Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2012, 09:08   #1
BrusselsMussels
Partijlid

BrusselsMussels's schermafbeelding

Standaard De totalitaire Monarchie - voor en nadelen - case Verenigde Arabische Emiraten

OK, ik zal waarschijnlijk afgeschoten worden met deze topic. Maar is het na al de corruptie, machteloosheid van de bevolking in een in-perfecte democratie, traagheid en bureaucratie, slaafsheid van de politiek en media aan de elite, en met een gebrek aan zelfbehoud getekende maatschappelijk model niet even tijd om een stap terug te nemen op de laatste eeuwen en met een verfrissende kijk te kijken naar andere modellen die ook werken?

En ik stel me nu op als gemakkelijk doelwit om meteen af te schieten, maar ik moet het kwijt.

Ik woon sinds een paar jaar in een land met een welvarende economie (na een jumpstart door de olie weliswaar maar er nu niet meer uitsluitend op draaiend), absolute veiligheid, enorme dynamiek en vooruitgang in de openheid van de samenleving (als je kijkt van waar ze komen), fiscale stimuli (geen belasting dus), mensenrechten ter zijde (ook hier is er vooruitgang), enorme sociale voordelen voor de lokale bevolking en nultolerantie voor gastarbeiders.

Dit land had niet kunnen zijn zonder de goedkope werkkracht van arbeiders die vrijwillig hierheen komen maar naar Westerse normen als slaven worden behandeld. Het had niet kunnen zijn zonder de snelle en dynamische bewindvoering van een totalitaire staat, bestuurd door een koninklijke familie die dus niet uit is op meer macht want ze zijn nu eenmaal voor 'eeuwig' aan de macht.

Het land heeft idd veel trekken weg van een extreemrechtse maatschappij, eigen volk eerst is hier helemaal geen taboe. Toch geeft het land kansen die ze thuis niet zouden hebben aan vele mensen.

Ik moet zeggen dat ik het hier haatte toen ik toekwam, maar met de jaren heb ik zoals de meeste expats een soort beperkt begrip gevonden voor het maatschappelijk model.

Nu het zo slecht gaat in Europa, en blijkbaar zo goed hier, is het dus wel tijd om even te kijken of we toch niet iets (al is het maar een zeer verwaterde versie) van de politiek hier kunnen leren?

Hopelijk begrijpen sommigen wat ik bedoel, want ik wil wel duidelijk maken dat ik nog niet akkoord ga met hoe de arbeiders hier behandeld worden, want ondanks enige verbetering dankzij internationale druk is er nog veel werk aan de winkel.

Ik wil gewoon even evalueren wat wel en wat niet zou kunnen bij ons ...
BrusselsMussels is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2012, 09:17   #2
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Los van het feit dat gastarbeiders er in mensonterende omstandigheden leven, de pas weggenomen, soms niet eens betaald, geslagen en soms vermoord worden,
Los van het feit dat vrouwen niets kunnen/mogen en wanneer ze brutaal verkracht worden ook zelf den bak invliegen,
Los van het feit dat u geluk heeft nooit opgepakt te zijn geweest voor enig commercieel of ander geschil met een lokale burger, want u wordt levenslang gedumpt in een put vol ratten,
Los van de duizenden andere van deze 'feitjes' welke ik nog verder zou kunnen opsommen,
...

Los daarvan hebben wij nog één groot probleem waar u niet aan gedacht heeft.

Heeft u onze Koninklijke Familie al eens van dichterbij bekeken?
Oud 20 juni 2012, 10:36   #3
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Los van het feit dat gastarbeiders er in mensonterende omstandigheden leven, de pas weggenomen, soms niet eens betaald, geslagen en soms vermoord worden,
Wel dit is correct, maar er is vooruitgang. De pas wegnemen is nu illegaal. Betaling wordt ook alsmaar meer gereguleerd. Idd je zou kunnen zeggen dat ze van de middeleeuwen komen maar kijk eens hoe ver ze al gekomen zijn na enkele decennia! Met zo'n evolutiesnelheid in Europa zitten wij binnen dertig jaar in Utopia!

Citaat:
Los van het feit dat vrouwen niets kunnen/mogen en wanneer ze brutaal verkracht worden ook zelf den bak invliegen,
Wel 't zelfde kan over Europa gezegd worden: bijv.het feit dat vrouwen 's nachts er meestal niet veilig over t straat kunnen wandelen waar dat hier meestal wel kan

Vrouwen mogen hier wel veel, ga maar eens aan een vrouw vragen of ze zich hier beperkt voelt: Ze mogen zelfs in hun string in het zicht van een vrouw in Burkini en haar man gaan zitten zonder dat er iets op gezegd wordt. Verder: 'In the 2007/2008 United Nations Development Programme report, the UAE ranked 29th among 177 countries in the Gender Empowerment Measures, the best rating received in the Arab World.'

Maar ok er zijn nog wel een paar oneffenheden in de wet die vrouwen / mannen die verkracht worden ook schuldig kunnen maken, hoewel dat steeds minder gebeurt.

