![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
|
Lamleggen economie verergert impact crisis Het is weer zo ver, en het gebeurt gemiddeld achttien keer per jaar: vakbondsacties leggen het spoor lam. “Zoals zo vaak zullen de vakbonden ook nu weer klagen dat ze in het oog van een storm van kritiek komen te staan”, zegt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka. “Wel, ze zitten inderdaad in het oog van een storm. Een economische storm. In dat oog is het blijkbaar windstil en schijnt de zon, want men beseft niet wat er rondom woedt en dat het lamleggen van delen van de economische machine de impact van de storm verergert.
Ondernemingen doen hun best om de storm te overleven en te zorgen dat mensen een inkomen hebben. Het wordt tijd dat sommige vakbondsmensen beseffen dat ze hier beter aan meewerken als we willen dat de economische storm de welvaart niet uit ons land wegblaast.” Bron: politics.be
|
|
|
#2 |
|
Banneling
|
Voka heeft liever straatgevechten en schietpartijen.
|
|
|
|
|
|
#3 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik zou een persmededeling willen lanceren: "De onzin van Voka".
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#4 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Schade toebrengen aan de economie is zer productief voor de armsten in de maatschappij om de heel eenvoudige reden dat het voortdurend uiteengroeien van de welvaart in de huidige structuur ingebakken is en zij begevolgens niets te verliezen hebben. Het zijn de rijken die iets te verliezen hebben en en verenigd front van de bezitslozen die zich in een algemene staking kan manifesteren is hun ergste nachtmerrie.
Het is echter helaas tekenend voor de huidige maatschappij dat een algemene staking in de ganse EU niet haalbaar is omdat de arbeidersklasse in de rijkere EU landen het woord "solidariteit" alleen maar begrijpen indien het voor hen iets opbrengt, het verlichten van de lasten voor hun klassegenoten in de zuidelijke EU staten laat hen eerder onverschillig. De grootbanken in het welvarend Eeropa hebben er waarschijnlijk meer oren naar, precies omdat ze redelijk wat gelden uitstaan hebben in die landen, die voornamelijk krediet bekwamen om de industrie van Noord-Europa afzetmarkten te bezorgen.
|
|
|
#5 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Denk je niet dat je wel een beetje overdrijft?
Die spoorwegmannen hebben géén reden tot staken. Als ze zich zo blijven aanstellen dan zullen er inderdaad gevechten van komen. Maar dan vanwege stakingsslachtoffers (hier de treingebruikers) tegen de aaarbaaaiders en hun zogezegde "délégués" die de verpersoonlijking zijn van het profitariaat: door de werkgever betaald worden, zelfs niet kunnen ontslagen worden en toch voor de onderneming geen kloten verrichten. Eigenlijk is het cynisch: de ondernemer moet die charels betalen om hem gelegenheid te geven stakingen te organiseren. Idem voor wat de zogezegde "vakbondspremie" betreft: de baas doen betalen voor het lidgeld van een organisatie die dan tegen hem ageert. Dit is werkelijk de wereld op zijn kop. Wat we hier nodig hebben is een Margaret Thatcher die de vakbonden een keer keihard lik op stuk geeft. Vakbonden zijn de verloederaars van onze samenleving. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Lokaal Raadslid
|
Dat er vakbonden moeten zijn kan ik inkomen maar naar mijn inziens misbruiken ze hun macht deze staking was totaal niet nodig en paultje de leeuw maar roepen blijf van de index af wat ik een zeer onrechtvaardig systeem vind index ok maar voor iedereen dezelfde verhoging dan moet je mij eens uitleggen waarom iemand met 10 € per uur 20 cent krijgt en iemand met 15 € 30 cent terwijl een brood ook voor de persoon met 10 € per uur ook 2.15 € kost centen inplaats van procenten zou zeker meer op zijn plaats zijn
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Lokaal Raadslid
|
Dat er vakbonden moeten zijn kan ik inkomen maar naar mijn inziens misbruiken ze hun macht deze staking was totaal niet nodig en paultje de leeuw maar roepen blijf van de index af wat ik een zeer onrechtvaardig systeem vind index ok maar voor iedereen dezelfde verhoging dan moet je mij eens uitleggen waarom iemand met 10 € per uur 20 cent krijgt en iemand met 15 € 30 cent terwijl een brood ook voor de persoon met 10 € per uur ook 2.15 € kost centen inplaats van procenten zou zeker meer op zijn plaats zijn
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uw brood slaat ook een % op in vergelijking met de vorige broodprijs. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Lokaal Raadslid
|
Toch blijf ik het een discriminatie tegenover minderverdienenden vinden neem ergens een loon tussenin en bereken de index daarop in centen
|
|
|
|
|
|
#11 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat je zegt, klopt natuurlijk. Maar zonder index was het nog erger voor de minderverdienenden. De meerverdienenden hebben geen index nodig, die hebben voldoende kapitaalwinsten of die hebben allerei bonussen en andere toplonen die veel sterker dan de index stijgen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De tegenstand daartegen van de vakbonden en van Di Rupo is reactionair. Laatst gewijzigd door eno2 : 15 november 2012 om 10:47. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Europees Commissaris
|
Ik heb gisteren amper hinder ondervonden. Een halfuur vertraging, dat wel, het enige dat ik betreurde was dat men het niet had aangekondigd.
