Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2012, 14:29   #1
BonBon
Banneling

Standaard KMO stopt wegens te kort aan werknemers

Een kennis van me stopt z'n zaak wegens een te kort aan geschoolde werknemers, normaal gezien is alles voorzien op 10 werknemers maar ze moeten ze het rooien met minder en de laatste tijd zelfs maar met 3 waaronder de baas zelf.

Hogere weddes uitbetalen kan niet omdat ze al in een hoge schijf zitten en alles daarboven wordt extreem afgeroomd, het is gewoon niet meer rendabel. West Vlaanderen kent natuurlijk redelijk lage werkloosheid en vakmensen verdienen meer als zelfstandige dan als werknemer omdat ze een deel in het zwart kunnen bijnemen.

De belastingdruk is te hoog en vertraagt de economie, zij die niet willen werken krijgen een uitkering en zij die willen werken worden ontmoedigt om meer te verdienen, het is gewoon niet logisch.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 14:46   #2
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Welke sector als ik vragen mag?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 14:55   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Ik had ook graag gelezen in welke sector de firma in kwestie bedrijvig was.

Los daarvan is het een feit dat meer en meer kleinere KMO's geen personeel meer kunnen aanwerven. Er is inderdaad een tekort, maar bovenal kunnen ze de loonkost niet aan, veel te duur. En dat geldt voor ongeveer alle sectoren...
Oud 27 september 2012, 19:20   #4
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Welke sector als ik vragen mag?
Dakwerken, ramen en bekleding. Vakmensen maar nu ook geen loodgieters, die zijn nog moeilijker om vinden.
Oud 27 september 2012, 19:36   #5
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Een kennis van me stopt z'n zaak wegens een te kort aan geschoolde werknemers, normaal gezien is alles voorzien op 10 werknemers maar ze moeten ze het rooien met minder en de laatste tijd zelfs maar met 3 waaronder de baas zelf.

Hogere weddes uitbetalen kan niet omdat ze al in een hoge schijf zitten en alles daarboven wordt extreem afgeroomd, het is gewoon niet meer rendabel. West Vlaanderen kent natuurlijk redelijk lage werkloosheid en vakmensen verdienen meer als zelfstandige dan als werknemer omdat ze een deel in het zwart kunnen bijnemen.

De belastingdruk is te hoog en vertraagt de economie, zij die niet willen werken krijgen een uitkering en zij die willen werken worden ontmoedigt om meer te verdienen, het is gewoon niet logisch.
Ik heb met het in vet gedrukte toch wel mijn bedenkingen. Bij mijn weten is de hoogste schijf 50%. Dus waarom zou het voor een werknemer niet rendabel zijn. Als hij netto meer overhoudt, lijkt mij er geen probleem te zijn. Het probleem lijkt me eerder te zitten bij de firma die aan haar klanten geen hoger uurloon wil aanrekenen.

Als je werkelijk zoveel werk hebt, zou dat normaliter geen probleem mogen zijn.

Met alle respect, maar het probleem lijkt mij elders te zitten.

In de bestekken die ik moet beoordelen zie ik soms uurlonen zitten van €55 en €60 per uur. €55/1,85 = 29,79 € bruto dat voor een werknemer kan betaald worden. 29,79 X 170 uren per maand = € 5064,63 per maand. Daar wil ik me zelfs voor omscholen ....

Laatst gewijzigd door Stingray : 27 september 2012 om 19:39.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 19:53   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik heb met het in vet gedrukte toch wel mijn bedenkingen. Bij mijn weten is de hoogste schijf 50%. Dus waarom zou het voor een werknemer niet rendabel zijn. Als hij netto meer overhoudt, lijkt mij er geen probleem te zijn. Het probleem lijkt me eerder te zitten bij de firma die aan haar klanten geen hoger uurloon wil aanrekenen.

In de bestekken die ik moet beoordelen zie ik soms uurlonen zitten van €55 en €60 per uur. €55/1,85 = 29,79 € bruto dat voor een werknemer kan betaald worden. 29,79 X 170 uren per maand = € 5064,63 per maand. Daar wil ik me zelfs voor omscholen ....
Plus minus 5000 euro loonkost ja. Maar de andere kosten ook nog hé.
Vervoer, materiaal, verzekeringen....minstens 1000 euro per maand.
Loonkost is minimaal ongeveer 39 euro en daar heeft de arbeider enkel nog het minimum netto aan over.
En dan stelt die zich met ongezonde regelmaat nog eens op de ziekenkas, ook al op de baas zijn kosten de eerste weken.

Het is voorbij. Je vind niemand meer, je kan ze nauwelijk betalen of je hebt zelf niks verdiend.

Ik heb ook al een bedrijf moeten sluiten om die redenen, geen mensen te vinden. Ongeacht wat je wil betalen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 september 2012 om 19:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 19:57   #7
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Loonkost is minimaal ongeveer 39 euro en daar heeft de arbeider enkel nog het minimum netto aan over.
En dan stelt die zich met ongezonde regelmaat nog eens op de ziekenkas, ook al op de baas zijn kosten de eerste weken.

Het is voorbij. Je vind niemand meer, je kan ze nauwelijk betalen of je hebt zelf niks verdiend.

Ik heb ook al een bedrijf moeten sluiten om die redenen, geen mensen te vinden. Ongeacht wat je wil betalen.
Sorry beste vriend, maar materiaal, vervoer kan je apart aanrekenen.

Enfin, ik wil niemand zijn rekening maken, want in essentie ben ik het eens met de vaststelling dat de belastingen in dit land te hoog zijn. Dat niemand voor het loon dat je wil betalen wil komen werken, is nog een heel andere materie.

Ik denk dat het eerder te maken heeft met zaken als de babyboomers die stilaan op pensioen gaan en minder beschikbare krachten, waardoor de prijzen inderdaad stijgen.

Vooralsnog zijn de klanten niet bereid te betalen, dus we zullen zien hoe dit afloopt.

In mijn sector is er al lang een gelijkaardig probleem aan de gang, waardoor geen nieuwe mensen gevormd worden en er eerder uitstappen dan instappen. Het probleem daar ligt niet bij de werkgevers, maar bij hun opdrachtgevers die zichzelf nog teveel macht toeëigenen. Evenwel laten de gevolgen zich langzaam maar zeker voelen.

Laatst gewijzigd door Stingray : 27 september 2012 om 19:59.
Oud 27 september 2012, 20:01   #8
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:

Je hebt meer dan belasting alleen en als je over een bepaald punt zit bouw je ook geen pensioen meer op, uiteindelijk hou je misschien 30% over van die duurste schijven zonder extra sociale voordelen.

Een dokter die ik ken ook, hij werkt veel maar vraagt zich soms toch af waarom, z'n jonge collega's in het ziekenhuis bedanken voor overuren, weekendwerk enz. Ze hebben geen villa nodig en willen nog genieten van hun vrije tijd, zonder goeie verloning wordt er niet meer harder gewerkt zoals vroeger.

Zelf bij lage lonen heb je problemen, bij iemand die in een sociale woning heeft betaald meer huur als z'n wedde stijgt. Die heeft ook al geen zin om veel overuren te doen.

Ik heb een nogal zeer uiteenlopende kenniskring.
Oud 27 september 2012, 20:05   #9
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:

Ziekte inderdaad ook, er is altijd wel iemand zwanger of ziek en die kan dan niet vervangen worden. Hoe komt het eigenlijk dat zelfstandigen bijna nooit ziek zijn en werknemers bijna een maand per jaar?
Oud 27 september 2012, 20:08   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Enfin, ik wil niemand zijn rekening maken, want in essentie ben ik het eens met de vaststelling dat de belastingen in dit land te hoog zijn. Dat niemand voor het loon dat je wil betalen wil komen werken, is nog een heel andere materie.

Ik denk dat het eerder te maken heeft met zaken als de babyboomers die stilaan op pensioen gaan en minder beschikbare krachten, waardoor de prijzen inderdaad stijgen.

Vooralsnog zijn de klanten niet bereid te betalen, dus we zullen zien hoe dit afloopt.

In mijn sector is er al lang een gelijkaardig probleem aan de gang, waardoor geen nieuwe mensen gevormd worden en er eerder uitstappen dan instappen. Het probleem daar ligt niet bij de werkgevers, maar bij hun opdrachtgevers die zichzelf nog teveel macht toeëigenen. Evenwel laten de gevolgen zich langzaam maar zeker voelen.
Tja je kunt blijven rekenen hé.
Dat is het probleem.

Mensen vragen nogal dikwijls naar goedkoop. En dan klopt de rekening al lang niet meer.

Ja zwartwerk van Engelsen, Polen, Portugezen, Duitsers ,Turken, Zigeuners...etc die minstens 25 euro in het zwart rekenen.

Maar ik heb een tip voor de inspectie diensten die ze wil pakken. Ga posten aan de Mc Donalds. Daar stoppen ze allemaal wel eens.
Oud 27 september 2012, 20:11   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ziekte inderdaad ook, er is altijd wel iemand zwanger of ziek en die kan dan niet vervangen worden. Hoe komt het eigenlijk dat zelfstandigen bijna nooit ziek zijn en werknemers bijna een maand per jaar?
Vraag dat eens aan de werknemers.
Een maand is nog weinig zelfs.
Oud 27 september 2012, 20:15   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt meer dan belasting alleen en als je over een bepaald punt zit bouw je ook geen pensioen meer op, uiteindelijk hou je misschien 30% over van die duurste schijven zonder extra sociale voordelen.

Een dokter die ik ken ook, hij werkt veel maar vraagt zich soms toch af waarom, z'n jonge collega's in het ziekenhuis bedanken voor overuren, weekendwerk enz. Ze hebben geen villa nodig en willen nog genieten van hun vrije tijd, zonder goeie verloning wordt er niet meer harder gewerkt zoals vroeger.

Zelf bij lage lonen heb je problemen, bij iemand die in een sociale woning heeft betaald meer huur als z'n wedde stijgt. Die heeft ook al geen zin om veel overuren te doen.

Ik heb een nogal zeer uiteenlopende kenniskring.
t' is zo.

Zelfs meer en meer zelfstandigen werken nu enkel nog min of meer halftijds.
Sommigen zijn er van terug gekomen en hebben ontdekt dat de rekening niet meer klopte na een tijd.
Maar nog velen doen verder op hun eigenzinnige manier.

En werknemers; die zijn hun baas trouw tot aan het faillisement. Bij voorkeur liever vandaag dan morgen zelfs.

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 september 2012 om 20:15.
Oud 27 september 2012, 20:23   #13
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Vraag dat eens aan de werknemers.
Een maand is nog weinig zelfs.
Ik werk sinds een 3-tal jaren in een Belgische vestiging van een internationaal bedrijf, dat 26 personeelsleden heeft. Ik heb er de afgelopen jaren nog geen 1 geweten die een maand thuis is gebleven.

Ligt misschien aan de sector...
Oud 27 september 2012, 20:24   #14
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat een zieke zelfstandige blijft werken en de werknemers aansteekt ?
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 20:33   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Vervoer. Binnen of buiten de werkuren? En verbruiksmateriaal zoals bouten en moeren, pluggen, bakstenen enzoverder, ja, dat kan prima aangerekend worden.
Maar hebt U onlangs nog eens de prijs van een professioneel handapparaat bekeken? Ikzelf doe dat zeer regelmatig. Voor mij zit er geen Festool of Hi End Bosch in hoor. Kan U per werf er nog eens €2000 bijlappen om de slijtage van de machines te bekostigen? Ik geloof dat een paar klanten eens hartelijk gaan lachen en de volgende reeks Polen met "van de camion gevallen materiaal" laten langskomen. (2 weken geleden is zowat alle gereedschap uit onze team captains bestelbus gestolen... tof, alleen de reserveonderdelen van de robots komen uit op €4000, waarvan enkele stukken onvervangbaar)

Citaat:
€5000 totale loonlast per werknemer. Als de werknemer er €1800 van in zijn handen kan krijgen, mag die blij zijn.
€45 per uur is echt wel een minimum als een zelfstandige volledig in't wit werkt, dan heeft ie op't einde van een normale werkmaand nog geen €1500 in zijn handen hoor.

