Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2012, 21:27   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Lekkende kernreactoren in Doel en Tihange - moet er nog vodka zijn

Ik lees/bekijk al lang geen nieuws meer, maar met een half oor heb ik iets opgevangen over lekkende kernreactor-behuizings-staal-achtige platen of zoiets.

Wat is er aan de hand?

Gewoon in 6 woorden uitleggen. Wat lekt er. Waar lekt het. En is het gevaarlijker dan vodka.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 22:47   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik lees/bekijk al lang geen nieuws meer, maar met een half oor heb ik iets opgevangen over lekkende kernreactor-behuizings-staal-achtige platen of zoiets.

Wat is er aan de hand?

Gewoon in 6 woorden uitleggen. Wat lekt er. Waar lekt het. En is het gevaarlijker dan vodka.
Als ik me niet vergis zijn die lekkende reactoren zoals ook van Doel trouwens de fout van een ter ziele gegane Hollandse firma die het blijkbaar niet te nauw neemt met de gezondheid van de mensen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 22:51   #3
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als ik me niet vergis zijn die lekkende reactoren zoals ook van Doel trouwens de fout van een ter ziele gegane Hollandse firma die het blijkbaar niet te nauw neemt met de gezondheid van de mensen.
En die van Tihange, Rikske? Lekt die door jouw bewering plots niet meer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 23:17   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is er aan de hand?

Niks lekt. Er zijn bij een controle van het reactorvat een paar laminaire smeedfoutjes vastgesteld in de onderste ring van dat vat. Die zouden misschien tot scheurtjes kunnen leiden. Die dan in het begin niet erg veel kwaad kunnen vermits ze loodrecht op de drukrichting staan. En Electrabel doet nu de controles over met betrouwbare apparatuur in plaats van de pas aangekochte ultrasoon-detectoren. En Groen! probeert dat nu voor te stellen alsof de boel elk moment de lucht kan ingaan.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 23:19   #5
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het reactorvat heeft probleemloos de druktests doorstaan hoor.
Oud 10 augustus 2012, 23:21   #6
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
En die van Tihange, Rikske? Lekt die door jouw bewering plots niet meer?
Walen weten waar hun belangen liggen.

"Huy ne sortira jamais du nucléaire"

De Vlamingen laten zich voor de zoveelste keer in 't zak zetten.
Oud 10 augustus 2012, 23:21   #7
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Niks lekt. Er zijn bij een controle van het reactorvat een paar laminaire smeedfoutjes vastgesteld in de onderste ring van dat vat. Die zouden misschien tot scheurtjes kunnen leiden. Die dan in het begin niet erg veel kwaad kunnen vermits ze loodrecht op de drukrichting staan. En Electrabel doet nu de controles over met betrouwbare apparatuur in plaats van de pas aangekochte ultrasoon-detectoren. En Groen! probeert dat nu voor te stellen alsof de boel elk moment de lucht kan ingaan.
Die van Tihange lekt wel echt! maar die is nog OK tot 2025!http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernen...-Tihange.dhtml

Snappe wie kan!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 10 augustus 2012 om 23:22.
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 23:25   #8
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Zie ook hier:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=174917
Oud 10 augustus 2012, 23:56   #9
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Nog een zaak waarin de incesteuze Belgische elite liever hun eigen, korte termijn belang laten primeren op die van de 99%.
Oud 11 augustus 2012, 04:46   #10
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Moest ge het lef van een hongerige mug hebben - dan zouden we eventueel geloof hechten aan uw betoog; maar gij liegt, gij blaast en ge doet uw FR best - maar enkel om de VL te kloten.

De Waal of BXLelaar interesseert u niet. Gij zijt gewoon een holle VL-hater - wij zien het; of gij dat ook ziet zou me verwonderen.

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 11 augustus 2012 om 04:47.
Salvadorii is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2012, 06:44   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

C2C

In Thiange is er een miniscul lek in een afkoelbassin, niet in een kernreactor. Een lek dat al een paar jaar aan de gang is, en totaal geen probleem vormt, net omdat de ingenieurs die de installatie hebben ontworpen hebben, er rekening mee hielden dat het mogelijk was dat er ergens een onvindbaar lekje ging ontstaan, omdat ze de toenmalige technologie begrepen.

Doel 3, onder druk van enkele groepen is een nieuwe technologie ingezet om "mogelijke problemen" te vinden. De meetresultaten zijn zodanig dat de ene groep zich afvraagt wat ze eigenlijk zien, en een andere, minder bekwame en vooral bevooroordeelde groep al een nieuw Tjernobyl verkondigd omdat de resultaten zouden kunnen wijzen op.
Er is geen lek in die kernreactor, er zijn misschien zwakke plekken. Misschien, volgens die nieuwe meetmethode.

Om analogies aan te halen.

In geval van Thiange zit je in een strooien hut onder een klamboe. De malariamuggen kunnen nog steeds niet aan jou aan. Maar ze kunnen wel korterbij komen.

In het geval Doel 3 heb je een sterke microfoon die malariamuggen hoort, maar U weet niet hoever, of in welke richting ze zitten, terwijl U nog steeds onder die klamboe zit. Voor dezelfde moeite zitten die muggen 3 provincies verder, of zijn het zelfs geen malariamuggen, maar snuitkevers op Antartica.

Laatst gewijzigd door maddox : 11 augustus 2012 om 06:51.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2012, 07:13   #12
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
C2C

In Thiange is er een miniscul lek in een afkoelbassin, niet in een kernreactor. Een lek dat al een paar jaar aan de gang is, en totaal geen probleem vormt, net omdat de ingenieurs die de installatie hebben ontworpen hebben, er rekening mee hielden dat het mogelijk was dat er ergens een onvindbaar lekje ging ontstaan, omdat ze de toenmalige technologie begrepen.

Doel 3, onder druk van enkele groepen is een nieuwe technologie ingezet om "mogelijke problemen" te vinden. De meetresultaten zijn zodanig dat de ene groep zich afvraagt wat ze eigenlijk zien, en een andere, minder bekwame en vooral bevooroordeelde groep al een nieuw Tjernobyl verkondigd omdat de resultaten zouden kunnen wijzen op.
Er is geen lek in die kernreactor, er zijn misschien zwakke plekken. Misschien, volgens die nieuwe meetmethode.

Om analogies aan te halen.

In geval van Thiange zit je in een strooien hut onder een klamboe. De malariamuggen kunnen nog steeds niet aan jou aan. Maar ze kunnen wel korterbij komen.

In het geval Doel 3 heb je een sterke microfoon die malariamuggen hoort, maar U weet niet hoever, of in welke richting ze zitten, terwijl U nog steeds onder die klamboe zit. Voor dezelfde moeite zitten die muggen 3 provincies verder, of zijn het zelfs geen malariamuggen, maar snuitkevers op Antartica.
Uiterst interessante vergelijking. Maar dankzij die metingen zit wel heel de belgische en europese nucleaire sector weer met het aureool van "gevaarlijk" boven hun hoofd. En aangezien er in de zomer te weinig nieuws is krijgt dit abnormaal veel aandacht in de pers.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2012, 07:29   #13
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Moest ge het lef van een hongerige mug hebben - dan zouden we eventueel geloof hechten aan uw betoog; maar gij liegt, gij blaast en ge doet uw FR best - maar enkel om de VL te kloten.

De Waal of BXLelaar interesseert u niet. Gij zijt gewoon een holle VL-hater - wij zien het; of gij dat ook ziet zou me verwonderen.
Exactly
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2012, 07:49   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals Maddox al aangaf, er zijn twee totaal verschillende dingen. Dat lekje in dat afkoelbassin is geen lek in de natuur, maar is een lekje in een interne structuur dat men maar niet kan vinden (of dat te moeilijk te zoeken is, ik weet het niet), maar waarvan de mogelijkheid voorzien was bij ontwerp, en er dus een opvanginstallatie bestaat. Een beetje als weten dat de aansluitingen van uw badkuip niet 100% gegarandeerd kunnen zijn, en dat je daaronder dus een grote "pan" met een pompje hebt geplaatst, in geval de badkuip lekt, en ja, ze lekt een beetje maar 't was voorzien.

