![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Steeds meer Vlamingen laten zich ontdopen!
![]() In 2011 hebben 1.827 Vlamingen zich uit het doopregister laten schrappen. Dat is drie keer meer dan de 643 ontdopingen in 2009 - voor de affaire-Vangheluwe losbarstte - maar wel een stuk lager dan de 6.382 uitschrijvingen van 2010. Dat staat in de Concentrakranten. Het bisdom Brugge - waar Roger Vangheluwe bisschop was - heeft in 2011 de meeste aanvragen (550) tot schrapping binnengekregen, ![]() De trend zet zich ook de jongste weken voort, bevestigen de bisdommen. "De laatste weken krijgen we ook veel telefoontjes over de vervroegde vrijlating van Michelle Martin en de kloosterzusters die haar willen opvangen", zegt Jeroen Moens van het aartsbisdom Mechelen-Brussel. "Het zijn gelovigen die zich tegen de kloosterzusters keren, maar er zijn er ook die hun steun willen betuigen. De hele affaire roept in ieder geval veel vragen op." De bisdommen benadrukken wel dat het aantal doopsels en vormsels onveranderd blijft. "We zitten hier rond de 10.000 gelovigen die zich laten dopen", zegt Moens. "Als je dat afzet tegen het aantal ontdopingen, valt het dus wel mee." ![]() Bij deze een oproep aan andere forummers: doe het ook! Schrijf je uit de doopregisters! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal me zeker niet laten ontdopen.
Zelfs al ben ik al lang niet gelovig meer, en zelfs al word ik stilaan eer anti-katohliek dan neutraal a-religieus. Ik weiger dat zootje van de kerk de aandacht te geven om per brief te smeken mij uit hun boekje te schrappen dat zovele jaren terug ik als boreling door mijn ouders tot daar gebracht werd. Ze kunnen de pot op; geen woord krijgen ze van mij. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Jo, zijn niet velen van je mede-solidaristen christelijk?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou ik mij laten ontdopen? Wat is de meerwaarde?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er is dus geen meerwaarde. Sterker nog: mocht je naam écht verwijderd worden, maak je het toekomstige genealogen erg moeilijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Ben jij trouwens geen Nederlander, of vergis ik me? Daar kan het anders liggen, maar gezien er geen subsidies zijn maakt het daar evenmin een verschil.
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 18 augustus 2012 om 11:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor mij heeft het ontdopen, dus ook geen morele-meerwaarde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Hoeveel verdien je eigenlijk als aartsbisschop?
Je moet in deze tijden namelijk alle jobaanbiedingen overwegen. ![]()
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is regelrechte onzin, Koenraad. De doopregisters zijn voor genealogen alleen interessant omdat er feiten in terug te vinden zijn van vóór de invoering van het rijksregister. Vandaag hebben die doopregisters voor genealogen geen enkele waarde meer.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.vacature.com/blog/hoeveel...r-l%C3%A9onard |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Precies, ik laat mij toch ook niet ontzwemmen als ik onvrijwillig in het water wordt gegooit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Allez, ik zal de eerste(?) agnostische atheist zijn die bisschop wordt.
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() In onze parochie worden recentere registers nog altijd nagekeken. Niet alles staat in het rijksregister, hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat de katholieke kerk er vandaag nog steeds prat op gaat de grootste geloofsgemeenschap te zijn. Die bewering is gebaseerd op het aantal mensen dat ooit gedoopt werd. De katholieke kerk gaat bovendien jaarlijks aan de haal met 90% van de dotaties die aan de erkende religies worden uitbetaald (€ 600.000.000!). Eigenlijk zouden alle mensen die zich lieten "ontdopen" zich moeten verenigen, laten zien met hoeveel ze ondertussen al zijn en druk uitoefenen op het beleid om dat schandalige bedrag aan dotaties aan de katholieke kerk aanzienlijk terug te schroeven. Beter nog zou zijn om het Duitse systeem van Kirchesteuer in te voeren, zodat mensen zèlf kunnen kiezen wat er op dat vlak met hun centen gebeurt.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah nee? Welke informatie die voor genealogen interessant is, staat niet in het rijksregister?
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Ik versta eigenlijk niet wrm je je zou laten ontdopen omwille van Roger Vangheluwe.. Alsof alle christenen of katholieken mede verantwoordelijk zouden zijn ? Dat alsof moslims na elke aanslag zich massaal zouden afkeren van hun geloof.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |