Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2012, 16:38   #1
pegasus6869
Banneling

Standaard Winterbanden !!!

http://www.nieuwsblad.be/article/det...tm_campaign=pm

Daar zijn ze weer??? winterbanden voor de paar dagen dat er sneeuw ligt!!
Ze hebben mony nodig, en willen het weer uit de zakken van de gewone mens halen.Wathelet kan dat wel" BETALEN" allemaal,het is een geldschepper eerste klas !!

verleden jaar bijvoorbeeld zou ik welgeteld "één (1) éénmaal" zulke banden kunnen zogezegd bezigen hebben,en die dag reden de auto's ALLEMAAL heel traag.Ik kan dit wel begrijpen voor in luxemburg ,en hoog belgie.

Voor veel mensen is een auto al een serieuze kost,die ze wellicht juist nog kunnen betalen.En steeds maar meer en meer.Dan schrijven ze nog om de kosten langs de verzekering te doen,die dan op hun beurt de boel opslaan,en wie betaald 100%....WIJ natuurlijk, wat een bende "KIEKENS "
NEE !! Ik ben er VOLLEDIG tegen !!

Laatst gewijzigd door pegasus6869 : 4 december 2012 om 16:44.
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 16:43   #2
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Dat hoeft geen stukken van mensen te kosten hé. Een zwarte velg met plastieken doppen, zoals bij iedereen.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 16:45   #3
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 Bekijk bericht

Ze hebben mony nodig, en willen het weer uit de zakken van de gewone mens halen.Wathelet kan dat wel" BETALEN" allemaal,het is een geldschepper eerste klas !!

verleden jaar bijvoorbeeld zou ik welgeteld "één (1) éénmaal" zulke banden kunnen zogezegd bezigen hebben,en die dag reden de auto's ALLEMAAL heel traag.Ik kan dit wel begrijpen voor in luxemburg ,en hoog belgie.
Vooral bij de federale regering nijpt het.
In Brugge gaan ze 4 houten huisjes verkopen die al sedert 104 jaar eigendom zijn v.d. Belgische staat. Reden: "Het is niet de taak v.d. staat handelspanden te verhuren" volgens Groot Licht Verherstraeten.
Voor veel mensen is een auto al een serieuze kost,die ze wellicht juist nog kunnen betalen.En steeds maar meer en meer.

Laatst gewijzigd door Boduo : 4 december 2012 om 16:46.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 17:14   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ja, je hebt een set extra banden moeten kopen, en ja, het is weer wat meer gepamper vanuit de overheid. Iets waar ik een gloeiende hekel aan heb.

Langs de andere kant, sneeuwbanden doen wel meer dan een beetje extra grip geven bij sneeuw op de baan. Bij lagere temperaturen (minder dan 7°C dus) geven ze op droog wegdek een kortere remweg; Hebben een betere baanvastheid en weerstand tegen aquaplaning; Kortom, het is veiliger.

En aangezien een wagen iets is dat je tussen andere weggebruikers bezigd, is veiligheid wel belangrijk. De anderen zijn meestal debielen en achterlijke idioten die U in gevaar brengen, dus, alle beetjes helpen.

En kwa extra kost. Een beetje band gaat tegenwoordig 40 000km mee mits normaal gebruik en een tijdige wissel van aangedreven naar niet aangedreven wielen. Tenzij U uw wagen wil wisselen voor de banden versleten zijn, is het geen kost, integendeel. Hoeveel gaan banden binnen een jaar niet meer kosten?

Trouwens, een deftige bandencentrale wisseld de banden die U daar gekocht hebt voor een minimumkost, en controleerd tegelijk de remmen, toch ook iets waar ik niet op wil beknibbelen.

De enige echte kost die er is, is 2 keer op een jaar een half uurtje wachten. Niks wat een goed boek niet oplost.
Oud 4 december 2012, 17:28   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het een schande.

Ik rijd 3500 km per jaar : gewoonlijk afstand tussen supermarkt en woning.

ik ben nachtblind dus in de wintermaanden ga ik echt niet al te veel buiten.
Als het dan sneeuwt en ik hoef niet noodzakelijk met de auto buiten te gaan, dan laat ik hem staan, neem het openbaar vervoer en bij langere afstand: taxi.

Welke oen gaat me dan kunnen verplichten om een set winterbanden te kopen en die jaarlijks op mijn (oude) auto te laten leggen, waarna ik deze praktisch nieuw zal kunnen wegdoen omdat de auto door zijn velgen is gezakt.

Daarentegen: iemand met een BMW die al wegschuift als er vier natte bladeren op de grond liggen: ja DIE moeten verplicht winterbanden leggen omdat ze anders pirouetjes draaien;
Maar die mensen rijden dan gewoonlijk ook ietsiepietsie meer dan 3.500 km per jaar.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 17:37   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor veel mensen is een auto al een serieuze kost,die ze wellicht juist nog kunnen betalen.En steeds maar meer en meer.Dan schrijven ze nog om de kosten langs de verzekering te doen,die dan op hun beurt de boel opslaan,en wie betaald 100%....WIJ natuurlijk, wat een bende "KIEKENS "
Het eerste slachtoffer van de sneeuw had juist nieuwe winterbanden laten leggen.
Blijkbaar is er meer nodig dan winterbanden alleen om veilig te rijden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 17:38   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vind het een schande.

Als het dan sneeuwt en ik hoef niet noodzakelijk met de auto buiten te gaan, dan laat ik hem staan, neem het openbaar vervoer en bij langere afstand: taxi.

Welke oen gaat me dan kunnen verplichten om een set winterbanden te kopen en die jaarlijks op mijn (oude) auto te laten leggen, waarna ik deze praktisch nieuw zal kunnen wegdoen omdat de auto door zijn velgen is gezakt.

Daarentegen: iemand met een BMW die al wegschuift als er vier natte bladeren op de grond liggen: ja DIE moeten verplicht winterbanden leggen omdat ze anders pirouetjes draaien;
Maar die mensen rijden dan gewoonlijk ook ietsiepietsie meer dan 3.500 km per jaar.
Dan kan je gewoon die winterbanden laten liggen, die paar 1000 km. Als die banden nu versleten zijn op 8 jaar, of op 10 jaar, dat gaat het verschil niet maken.
Oud 4 december 2012, 17:42   #8
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

ik vind het een goede zaak. kost in principe amper meer en het is goed voor de veiligheid.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 17:50   #9
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
ik vind het een goede zaak. kost in principe amper meer en het is goed voor de veiligheid.
Citaat:
Zomerband presteert beter
Men heeft ons wijsgemaakt dat de winterband al voordelen heeft bij temperaturen lager dan 7ºC en op nat wegdek. Autobild neemt in haar jaarlijkse winterbandentest steevast ook een zomerband mee en dan blijkt keer op keer dat alle winterbanden per definitie slechter presteren dan de zomerband, tenzij er op sneeuw of ijs wordt gereden. Zie hiervoor het Volkskrant-artikel. Niet voor niets geldt vanaf 1 januari 2008 de Oostenrijkse winterbandenplicht ook alleen bij een besneeuwd of ijzig wegdek.

Op die ene dag heb je ze nodig
Een interessante discussie over de zin en onzin van het gebruik van winterbanden vind je beijvoorbeeld op het Duitse radarforum.de. De consensus in die discussie is: winterbanden hebben de meeste winterdagen alleen maar nadelen - meer benzineverbruik, meer slijtage, langere remweg, minder tractie, maar op die ene dag dat het plotseling heftig sneeuwt kun je toch gewoon naar je werk of vakantieadres rijden zonder dat je eerst 4 wielen moet wisselen. Als je de vrijheid hebt om de auto op zo'n dag te laten staan of een dag later op vakantie te gaan, dan is iedereen het er over eens dat je dan beter geen winterbanden kunt nemen.
Over veiligheid valt ook nog te discuteren volgens dit artikel.

bron: http://www.wintersporters.nl/weblog/...n_winterbanden
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 18:03   #10
JBM
Staatssecretaris

Standaard

In de periode dat je winterbanden opliggen verslijten je zomerbanden natuurlijk niet he.
Ik merk toch een duidelijk verschil. En als ik zie met wat voor versleten zomerbanden sommigen momenteel rondrijden, dat is ronduit schandalig.

Ik zou dit niet zo een ramp vinden. Voor mensen die weinig de auto gebruiken is dit waarschijnlijk niet zo plezant. Maar zo zijn er wel meer wetten.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 18:04   #11
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Goed voor de bandencentrales en de bandenproducenten. Slecht voor de consument.
Oud 4 december 2012, 18:04   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dan kan je gewoon die winterbanden laten liggen, die paar 1000 km. Als die banden nu versleten zijn op 8 jaar, of op 10 jaar, dat gaat het verschil niet maken.
Men kan ook vermijden in winterse omstandigheden te rijden.
Zelf heb ik probleemloos 44 jaar gereden met gewone banden, het kan dus best.
Voor kilometervreters met Duitse wagens zijn winterbanden natuurlijk aan te raden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 18:35   #13
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ja, je hebt een set extra banden moeten kopen, en ja, het is weer wat meer gepamper vanuit de overheid. Iets waar ik een gloeiende hekel aan heb.

Langs de andere kant, sneeuwbanden doen wel meer dan een beetje extra grip geven bij sneeuw op de baan. Bij lagere temperaturen (minder dan 7°C dus) geven ze op droog wegdek een kortere remweg; Hebben een betere baanvastheid en weerstand tegen aquaplaning; Kortom, het is veiliger.

En aangezien een wagen iets is dat je tussen andere weggebruikers bezigd, is veiligheid wel belangrijk. De anderen zijn meestal debielen en achterlijke idioten die U in gevaar brengen, dus, alle beetjes helpen.

