieden in het stembureau maar niet verplicht om te stemmen. Bij de vorige verkiezingen was er zoiets op TV geweest toen een politieker weigerde te stemmen ( omdat BHV niet gesplitst was waren de verkiezingen ongrondwettelijk en wou hij niet illegaal handelen en blablabla )
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Blanco of niet stemmen niet laten meetellen is onmogelijk. Die stemmen gaan altijd in het voordeel van de meerderheid spelen. Dat is geen politiek standpunt, dat is wiskunde. Een algemene oppositiepartij bestaat al (vandaar dat men de partijen die niet deelnemen aan de macht gemakshalve samenbundelen tot "de oppositie"). Door de gang van de democratie zal die evenwel ALTIJD in de minderheid zijn. Uw wensen gaan dus niet uitkomen. Net als de mijne om de regen overdag af te schaffen en te verhuizen naar tussen 00.00 en 05.00 niet gaat lukken. EDIT: de kiesplicht afschaffen zou eventueel kunnen. De vraag blijft of dat een goede zaak is.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 21 juni 2012 om 09:08. |
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar 100 procent niet akkoord met je besluiten (die ik in het rood gezet heb). Kiesplicht is inderdaad nuttig voor mensen die anders al te gemakkelijk vergeten worden. Algemene stemplicht (eigenlijk is er stemplicht, maar aangezien dat niet gecontroleerd kan worden, is de straf beperkt tot wie niet opkomt) is het meest en het puurst democratisch. Of je nu blanco stemt, of je blijft thuis: je verloren stem wordt proportioneel verdeeld onder alle deelnemende partijen; dus het meest naar de grote partijen. ... dan de besluiten: Haar wensen zijn al uitgekomen; Kiesplicht afschaffen is zeker en vast een slechte zaak. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 juni 2012 om 10:08. |
|
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() De politici die in mijn gemeente in de oppositie zetelen hebben NIKS te vertellen, (slechts een handvol zeteltjes) ik ga regelmatig luisteren naar de gemeenteraad en ALS ER ALS EENS iets gezegd wordt door de oppositie dan zie je heel duidelijk dat de meerderheid totaal ongeïnteresseerd is en soms zelfs de zaal verlaat "om naar het toilet te gaan" maar echt hun oppositie stem laten doorwegen lukt niet!
daarom denk ik dat het bel |
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() daarom denk ik dat het WEL belangrijk is om de kiesplicht AF te schaffen. Vermits nu alle niet stemmers omwille van teleurstelling of anti politiek en de
blanco stemmers toch naar de meerderheid gaan. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Politiek is niet voor doetjes. Macht uitoefenen is niet voor watjes. Ontgroei de kleuterschool of de catecheselessen. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() Mag ik u meedelen dat de oppositie in onze gemeente ofwel dat recht echt niet heeft, ofwel dat recht niet zal/wil toepassen !!! Ik vraag me nu af of ik dit recht als inwoner van mijn gemeente toch nog ergens kan opeisen? en zo ja, hoe ik dat dan moet doen!
Ik heb totaal geen vertrouwen meer in de politiek (gemeentelijk of nationaal)en wel om volgende reden: Ik heb als NIET zetelende burger (en ook geen lid van een politieke partij) wel degelijk klacht ingediend tegen mijn burgemeester bij 2 partijen in de oppositie van mijn gemeente, omdat de burgemeester mij eveneens in functie van advocaat handelend in een dossier van bouwovertredingen gediscrimineerd heeft ten voordele van de overtreder. Ik dacht dat dit niet kon, vermits ik veronderstel dat er ook scheiding der machten bestaat? Maar niks is dus minder waar! Ik kreeg van het gemeentebestuur enkel een brief van de eerste schepen en gemeentesecretaris dat de overtreder verplicht is om wetten en decreten te volgen, maar de gemeente hiertegen niks kan doen. Terwijl de burgemeester schriftelijk als advocaat heeft verklaard dat dit NIET dient te gebeuren en het voor de overtredingen opgemaakte proces verbaal gewoon werd geseponeerd. Dat kan allemaal in Belgie!!! Vandaar nogmaals dat de KIESPLICHT volgens mij dringend moet worden afgeschaft! |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() A ja maar, het draait om een persoonlijk en individueel geschil.
