Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 14 oktober 2012, 23:51   #1
parsprototem
Banneling

Standaard Waar heeft de N-VA stemmer voor gestemd?

Waar heeft de N-VA stemmer voor gestemd?

a) meer vrijheid en ruimte om te manoevreren zonder altijd rekening te moeten houden met Wallonië en Brussel.

b) tegen de verfransing rondom Brussel, en in 'verfransing' zit begrepen allochtonen.

c) tegen de laksheid van de traditionele partijen in de federale regering op gebied van migratie en andere ijkele zaken?

d) voor separatie met Wallonië vanwege de centen?

Ik vraag het me af, omdat ik vermoed dat al die mensen niet voor één en dezelfde reden op N-VA hebben gestemd.

Ik bijt de spits af: ik heb voor N-VA gestemd vooral omdat ik niet wil dat Leuven Brussel wordt, en verder vond ik dat record 'zonder regering' er teveel aan. Verspilling van energie en tijd. Voor mij mag Vlaanderen onafhankelijk worden ook al was mijn grootmoeder een Waalse.

En ja, de Walen mogen van mijn part Brussel hebben. Het pijltje voor de allochtonen staat dan naar het zuiden. Dat zij dan tussen pot en pint gaan lameren over die of die islampartij die gaat meedingen in de toekomst.

Voor welke reden, denken jullie, dat zoveel mensen voor N-VA hebben gestemd?
parsprototem is offline  
Oud 15 oktober 2012, 07:38   #2
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

NVA omdat ik vind dat de vlaamse eigenheid en cultuur verdediging verdient.
NVA omdat ik van de laatste communistische outpost van de Sovjet-Unie af wil.
NVA omdat ik de koloniserende walen wil stoppen.
Maori is offline  
Oud 15 oktober 2012, 07:50   #3
rub1615
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht

a) meer vrijheid en ruimte om te manoevreren zonder altijd rekening te moeten houden met Wallonië en Brussel.

b) tegen de verfransing rondom Brussel, en in 'verfransing' zit begrepen allochtonen.

c) tegen de laksheid van de traditionele partijen in de federale regering op gebied van migratie en andere ijkele zaken?

Ik vraag het me af, omdat ik vermoed dat al die mensen niet voor één en dezelfde reden op N-VA hebben gestemd.
Simpel 'de kracht van verandering'.

Serieus: ik denk dat de meeste gewoon op N-VA gestemt hebben omdat dat nu eenmaal de gehypte partij is. De meeste van die kiezers zullen vrij ontevreden en mogelijks verzuurd zijn en ervoor op het Vlaams Belang stemmen.

Het is ook ironisch dat aan de meeste van de punten die u opnoemt de N-VA niets kan doen op gemeentelijk vlak.

Laatst gewijzigd door rub1615 : 15 oktober 2012 om 07:51.
rub1615 is offline  
Oud 15 oktober 2012, 07:53   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om het leven moeilijker te maken voor de traditionele zuil partijen zodat die op den duur hun koehandeltje in elkaar zien stuiken ?
patrickve is offline  
Oud 15 oktober 2012, 08:00   #5
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Om het leven moeilijker te maken voor de traditionele zuil partijen zodat die op den duur hun koehandeltje in elkaar zien stuiken ?
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste NVA-stemmers niet TEGEN de 'traditionele' partijen gestemd hebben maar VOOR de NVA.
Maori is offline  
Oud 15 oktober 2012, 08:50   #6
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Bart De Wever is er duidelijk in geslaagd om de lokale verkiezingen te linken aan de nationale verkiezingen. "Al wie di Rupo beu is moet op ons stemmen".
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ze het zo goed gedaan hebben.
matthias999 is offline  
Oud 15 oktober 2012, 08:55   #7
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen enkele van de zaken die je opnoemt

Voor de gemeenteraad: meer aandacht voor randgemeenten i.p.v. alleen het stadscentrum

Voor de provincieraad: bevoegdheden overhevelen, hetzij naar het Vlaamse, hetzijn naar het gemeentelijke niveau

Voor Gent: meer groen (omdat Groen er blijkbaar niet in slaagt om te lobbyen voor zelfs wat bloembakken of grasperkjes )

