Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2012, 08:40   #1
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard Marokkanen krijgen eigen school in Borgerhout

"Op 1 september 2013 zal de Federatie van Marokkaanse Verenigingen (FMV) in Borgerhout de school Iqra openen, die zich enkel richt op leerlingen van Marokkaanse afkomst. Het FMV wil met het initiatief de kansen van de leerlingen gevoelig verhogen. Dat schrijft Gazet van Antwerpen.
Iqra, Arabisch voor ‘leren’, zal volgend schooljaar starten met kleuteronderwijs en het eerste jaar basisonderwijs. De school zal plaats bieden aan 64 leerlingen van Marokkaanse afkomst. ‘Het gaat niet om een moslimschool, het wordt een school met een open en pluralistische visie’, zegt Mohamed Chakkar, coördinator van FMV aan Gazet van Antwerpen.

Kinderen uit migratie zouden het vaak slecht doen op school. Het is de bedoeling van de Federatie om met een specifiek concept die kinderen beter te laten scoren, omdat de huidige scholen geen afdoend antwoord hebben op de problematiek. ‘Enkele jaren geleden zijn we al gestart met het Iqra-initiatief en met succes. De slaagcijfers van de jongeren liggen hoog’, aldus Chakkar. De kinderen zullen net als andere basisscholen twee uur godsdienst krijgen, in eerste instantie islam. Tijdens de lessen zal Nederlands worden gesproken, maar daarbuiten zijn de kinderen vrij.

Het idee van de Iqra-school komt overgewaaid vanuit Scandinavië en maakt deel uit van de 86 projecten die de Antwerpse schoolnetten hebben ingediend. De kostprijs van de school wordt geraamd op 850.000 euro, waarvan 595.000 euro zal gesubsidieerd worden."

www.nieuwsblad.be
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 08:42   #2
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Paar dingen komen spontaan in me op:
1/ apartheid
2/ dit opent deuren voor 'belgische scholen', kunnen we dan ook kinderen van niet-autochtone belgen weigeren?
Oud 27 september 2012, 08:46   #3
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Heeft Smet het toch voor mekaar gekregen?? Geen geld voor Vlaamse scholen, maar wel daarvoor!!

In Nederland hebben ze deze proef al achter de rug : daar zijn ze al gesloten wegens niet-voldoende.

Wat zegt het centrum hierover en inderdaad, hebben de Vlaamse scholen dan ook het recht om leerlingen van andere afkomst te weigeren??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 08:51   #4
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Paar dingen komen spontaan in me op:
1/ apartheid
2/ dit opent deuren voor 'belgische scholen', kunnen we dan ook kinderen van niet-autochtone belgen weigeren?
Weet ik niet hoor. De intentie is in alle geval al goed.

Ga je ook "apartheid" roepen als we het over buitengewoon onderwijs hebben? Eigelijk is dit buitengewoon onderwijs voor kinderen met een specifieke en dezelfde achterstand.
Dit zou integratie kunnen bevorderen. Beter leren, meer kansen, minder frustratie, minder wrok, minder criminialiteit, minder fundamentalisme.

Even afwachten wat het wordt, maar ze krijgen zeker het voordeel van de twijfel van mij.
Oud 27 september 2012, 08:51   #5
K.Alf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
"Op 1 september 2013 zal de Federatie van Marokkaanse Verenigingen (FMV) in Borgerhout de school Iqra openen, die zich enkel richt op leerlingen van Marokkaanse afkomst. Het FMV wil met het initiatief de kansen van de leerlingen gevoelig verhogen. Dat schrijft Gazet van Antwerpen.
Iqra, Arabisch voor ‘leren’, zal volgend schooljaar starten met kleuteronderwijs en het eerste jaar basisonderwijs. De school zal plaats bieden aan 64 leerlingen van Marokkaanse afkomst. ‘Het gaat niet om een moslimschool, het wordt een school met een open en pluralistische visie’, zegt Mohamed Chakkar, coördinator van FMV aan Gazet van Antwerpen.

Kinderen uit migratie zouden het vaak slecht doen op school. Het is de bedoeling van de Federatie om met een specifiek concept die kinderen beter te laten scoren, omdat de huidige scholen geen afdoend antwoord hebben op de problematiek. ‘Enkele jaren geleden zijn we al gestart met het Iqra-initiatief en met succes. De slaagcijfers van de jongeren liggen hoog’, aldus Chakkar. De kinderen zullen net als andere basisscholen twee uur godsdienst krijgen, in eerste instantie islam. Tijdens de lessen zal Nederlands worden gesproken, maar daarbuiten zijn de kinderen vrij.

Het idee van de Iqra-school komt overgewaaid vanuit Scandinavië en maakt deel uit van de 86 projecten die de Antwerpse schoolnetten hebben ingediend. De kostprijs van de school wordt geraamd op 850.000 euro, waarvan 595.000 euro zal gesubsidieerd worden."

www.nieuwsblad.be
Wat zegt 'het centrum' daarvan?

Mijn leraar peda/Ned vertelde me gisteren nog dat, via het elektronisch inschrijven, een school geen leerlingen kan weigeren/selecteren
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 08:53   #6
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht

Ga je ook "apartheid" roepen als we het over buitengewoon onderwijs hebben? Eigelijk is dit buitengewoon onderwijs voor kinderen met een specifieke en dezelfde achterstand.
Dit zou integratie kunnen bevorderen. Beter leren, meer kansen, minder frustratie, minder wrok, minder criminialiteit, minder fundamentalisme.

Even afwachten wat het wordt, maar ze krijgen zeker het voordeel van de twijfel van mij.
Het voordeel van de twijfel zou moeten smelten als sneeuw voor de zon op het ogenblik dat je 'leerlingen van Marokkaanse afkomst' las.

Laatst gewijzigd door Maori : 27 september 2012 om 08:53.
Oud 27 september 2012, 08:53   #7
K.Alf
Banneling

Standaard

Citaat:

Wishful thinking, I'm afraid.
Om te beginnen geloof ik hier geen bal van
‘Het gaat niet om een moslimschool, het wordt een school met een open en pluralistische visie’, zegt Mohamed Chakkar, coördinator van FMV
Marokkaanse 'leraars' zijn amper geschoold.
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 08:53   #8
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K.Alf Bekijk bericht
Wat zegt 'het centrum' daarvan?

Mijn leraar peda/Ned vertelde me gisteren nog dat, via het elektronisch inschrijven, een school geen leerlingen kan weigeren/selecteren
Niet focussen op dat weigeren. Voor zover ik kan lezen wordt niemand geweigerd.
Oud 27 september 2012, 08:55   #9
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wishful thinking, I'm afraid.
Om te beginnen geloof ik hier geen bal van
‘Het gaat niet om een moslimschool, het wordt een school met een open en pluralistische visie’, zegt Mohamed Chakkar, coördinator van FMV
Ik geloof die Chakkar helemaal hoor. Die willen hun kinderen de beste kansen geven, zoals elke ouder. En beter en aangepast onderwijs als springplank naar kansen beschouwen lijkt me al niet echt verkeerd.
Oud 27 september 2012, 09:00   #10
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

en hetzelfde ras/nationaliteit...een zuivere schending van het gelijkheidsprincipe dus= racisme

Voor zover ik weet zijn de criteria van het buitengewoon onderwijs niet rasgebonden...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 09:02   #11
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof die Chakkar helemaal hoor. Die willen hun kinderen de beste kansen geven, zoals elke ouder. En beter en aangepast onderwijs als springplank naar kansen beschouwen lijkt me al niet echt verkeerd.
Kan best zijn, maar het blijft racisme avant �* lettre...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 09:05   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zouden die leerlingen de eindtermen kunnen halen? Want dat beslist uiteindelijk dat een school een school is, en geen kinderdagverblijf.
Oud 27 september 2012, 09:18   #13
高贵的
Banneling

Standaard

Citaat:
Bron?
高贵的 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 09:20   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

2

zeker als het blijkbaar al zijn nut bewezen heeft in andere landen.
Oud 27 september 2012, 09:22   #15
高贵的
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
2

zeker als het blijkbaar al zijn nut bewezen heeft in andere landen.
³

Puik initiatief. Wel evalueren hoe het loopt uiteraard.
Oud 27 september 2012, 09:24   #16
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Betekent dit dat de overheid weeral meer het creationisme zal financieren, zoals ze dat doet voor de Joodse scholen reeds? Dat soort van zaken lijkt me de maatschappij eerder uit elkaar te drijven.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 09:28   #17
高贵的
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zouden die leerlingen de eindtermen kunnen halen? Want dat beslist uiteindelijk dat een school een school is, en geen kinderdagverblijf.
Dat steekt allemaal zo nauw niet heb ik de indruk. Kijk maar naar joodse scholen, vol censuur enz. Een lerares zei in Terzake dat ze in 10 jaar nog geen onderzoek gehad hebben.
Oud 27 september 2012, 09:32   #18
高贵的
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Betekent dit dat de overheid weeral meer het creationisme zal financieren, zoals ze dat doet voor de Joodse scholen reeds? Dat soort van zaken lijkt me de maatschappij eerder uit elkaar te drijven.
Dat moet in ieder geval stevig onder de loep genomen worden en dit voor alle aparte scholen. Zoniet, subsidie kwijt.
Oud 27 september 2012, 10:18   #19
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 高贵的 Bekijk bericht
³

Puik initiatief. Wel evalueren hoe het loopt uiteraard.
-1

APARTHEID.
Oud 27 september 2012, 10:32   #20
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Mag Pascal daar dan op bezoek?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be