Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2012, 11:36   #1
Klarekijk
Banneling

Standaard Moet in een maatschappij de mogelijkheid zijn voor mensen die niet willen deelnemen.

Vandaag leven we in een maatschappij waar laaes gecontroleerd wordt en waar de vrijheid een hol begrip is .

De vrijheid om niet deel te nemen aan het hele economische gebeuren , aan verzekeringen , uitkeringen , vangnetten / hangmatten enz , is er niet .

Moet er in de maatschappij een plaats / ruimte en mogelijkheid zijn waar mensen zich kunnen afzonderen en niet deelnemen aan deze consumptie gecontroleerde maatschappij ?

Vb een huis , zonder stroom of althans zonder geleverde stroom , zonder gekocht water , zonder ook maar een cent te vragen aan de maatschappij , maar ook niet aan die maatschappij bijdragen .

moet of mogen mensen die mogelijkhied hebben ?
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:42   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Je opteert dus voor een plaats waar je zonder geld comfortabel kan leven van wat de natuur je biedt, liefst een vrouw vindt en kindjes kweekt.
Begin eens met zigeuner te worden.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 12:17   #3
K.Alf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Vandaag leven we in een maatschappij waar laaes gecontroleerd wordt en waar de vrijheid een hol begrip is .

De vrijheid om niet deel te nemen aan het hele economische gebeuren , aan verzekeringen , uitkeringen , vangnetten / hangmatten enz , is er niet .

Moet er in de maatschappij een plaats / ruimte en mogelijkheid zijn waar mensen zich kunnen afzonderen en niet deelnemen aan deze consumptie gecontroleerde maatschappij ?

Vb een huis , zonder stroom of althans zonder geleverde stroom , zonder gekocht water , zonder ook maar een cent te vragen aan de maatschappij , maar ook niet aan die maatschappij bijdragen .

ok, maar daar moet dan écht wel een hek rond met stroom.
Ziektes, ongevallen, ... niks mee te maken
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 12:18   #4
K.Alf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je opteert dus voor een plaats waar je zonder geld comfortabel kan leven van wat de natuur je biedt, liefst een vrouw vindt en kindjes kweekt.
Begin eens met zigeuner te worden.
Hoe zorgt 'de natuur' voor de Merc en paleizen van +50K die er aanhangen?
Oud 26 september 2012, 13:15   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K.Alf Bekijk bericht
Hoe zorgt 'de natuur' voor de Merc en paleizen van +50K die er aanhangen?
Ja en ? Mijn Porsche groeit niet aan een boom. En ik heb geen zin om in een boom te leven.
Wat is uw punt ? Niemand wordt verwacht in een paleis te wonen. En ik zie niemand hard werken voor een woonst tussen de takken.
Last van afgunst ?
Oud 26 september 2012, 13:22   #6
het vingertje
Banneling

Standaard

Citaat:

Jazeker... in uwe hof...
het vingertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 14:00   #7
K.Alf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ja en ? Mijn Porsche groeit niet aan een boom. En ik heb geen zin om in een boom te leven.
Wat is uw punt ? Niemand wordt verwacht in een paleis te wonen. En ik zie niemand hard werken voor een woonst tussen de takken.
Last van afgunst ?
Ben jij nu echt zo dom? Ik had het over jouw zigeuners ...

Het lijkt wel of je je aangesproken voelt?
Oud 26 september 2012, 14:05   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Als je dat van plan bent kan je je beter naar het een of ander paradijselijke Grieks eiland begeven: het weer is daar beter.

Wel zelf voor eten, onderdak, kleding, medische zorgen, pensioen etc. zorgen. Uitkeringen kan je ook op je buik schrijven. Kinderen zullen thuisonderricht kunnen krijgen zonder TV en internet neem ik aan?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 14:23   #9
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ze mogen dat zeker (van mij).

Maar de maatschappij biedt niet alleen nutsvoorzieningen in ruil voor je bijdrages. Er is ook het wettenstelsel, bescherming tegen invallers, criminelen, noodhulp bij rampen, medische zorg, onderwijs, etc.

Je kan dat niet allemaal zelf verschaffen. Dus ga je mensen en diensten extern moeten sourcen. En dus handel drijven om ze te kunnen betalen.

Welkom in de maatschappij.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 20:51   #10
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
In de maatschappij niet deelnemen aan de maatschappij???

Probeer eens met "buiten"?
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 21:23   #11
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Binnen de maatschappij kan je je min of meer afzonderen. Als je geld hebt. Dan kan je een eiland kopen. Geen Grieks eiland, de kans dat je vroeg of laat ongewenst Turks bezoek over de vloer krijgt is reëel.

Of doe zoals de Fransen en koop een huis in Ukkel.

Laatst gewijzigd door Rudy : 27 september 2012 om 21:25.
Oud 28 september 2012, 11:54   #12
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Ze mogen dat zeker (van mij).

Maar de maatschappij biedt niet alleen nutsvoorzieningen in ruil voor je bijdrages. Er is ook het wettenstelsel, bescherming tegen invallers, criminelen, noodhulp bij rampen, medische zorg, onderwijs, etc.

Je kan dat niet allemaal zelf verschaffen. Dus ga je mensen en diensten extern moeten sourcen. En dus handel drijven om ze te kunnen betalen.

Welkom in de maatschappij.
Inderdaad zo flinterdun is de grens tussen maatschappij en uw willen onthouden.

maar moet het kunnen ?

Stel je hebt een stuk grond met een ecologisch huis en een paar tienduizend € om de komende 20 jaar je grondlasten te betalen .

verder alles wat je eet kweek je zelf , en je verhandeld niets en heb geen inkomen .

Je eet wat je hebt en zegt dank u tegen leveringen van gas / water en electriciteit . je zegt dank U tegen ziekenzorg pensioen of uitkeringen . kan het, mag het ?
Oud 28 september 2012, 13:05   #13
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Mogen; verklaar jezelf statenloos en zoek een stuk grond waarop geen staat al een claim heeft of effectief over heerst. Dat zal al moeilijk zijn.

Het kan, maar dan zal je twintig jaar dezelfde kleren dragen, schoenen, op je stuk grond ergens ijzererts delven om je ploegscharen te smeden, kolen ontginnen voor je fornuis, wachten tot je eiken gegroeid zijn om ze om te hakken en dan tonnen mee te maken om je wijn in te bewaren ofzo...

100% zelf-voorzienend zijn kan misschien met een kleine maatschappij. Met alleen jezelf denk ik niet.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 22:50   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Natuurlijk. En dat bestaat trouwens: kijk maar naar de levenswijze van de Amish in de VS. Die christelijke groep houdt zich zoveel mogelijk afzijdig en probeert het aantal diensten dat ze van de overheid willen ontvangen tot een strikt minimum te herleiden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 23:02   #15
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Mogen; verklaar jezelf statenloos en zoek een stuk grond waarop geen staat al een claim heeft of effectief over heerst. Dat zal al moeilijk zijn.

Het kan, maar dan zal je twintig jaar dezelfde kleren dragen, schoenen, op je stuk grond ergens ijzererts delven om je ploegscharen te smeden, kolen ontginnen voor je fornuis, wachten tot je eiken gegroeid zijn om ze om te hakken en dan tonnen mee te maken om je wijn in te bewaren ofzo...

100% zelf-voorzienend zijn kan misschien met een kleine maatschappij. Met alleen jezelf denk ik niet.
Ik heb het natuurlijk niet over ,vanuit een naakte start , zonder kleren en zonder gereedschap of huis .

Het hier proberen met koude winters zou inderdaad moeilijk zijn , maar in een keline gemeenschap van een 20 tal mensen en 2 a 3 hectare moet dat lukken .

Ik overweeg het niet in België te doen , maar in een exotische plaats / eiland , geen stroom , geen gas , geen wegen , geen voorzieningen en enkel 780 locals op dit ogenblik . het eiland is 4.8 km op 1.8 km en vis in overvloed .

Nu , ik zou liever daar straat arm zijn , dan in deze klote maatschappij van het OCMW te moeten leven .
Maar ik speel graag met het idee , en in mijn vakantie lukt het me aardig , meer nog ik geniet er van , mijn laatse vakantie koste me 4.5 € per dag .
Oud 28 september 2012, 23:05   #16
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk. En dat bestaat trouwens: kijk maar naar de levenswijze van de Amish in de VS. Die christelijke groep houdt zich zoveel mogelijk afzijdig en probeert het aantal diensten dat ze van de overheid willen ontvangen tot een strikt minimum te herleiden.
Ha , in de VS . dat is een stuk vrijer dan hier .

maar ik denk dat het hier niet mag of kan .

