Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2012, 13:59   #1
Effect
Minister-President

Standaard Politieke Calimero, wat is dat eigenlijk?

Kan iemand mij uitleggen waarom het woord calimero voornamelijk richting N-VA gebruikt wordt? Voor zover ik weet is de typische calimero-uitspraak:
Zo gaat het altijd want zij zijn groot en ik ben klein.
Zelfs in enkele recente columns in de standaard werd de N-VA een calimero-houding verweten. Ik kan mis zijn maar de laatste keren dat ik nationale peilingen en verkiezingsuitslagen bekeek was N-VA veruit de grootste partij, groter dan de 3 directe concurrenten (VB, CD&V, VLD) samen oftewel groter dan de gevestigde machtspartijen PS en CD&V samen.

Een dergelijke partij kan men dus moeilijk een calimero-houding verwijten. Wanneer de N-VA iets wil, dan heeft het daar een zeker recht op gezien zij veruit de grootste zijn. Binnen een meerderheid zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat de grootste partij het meeste binnenhaalt. Wanneer een partij klaagt dat zulks binnen een coalitievorming niet gerespecteerd wordt is dan ook geen calimero-gedrag maar simpelweg evident. De machtspartijen treden de politieke spelregels met de voeten (imho).

Ik ben vooral geïnteresseerd wat onze belgicistische forumgenoten daarvan denken.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 14:00   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Nog rap even posten voor de gebruikelijke Calimero-posts verschijnen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 14:52   #3
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht

Ik ben vooral geïnteresseerd wat onze belgicistische forumgenoten daarvan denken.
zzzZzz boring vooral.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 15:05   #4
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan iemand mij uitleggen waarom het woord calimero voornamelijk richting N-VA gebruikt wordt? Voor zover ik weet is de typische calimero-uitspraak:
Zelfs in enkele recente columns in de standaard werd de N-VA een calimero-houding verweten. Ik kan mis zijn maar de laatste keren dat ik nationale peilingen en verkiezingsuitslagen bekeek was N-VA veruit de grootste partij, groter dan de 3 directe concurrenten (VB, CD&V, VLD) samen oftewel groter dan de gevestigde machtspartijen PS en CD&V samen.

Een dergelijke partij kan men dus moeilijk een calimero-houding verwijten. Wanneer de N-VA iets wil, dan heeft het daar een zeker recht op gezien zij veruit de grootste zijn. Binnen een meerderheid zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat de grootste partij het meeste binnenhaalt. Wanneer een partij klaagt dat zulks binnen een coalitievorming niet gerespecteerd wordt is dan ook geen calimero-gedrag maar simpelweg evident. De machtspartijen treden de politieke spelregels met de voeten (imho).

Calimero omdat de NVA niet vertrekt vanuit de eigen verantwoordelijkheid maar altijd verwijst naar anderen om de schuld op af te schuiven. Lees de KNACK vragen of beter de antwoorden van de zwoerd daarop eens na. Nergens wordt rechtstreeks geantwoord maar bijna altijd wordt de PS wat verweten. Daarom Calimero: ondanks dat ze de grootste zijn is het nog steeds de schuld van de anderen dat zij fouten maken of aan de kant blijven staan. Zo duidelijk?

Laatst gewijzigd door Tommm : 11 december 2012 om 15:05.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 15:23   #5
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Le Téméraire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Calimero omdat de NVA niet vertrekt vanuit de eigen verantwoordelijkheid maar altijd verwijst naar anderen om de schuld op af te schuiven. Lees de KNACK vragen of beter de antwoorden van de zwoerd daarop eens na. Nergens wordt rechtstreeks geantwoord maar bijna altijd wordt de PS wat verweten. Daarom Calimero: ondanks dat ze de grootste zijn is het nog steeds de schuld van de anderen dat zij fouten maken of aan de kant blijven staan. Zo duidelijk?
En met uw voorbeeld spreekt ge meteen uzelf tegen. De vragen uit Knack van journalist Stijn Tormans werden gesteld aan Bart De Wever op een moment dat N-VA slechts één (sic!) zetel had in de Antwerpse gemeenteraad. Draai het of keer het hoe je wil, Bart De Wever had geen verantwoordelijkheid of schuld in de helft van de zaken die in die vragen werden aangekaart.

Ik denk dat dit spel van Calimero begonnen is bij het uit elkaar springen van het kartel CD&V/N-VA. De schuld voor de achtereenvolgende politieke crisissen die we toen hebben gekend werd door de "traditionele" partijen steevast in de schoenen van Bart De Wever en N-VA geschoven. Natuurlijk kan N-VA niets anders dan de schuld terug schuiven, liefst naar diegene die echt verantwoordelijk was en is. Waarop men BDW en zijn partij consequent calimero's is beginnen noemen.
Le Téméraire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 15:37   #6
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees de KNACK vragen of beter de antwoorden van de zwoerd daarop eens na.
Kleuter.

