![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() De staat zou iedere landgenoot, mensueel, automatisch, onvoorwaardelijk, een geindexeerd inkomen moeten leveren,
dit in de grootorde van 140% op het huidige bestaansminimum, dat in mindering wordt gebracht op de loonstrook van de werkende bevolking. (Nota bene is een bestaansminimum - dat momenteel te laag is in relatie met de armoedegrens - sowieso voorzien in de wetgeving voor alle Belgen, en is iedere Belg gerechtigd op sociale bijstand zoals pensioen, enz.) Dat systeem kan ook in rekening brengen, die zaken zoals verwarmingstoelages, enz En kan dus bijkomend gekoppeld worden aan een tweede index - uitsluitend ter verhoging - als er nood is voor hogere (tijdelijke) rechten door de conjunctuur. Het zal niet alleen iedereen een leefbaar inkomen leveren, maar uiteindelijk zal men een pak onkosten kunnen schrappen bij al die diensten, die de rechten moeten bepalen, betalen enz. Want veel uitkeringen (pensioen, invaliditeit, leefloon, werkloosheid,...) zitten rond die grens zodat de automatische betaling het bedrag reeds dekt. Ook de werkkrachten binnen deze diensten kunnen in andere sectoren tewerkgesteld worden, zoals bv in de diensten fraudebestrijding bij de belastingen enz. Ik pleit dus ook daar voor vereenvoudiging (niet van administratie), maar van politiek inzake. Want draai of keer het, de impact van de vergrijzing en de werkloosheid zal stijgen. Dat laatste is het gevolg van de optimalisatie van de productieprocessen, de informatisering, de automatisering, de mechanisering, de evolutie van wetenschap en techniek dat uiteindelijk leidt tot minder werk. Als men de peins en vrede wilt bewaren bij de bevolking in de toekomst, moet men nu reeeds handelen en de rust waarborgen door de mensen een gegarandeerd inkomen te leveren zodat ze op zijn minst kunnen rond komen. En zeker en vast die klasse in de bevolking die het momenteel uiterst moeilijk heeft. Het heeft dan ook geen zin om de mensen die nu in nood zijn, met de vinger te wijzen, te zeggen zus of zo. Te vermanen, te beteugelen, zelfs op te jagen door verschillende methodes. Symbolisch, een dier in de hoek gedrumd, moet men niet met de stokken slaan, want het zou in zijn verdediging naar de keel springen. Men moet eerder het probleem erkennen, de oorzaken bekijken, de toekomst verkennen, en dan daadwerkelijk die stappen ondernemen om de mensen in nood daadwerkelijk te helpen door vooruitziende beslissingen. En dat is er één van. Laatst gewijzigd door JurgenD : 6 mei 2009 om 14:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Volledig akkoord!!!!
Voor álle Belgen. Allemaal hé... Dit lees ik op mijn muurkrant Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Inderdaad.
Ik roep dan ook iedereen op, gezien de nakende verkiezingen, om dit gedachtengoed ter brief te stellen en dit op te sturen naar Uw volksvertegenwoordiger in Uw buurt. Alsook deze gedachte te verspreiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() En wie gaat dat betalen?
Ik ben alvast niet bereid om extra bij te gaan dragen om dat te realiseren. Ik ga niet werken om anderen (buiten mijn gezin/familie dan) te onderhouden... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() Sax, die 140% ben ik nog nergens tegengekomen. Leterme wist tijdens een Rerum novarumtoespraak echter dat er genoeg slapende fondsen waren om het bestaansminimum op te trekken tot de armoedegrens. Jouw bereidheid is dus niet gevraagd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Goed, dan stop ik vandaag met nog te werken en ga ik levenslang op vakantie. Waarom zou ik tenslotte nog werken, ik moet alleen opdraaien voor degenen die levenslang met vakantie gaan...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik noteer dat wij er sowieso niets extra voor zullen moeten afstaan. De dag dat je het effectief wil realiseren, zoek je dan zelf maar uit waar je het geld vandaan haalt en blijft halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
de waarde ervan accepteren binnen een gesteld systeem. Alsook wordt geld niet alleen uitsluitend verdiend door arbeid. Citaat:
Zoals ze altijd doen. En gezien je in het briefje gelooft, zal er geen probleem zijn. En wat de dalende koopkracht betreft die er het gevolg van is. Daar zal de diplomatie wel een mouw aanpassen. Handelsakkoorden, een paar verdragen en wat moeilijke woorden ertussen en opgelost. Tenslotte heeft ieder land schulden, dus wegen genoeg naar Rome. De gewone man gaat er niks van merken, zoals gewoonlijk... Laatst gewijzigd door JurgenD : 7 mei 2009 om 00:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 140% van het bestaansminimum gratis voor jan en alleman, veel gekker moet het er niet op worden. Ze zouden het bestaansminimum wss ook rond 1000 of 1500 per maand becijferen
