Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 10 oktober 2012, 16:05   #1
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard Provincieraadsverkiezingen: de zetelverdeling

Bij de provincieraadsverkiezingen hebben we een vreemde methode om de zetels te verdelen.

Is er iemand die 100% zeker weet hoe de zetels daarbij verdeeld worden?

Momenteel denk ik dat het zo in elkaar zit:

Elke provincie is onderverdeeld in enkele kantons en die vervolgens in enkele districten.

We brengen onze stemmen uit in het district waarin we gedomicilieerd zijn.

Bij de verwerking van de stemmen levert elk 1/x aandeel van de stemmen van een partij, met x het aantal te verdelen zetels in het district, een zetel op.

Daarna worden voor alle partijen de stemmen over de verschillende districten binnen hetzelfde kanton samengeteld. Deze worden gedeeld door alle natuurlijke getallen (1, 2, 3, ...) beginnend bij het aantal zetels dat de partij reeds verworven heeft plus één. De grootste quotiënten leveren een zetel op totdat alle restzetels over de partijen verdeeld zijn.

Elke verdeelde restzetel levert telkens een zetel op in dat kiesdistrict (met nog te verdelen zetels) waar de partij die de zetel behaalt percentueel het dichts bij een volgende zetel zat.

In dit systeem kan een voorkeurstem voor iemand van je eigen district plots het effect krijgen van een lijststem in een ander district. Je kan je dus vragen stellen over het democratische gehalte van zo'n zetelverdeling -liever zie ik één lijst voor heel de provincie, zodat het duidelijk is op wie je stemt- maar eerst zou ik willen weten of ik juist begrepen heb hoe de zetels verdeeld worden?
Robinus V is offline  
Oud 10 oktober 2012, 16:11   #2
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

wtf? dat is toch gewoon systeem dhont en vanaf nu in die nieuwe kies districten-
vrijevlaming is offline  
Oud 10 oktober 2012, 16:21   #3
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
wtf? dat is toch gewoon systeem dhont en vanaf nu in die nieuwe kies districten-

Lokaal en Provinciaal kiesdecreet

Daarin kan je e.e.a. lezen.

Minstens één ding had ik over het hoofd gezien. Om de stemmen over de districten samen te mogen tellen om mee te doen voor de restzetels, moet een partij minstens 2/3 van een zetel behaald hebben in één van de districten. (Een soort kiesdrempel afhankelijk van de grootten van de districten dus.)

Laatst gewijzigd door Robinus V : 10 oktober 2012 om 16:22.
Robinus V is offline  
Oud 10 oktober 2012, 16:36   #4
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
In dit systeem kan een voorkeurstem voor iemand van je eigen district plots het effect krijgen van een lijststem in een ander district.
Daar haal je een paar zaken door elkaar. Je beschrijft het systeem om het aantal zetels per partij en per district te bepalen. Daarbij maakt het nooit enig verschil of je nu een voorkeurstem of een lijststem hebt uitgebracht - het is allebei een stem voor die partij, en kan een zetel opleveren.

De stap die daarna komt, is bepalen wie er in die zetel mag zitten. En daarbij wordt gekeken naar de voorkeurstemmen. Maar die berekening gebeurt binnen jouw district.
gertc is offline  
Oud 10 oktober 2012, 17:46   #5
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Daar haal je een paar zaken door elkaar. Je beschrijft het systeem om het aantal zetels per partij en per district te bepalen. Daarbij maakt het nooit enig verschil of je nu een voorkeurstem of een lijststem hebt uitgebracht - het is allebei een stem voor die partij, en kan een zetel opleveren.

De stap die daarna komt, is bepalen wie er in die zetel mag zitten. En daarbij wordt gekeken naar de voorkeurstemmen. Maar die berekening gebeurt binnen jouw district.
Als de stemmen over meerdere districten worden samengeteld en slechts in één district een zetel opleveren, dan gaat de stem van diegenen uit andere districten wel degelijk naar iemand op wie ze zelfs niet KONDEN stemmen.