Citaat:
Los van het feit dat u geluk heeft nooit opgepakt te zijn geweest voor enig commercieel of ander geschil met een lokale burger, want u wordt levenslang gedumpt in een put vol ratten,
Zo erg is het nu ook weer niet. Idd er is geen gelijkheid voor de wet, maar als ge niemand vermoord hebt of zo zit ge hooguit een paar jaar vast waarna deportatie volgt. Over het algemeen heeft niemand die zich aan de regels houdt hier problemen.

Citaat:

Los van de duizenden andere van deze 'feitjes' welke ik nog verder zou kunnen opsommen,
...

Wat heeft die ermee te maken?
Oud 20 juni 2012, 10:41   #4
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Damn ik lijk de advocaat van de duivel wel
Oud 20 juni 2012, 11:19   #5
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BrusselsMussels Bekijk bericht
Wel dit is correct, maar er is vooruitgang. De pas wegnemen is nu illegaal. Betaling wordt ook alsmaar meer gereguleerd. Idd je zou kunnen zeggen dat ze van de middeleeuwen komen maar kijk eens hoe ver ze al gekomen zijn na enkele decennia! Met zo'n evolutiesnelheid in Europa zitten wij binnen dertig jaar in Utopia!

Wel 't zelfde kan over Europa gezegd worden: bijv.het feit dat vrouwen 's nachts er meestal niet veilig over t straat kunnen wandelen waar dat hier meestal wel kan

Vrouwen mogen hier wel veel, ga maar eens aan een vrouw vragen of ze zich hier beperkt voelt: Ze mogen zelfs in hun string in het zicht van een vrouw in Burkini en haar man gaan zitten zonder dat er iets op gezegd wordt. Verder: 'In the 2007/2008 United Nations Development Programme report, the UAE ranked 29th among 177 countries in the Gender Empowerment Measures, the best rating received in the Arab World.'

Maar ok er zijn nog wel een paar oneffenheden in de wet die vrouwen / mannen die verkracht worden ook schuldig kunnen maken, hoewel dat steeds minder gebeurt.

Zo erg is het nu ook weer niet. Idd er is geen gelijkheid voor de wet, maar als ge niemand vermoord hebt of zo zit ge hooguit een paar jaar vast waarna deportatie volgt. Over het algemeen heeft niemand die zich aan de regels houdt hier problemen.
Citaat:
Damn ik lijk de advocaat van de duivel wel
U zegt het zelf
Oud 20 juni 2012, 11:25   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
Wat heeft die ermee te maken?

Een totalitaire Monarchie is al beangstigend genoeg, als wij dit in België zouden invoeren dan komt daarbij nog het feit dat het zou gaan om onzen Albert en zijn minderbegaafde familie.
Oud 2 december 2012, 06:56   #7
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Sorry voor dubbelthread, ik zie dat er hier wel reacties op waren.

Ik bedoel met deze thread niet dat wij in Belgie terug naar een totalitaire monarchie gaan maar ik wilde toch even mijn ervaring van vier jaar in zo een staat delen, dat er niet alleen maar nadelen aan zijn en dat we van sommige elementen hier misschien kunnen leren.
Oud 2 december 2012, 08:25   #8
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Minderbegaafd heet in goed Nederlands "zwakbegaafd".

Maar de strekking is niet minder duidelijk.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 2 december 2012 om 08:26.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 12:13   #9
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Minderbegaafd heet in goed Nederlands "zwakbegaafd".
Minder begaafd bestaat ook, maar in twee woorden, dat was mijn fout.
Zwakbegaafd is uiteraard ook juist, maar klinkt wat harder. Ik wilde beleefd blijven.

Citaat:
Maar de strekking is niet minder duidelijk.
Inderdaad.
Oud 6 december 2012, 09:37   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwarte piet Bekijk bericht
Als wij nu veel olie hadden, of een andere grondstof, en een despoot die ons allemaal in de watten legde, en altijd gelijk gaf als we last hadden met vreemdelingen, waar wij geen cent belasting aan zouden moeten betalen, die er voor zorgde dat wij weinig of geheel niet moeten werken en toch veel geld op zak hebben, ja, dan mag die despoot van mij aan de macht blijven. Ik zeg hem dan vriendelijk " dankuwel ".
Maar dat is dus het geval niet.
Dan zou u ook moeten kunnen leven met de schrijnende toestand van 80% van de bevolking, want zo is het in die Arabische Emiraten. Slechts 20% van de inwoners is burger van het land, de rest zijn buitenlanders, meestal Aziatische arbeiders die tot slaven zijn gereduceerd. Hun passen worden afgenomen, ze moeten onmenselijke uren tappen voor een hongerloon, en wanneer ze reclameren worden ze in het beste geval gedeporteerd, anders gearresteerd. Er zijn veel zelfmoorden onder die mensen die geen weg uitkunnen.
En dan hebn ik hety niet eens over de sharia als basis voor de wetgeving en de massale schending van de mensenrechten met betrekking tot vrouwen, kinderen, homo's, noema maar op.
Oud 6 december 2012, 16:08   #11
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Minder begaafd bestaat ook, maar in twee woorden, dat was mijn fout.
Zwakbegaafd is uiteraard ook juist, maar klinkt wat harder. Ik wilde beleefd blijven.
Inderdaad.
De juiste aanduiding is "anders begaafd". Dat bezit (nog) geen negatieve connotatie.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 19:19   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
De juiste aanduiding is "anders begaafd". Dat bezit (nog) geen negatieve connotatie.
ja, dat is het meest politiek correcte. Maar ik heb een zekere aversie gekregen tegen politieke correctheid.
Oud 6 december 2012, 21:24   #13
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwarte piet Bekijk bericht
Je wil een despoot in België, voor eeuwig en drie dagen aan de macht ? Ik hoop dat je niet aan de Saksen-Coburgs denkt voor deze job ?!
Hij heeft het over mij. Ik ben geknipt voor diejen job.