![]() Werklozen en andere mensen die niet werken in onze maatschappij worden al ruim voldoende vergoed in verhouding voor wat ze opbrengen (haast niets). Mensen die door een handicap niet kunnen werken, ok, daar kan je niets van zeggen. Maar mensen die in staat zijn om te werken dienen dit te doen. Ik vind het schandalig dat sommige werkloosheidsuitkeringen even hoog liggen als bepaalde lonen voor mensen die full time moeten werken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het systeem is er immers... Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die uitkeringen horen dan ook dringend naar beneden te gaan en in de tijd beperkt te worden. Het is niet meer dan logisch dat je het financiëel krap zou hebben, wanneer je niet gaat werken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Denk je nu echt dat je de mensen in nood, waar een groot deel jongeren, dat je ze als lammetjes naar de slachtbank zult kunnen laten brengen ? Dat je ze mooi in de pas zullen laten lopen, de regeltjes allemaal zullen volgen, en Jouw bezittingen zullen respecteren als je ze zonder geld zet ? Stop toch eens met dromen, man. En werk is er minder en minder door de technologische vooruitgang. Dus er is geen ander alternatief dan de motor bij te sleutelen, hoe we de maatschappij runnen. Arbeid is niet meer het antwoord daarop, zoals vroeger het geval was. De economische recessie is ondermeer het gevolg van hebzucht. Niet het gevolg van sociale ondersteuning ! We leven in 2009. Er moet meer welzijn en welvaart komen, geen inkrimping. Dat is het doel van vooruitgang, evolutie van een maatschappij. Citaat:
![]() Maar we zijn er nog slechter van af dan in de Middelleeuwen, waar we nog gezond voedsel op ons bord kregen en frisse lucht hadden (zonder fjn stof en weet ik veel) Uw systeem is in afbraak en de herstelling zal niet geschieden wat men hoopt. Dat ik het gezegd heb. Citaat:
Dat geld niet meer is dan een afspraak waar alle partijen zich (tijdelijk) aan houden. Het is een systeem, beter gezegd, een geloofssysteem. En zolang men het aanvaardt, houdt het stand. Dringend tijd dat je zaken doorneemt zoals fiat geld, fractioneel bankieren, fractionele reserve enz. Dat zul je beseffen dat zelfs het gros van het geld, niet eens de waarde kan omzetten in goud, goederen of arbeid, maar dan het LUCHT is. Dat is ondermeer de tweede reden van de economische recessie (lees: depressie) Citaat:
Citaat:
Het wordt tijd dat je eens je oogjes open doet, voordat je een reactie uit, je eerst de stellingen naleest en wat opzoekingswerk doet. Ik ga nog niet spreken over de daling van de koopkracht van het geld tot 20% (of is het al meer) Dus het bestaansminimum is al 20% gezakt in slagkracht, terwijl de index tekort schiet om het op te vangen. De economische recessie (lees: depressie ![]() Dat Jouw brein er blijkbaar niet bij kan, dat zaken gratis geleverd kunnen worden als resultaat van een economie, dat een niveau heeft bereikt dat we ieder mens een menswaardig bestaan kunnen geven, zelfs een minimuminkomen zonder iets voor in de plaats te stellen, dat is te wijten aan kortzichtigheid, onwetendheid alsook de onkunde om de economische (financiële) bewegingen te begrijpen in onze maatschappij. Citaat:
Mensen moeten in de eerste plaats rondkomen. Ik heb al gepost dat mensen met een inkomen van 800 (of minder) niet rondkomen. Men dwingt ze om werk te zoeken, maar er is minder en minder werk. Mensen zoals Jij, hebben er blijkbaar plezier in telkens te zitten kakken tegen deze mensen. Het getuigt van bekrompenheid en gebrek aan empathie. Want steeds opnieuw zit je deze zaken aan te vallen. Als je dan zo graag werkt, tot je erbij neervalt, bekritiseer dan jezelf, en ga dan verder gaan werken in plaats van je tijd hier te verdoen. En je moet niet zo hoog van stapel lopen dat de huidige maatschappij het goed doet. Veel mensen werken, maar werken om te werken. Werken om zogenaamd te leven. Zonder de vraag bij te stellen: ten koste van wat ? We kunnen alleen maar zien dat de scheikunde, de wijze van economie voeren, de techniek, de wetenschap momenteel de aarde om zeep aan het helpen is. Dus als je werkt, stel dan eens de vraag in welke mate je daaraan meewerkt. Dan zullen je kinderen, of de mensen die na je komen op deze aarde wijzen, misschien wel wijzen naar Jou en zeggen: hij dacht dat hij bijdroeg, maar heeft mee de wereld om zeep geholpen. Kortzichtigheid is een gebrek aan visie. Citaat:
Citaat:
Dat men de toekomst van dit land teleur laat gaan, door niet efficient deze mensen een inkomen te bezorgen, opdat ze inderdaad vol moed kunnen solliciteren, werk gaan zoeken of beter hun inbreng doen in de maatschappij. Eerst voedsel, gezondheid, onderdak, kortom genormeerd welzijn en dan de rest. We leven niet in Afrika. Maar in een Westerse wereld waar we de morele plicht hebben om te zorgen voor iedere mens in nood. En 1250 euro is inderdaad een realistisch bedrag om momenteel rond te komen. En dan ga je NOG niet ver lopen. Laatst gewijzigd door JurgenD : 7 mei 2009 om 13:44. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() heb je hier een link van? Dateert dit van 2006, of is het een recent artikel?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als het dan toch zo'n vanzelfsprekendheid is, dan hoef je zelfs niet te pleiten voor een basisinkomen gewaardborgd door de staat. Dan kan jij immers dezelfde technieken gaan toepassen, en dan heb je ook een inkomen. Of durf je dat niet aan? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is dus een onwaarschijnlijk interessant plan, en heeft inderdaad een onwaarschijnlijk sterk profiel. Maar de achilleshiel is dit. Onze maatschappij draait niet zonder dat er werk verzet wordt. Er is al altijd een verband geweest tusen arbeid en inkomen. Je hebt al heel veel 'sociale' loskoppelingen tussen arbeid en inkomen. ALs je die loskoppeling maakt zoals jij hier voorstelt heb je echt wel een beleid die onfinancierbaar wordt Het is dus niet een kwestie van dier en angst , een beetje schrik aanjagen aan de mensen die wel wat meer bezitten omdat ze werken dat ze nu alles gaan gestolen worden dat ze nog meer hebben dan die leefloner; Zeg maar rustig als je eens 50% tot 70% inclusief sociale zekerheid belast wordt op arbeid, heb je langs geen kanten nog goesting om veel solidair te zijn, je heb tfeitelijk uw deel al gegeven... Je vindt het dus genoeg. Daarom draai het maar rustig om, zorg maar dat al uw mensen die hun hand openhouden, daar terug het verband weer vinden van wat moet je daarvoor doen, hoe hard zweet je om dat geld op uw rekening te zetten... De zweetfactor als parameter van respect voor het werk van een ander en zijn geld dat hij afdraagt, kan alleen maar de missing key zijn om te zorgen dat iedereen het normaal vindt dat hij terug gaat werk zoeken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik daag u uit daar de kostprijs van te berekenen.
Dat wordt lachen.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Buiten dat automatisch inkomen zou ik trouwens ook nog graag een gratis bus en treinabonnement krijgen, een gratis internetaansluiting, een gratis woning (sociaal of niet), een gratis computer om dat internet op aan te sluiten en dit alles liefst voor 6 december.
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() En als dat welvaartsproductie nu eens doet terugvallen naar een niveau dat zo laag is dat dat gegarandeerd inkomen niet eens meer volstaat? Wat dan? Geld printen?
Iemand nog slechte ideeen? Laatst gewijzigd door Heftruck : 8 mei 2009 om 02:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De staat gaat AL het ZWART geld opsporen... en in beslag nemen. Begin maar via Lichtenstein. De staat gaat nu eens eindelijk ALLE belastingen innen. De staat gaat, zoals beloofd, de Senaat afschaffen. Alle lonen van die dames en heren komen dan vrij. De staat gaat het loon met de helft verminderen voor ELK politiek mandaat. De staat gaat snoeien in overdreven uitkeringen van bepaalde pensioenen. De staat gaat eens eindelijk stoppen met geld te spenderen aan ontwikkelingshulp. (zie bijv. Congo, Karel van de VLD had gelijk) In Laken kan de staat ook enkele besparingen doorvoeren ![]() En dan zwijg ik met opzet over de transfers naar over de taalgrens. Afschaffen van de bedrijfswagen zoals wij dat NU kennen. Het kan toch niet dat iemand uit Aalter een schroefje voor een "Heftruck" gaat leveren in Luik he ![]() ![]() (mopje he gasten maar mijn voorbeeld klopt) Ik heb er nog hoor... Maar laten we met dit al eens beginnen. Neem deze gelden en geef ze aan Fortis. Beding een rente van 2 �* 3%.... We gaan nog geld overhouden. We gaan niet weten wat we allemaal met die centen moeten gaan doen ![]() Of gaan we het toch weten? Het zou kunnen: geef de mensen in de zorg iets meer loon bijv. Ik denk aan al dat personeel in ziekenhuizen, rusthuizen en nog van deze gelijkaardige instellingen. Al die mensen lopen zich te pletter voor een hongerloon. Nu zie ik wel iets.... Het zijn verdorie geen slechte ideeën, het zijn zelfs goede. Sorry hoor Heftruck. Laatst gewijzigd door Tejokus : 8 mei 2009 om 02:53. |
|
![]() |
![]() |