Dat is inderdaad een uitstekende reden om de afschaffing van de kiesplicht voorop te stellen. Ga vissen, beste vriend. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#11 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als een meerderheid wordt samengesteld dan is dat vanuit het principe: met hoevelen moeten we zijn om ervoor te zorgen dat de oppositie niks kan doen? Vandaar het woord "meerderheid". De democratische invloed is dan dat de meerderheidspartijen meer dan de helft van de kiezers vertegenwoordigen. Die vormen samen een bestuursakkoord dat de verschillende meningen (van de meerderheid) zo goed mogelijk vertegenwoordigd. De enige macht die de oppositie heeft is het aanklagen van wat zij vinden dat niet kan - mag of zou mogen kunnen. Als het schandaal groot genoeg is, hopen ze dan dat dat stemmen kost aan de meerderheid bij de volgende verkiezingen. StemPLICHT afschaffen gaat daar geen ene reet aan veranderen, met als bonus dat de sukkelaars hun stemRECHT kwijt zijn. Je bent verontwaardigd zie ik, maar richt u op iets nuttigs.
![]() |
#14 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @inina:
misschien kunt u beter eisen dat blanco-stemmen voortaan worden omgezet in lége zetels, die we dan desgewenst met een bloempot, een stofzuiger of een kom zonder of mét water & goudvis in kunnen vullen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Vreemdeling
|
![]() Lege zetels op die manier vullen kan nu al. Als je naar TV kijkt zie je er genoeg!! Het enige verschil is dat deze lege plaatsen ook betaald worden!
|
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() Geef hier aub eens wat meer uitleg over? want ik ben een totale leek op politiek vlak . Wie stelt zo een eenheidslijst samen en waar haal je de kandidaten om een lijst samen te stellen waarin alle partijen vertegenwoordigd zijn? dit lijkt mij een totale utopie!
|
![]() |
![]() |
#18 |
Vreemdeling
|
![]() Ja inderdaad ik ben verontwaardigd, maar ik richt me wel op het (enige) nuttige, en dat zijn mijn rechten die als burger zijn geschonden en mijn centen die me door discriminatie werden ontnomen. Mijn besluit na alle commentaren te hebben gelezen is, om zoveel mogelijk mensen (vooral familie en vrienden) te overtuigen om zoveel mogelijk blanco te stemmen. Naar verluidt gaan deze stemmen dan wel vooral naar de meerderheid, vermits ze die dan al hebben is dat niet erg, er is toch niks aan te doen! Maar ik hoorde ook dat het aantal stemmen die ongeldig of blanco worden gestemd als geld worden afgetrokken bij de partijen. Dat is uiteindelijk dan toch iets kan kan bereikt worden. Politici verdienen al genoeg! |
![]() |
![]() |
#19 |
Vreemdeling
|
![]() Voor mij zéker geen NVA. Geert Bourgois is heden minister van binnenlands bestuur en heeft macht!!!
|
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Wil je de huidige politieke klasse aan het wankelen brengen, dan kan je inderdaad best geen N-VA stemmen. Zij maken er zelf deel van uit.
Wil je de macht van de huidige machthebbers breken, dan kan je best toch stemmen, maar dan op een partij die niet aan de macht is, dus niet op N-VA, Open VLD, CD&V of sp.a. Vlaams Belang stemmen haalt ook niets uit, weten we ondertussen, dus Groen kan een optie zijn om de macht te breken, of, misschien nog beter, PVDA als ze in jouw gemeente opkomen en kans maken om minstens één zetel te veroveren. |
![]() |