(En dat zowel lijststemmen als voorkeurstemmen een zetel kunnen opleveren, dat heb ik nooit ontkend. Je lijkt mijn bericht verkeerd begrepen te hebben. Kan gebeuren als het over zaken gaat die onnodig ingewikkeld gemaakt zijn.)
Robinus V is offline  
Oud 11 oktober 2012, 08:35   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als binnenkort (hopelijk) de provincieBESTUREN (gouverneur, provincieraad, gedeputeerden; niet de groenwerkers of het cafetariapersoneel in de provinciale recreatiedomeinen ..) afgeschaft zullen zijn,
is deze discussie volledig achterhaald.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 11 oktober 2012, 08:43   #7
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als binnenkort (hopelijk) de provincieBESTUREN (gouverneur, provincieraad, gedeputeerden; niet de groenwerkers of het cafetariapersoneel in de provinciale recreatiedomeinen ..) afgeschaft zullen zijn,
.
2!
Aanrader aan alle stemmers! Maak je kieslijst voor de provincie ongeldig. Bespaar op onnuttige overheidsbudgetten.
Oud 11 oktober 2012, 09:12   #8
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
2!
Aanrader aan alle stemmers! Maak je kieslijst voor de provincie ongeldig. Bespaar op onnuttige overheidsbudgetten.
ge gaat daar nie veel mee besparen met dat te doen. De raden gaan weer vol zitten met vooral partijen die pro-provincie zijn. In mijn provincie zal dat vooral tsjeef d en v zijn.
vrijevlaming is offline  
Oud 11 oktober 2012, 09:32   #9
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als de stemmen over meerdere districten worden samengeteld en slechts in één district een zetel opleveren, dan gaat de stem van diegenen uit andere districten wel degelijk naar iemand op wie ze zelfs niet KONDEN stemmen.
Als ik, voor de gemeenteraad (dus helemaal geen gedoe met districten), mijn voorkeurstem geef aan kandidaat 23, dan is het heel goed mogelijk dat die kandidaat toch niet verkozen is, en dat dank zij mijn stem kandidaat 3 wel verkozen is.
Als ik voor de provincie op kandidaat 4 stem, is het inderdaad mogelijk dat daardoor in het aangrenzende district 1 zetel meer te verdelen valt.

Is dat ondemocratisch? Als kandidaat 23 (gemeente) of kandidaat 4 (provincie) meer stemmen hadden gehad, hadden zij de zetel gekregen. Zij haalden niet genoeg stemmen, dus gaat de zetel naar iemand anders van dezelfde partij. Of had je liever dat die reststemmen naar een andere partij gingen?
gertc is offline  
Oud 11 oktober 2012, 09:35   #10
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
ge gaat daar nie veel mee besparen met dat te doen. De raden gaan weer vol zitten met vooral partijen die pro-provincie zijn. In mijn provincie zal dat vooral tsjeef d en v zijn.
Veel verwacht ik niet van blanco of ongeldig stemmen. Maar het is wel het enige dat je als kiezer kunt doen om het signaal te geven dat provincies best afgeschaft worden. Want er is geen enkele partij die opkomt voor de provincie, en zegt dat de provincies afgeschaft moeten worden.
gertc is offline  
Oud 11 oktober 2012, 15:07   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Blanco of ongeldig stemmen is altijd het domste wat je kan doen.

Je kan jezelf wijsmaken dat je na de verkiezingen zou kunnen zeggen "zie ne keer hoeveel mensen mijn raad gevolgd hebben" (en ondertussen 'liegen' dat de klassieke gewone blanco of ongeldige stemmen jouw raad opgevolgd hebben), maar dat pakt geen verf.

Ik moet dus dik lachen met die doodskramp van de partij van de brulkikker.

Wil je de provincies afgeschaft zien, stem dan op een partij die dat propageert.
Ik zal dat alleszins doen. Namelijk op de nva.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 11 oktober 2012, 20:12   #12
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Op dit vlak geef ik LDD volledig gelijk. Ik stem blanco voor de provincies. Afschaffen die nutteloze handel en die bloempotgouverneurs.
Descartes Jr is offline  
Oud 11 oktober 2012, 20:15   #13
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Wil je de provincies afgeschaft zien, stem dan op een partij die dat propageert.
.
Waarmee je dus weer een nieuwe zuil creëert, copie-conform aan sossen, tsjeven en blauwe geschelpten. No way. Een blanco-stem is een duidelijk signaal : afschaffen !
Descartes Jr is offline  
Oud 11 oktober 2012, 20:15   #14
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Veel verwacht ik niet van blanco of ongeldig stemmen. Maar het is wel het enige dat je als kiezer kunt doen om het signaal te geven dat provincies best afgeschaft worden. Want er is geen enkele partij die opkomt voor de provincie, en zegt dat de provincies afgeschaft moeten worden.
2
Descartes Jr is offline  
Oud 11 oktober 2012, 21:02   #15
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Of had je liever dat die reststemmen naar een andere partij gingen?
Ik had liever dat het één lijst was voor de hele provincie. Nu is er toeval in het spel. Toeval heeft niets met democratie te maken.

