Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2012, 16:28   #1
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard Gegoochel / gesjoemel met zetels : what's next?

De kiesresultaten worden volgens een bepaalde sleutel verdeeld. De huidige beide verdelingssystemen (Imperiali en D'Hondt) geven aan de grotere partijen een voordeel wat betreft de verdeling van de beschikbare mandaten. Imperali (gebruikt bij gemeenteraadsverkiezingen) nog een stuk meer dan D'Hondt (sinds 1899).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Methode-D'Hondt

Er is stemplicht in België. Wat later werd dan partijfinanciering ingesteld, waarbij de partijen konden genieten a rato hun zetels . Een partij zonder verkozene vangt niks.

In 2003 werden kieskringen ingesteld, om het succes van bepaalde partijen te kunnen mitigeren. Slechts een beperkt aantal zetels per provincie, zodat een succes in één provincie tot die provincie beperkt bleef.

Ook werd het kieskringgewicht gekoppeld aan het aantal inwoners. Niet aan het aantal stemgerechtigden. Zo heeft een kieskring met veel niet-Belgen (Brussel) een onevenredig hoger gewicht aan zetels dan een kring met weinig niet-Belgen.

Aparentering werd ook afgeschaft. Opnieuw om de spill-over van bepaalde partijen tegen te gaan. Incidenteel ook om de Vlaamse stemmen in Brussel te liquideren.

Sinds 2004 werd daar nog eens de kiesdrempel aan toegevoegd, om bepaalde partijen helemaal te kunnen weren.

Deze snelle blik op de systemen geven mij de indruk dat de traditionele partijen aan de macht het systeem heel goed naar hun hand hebben kunnen zetten. Geen grote verrassing eigenlijk.

Wel verrassend is dat de opzet mislukt is. Bepaalde partijen zijn toch doorgebroken.

Nu is de vraag; wat gaan ze vervolgens verzinnen om toch bepaalde partijen te kunnen onderdrukken? Opzijzetten door openlijk samen te spannen is een geteste optie. Andere ideetjes?

Laatst gewijzigd door Liederik : 19 oktober 2012 om 16:31.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 08:03   #2
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Een cordon zal allezins niet meer lukken, gezien Vlaamse regerinsdeelname en gemeentebesturen.
Oud 20 oktober 2012, 08:22   #3
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
De kiesresultaten worden volgens een bepaalde sleutel verdeeld. De huidige beide verdelingssystemen (Imperiali en D'Hondt) geven aan de grotere partijen een voordeel wat betreft de verdeling van de beschikbare mandaten. Imperali (gebruikt bij gemeenteraadsverkiezingen) nog een stuk meer dan D'Hondt (sinds 1899).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Methode-D'Hondt

Er is stemplicht in België. Wat later werd dan partijfinanciering ingesteld, waarbij de partijen konden genieten a rato hun zetels . Een partij zonder verkozene vangt niks.

In 2003 werden kieskringen ingesteld, om het succes van bepaalde partijen te kunnen mitigeren. Slechts een beperkt aantal zetels per provincie, zodat een succes in één provincie tot die provincie beperkt bleef.

Ook werd het kieskringgewicht gekoppeld aan het aantal inwoners. Niet aan het aantal stemgerechtigden. Zo heeft een kieskring met veel niet-Belgen (Brussel) een onevenredig hoger gewicht aan zetels dan een kring met weinig niet-Belgen.

Aparentering werd ook afgeschaft. Opnieuw om de spill-over van bepaalde partijen tegen te gaan. Incidenteel ook om de Vlaamse stemmen in Brussel te liquideren.

Sinds 2004 werd daar nog eens de kiesdrempel aan toegevoegd, om bepaalde partijen helemaal te kunnen weren.

Deze snelle blik op de systemen geven mij de indruk dat de traditionele partijen aan de macht het systeem heel goed naar hun hand hebben kunnen zetten. Geen grote verrassing eigenlijk.

Wel verrassend is dat de opzet mislukt is. Bepaalde partijen zijn toch doorgebroken.