Je zal heel gauw vast komen te zitten met legalisatie, grondlasten , bezit enz , en je zal vb geen eigen gekweekt worteltje moeten uitwisselen met je buurman , dat zou ilegale handel kunnen worden .
Ik denk dat je heel snel problemen krijgt met je gemeente en alerhande regeltjes die je niet nakomt .
Oud 28 september 2012, 23:05   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het natuurlijk niet over ,vanuit een naakte start , zonder kleren en zonder gereedschap of huis .

Het hier proberen met koude winters zou inderdaad moeilijk zijn , maar in een keline gemeenschap van een 20 tal mensen en 2 a 3 hectare moet dat lukken .

Ik overweeg het niet in België te doen , maar in een exotische plaats / eiland , geen stroom , geen gas , geen wegen , geen voorzieningen en enkel 780 locals op dit ogenblik . het eiland is 4.8 km op 1.8 km en vis in overvloed .

Nu , ik zou liever daar straat arm zijn , dan in deze klote maatschappij van het OCMW te moeten leven .
Maar ik speel graag met het idee , en in mijn vakantie lukt het me aardig , meer nog ik geniet er van , mijn laatse vakantie koste me 4.5 € per dag .
Ooit gedacht aan het ogenblik dat ooit zal komen, nl. dat je ernstig ziek wordt, dat je je iets overkomt waardoor je deels of volledig geïmmobiliseerd raakt, dat je hulpbehoevend wordt...? Wat dan?
Oud 28 september 2012, 23:08   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha , in de VS . dat is een stuk vrijer dan hier .

maar ik denk dat het hier niet mag of kan .

Je zal heel gauw vast komen te zitten met legalisatie, grondlasten , bezit enz , en je zal vb geen eigen gekweekt worteltje moeten uitwisselen met je buurman , dat zou ilegale handel kunnen worden .
Ik denk dat je heel snel problemen krijgt met je gemeente en alerhande regeltjes die je niet nakomt .
Toch even opmerken dat Amish de overheid niet volledig afwijzen, want uiteindelijk zorgt de overheid ook voor haar burgers. Je leeft niet alleen op deze wereld. Gelukkig, want de mens zit ook niet zo in elkaar.
Oud 28 september 2012, 23:50   #19
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ooit gedacht aan het ogenblik dat ooit zal komen, nl. dat je ernstig ziek wordt, dat je je iets overkomt waardoor je deels of volledig geïmmobiliseerd raakt, dat je hulpbehoevend wordt...? Wat dan?
Ja , zeer goed over nagedacht . en ik hoop dat het niet te snel komt , dus wel een stukje hout vast houden voor ik mijn franke bek open trek .
MAAR , ik wil niet tot last zijn van de maatschappij , ik wil vol 100 % leven en genieten , desnood met wat minder .

En er is een heel mooie rots , als ik wat af zie en geraak er nog dan mogen de krabben mij hebben .

Ik wil nu leven , en genieten , de dag dat ik moet terug krabbelen en dat het niet meer gaat of mijn leven in de natuur niet meer mogelijk is , nog efkes een goede boy massage en dan mag de natuurlijke selectie haar werk doen .
Oud 28 september 2012, 23:55   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja , zeer goed over nagedacht . en ik hoop dat het niet te snel komt , dus wel een stukje hout vast houden voor ik mijn franke bek open trek .
MAAR , ik wil niet tot last zijn van de maatschappij , ik wil vol 100 % leven en genieten , desnood met wat minder .

En er is een heel mooie rots , als ik wat af zie en geraak er nog dan mogen de krabben mij hebben .

Ik wil nu leven , en genieten , de dag dat ik moet terug krabbelen en dat het niet meer gaat of mijn leven in de natuur niet meer mogelijk is , nog efkes een goede boy massage en dan mag de natuurlijke selectie haar werk doen .
't Leven beperken tot genieten, is het leven tot een karikatuur maken. Mij lijkt uw plan dan ook eerder een vlucht.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be