Citaat:
Ik denk dat het eerder te maken heeft met zaken als de babyboomers die stilaan op pensioen gaan en minder beschikbare krachten, waardoor de prijzen inderdaad stijgen.Vooralsnog zijn de klanten niet bereid te betalen, dus we zullen zien hoe dit afloopt.
Ik word een ouwe zak, want als ik zie wat er uit't school geslijmd komt, word ik echt wel moedeloos.

Citaat:
Iets is waard wat de gek ervoor geeft. Ik heb het geluk veel zelf te kunnen doen. Maar da's niet iedereen gegeven.
Oud 27 september 2012, 20:45   #16
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Vervoer. Binnen of buiten de werkuren? En verbruiksmateriaal zoals bouten en moeren, pluggen, bakstenen enzoverder, ja, dat kan prima aangerekend worden.
Maar hebt U onlangs nog eens de prijs van een professioneel handapparaat bekeken? Ikzelf doe dat zeer regelmatig. Voor mij zit er geen Festool of Hi End Bosch in hoor. Kan U per werf er nog eens €2000 bijlappen om de slijtage van de machines te bekostigen? Ik geloof dat een paar klanten eens hartelijk gaan lachen en de volgende reeks Polen met "van de camion gevallen materiaal" laten langskomen. (2 weken geleden is zowat alle gereedschap uit onze team captains bestelbus gestolen... tof, alleen de reserveonderdelen van de robots komen uit op €4000, waarvan enkele stukken onvervangbaar)

€5000 totale loonlast per werknemer. Als de werknemer er €1800 van in zijn handen kan krijgen, mag die blij zijn.
€45 per uur is echt wel een minimum als een zelfstandige volledig in't wit werkt, dan heeft ie op't einde van een normale werkmaand nog geen €1500 in zijn handen hoor.

Ik word een ouwe zak, want als ik zie wat er uit't school geslijmd komt, word ik echt wel moedeloos.

Iets is waard wat de gek ervoor geeft. Ik heb het geluk veel zelf te kunnen doen. Maar da's niet iedereen gegeven.
In die 5000 had ik de factor 1,85 al verrekend zoals je wss wel al had gemerkt. Basis was € 55 X 170 = € 9350.

En wat betreft die Polen, tja. Daar moet je de EU voor bedanken.

Laatst gewijzigd door Stingray : 27 september 2012 om 20:48.
Oud 27 september 2012, 20:54   #17
het vingertje
Banneling

Standaard

Ik kan best begrijpen dat vele ondernemers het beu worden.
het vingertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 21:20   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
In die 5000 had ik de factor 1,85 al verrekend zoals je wss wel al had gemerkt. Basis was € 55 X 170 = € 9350.
En de werkgever-baas- mag niks verdienen ofzo?

Citaat:
En wat betreft die Polen, tja. Daar moet je de EU voor bedanken.
Ik moet niet hebben van grootschalige politieke ivorentoren praatbarakken.
Oud 27 september 2012, 21:20   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik werk sinds een 3-tal jaren in een Belgische vestiging van een internationaal bedrijf, dat 26 personeelsleden heeft. Ik heb er de afgelopen jaren nog geen 1 geweten die een maand thuis is gebleven.

Ligt misschien aan de sector...
't is zo.
Ambtenaren staan alvast op kop. 7 of 8 maanden thuis, sommigen hebben op 6 jaar tijd amper 2 jaar gewerkt alles samen. Jawel. Verlof invullen met potlood en nadien weer uitgommen. Briefjes indienen en weer wegmoffelen. Jawel...ze kunnen er wat van.
En het ligt dus niet aan de druk, maar misschien aan het ontbreken er van.
Oud 27 september 2012, 21:22   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Omdat een zieke zelfstandige blijft werken en de werknemers aansteekt ?
Neen omdat er anders niemand meer is en de zaak op de fles gaat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be