Laatst gewijzigd door Johan217 : 15 oktober 2012 om 08:59.
Johan217 is offline  
Oud 15 oktober 2012, 08:59   #8
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste NVA-stemmers niet TEGEN de 'traditionele' partijen gestemd hebben maar VOOR de NVA.
zoals in 2004 25% voor het blok stemde zeker
dewever is erin geslaagd een nationaal verhaal te verkopen.

in a'pen is er weingi veranderd
vroeger waren eht de allochtonen, vandaag de walen

dewinter teerde op vreemden, veiligheid en onafhankelijk (federale materie)
dewever had het gisteren na 5 minuten al over di rupo, ps, confederalisme en belastingsregering ( ook federale materie)
1207 is offline  
Oud 15 oktober 2012, 09:03   #9
F.B.
Parlementslid

Standaard

BDW noemt zichzelf centrum-rechts. Da's al geen goed nieuws.
Oud 15 oktober 2012, 09:05   #10
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

dewever had het gisteren na 5 minuten al over di rupo, ps, confederalisme en belastingsregering ( ook federale materie)
Ik denk dat je de drang naar vlaamse eigenheid/behoud onderschat.
Maori is offline  
Oud 15 oktober 2012, 09:21   #11
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je de drang naar vlaamse eigenheid/behoud onderschat.
geen idee
ik zie alleen parallelen tussen winter en wever
federale thema's, grote zondebok en het grote slachtofferverhaal (iedereen tegen ons, we zijn paria's,...)

dewever is in mijn ogen geen fascist maar hij hanteert dezelfde trukken.
a'pen heeft massa's scholen nodig. gaat hij dat boycotten en walen de schuld geven ( ze pakken ons geld af)
ik ben bang van dat soort praktijken.
1207 is offline  
Oud 15 oktober 2012, 09:26   #12
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
geen idee
ik zie alleen parallelen tussen winter en wever
federale thema's, grote zondebok en het grote slachtofferverhaal (iedereen tegen ons, we zijn paria's,...)

dewever is in mijn ogen geen fascist maar hij hanteert dezelfde trukken.
a'pen heeft massa's scholen nodig. gaat hij dat boycotten en walen de schuld geven ( ze pakken ons geld af)
ik ben bang van dat soort praktijken.
Neen, ik zie duidelijke verschillen.
NVA heeft helemaal geen slachtofferrol. Verre van zelfs. Dit is nog maar het begin voor de NVA. Zij zijn heel duidelijk heel gedreven en dat TGV-verhaal in de franstalige krant....spot on.
Maori is offline  
Oud 15 oktober 2012, 09:30   #13
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als je de commentaren van de verliezende burgemeesters (bv. Olen en Edegem) bekijkt, dan merk je dat niet alleen BDW, maar ook de kiezer vond dat de federale materie erg belangrijk was in deze verkiezingen.

Uit GVA, de burgemeester van Olen aan het woord:
Citaat:
"Het feit dat een partij vanuit het niets maar liefst zes zetels binnenhaalt vind ik een afstraffing voor het goede wat we verwezenlijkt hebben. Sommige mensen op die lijst stonden zes jaar geleden bij ons op de lijst en raakten niet verkozen en nu behalen ze plots heel wat voorkeurstemmen. Ik begrijp het echt niet. Ik vraag me af of dit nog iets met gemeentepolitiek te maken heeft.
Uit het nieuwsblad, de burgemeester van Edegem aan het woord:
Citaat:
De burgemeester vindt het jammer dat nationale motieven de lokale verkiezingen hebben beïnvloed. ‘Je zou je bijna afvragen of het wel zin heeft wat we hier dagelijks in de gemeente doen.’
Oud 15 oktober 2012, 09:34   #14
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nva heeft helemaal geen slachtofferrol.
massa's nava afdelingen klagen en over anti nva- coalitie's.
het hele verhaal rond de voorakkoorden was het discours van anti-nva
ik noem dat in een slachtofferrol kruipen.
gisteren op de vrt begon dewever bewust over de ps om zichzelf in de lsachtofferrol te kunnen wentelen (en die anderen trapten daar met hun 2 ogen in),
1207 is offline  
Oud 15 oktober 2012, 09:36   #15
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De burgemeester vindt het jammer dat nationale motieven de lokale verkiezingen hebben beïnvloed. ‘Je zou je bijna afvragen of het wel zin heeft wat we hier dagelijks in de gemeente doen.’
Dat is voor mij de reden waarom ik op gemeentelijk vlak anders gestemd heb dan voor de provincie.
Maori is offline  
Oud 15 oktober 2012, 09:37   #16
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
gisteren op de vrt begon dewever bewust over de ps om zichzelf in de lsachtofferrol te kunnen wentelen (en die anderen trapten daar met hun 2 ogen in),
Wat voor u de definitie van een 'slachtofferrol' is, is voor mij een beschrijving van de realiteit.
Maori is offline  
Oud 15 oktober 2012, 09:39   #17
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, maar ze zijn geen slachtoffer he, ze worden nergens buitengesloten en men probeert nergens coalities zonder hen te vormen, ook al hebben ze fors gewonnen...

Ik heb NVA gestemd om een duidelijk signaal te geven (signaal is blijkbaar niet aangekomen, maar kom) en ook omdat ik geloof, tot het tegendeel bewezen wordt, dat ze echt een ander soort politiek willen voeren. Ze zullen zeker slechte zaken moeten doorvoeren, maar zullen dit niet trachten verbloemen. Ze komen over als een eerlijke partij die zegt waar het op staat. Dat is volgens mij hun sterkte!
Meuh is offline  
Oud 15 oktober 2012, 09:46   #18
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:

....

Ik vraag het me af, omdat ik vermoed dat al die mensen niet voor één en dezelfde reden op N-VA hebben gestemd.gestemd?
Dat is zo voor elke stem. Ook de SPa kiezers hebben niet allemaal dezelfde motivatie.

Ik heb voor N-VA gestemd omdat zij in een coalitie zitten met de huidige burgemeester die volgens mij goed werk leverde. dat is één reden. Ik wou de N-VA ook versterken opdat het meer zou kunnen wegen op federaal vlak. Dat is een tweede reden.

Dat is misschien de beste interpretatie van wat er gisteren is gebeurd : de kiezer heeft lokaal gestemd, maar tegelijkertijd ook een federaal signaal gegeven.

Ik zie de verkiezing als een laatste waarschuwing aan het adres van de traditionele partijen en meer bepaald CD&V en OVLD. Het is nu duidelijk dat zeker die twee partijen (maar in mindere mate ook de SPa) zelfmoord aan het plegen zijn door deel te nemen aan een federale regering die de kiezer niet steunt.

Een democratische partij moet in eerste instantie de wil van de kiezer vertolken en dat doen die twee partijen duidelijk niet voor het ogenblik. Zij weten al jaren niet meer wat doen maar weigeren een stap opzij te zetten. "Verantwoordelijk opnemen" klint mooi maar je moet er ook iets mee doen. De Belgische boel kost wat kost bij elkaar houden kan geen doelstelling op zich zijn. Change or die in 2014 is de boodschap !
Kaal is offline  
Oud 15 oktober 2012, 09:52   #19
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik bijt de spits af: ik heb voor N-VA gestemd vooral omdat ik niet wil dat Leuven Brussel wordt, en verder vond ik dat record 'zonder regering' er teveel aan. Verspilling van energie en tijd. Voor mij mag Vlaanderen onafhankelijk worden ook al was mijn grootmoeder een Waalse.

En ja, de Walen mogen van mijn part Brussel hebben. Het pijltje voor de allochtonen staat dan naar het zuiden. Dat zij dan tussen pot en pint gaan lameren over die of die islampartij die gaat meedingen in de toekomst.

Voor die reden en het gaat zelf niet over centen. Vlamingen willen niet meer in hetzelfde land als de Franstaligen leven. Franstaligen zijn zowiezo "slecht" voor hen enkel en alleen omdat ze Franstalig zijn. Dat Dewever niet naar het "confederalisme" gaat maar onmiddellijk naar de splitsing van België gaat. Dat we die mascarade stoppen. Franstaligen hebben niets te maken met Vlamingen en leven al in een totale andere wereld dan de Vlamingen. Het echte vaderland van de Franstaligen is Frankrijk : ze leven al elke dag met Frankrijk via de TV, de cultuur, enz........... Hun ogen zijn op Parijs gericht en zeker niet op Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 15 oktober 2012 om 09:59.
Everytime is offline  
Oud 15 oktober 2012, 09:53   #20
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Simpel, omdat ik weiger nog ooit op Open VLD te stemmen (of gelijk welke andere Belgicistische partij)
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be