Nu is de vraag; wat gaan ze vervolgens verzinnen om toch bepaalde partijen te kunnen onderdrukken? Opzijzetten door openlijk samen te spannen is een geteste optie. Andere ideetjes?
Maak je niet ongerust, want N-VA is nu groot genoeg om aan de tsjeven spelletjes mee te doen.
Er veranderd dus niets en als er iets zou veranderen, is het om de democratie nog meer te fnuiken en de particratie te versterken.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 08:24   #4
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een cordon zal allezins niet meer lukken, gezien Vlaamse regerinsdeelname en gemeentebesturen.
Weet niet hoor.

N-VA is stilaan het VB van weleer aan het worden.

Het is vooral die "aan het worden" wat mogelijkheden schept.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 09:52   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Bewijs uw uitspraak maar eens!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 10:04   #6
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Maak je niet ongerust, want N-VA is nu groot genoeg om aan de tsjeven spelletjes mee te doen.
Er verandert dus niets en als er iets zou veranderen, is het om de democratie nog meer te fnuiken en de particratie te versterken.
Dat is niet wat ik bedoel. De bedoeling van de 3 gevestigde partijen met zuilen is hun macht intact houden. Een partij zonder zuil mag groot genoeg worden om meerderheidskruk van dienst te zijn (genre groen of de VU) zolang ze het serieuze werk maar aan de drie traditio's overlaten. In ruil krijgen ze wat kruimels.

Een niet-traditio partij die te groot wordt moet worden ingekort of geliquideerd.

N-VA is de natuurlijke vijand van dat systeem; ze zijn politiek gigantisch zwaar gaan wegen. Maar hebben geen vakbond, geen mutualiteit, geen hoge functionarissen die beleid bepalen in een rijks-parastatale; dus geen interesse in het systeem behouden zoals het is!

Dat is de misschien één van de fundamentele redenen van de weerstand. En doet mij denken dat zelfs een massale overwinning in 2014 met vraag naar staatshervorming opnieuw zal botsen op een njet. De drie traditio's kunnen gewoon niet veranderen.

Laatst gewijzigd door Liederik : 20 oktober 2012 om 10:05.
Oud 20 oktober 2012, 10:09   #7
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben die VB-bashing zo moe als kouwe pap hé vriend...
Oud 20 oktober 2012, 10:12   #8
Fieseler

Standaard

Citaat:
- Justitie
- ontnemen van dotaties
- cordon mediatique of mediatieke demonisering
Oud 20 oktober 2012, 10:16   #9
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Ik ben die VB-bashing zo moe als kouwe pap hé vriend...
Het getuigt inderdaad van weinig stijl om na te trappen op een lijk.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 10:20   #10
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De OVLD is anders net zo klein.
En de SP-A met moeite net iets groter.

Laatst gewijzigd door Pericles : 20 oktober 2012 om 10:21.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 10:20   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijk? 'n Partij provinciaal overal zetels binnenrijft en die op plaatselijk vlak nog talrijke vertegenwoordigers heeft?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 10:23   #12
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Weet niet hoor.

Het is vooral die "aan het worden" wat mogelijkheden schept.
Dat is onzin, maar ik wil daar toch op ingaan omdat het een dooddoener is die gebruikt zal worden om kortzichtige mensen een houvast te geven in hun aversie tegen vlaamse partijen. Deel van de liquidatietactieken. "N-VA is VB in vermomming."

N-VA heeft haar standpunten, discours en programma niet gewijzigd. Ze zitten in de Vlaamse regering en gemeentebesturen. Ze zijn dus ideologisch aanvaardbaar voor een bestuur, wat het VB niet was.

Ze zijn groter geworden. Da's minder aanvaardbaar blijkbaar. Het aantal mandatarissen komt niet enkel rechtsreeks van de N-VA. Ze komen ook voor een deel uit VB. Maar ook uit VLD en CD&V? Als N-VA VB wordt, wordt het dan ook VLD en CD&V? Als ik wat zoek en ex-VB'ers vind in CD&V of VLD, worden die dan ook VB-ig? Alle ex-Vu'ers in CD&V, VLD en zelfs spa, kleuren die ook die partijen dan? Zijn we consequent, of zijn we selectief veroordelend?