Maar bon, ik denk dat er betere manieren zijn om te staken. Volledige lamlegging schaadt vooral de treinreiziger. Er zal echter nog veel meer gestaakt worden, en ik kan daar begrip voor opbrengen. NMBS renationaliseren lijkt me de enige oplossing. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Parlementslid
|
Gisteren, net zoals een andere doordeweekse werkdag, vlot met de trein van en naar het werk geraakt.
't Was wel een traject in Vlaanderen. Wat de reden van deze staking was, was totaal onduidelijk. Dit brengt de vakbonden in discrediet. Er zijn andere manieren om bepaalde boodschappen over te brengen. |
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ook zonder index stijgen de lonen in de buurlanden van den Belgiek ongeveer even sterk, het enige verschil is een "uitstel" van executie tot aan de volgende Cao onderhandelingen.
Als de Cao in bv. Duitsland 5% opbrengt zit daar de indexaanpassing die in ons land toegepast is me vervat - bij ons zou de loonstijging kunnen zijn 2% indexaanpassing die automatisch gebeurde + 3 % nieuwe loonstijging. dit is vanzelfsprekend enkel en alleen maar een voorbeeld. In de huidige besparingsgolf zou de loonstijging in België beperkt blijven tot de index ; wat de buurlanden doen is niuet geweten, naar het schijnt zou men in duitsland met de hete adem van de verkiezingen voor zich geneigd zijn om een bovenindexatie loonsverhoging toe te passen. Als dit zo zou zijn zal het geblaat over de index dra verstommen...
|
|
|
#17 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#18 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het is logisch dat werkgevers niet graag stakingen hebben, maar ze dienen toch ook te begrijpen dat een herverdeling van welvaart in de richting van de armen er nooit vanuit een altruïsme gekomen is. Hoe minder je voor een werknemer betaalt hoe beter vanuit het standpunt van de werkgever. Als de werknemer meer wil is het niet voldoende om te wachten op de goodwill van de werkgever. Is VOKA naïef dat ze deze 'universele' realiteit niet wil zien?
Hopelijk niet want ook het uiteendrijven van arm en rijk dat nu terug gebeurd in het westen draagt het zaad van revoluties in zich. Beter voorkomen dan genezen niet? Tussen 1970 en nu verdriedubbelde het vermogen van de rijken in de VS, terwijl de armen er amper 18 % op vooruit gingen. Iets gelijkaardigs is in Europa aan het gebeuren met haar tendens tot neoliberalisme. De welvaartsstaat wordt op die wijze onderuit gehaald. Maar we zien we terug steeds vaker dienstpersoneel in de huizen van de meer begoeden. Het 'neoliberalisme' brengt ons op die wijze terug naar de 19 de eeuw. En de democratie zal op die wijze van binnenuit onwerkbaar gemaakt worden. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 november 2012 om 15:31. |
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Een beetje minder staken zou bovendien sommige Zuiderse economieën ten goede komen. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Banneling
|
|
|