![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Groen! is tevreden met het gezamenlijk standpunt van Boerenbond, Natuurpunt en Bond Beter Leefmilieu tegen Seine-Schelde-West. De organisaties noemen dit project terecht een strategische blunder in het waterbeleid. Groen! vraagt nogmaals aan de Vlaamse regering om dit project definitief op te bergen.
De analyse die de drie organisaties maken is correct. Het Seine-Schelde-Westproject zou onredelijk veel open ruimte en beschikbare gronden in beslag nemen. Het project verergert bovendien het bestaande watertekort en laat de verzilting toenemen. Groen! deelt deze analyse. Filip Watteeuw, lijsttrekker Oost-Vlaanderen: "Groen! heeft er altijd al op gewezen dat de verbreding van het Schipdonkkanaal desastreus zou zijn voor de bestaande dorpskernen. Het zou één van onze mooiste landschappen definitief verknoeien en ook de horeca en toerismesector rake klappen toebrengen." Groen! is voor een duurzame ontwikkeling van de Zeebrugse haven. Dit betekent een ontwikkeling die hoge tewerkstelling en een grote toegevoegde waarde met zich meebrengt. Voor de ontsluiting van de Zeebrugse haven lanceerde Vlaams Volksvertegenwoordiger Jef Tavernier vroeger al alternatieven voor de verbreding van het Schipdonkkanaal. Jef Tavernier: “We kunnen nog meer werk maken van de kustvaart of estuaire vaart. Volgens het Vlaams Gewest volstaan twaalf tot vijftien estuaire schepen om de haven van Zeebrugge te ontsluiten. Voor de binnenvaart moet er werk gemaakt worden van de realisatie van de halfhoge brug te Steenbrugge en een tweetal voetgangers- en fietsbruggen. Ook het spoor kan instaan voor de verdere ontsluiting van de haven van Zeebrugge.” De optimalisering van de ontsluiting via het spoor kan via een nieuw rangeerstation, het wegwerken van de bocht van Ter Doest en het op vier sporen brengen van het volledige traject Brugge-Gent. Voor Groen! is het al heel lang duidelijk dat de verbreding van het Schipdonkkanaal onzinnig is. Groen!lijsttrekker Filip Watteeuw: "Het werd al duidelijk bewezen dat het project niet rendabel is. Het project heeft zware gevolgen voor open ruimte, waterhuishouding en leefbaarheid. Bovendien zijn er betere alternatieven voorhanden. Seine-Schelde-West moet geschrapt worden.” Groen!schepen Annemie De Bie van Zomergem vult aan: “CD&V-minister Crevits kan standpunt van Boerenbond, Natuurpunt en Bond Beter Leefmilieu niet negeren. Wij vragen ook dat de reservatiestroken rond het traject ook zo snel mogelijk opnieuw worden vrijgegeven.” Groen! roept daarom de Vlaamse regering en CD&V-minister Crevits op om naar aanleiding van het gezamenlijk standpunt van Boerenbond, Natuurpunt en Bond Beter Leefmilieu het Seine-Schelde-West project definitef op te bergen en de alternatieven uit te werken. Jef Tavernier, Vlaams Volksvertegenwoordiger Filip Watteeuw, lijstrekker Vlaams Parlement Oost-Vlaanderen Annemie De Bie, schepen (Groen! Zomergem), Erwin Goethals (Groen! Maldegem), Bob D’haeseleer (Groen! Eeklo) Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() De Seine-Schelde verbinding zou vooral de haven van Rotterdam ten gunste zijn volgens dit artikel.
|
![]() |
![]() |