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 6 december 2012 om 21:24.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 22:30   #14
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan zou u ook moeten kunnen leven met de schrijnende toestand van 80% van de bevolking, want zo is het in die Arabische Emiraten. Slechts 20% van de inwoners is burger van het land, de rest zijn buitenlanders, meestal Aziatische arbeiders die tot slaven zijn gereduceerd. Hun passen worden afgenomen, ze moeten onmenselijke uren tappen voor een hongerloon, en wanneer ze reclameren worden ze in het beste geval gedeporteerd, anders gearresteerd. Er zijn veel zelfmoorden onder die mensen die geen weg uitkunnen.
En dan hebn ik hety niet eens over de sharia als basis voor de wetgeving en de massale schending van de mensenrechten met betrekking tot vrouwen, kinderen, homo's, noema maar op.
@Antoon,

Tijd voor Amerika & NATO om EA plat te bombarderen nietwaar, en een democratisch regime te installeren.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 10:18   #15
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
@Antoon,

Tijd voor Amerika & NATO om EA plat te bombarderen nietwaar, en een democratisch regime te installeren.
Wat een intelligente reactie weeral. Welk stukje van deze draad heeft u niet begrepen?
Oud 8 december 2012, 16:30   #16
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Citaat:
De Westerse media schetsen een niet helemaal correct beeld van de Emiraten.

Ik dacht ook zo toen ik hier jaren geleden toekwam. Maar als je hier woont ga je de dingen anders zien.

De Emirati's hebben geleerd uit onze fouten en geven inderdaad meestal geen nationaliteiten uit. Dit heeft een maatschappij gecreerd waar bijna alle expats hier zijn om te werken, dus buiten een aantal lokale verwende jeugd is hier bijna geen werkloosheid, verveling en kleine misdaad.

Als je recht uit Belgie komt en je ziet hoe die Indiers en Bangladeshi's hier leven dan is het inderdaad een schok. Maar is het wel ook zo voor die indiers die uit de sloppen en vuilnisbelten van miljoenensteden hier een job krijgen waar ze 2 tot 5 keer meer verdienen dan thuis, die hun toelaat om heel hun familie te voeden en op te leiden? Als ze daar op de koop toe nog onderdak en dagelijkse kost bij krijgen? Want voor hen is een portacabin niet mensonterend! En ze hebben de kans om hier iets te leren en hogerop te klimmen zonder het juk van de kastenmaatschappij!

Oke, er zijn misbruiken net zoals er overal corruptie is en er waren wantoestanden zoals het inhouden van de paspoorten, het niet voorzien van de wettelijke huisvestingsvoorschriften enzovoort maar daar komt dus wel enorm snel verandering in! Niet vergeten dat dit nog steeds een splinternieuwe maatschappj is, in volle groei en bloei. De verbeteringen op sociale en milieuvlakken zijn hier dageljkse kost. Je kan niet verwachten dat ze plots zo ver staan als ons, want inderdaad Rome werd niet in 1 dag gebouwd. Had het Westen of Belgie alle ontwikkeling in het verleden tegen gehouden door milieu en sociale wetgevingen zoals we die nu kennen dan hadden wij nu niet de kans gehad om die wetgeving en aspecten te ontwikkelen!

Er gebeuren meer zelfmoorden in Scandinavie dan hier, maar ja ze bestaan.

De sharia is hier ook enkel geldig voor moslims dus voor degenen die er zelf voor kiezen. Verder wil ik ook even uitbreiden over tolerantie. Nergens is de tolerantie zo hoog als hier. Hier staan kerken en moskeen, kerstbomen en vieren de niet moslims mee met de moslims de nationale feestdag. Er is hier geen feestje met minder dan 20 nationaliteiten door elkaar, en in geen enkel Arabisch land is de Westerse vrouw zo vrij dat ze in haar string vol arrogantie naast de Arabische vrouw in shayla kan paraderen op het strand.

Over vrouwen gesproken is het hier ook enorm vooruitstrevend, met een grote meerderheid aan vrouwen aan de universiteit en een zeer opvallende vertegenwoodiging in hogere functies.

En die boerka's worden hier langzaam vervangen door sexy, peperdure en prachtige Abaya's die als status symbool en culturele identiteitmaker worden rondgeparadeerd in de shopping malls.

Welkom in de Emiraten!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be