![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Een gigantische aardappeloogst gaat verloren. In Vlaanderen en Frankrijk ligt 350.000 tot 400.000 ton te bevriezen. Alleen al in West-Vlaanderen blijft 3.000 hectare achter op het veld.
‘Een rondje langs de West-Vlaamse poldervelden leert dat zeker nog 3.000 hectare aardappelen niet gerooid is', zegt landbouwexpert Luc Busschaert. ‘In het noordwesten van Frankrijk gaat het om minstens 5.000 hectare. Alleen al in Vlaanderen en Frankrijk zou 350.000 tot 400.000 ton aardappelen moeten worden afgeschreven nu het volop begint te vriezen.' ‘In 20 jaar is het nog maar de tweede keer dat we zoveel hectare niet konden rooien', zegt een boerin die liever anoniem blijft. ‘De eerste keer was nog maar twee jaar geleden. Een serieuze streep door de rekening: alle kosten zijn gemaakt, alle pachten betaald, maar de inkomsten blijven achterwege. En dan rekenen we ons eigen loon nog niet mee.' Dat terwijl de boeren toch weten dat het in december kan vriezen. ‘Klopt', zegt landbouwer Jan Vandeputte uit Knokke. ‘Maar in september was de grond veel te droog om te oogsten. Toen de regen er eindelijk aankwam, viel hij meteen met bakken uit de lucht. In oktober en november hebben de polders de helft meer regen gekregen dan het binnenland. De laatste keer dat we uitgereden zijn, is 14 dagen geleden. En nu is er die vrieskou; die betekent de doodsteek voor de aardappelen op het veld.' En dan mag Vandeputte nog niet klagen. Hij heeft maar een tiental hectare verlies. ‘Ik heb lessen getrokken uit 2010 en ben naar een constructeur gestapt om een nieuwe rooimachine te ontwikkelen die in nattere omstandigheden het land op kan. Ik heb zelfs collega's kunnen helpen.' Of we nu moeten vrezen voor duurdere aardappelen? ‘Niet meteen', sust Anne-Marie Vangeenberghe van de Boerenbond. Maar Vandeputte nuanceert: ‘In Engeland dreigt 12.000 hectare verloren te gaan. En dus zullen de Britten massaal invoeren. Op termijn zal dit een invloed hebben op de binnenlandse prijzen.' ------------------------------------------------------------------------ Dit is 350 miljoen kg aardappelen of eten. Nu vraag ik mij af, waarom ze hiervoor het leger niet kunnen inzetten of mensen via de dop tijdelijk aan werk helpen. Al rooien ze de aardappelen met de riek (zoals vroeger) of met de hand. Neen, liever later verotten en de patatten zo duur maken dat ook dit een probleem gaat worden voor mensen die onder de armoede leven. Zo is er hier steeds wat over noodzakelijke dingen DIE MET EEN BEETJE WIL KUNNEN OPGELOST WORDEN. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() allemaal de schuld van n-va
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Ze zullen wel op subsidies hopen!!!
Waarom laten ze de mensen niet zelf aardappelen rapen tegen een kleine vergoeding?? Ik herinner mij dat een 10-15 jaar geleden een groot veld wortelen, bestemd voor conservenfabriek, ook niet kon geoogst worden. Toen werd publiek gemaakt dat de mensen gratis mochten komen oogsten. Het veld was op een minimum van tijd leeg!! Waarom dus niet andere mensen laten genieten??? Daarom veronderstel ik dus dat die boeren op schadevergoeding azen, en dan moeten ze dus de schade kunnen bewijzen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Inderdaad. N-VA had dit kunnen voorkomen door meer bullshit te spuwen, iedereen weet dat shit warm is en dan hadden de velden niet bevroren!
ps: sarcasme
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Laatst gewijzigd door Amon_Re : 10 december 2012 om 10:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ten slotte is het ook best mogelijk dat ze tot het te laat was zijn blijven hopen dat ze nog op tijd konden oogsten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() @ pin en puk: Wat betreft uw suggestie om het leger in te zetten kan ik u daarover het volgende zeggen. Enkele jaren geleden, toen Flahaut nog minister was werd toen ook het leger ingezet voor het rooien van bieten. De minister heeft toen voor alle militairen die wilden een dienstontheffing voorzien. Weinigen zijn hierop ingegaan hetgeen natuurlijk veel kritiek met zich meebracht. Ik was in die periode ook militair en ben ook niet gegaan. Nu ga ik je eens uitleggen waarom: als je dienstontheffing krijgt, wil dit zeggen dat je niet op je dienst moet zijn maar ook geen verlof moet afgeven voor je afwezigheid. Tot hier geen enkel probleem. Op administratief gebied houdt dit echter wel in dat als je gekwetst geraakt tijdens de werken (vb aangereden door landbouwmachine) je op geen enkel moment gedekt bent voor de kosten. Bij blijvende invaliditeit ontslaat het leger de betrokken militair en vermits het niet tijdens de dienst en niet door het feit van de dienst was kan hij op geen enkel financiele tegemoetkoming rekenen. Dus beste pin en puk, ik had een gezin met kinderen, woning af te betalen, neen, het risico nemen om mijn job te verliezen en nergens te kunnen aankloppen, neen, deze beker heb ik aan mij voorbij laten gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Ze hadden ook werklozen kunnen optrommelen om patatten te rooien, met een behoorlijk tijdelijk contract. Zodat er wat extra aan te verdienen viel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
a. Sedert vele jaren onderhouden heel wat boeren hun sloten niet meer. Bij gebrek aan onderhoud slibben ze dicht, verlanden ze uiteindelijk. Of, in andere gevallen, worden ze doelbewust dichtgegooid, want dat levert dan een anderhalve tot twee meter grond bij. Het resultaat laat zich raden: bij zware regen kan het water onvoldoende het veld af. Het blijft dan ook staan, met als gevolg dat het veld veel moeilijker toegankelijker wordt. b. En dan is er nog de steeds zwaardere en grotere machines. Slechts onder goede omstandigheden kunnen die naar behoren werk doen. Zodra de grond iets te sompig is, begint de ellende. Daar er vroeger, zij het met enige moeite, toch gerooid kon worden, laten de grote machines het nu afweten. Ze dringen diep in de aarde. Dit heeft ook zo z'n gevolgen voor de oogst van het jaar erop. Met lichter materieel zou men de oogst wel nog kunnen binnenhalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je denkt dat je een expert bent omdat je op het platteland woont? Op velden die "gedraineerd" zijn kan er dikwijls wel nog geoogst worden. En hoe zwaarder de machines hoe breder de banden: verdeling van het gewicht waardoor dit op hetzelfde neerkomt als met een lichtere machine werken. De verandering van het klimaat speelt hierin ook een grote rol. In jaren waarin men totaal niet op het weer kan voortgaan doen er zich nu eenmaal dergelijke rampen voor. Het idee dat werkelozen en militairen de oogst zouden kunnen binnenhalen is totaal onzinnig. Het gaat hier om duizenden hectaren, dat kan je niet handmatig doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Juist, overbemesting. /s
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is alleen niet meer kosten/baten positief te noemen. Tenzij de mankracht gratis of kwasie-gratis is.
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Hoe? We hebben toch een mestactieplan?
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |