![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Uit een evaluatie van het BIVV blijkt dat de verkeersborden B22 en B23, waardoor fietsers in bepaalde omstandigheden door het rood mogen rijden, geen extra verkeersproblemen opleveren. De verkeersborden werden als proefproject op acht kruispunten geplaatst. Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer, en Bruno De Lille (Groen), Brussels Staatssecretaris voor Mobiliteit, willen op basis van deze evaluatie dit project uitbreiden naar andere kruispunten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
“Het proefproject met de borden B22 en B23 past in het beleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om infrastructurele belemmeringen voor fietsers maximaal weg te werken. Nu de evaluatie door het BIVV heeft aangetoond dat deze borden geen extra verkeersproblemen opleveren, gaan we dit project verder uitbreiden. Er werden alvast 255 kandidaat-kruispunten geselecteerd. Op basis van de aanbevelingen door het BIVV zullen we geval per geval beslissen om deze nieuwe borden al of niet te plaatsen”, aldus Brigitte Grouwels, Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer. “De verkeersborden betekenen vooral 20% tijdswinst waardoor het een heel pak aangenamer fietsen is in Brussel. Het fietscomfort verhoogt dus aanzienlijk en bovendien komen fietsers niet meer in de verleiding om gevaarlijke manoeuvres uit te voeren. Dankzij de borden kunnen we meer Brusselaars de fiets op krijgen en de autodruk in onze hoofdstad laten afnemen. Onze nieuwe borden plaatsen op de 255 andere kandidaat-kruispunten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de volgende stap. Onnodig wachten aan een kruispunt is dan voor fietsers officieel verleden tijd”, zegt staatssecretaris De Lille. Op acht kruispunten in Brussel kunnen fietsers sinds juni 2012 door het rood rijden. Er werden daartoe speciale verkeersborden geplaatst, de zogenaamde borden B22 en B23. Het bord B22 laat fietsers toe door het rood te rijden en rechtsaf te slaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden. De fietsers hebben evenwel geen voorrang. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de eerste wegbeheerder om deze maatregel uit te testen in ons land. Maar in Duitsland en Nederland is deze maatregel al ingeburgerd. Uit een proefproject in verschillende Franse steden blijken de verkeersborden ook daar geen bijkomende verkeersonveiligheid te veroorzaken. Minister Grouwels en staatssecretaris De Lille: “We moedigen de Brusselse gemeenten aan om de verkeersborden zo snel mogelijk te introduceren op de gemeentelijke wegen om zo het comfort van de Brusselse fietsers te verhogen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest steunt de gemeenten daarbij zowel op financieel als op administratief vlak. De gemeente Anderlecht stemde als eerste al toe.” Het BIVV benadrukt wel dat deze maatregel niet zomaar veralgemeend mag worden. De beslissing om fietsers onder bepaalde voorwaarden de toelating te geven om door het rode licht te rijden, valt onder de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder. Men moet per geval de afweging maken, rekening houdend met de specifieke kenmerken van ieder kruispunt en daarbij moet men een aantal strikte voorwaarden respecteren met betrekking tot de grootte van het kruispunt, de zichtbaarheid, het snelheidsregime en de intensiteit en de samenstelling van het verkeer. Heleen Van Pelt Woordvoerster | Porte-parole Kabinet van Staatssecretaris Bruno De Lille Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() De regionalizerting van vekeersreglementen en attitudes bij het plaatsen van verkeersborden is een archi-slechte zaak ivm de verkeersveiligheid. Van zodra je als autobestuurder een gemeentegrens oversteekt zie je onmiddelijk dat indien een gemeentelijke overheid de kans heeft om "iets anders" te doen dan de omliggende gemeenten ze het zeker niet zullen laten. Zo schommelt de maximale snelheid bij een ritje door het schone vlaamse lintbebouwde land regelmatig tussen de 30 en 90 km per uur met tussendoor absurditeiten zoals 45 km/h, 50 km/h, 70 km/h, 75 km:h
en 80 km/h. Ook het formaat van dergelijke platen is doorgaans verschillend, waarbij vooral het kleine en slecht leesbare 30 km/h opvalt ! Ook de aanduiding /vloerkleuring van fietspaden is dikwijls een klucht en totaal verschillend niet alleen per gemente, maar zeker en vast tussen Wallonië/Brussel en Vlaanderen.... Een zo ver doorgevoerde éénvormigheid zeker op wat men als hoofdwegen percepieërt liefst in de ganse EU of ten minste in de Benelux zou van aard zijn de veiligheid op de weg = het aantal verkeersdoden te verminderen !
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() In mijn gemeente staan er zo geen borden, maar al jaren stappen de fietsers die rechtsaf moeten gewoon af aan het rode licht, gaan te voet met de fiets aan de hand de hoek om en rijden rustig verder.
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
Geregistreerd: 4 april 2008
Berichten: 3.178
|
![]() Citaat:
staat etc etc |
|
![]() |
![]() |