Voor zover ik begrijp wat Doel 3 en Tihange betreft, gaat het om totaal iets anders.
Het reactorvat van een kernreactor is natuurlijk heel belangrijk, en wat men ten alle prijze wil vermijden is een catastrofale breuk ("den bom valt eruit" of zoiets). Een lek is ook al geen lachtertje, maar beheersbaar. Daarentegen, "den bom valt eruit" zou een serieuze uitdaging zijn, om het zacht uit te drukken.

Er zijn drie manieren waarop een grote staalconstructie catastrofaal kan falen als ze binnen haar design belasting blijft:
- corrosie: het kan zijn, grof gezegd, dat het vat ergens doorroest.
- verbrossing: het was wat ontwerpers van reactoren het meeste bezorgd maakte: dat door bestraling staal dat normaal "taai" is, "bros" wordt, en barstjes zich dus zoals in porcelein snel kunnen voortplanten
- vermoeidheidscheurtjes die zich voortplanten in gevoelige gebieden.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het vat van in 't begin interne materiaalfouten bevat.

Corrosie, dat kan men nagaan door visuele inspectie.
Verbrossing, daarvoor heeft men staaltjes in de reactor van hetzelfde materiaal, en men doet daar geregeld materiaaltesten op om te zien of het nog taai genoeg is.
Interne scheurtjes die zich voortplanten, dat moet men doen met ultrasoon en dergelijke, en als ik het goed begrijp heeft men nu voor de eerste een a priori veel performantere ultrasoon techniek gebruikt over gans het vat, en niet enkel op gevoelige zones.

En blijkt dat er laminaire fouten aanwezig zijn, dus parallel met de wand. De gevaarlijke scheurtjes zijn natuurlijk loodrecht op de wand.
Betreft het hier een fout in het materiaal van in 't begin ? Of is het geevolueerd ? Of zijn er problemen met de nieuwe meettechniek ?

Een andere manier om de veiligheid van het vat na te gaan, is een druk test. Als een vat zwakkere plekken bevat, dan zal een druktest aan hogere druk dan nominaal oftewel een faling veroorzaken, maar ten minste een abnormale expansie aangeven. Die test is zonder problemen verlopen.

Dus alles bij elkaar, is er helemaal geen imminent gevaar. Maar men zou toch wel het fijne willen weten van die blijkbaar toch wel redelijk belangrijke laminaire fouten. Als die evolueren, dan stopt men er inderdaad beter mee. Als dat fouten waren van in 't begin, dan is dat vat dus een "ander" vat dan men altijd gedacht heeft, met misschien kleinere veiligheidsmarges in bepaalde extreme situaties dan gedacht (bijvoorbeeld bij oververhitting of zo). Men moet dan evalueren of dat nog binnen de operatievoorwaarden blijft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2012, 12:54   #15
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Toch beter sluiten dan?

De Japanezen zeiden ook dat hun reactoren tegen elke mega-tsunami bestand zijn.

Het probleem is dat de kernindustrie een lelijke geschiedenis heeft van liegen en bedriegen. Je mag de mensen niet verwijten dat ze in dat geval het voorzorgsprincipe willen huldigen.

Als het verleden een leidraad vormt, dan zijn ze nu over Doel en Tihange weer aan't liegen. Enfin, dat is een redelijk vermoeden.
Oud 11 augustus 2012, 13:02   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch beter sluiten dan?
En met welke electriciteit gaan we dan onze computers en internet aan de gang houden?

Citaat:
De Japanezen zeiden ook dat hun reactoren tegen elke mega-tsunami bestand zijn.
Nope, er werd gezegd dat de ontwerpen bedoeld waren om tegen de hoogst lokaal gemeten en verwachte tsunami opgewassen te zijn. Dat moeder natuur een kreng is, is weeral eens bewezen.
Citaat:
Het probleem is dat de kernindustrie een lelijke geschiedenis heeft van liegen en bedriegen. Je mag de mensen niet verwijten dat ze in dat geval het voorzorgsprincipe willen huldigen.
Paleolithicum, hier komen we.