Citaat:
Nergens wordt rechtstreeks geantwoord maar bijna altijd wordt de PS wat verweten.
Leugenaar.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 15:44   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Kleuter.

Leugenaar.
Ik denk dat "trol," de lading beter dekt.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 16:52   #8
Modjo
Parlementslid

Modjo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor jou:

Calimero staat bekend om zijn beteuterde uitspraak: "Zij zijn groot en ik is klein, en da's niet eerlijk, o nee". Deze uitspraak komt echter alleen voor in de oude afleveringen van Calimero.

Wanneer een partij (persoon, organisatie, land) het gevoel heeft door zijn kleine omvang ten opzichte van een andere partij niet serieus te worden genomen, dan wordt dit wel ook wel het Calimero-effect of een Calimerocomplex genoemd.
Oud 11 december 2012, 17:14   #9
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ge ziet wat het (federaal) regeringsakkoord is en hoe dat tot uitvoering gebracht wordt, dan kunt ge niet anders dan vaststellen dat het vanuit het standpunt van de N-VA onmogelijk was om op basis van dat akkoord te gaan regeren.

Maar daar knelt nu net het schoentje. Verenigd links Vlaanderen beschikt niet over de eigenschap om zich in de plaats van een ander te stellen. Tunnelvisie noemt men dat. Men bekijkt het akkoord door een niet-Vlaamsgezinde (waarmee ik net niet Belgicistische zeg) en linkse bril en stelt dan vast dat dat een goed akkoord is en dat de N-VA daar dus moest mee akkoord gaan. Qua drogredenering kan dat tellen.

Zolang verenigd links Vlaanderen haar eigen visie als diegene beschouwt waar iedereen mee akkoord moet mee gaan, wens ik ze veel succes met het verklaren van de vele nederlagen op rij. Hun tunnelvisie verhindert hen om in te zien wat een deel van Vlaanderen wenst. De Vlaamse rechtse oppositie in de Kamer dus. Die 40 (van de 88 Vlaamse) zetels.

Opiniepeilingen tonen ons dat CD&V (na de gigantische klap in 2010) en sp.a (nogal logisch) nu min of meer standhouden, Open Vld gaat - en dit zeg ik als libertariër - terecht de dieperik in. En dat zal met hun nieuwe voorzitster niet verbeteren.

Bovendien ligt het continu verwijzen naar de PS in de lijn van hun (N-VA) overtuiging en hun strategie, nl. rechtse kiezers overtuigen dat met de PS geen deftig beleid mogelijk is. Dat Open Vld nu dus meeregeert met die PS komt de N-VA bijzonder goed uit (waarmee ik niet zeg dat N-VA gekozen heeft voor de oppositie, CD&V en Open Vld hebben ze daarin gedwongen).

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 19:30   #10
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Modjo Bekijk bericht
Voor jou:

Calimero staat bekend om zijn beteuterde uitspraak: "Zij zijn groot en ik is klein, en da's niet eerlijk, o nee". Deze uitspraak komt echter alleen voor in de oude afleveringen van Calimero.

Wanneer een partij (persoon, organisatie, land) het gevoel heeft door zijn kleine omvang ten opzichte van een andere partij niet serieus te worden genomen, dan wordt dit wel ook wel het Calimero-effect of een Calimerocomplex genoemd.
Een sleutelwoord gebruikt door dagjespolitiekers.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 20:40   #11
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=177134
Is Bart De Wever een Calimero ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 21:00   #12
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb die gelezen en ik vraag mij af wat gij gelezen hebt. Enkel wat ge wilt zien waarschijnlijk.

Alle vragen zijn direct beantwoord en naar de PS wordt enkel verwezen als het terecht zo is.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 21:17   #13
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Om het simpel en cru uit te leggen: Veel geblaat en weinig wol, latijnse frasen klef en hol, ...
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 08:27   #14
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Modjo Bekijk bericht
Voor jou:

De N-VA is met stip de grootste partij van het land. Per definitie kan hun houding geen calimero-houding zijn?
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 08:33   #15
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
http://forum.politics.be/showthread.php?t=177134
Is Bart De Wever een Calimero ?
Bij Google is BDW nu al voor het 3de jaar DE meest bewonderde man v.h. jaar.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 11:03   #16
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De N-VA is met stip de grootste partij van het land. Per definitie kan hun houding geen calimero-houding zijn?
Net dat maakt ze zo belachelijk. Je kan je niet als slachtoffer opstellen als je de grootste bent. Maar dat past bij het Vlaamsnationalisme natuurlijk: wij vormen als Nederlandstaligen de rijke meerderheid maar voelen ons toch onderdrukt. Tja,...

Laatst gewijzigd door Tommm : 12 december 2012 om 11:03.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 11:07   #17
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De calimero-houding van de N-VA uit zich onder meer in hun allen-tegen-één verhaal.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be