Ik moet er wel aan toevoegen dat ik het een beter systeem vind dan één waarbij de zetels per district verdeeld worden. Het is dan inderdaad beter dat het naar iemand van dezelfde partij uit een ander district gaat dan naar iemand van een andere partij. Maar beter kan nog altijd veel beter.
Robinus V is offline  
Oud 11 oktober 2012, 21:09   #16
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Blanco of ongeldig stemmen is altijd het domste wat je kan doen.

Je kan jezelf wijsmaken dat je na de verkiezingen zou kunnen zeggen "zie ne keer hoeveel mensen mijn raad gevolgd hebben" (en ondertussen 'liegen' dat de klassieke gewone blanco of ongeldige stemmen jouw raad opgevolgd hebben), maar dat pakt geen verf.

Ik moet dus dik lachen met die doodskramp van de partij van de brulkikker.

.
Je bent niet enkel off-topic bezig, ook ben je aan het liegen.

Je probeert in goede N-VA-stijl mensen te misleiden met op basis van dubbelzinnigheid. N-VA is niet voor de afschaffing van de provincies.

Uit het programma van N-VA provincie Antwerpen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA provincie Antwerpen
1. Provinciebestuur: vereenvoudigen en afslanken

De N-VA wil het provinciebestuur vereenvoudigen en afslanken. De provincie moet niet langer actief zijn waar Vlaanderen of onze steden en gemeenten zelf al engagement nemen, maar moet voortaan concreet focussen op die taken waar ze een meerwaarde biedt.
Van afschaffen is er geen sprake, niet bij N-VA, ook niet bij een andere partij die provinciaal opkomt.
Robinus V is offline  
Oud 11 oktober 2012, 21:13   #17
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Waarmee je dus weer een nieuwe zuil creëert, copie-conform aan sossen, tsjeven en blauwe geschelpten. No way. Een blanco-stem is een duidelijk signaal : afschaffen !
Over blanco-stemmen kan je niet zeker zijn.

Het is nu te laat, maar er kan tussen nu en de verkiezingen van 2018 een provinciale partij opgericht worden met slechts één standpunt: provincies afschaffen.

Op 6 jaar tijd moet dat bekendheid kunnen krijgen.
Robinus V is offline  
Oud 11 oktober 2012, 21:16   #18
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA provincie Antwerpen
1. Provinciebestuur: vereenvoudigen en afslanken

De N-VA wil het provinciebestuur vereenvoudigen en afslanken. De provincie moet niet langer actief zijn waar Vlaanderen of onze steden en gemeenten zelf al engagement nemen, maar moet voortaan concreet focussen op die taken waar ze een meerwaarde biedt.
Die "meerwaarde" moet men dan toch eens duidelijk omschrijven. Voor mijn part is dit een holle slogan, waarover niemand de vraag durft te stellen. Awel, LDD stelt ze, en ik ben daar blij om.
Descartes Jr is offline  
Oud 11 oktober 2012, 21:31   #19
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Over blanco-stemmen kan je niet zeker zijn.

Het is nu te laat, maar er kan tussen nu en de verkiezingen van 2018 een provinciale partij opgericht worden met slechts één standpunt: provincies afschaffen.

Op 6 jaar tijd moet dat bekendheid kunnen krijgen.
Doe maar, je hebt mijn stem. Maar zondag geef ik alvast mijn teken met een blanco. Ik stem niet voor bloempotbureaucraten.
Descartes Jr is offline  
Oud 12 oktober 2012, 11:49   #20
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Mijn voorspelling zal het doen, "iedereen" wil het afschaffen, maar de "anderen" willen niet.
Men heeft die postjes nodig om de partijleden koest te houden.
Wat het kost interesseert niemand.
Ze verhogen de provinciale taks wel als ze opslag willen.
subocaj is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be