Of gooien we het over de kiezersboeg? "Alle VB kiezers zijn naar N-VA gelopen." De kiezers zijn niet de mandatarissen he. Ze zijn ook anoniem. Opnieuw is daar de redenering dat de kiezer een kleur heeft die naar de winnende partij meegaat. Toen de VLD 25% haalde begin 2000, werd de VLD dan ook rood omdat hun kiezers vandaar kwamen? Of toen de CD&V won ten nadele van VLD, werd de CD&V plots blauwer?

Niet dat ik hier een zinnig antwoord op verwacht van je, Henri.
Oud 20 oktober 2012, 10:26   #13
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is onzin, maar ik wil daar toch op ingaan omdat het een dooddoener is die gebruikt zal worden om kortzichtige mensen een houvast te geven in hun aversie tegen vlaamse partijen. Deel van de liquidatietactieken. "N-VA is VB in vermomming."

N-VA heeft haar standpunten, discours en programma niet gewijzigd. Ze zitten in de Vlaamse regering en gemeentebesturen. Ze zijn dus ideologisch aanvaardbaar voor een bestuur, wat het VB niet was.

Ze zijn groter geworden. Da's minder aanvaardbaar blijkbaar. Het aantal mandatarissen komt niet enkel rechtsreeks van de N-VA. Ze komen ook voor een deel uit VB. Maar ook uit VLD en CD&V? Als N-VA VB wordt, wordt het dan ook VLD en CD&V? Als ik wat zoek en ex-VB'ers vind in CD&V of VLD, worden die dan ook VB-ig? Alle ex-Vu'ers in CD&V, VLD en zelfs spa, kleuren die ook die partijen dan? Zijn we consequent, of zijn we selectief veroordelend?

Of gooien we het over de kiezersboeg? "Alle VB kiezers zijn naar N-VA gelopen." De kiezers zijn niet de mandatarissen he. Ze zijn ook anoniem. Opnieuw is daar de redenering dat de kiezer een kleur heeft die naar de winnende partij meegaat. Toen de VLD 25% haalde begin 2000, werd de VLD dan ook rood omdat hun kiezers vandaar kwamen? Of toen de CD&V won ten nadele van VLD, werd de CD&V plots blauwer?

Niet dat ik hier een zinnig antwoord op verwacht van je, Henri.
Een Nationalistische partij is alleen maar aanvaardbaar als ze relatief klein is , van zodra ze groter wordt moet ze in een cordon.
Oud 20 oktober 2012, 10:26   #14
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
De OVLD is anders net zo klein.
En de SP-A met moeite net iets groter.
http://abb.vlaanderenkiest.be/sites/...16-10-2012.pdf

Zie jij daar ergens zwarte vlekken?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 10:28   #15
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
- Justitie
- ontnemen van dotaties
- cordon mediatique of mediatieke demonisering
Hoe moet ik me dat voorstellen? Kan je wat minder beknopt zijn?

Justitie: mandatarissen veroordelen? Wegens wat?
Dotaties: op welke basis ontnemen? Plafonneren is misschien iets dat kan werken. Een maximum dotatie, waarbij het maximum ligt op een score onder die van de n-va.
Media: mogelijk. Maar everyone loves a good show. En BDW geeft die. Ze zullen hem zeker vaak genoeg in beeld brengen, maar de manier waarop zal inderdaad veel uitmaken. Aan BDW om zijn eigen imago goed te bewaken. Tricky.
Oud 20 oktober 2012, 10:37   #16
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://abb.vlaanderenkiest.be/sites/...16-10-2012.pdf

Zie jij daar ergens zwarte vlekken?
Maar jongen wij hebben zelf voor de gemeenteraad op de OVLD gestemd. Het was de meest bekwame lijst en bovendien gaan ze de veldweg achter mijn hof asfalteren, waardoor die bruikbare bouwgrond wordt ( de hof was op het gewestplan al bouwgrond , maar niet aan te snijden, winst voor mij ca. 250.000 euro).
Bij federale verkiezingen stem ik in geen 1000 jaar op de OVLD.
Gemeenteraadsverkiezingen zijn iets gans anders dan federale verkiezingen .
De CD&V haalt op gemeentelijk vlak 28 procent , de NV-A 24 procent . Voor de provincie haalt de NV-A al 28 procent en de CD&V slechts 20. Verkiezingen voor de federale kamer gaan die verschillen nog vergroten .