En kwa extra kost. Een beetje band gaat tegenwoordig 40 000km mee mits normaal gebruik en een tijdige wissel van aangedreven naar niet aangedreven wielen. Tenzij U uw wagen wil wisselen voor de banden versleten zijn, is het geen kost, integendeel. Hoeveel gaan banden binnen een jaar niet meer kosten?

Trouwens, een deftige bandencentrale wisseld de banden die U daar gekocht hebt voor een minimumkost, en controleerd tegelijk de remmen, toch ook iets waar ik niet op wil beknibbelen.

De enige echte kost die er is, is 2 keer op een jaar een half uurtje wachten. Niks wat een goed boek niet oplost.
De goedkoopste die men in het Antwerpse kan vinden vraagt € 40 plus BTW.(balanceren inbegrepen)
2 x per jaar maakt € 100 en dat is niet niets
Uit ervaring heb ik kunnen vaststellen dat winterbanden 0,5 liter per 100 km meer verbruik betekenen.
Iemand suggereert winterbanden in de zomer te gebruiken !
In de zomer verslijten winterbanden niet alleen extra, maar ook uw remafstand wordt langer. Weg meer veiligheid.
Interessant wordt het als men erin slaagt, bv via EBay, occasievelgen te kopen, dan vallen de wisselkosten weg.
Alleen moet men een geschikte stockageruimte hebben en dat is bij 17''velgen niet evident.

Laatst gewijzigd door Anselmo : 4 december 2012 om 18:36.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 18:51   #14
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Je moet het positief bekijken: de tijd dat je winter-banden gebruikt, verslijten je gewone banden niet. Dus eigenlijk is er niet zoveel verlies. Integendeel. Het is effectief zo dat winter-banden veiliger zijn. En meer dan alleen die paar sneeuw-dagen in een jaar. Ook de dagen dat er ijzel ligt (en dat zijn er heel wat) wordt je beter beschermd.
Ik heb ook nog geen winter-banden geplaatst en zou het moeten doen, maar het ontbreekt me aan tijd.
Oud 4 december 2012, 18:55   #15
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

En als jij niet wil betalen smijt dan je auto buiten ipv van te komen zagen dat het allemaal zoooveel geld kost.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 18:59   #16
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Ik betaal wegentaks en geen ijsbaantaks... Dat ze maar zien dat de wegen berijdbaar zijn...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 19:12   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ben voor.
Er rijden genoeg klojo's rond in de winter met kletskoppen en niet geschikte banden.
Ze veroorzaken onnodige ongevallen en lichamelijk leed + extra files.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 19:12   #18
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vind het een schande.

Iedereen gelijk voor de wet, ook die wat zogezegd in de winter niet rijden.
Oud 4 december 2012, 19:19   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de bezige bij Bekijk bericht
En wat met mensen die amper rond komen met hun inkomen en dan verplicht worden een toch redelijk bedrag direct op te hoesten?
Als die mensen zo kort bij kas zitten als u hier beschrijft, kunnen ze dan het nodige onderhoud en de herstellingen betalen om een auto technisch rijwaardig te houden ?
Oud 4 december 2012, 21:22   #20
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Op zich zou ik dat een goede zaak vinden. Nu kapt men tonnen zout op de weg enkel en alleen omdat automobilisten op hun zomersloefen door de sneeuw en het ijs zouden kunnen glijden. En dan hebben deze nog de pretentie om van hun oren te maken dat hun lokale straatje er niet perfect bijligt (iets wat natuurlijk een onmogelijke opgave is).
U gaat toch ook niet op uw salonschoenen door de sneeuw gaan wandelen hé? Nee, u zorgt ervoor dat u aangepast schoeisel aandoet.
Kortom de verantwoordelijkheid wordt wederom naar de overheid doorgeschoven terwijl het natuurlijk de de automobilist zelf zou moeten zijn die zijn voorzorgen moet nemen. Dat is zo'n beetje als de socialistische pamper maatschappij; ontneem het individu iedere verantwoordelijkheid, de overheid zorgt wel voor u.

Bovendien zorgt al dat zout voor kapotte wegen, auto's die aangevreten worden en versnelde roestvorming krijgen, is het slecht voor de bodem en planten, worden de dieren er ziek van, ...

Daar waar men in andere landen geen zout gebruikt of het zoutgebruik omwille van de aangehaalde redenen probeert te beperken, heeft men daar in België hoegenaamd nog niet bij stilgestaan. Zodra de bekrompen Belg iets over sneeuw hoort, denkt hij dat hij met zout moet beginnen strooien. Deze misvatting wordt dan ook nog eens gevoed door idioten zoals die in Dendermonde die gratis zakken van 10 kg zout uitdelen.

Misschien kan een uitzondering bekomen worden voor mensen die erg weinig km doen en hun autogebruik desgewenst kunnen uitstellen ( vb < 5000 km / jaar ).
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be