Citaat:
Als het verleden een leidraad vormt, dan zijn ze nu over Doel en Tihange weer aan't liegen. Enfin, dat is een redelijk vermoeden.
Op zijn minst zijn de groene politici weer ferm aan't overdrijven.
Oud 11 augustus 2012, 13:12   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Verbrossing, daarvoor heeft men staaltjes in de reactor van hetzelfde materiaal, en men doet daar geregeld materiaaltesten op om te zien of het nog taai genoeg is.
Interne scheurtjes die zich voortplanten, dat moet men doen met ultrasoon en dergelijke, en als ik het goed begrijp heeft men nu voor de eerste een a priori veel performantere ultrasoon techniek gebruikt over gans het vat, en niet enkel op gevoelige zones.
De teststukjes die ik gezien heb, gaven aan dat het staal taaier en toch harder was dan het orginele metaal. Wat wel duidelijk aangeeft dat straling invloed heeft op het gebruikte staal.

Maar 1 probleem. Men heeft maar genoeg staaltjes voorzien voor 40 jaar testen bij de oplevering van het reactorvat.

Citaat:
En blijkt dat er laminaire fouten aanwezig zijn, dus parallel met de wand. De gevaarlijke scheurtjes zijn natuurlijk loodrecht op de wand.
Betreft het hier een fout in het materiaal van in 't begin ? Of is het geevolueerd ? Of zijn er problemen met de nieuwe meettechniek ?
Citaat:
Een andere manier om de veiligheid van het vat na te gaan, is een druk test. Als een vat zwakkere plekken bevat, dan zal een druktest aan hogere druk dan nominaal oftewel een faling veroorzaken, maar ten minste een abnormale expansie aangeven. Die test is zonder problemen verlopen.
het is 1 van de manieren waarop ik druktesten doe op mijn robot-pneumatische onderdelen. Gewoon het verschil meten in diameter leeg en op 150% van de werkdruk. FEM berekeningen die ik krijg van een mederoboteer die daar dagelijks mee bezig is, geven me de minimum en maximum veilige waarden, en als ik op 10% onder de bovengrens blijf (op 150% werkdruk) is het ok voor me. Natuurlijk is dat niet vergelijkbaar met een reactorvat. Van een kerncentrale of uit een chemisch bedrijf.

Citaat:
Dus alles bij elkaar, is er helemaal geen imminent gevaar.
Nope, de reactor ligt toch stil, was in onderhoud/refueling.

Citaat:
Maar men zou toch wel het fijne willen weten van die blijkbaar toch wel redelijk belangrijke laminaire fouten.
Misschien gemeten laminaire fouten. Voor dezelfde moeite is de meetmethode niet de juiste methode. Men gaat toch ook geen micrometer gebruiken om de doorsnee van een boom te meten.

Citaat:
Als die evolueren, dan stopt men er inderdaad beter mee. Als dat fouten waren van in 't begin, dan is dat vat dus een "ander" vat dan men altijd gedacht heeft, met misschien kleinere veiligheidsmarges in bepaalde extreme situaties dan gedacht (bijvoorbeeld bij oververhitting of zo). Men moet dan evalueren of dat nog binnen de operatievoorwaarden blijft.
Helaas had men dat 5 jaar geleden moeten zien en een generatie 3+ reactor beginnen bouwen.... dan hebben we volgend jaar nog steeds verlichting.
Oud 11 augustus 2012, 14:35   #18
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En met welke electriciteit gaan we dan onze computers en internet aan de gang houden?
Met windmolens en biomassa, tiens.

Citaat:
Nope, er werd gezegd dat de ontwerpen bedoeld waren om tegen de hoogst lokaal gemeten en verwachte tsunami opgewassen te zijn. Dat moeder natuur een kreng is, is weeral eens bewezen.
Ah bon, die Japanezen hebben dus nooit nagedacht over het feit dat ze op een geologische breuklijn liggen waar af en toe eens aardbevingen voortkomen die mega-tsunamis voortbrengen.