Laatst gewijzigd door Pericles : 20 oktober 2012 om 10:38.
Oud 20 oktober 2012, 10:43   #17
Fieseler

Standaard

Citaat:
Hoe moet ik me dat voorstellen? Kan je wat minder beknopt zijn?

Justitie: mandatarissen veroordelen? Wegens wat?
Dotaties: op welke basis ontnemen? Plafonneren is misschien iets dat kan werken. Een maximum dotatie, waarbij het maximum ligt op een score onder die van de n-va.
Media: mogelijk. Maar everyone loves a good show. En BDW geeft die. Ze zullen hem zeker vaak genoeg in beeld brengen, maar de manier waarop zal inderdaad veel uitmaken. Aan BDW om zijn eigen imago goed te bewaken. Tricky.
Uw vraag:

Citaat:

Justitie: na vijf wetswijzigingen hebben ze toch een oficieel logelid gevonden die op bevel van zijn opperhoofd een bepaalde partij veroordeelde.

Dotaties: er is een wet gestemd waarbij op vraag van de "vijand" (ie PS/SP/Groen) de dotaties kunnen worden afgenomen als ze genoeg stemmen bijeen krijgen in de raad van State...dit is de laatste keer niet gelukt wegens vrijspraak maar dat is dus een garantie voor eeneeuwigdurend proces tegen één partij....

Cordon mediatique: de VRT NOTA: "de VRT en de democratische samenleving", het weigeren van collums van een bepaalde partij, htweigeren bestellen van verkiezingsfolders van een bepaalde partij, het systematisch demoniseren, "wij nodigen ze enkel uit als we er mogen op kloppen" (Y Desmet)...

en geloof mij: de antidemocraten hebben nog vele azen in hun mouw...
Oud 20 oktober 2012, 10:47   #18
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw vraag:

Justitie: na vijf wetswijzigingen hebben ze toch een oficieel logelid gevonden die op bevel van zijn opperhoofd een bepaalde partij veroordeelde.

Dotaties: er is een wet gestemd waarbij op vraag van de "vijand" (ie PS/SP/Groen) de dotaties kunnen worden afgenomen als ze genoeg stemmen bijeen krijgen in de raad van State...dit is de laatste keer niet gelukt wegens vrijspraak maar dat is dus een garantie voor eeneeuwigdurend proces tegen één partij....

Cordon mediatique: de VRT NOTA: "de VRT en de democratische samenleving", het weigeren van collums van een bepaalde partij, htweigeren bestellen van verkiezingsfolders van een bepaalde partij, het systematisch demoniseren, "wij nodigen ze enkel uit als we er mogen op kloppen" (Y Desmet)...

en geloof mij: de antidemocraten hebben nog vele azen in hun mouw...
Maar nu zitten ze met een probleem, want ex VB-ers bepalen nu mee het beleid , zoals Karim Van Overmeire , die in Aalst naar alle waarschijnlijkheid schepen van Vlaamse zaken wordt.
Oud 20 oktober 2012, 10:48   #19
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Een Nationalistische partij is alleen maar aanvaardbaar als ze relatief klein is , van zodra ze groter wordt moet ze in een cordon.
Daar zijn we het over eens, zie post 6. Maar ik zeg ook dat een cordon niet meer lukt. Wat denk je dat alternatieven zijn om ze te elimineren uit de vergelijking?
Oud 20 oktober 2012, 10:53   #20
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zijn we het over eens, zie post 6. Maar ik zeg ook dat een cordon niet meer lukt. Wat denk je dat alternatieven zijn om ze te elimineren uit de vergelijking?
Federaal zit de N-VA in feite ook in een cordon. Voor de franstaligen zijn het VB en de N-VA één pot nat. Zolang ze de zaak niet kunnen blokkeren gaat men doen alsof ze niet bestaan .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be