Dat lijkt me nogal straf. Enfin, we hebben de resultaten van die leugens gezien.

Citaat:
Paleolithicum, hier komen we.
Het voorzorgsprincipe is inderdaad zo oud als het paleolithicum. Reden waarom we hier nog altijd rondlopen. Normaal gezien hadden we al verdwenen moeten zijn als soort.

Danku, voorzorgsprincipe.

Ene halfaap in de savanne schept op dat hij die nogal groot uitgevallen leeuw wel alleen kan doodkloppen met zijn stok. Voorzorgsaap werpt tegen dat er beter op socialistische wijze kan worden samengewerkt tijdens die klus.

Breinloze halfaap wordt opgepeuzeld door leeuw. Socialistische voorzorgsaap had gelijk. Waarvoor wij hem tot vandaag nog altijd dankbaar zijn.

Citaat:
Op zijn minst zijn de groene politici weer ferm aan't overdrijven.
Maar overdrijven is minder erg dan liegen. Allez, ik vind dat toch.
Oud 11 augustus 2012, 15:43   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht

En nu in correct Nederlands aub.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 11 augustus 2012 om 15:43.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2012, 16:58   #20
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zoals Maddox al aangaf, er zijn twee totaal verschillende dingen. Dat lekje in dat afkoelbassin is geen lek in de natuur, maar is een lekje in een interne structuur dat men maar niet kan vinden (of dat te moeilijk te zoeken is, ik weet het niet), maar waarvan de mogelijkheid voorzien was bij ontwerp, en er dus een opvanginstallatie bestaat. Een beetje als weten dat de aansluitingen van uw badkuip niet 100% gegarandeerd kunnen zijn, en dat je daaronder dus een grote "pan" met een pompje hebt geplaatst, in geval de badkuip lekt, en ja, ze lekt een beetje maar 't was voorzien.

Voor zover ik begrijp wat Doel 3 en Tihange betreft, gaat het om totaal iets anders.
Het reactorvat van een kernreactor is natuurlijk heel belangrijk, en wat men ten alle prijze wil vermijden is een catastrofale breuk ("den bom valt eruit" of zoiets). Een lek is ook al geen lachtertje, maar beheersbaar. Daarentegen, "den bom valt eruit" zou een serieuze uitdaging zijn, om het zacht uit te drukken.

Er zijn drie manieren waarop een grote staalconstructie catastrofaal kan falen als ze binnen haar design belasting blijft:
- corrosie: het kan zijn, grof gezegd, dat het vat ergens doorroest.
- verbrossing: het was wat ontwerpers van reactoren het meeste bezorgd maakte: dat door bestraling staal dat normaal "taai" is, "bros" wordt, en barstjes zich dus zoals in porcelein snel kunnen voortplanten
- vermoeidheidscheurtjes die zich voortplanten in gevoelige gebieden.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het vat van in 't begin interne materiaalfouten bevat.

Dus alles bij elkaar, is er helemaal geen imminent gevaar. Maar men zou toch wel het fijne willen weten van die blijkbaar toch wel redelijk belangrijke laminaire fouten. Als die evolueren, dan stopt men er inderdaad beter mee. Als dat fouten waren van in 't begin, dan is dat vat dus een "ander" vat dan men altijd gedacht heeft, met misschien kleinere veiligheidsmarges in bepaalde extreme situaties dan gedacht (bijvoorbeeld bij oververhitting of zo). Men moet dan evalueren of dat nog binnen de operatievoorwaarden blijft.
Bedankt voor uw uitleg.

Maar wat hebt ge te zeggen over de controle/controleorganen? Die hebben veel kritiek ontvangen? Is dat naar uw schatting - gij hebt wellicht geen eerstehands kennis van het geval in kwestie, anders zou ge hier ook niet komen posten, dat spreekt voor zich - terecht of niet?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be