![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() De waterfactuur betalen blijft voor veel mensen een probleem. Vorig jaar is het water bij 4470 Vlaamse gezinnen volledig afgesloten. Dubbel zoveel als in 2010.
Het lijkt me onmenselijk water af te sluiten Dat zou niet mogen kunnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gratis water voor iedereen dan?
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoiets vergelijkbaar als nu al een tijdje bestaat met de minimale elektriciteitstoevoer zou wel nuttig zijn.
Natuurlijk moet dan de 'handleiding' van sociale aksidenten en van schuldbemiddelaars gewijzigd worden. Nu is het eerste devies van die gasten: "betaal die en die facturen niet langer, bijvoorbeeld uw huishuur, want voor die schulden kunnen ze u niet onmiddellijk of zwaar treffen". .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Mijn waterverbruik als alleenstaande bedroeg 32 kubiek meter. Ik dacht dat ik ongeveer de helft gratis kreeg. Met zou dus gemakkelijk iedereen 15 kubiek meter kunnen toewijzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Hé man,je woont in Belgie.zet een ton buiten en je hebt gratis water.De waterfactuur onbetaalbaar???Ja,als je je steungeld gebruikt om drugs te kopen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ze in de gezin water verspillen en het vervolgens niet betalen dan is het volledig terecht dat men het water afsluit.
Het is trouwens ook erg dat er op de wereld mensen creperen omdat ze geen water en/of eten hebben. Als je daarmee kan leven waarom zou je dan met een gezin inzitten waar ze het water afsluiten? Ik zit er in ieder geval niet mee in. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Iedereen zou over voldoende water moeten kunnen beschikken.
Iedereen zou over voldoende voedsel moeten kunnen beschikken. Iedereen zou over voldoende vrijheid moeten kunnen beschikken. Iedereen zou over voldoende woongelegenheid moeten kunnen beschikken. Iedereen zou over voldoende kleding moeten kunnen beschikken. Iedereen zou over voldoende onderwijs moeten kunnen beschikken. Iedereen zou over voldoende gezondheidszorg moeten kunnen beschikken. Ik kan zo nog wel even doorgaan. We merken echter dat er een grote kloof gaapt tussen hetgeen we zouden wensen in de ideale der werelden en in de wereld zoals we hem meemaken. Ik vrees dat de wereld zoals we hem kennen niet in de ideale der werelden zal veranderen door eens te zeggen dat bepaalde dingen niet zouden mogen. Om echt een verschil te maken zullen maatregelen moeten genomen worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wc's naar Nepal, waterpompen naar Azië en Afrika... Maar in eigen land kan de regering geen water aan de mensen geven...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Er zijn talloze mogelijkheden waarvan hetgeen jij vernoemt er ééntje is.
Structureler en meer gespreid zou een algemene belastingsverhoging kunnen zijn. Dan valt niet alle last op één waterdrager. Maar dan kom je natuurlijk snel in de discussie in hoever we een communistisch model als wenselijk beschouwen. Het communistisch model is trouwens ook maar een verschuiven in de tijd van het onheroepelijke als we niet eerst een andere structurele maatregel vooropstellen. Als er nog 1000 liter water beschikbaar is en je bent met 4000 drinkers zal je in een waar communistisch model met 4000 drinkers overleven maar constant dorst hebben. In een kapitalistisch model zullen er sommigen van de 4000 nog water overhebben om zich te wassen. Het gevolg hiervan is dat sommigen van de 4000 geen water zullen hebben en zullen sterven van dorst. Het moge duidelijk zijn dat we eerder in een kapitalistische maatschappij leven. Je kan natuurlijk proberen te streven naar een situatie die zowel in een communistisch als kapitalistisch systeem tot een verbetering van de situatie kan leiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Ooit dronk men water uit sloot, gracht en kanaal.
Dat was niet best voor de volksgezondheid. Al snel had men door dat water uit waterputten beter was totdat de cholera kwam. Toen is de waterleiding herontdekt (de Romeinen hadden die al). In eerste instantie kwamen er standpijpen (tapkraan op straat). Later kwam de wettelijke verplichting dat alle woningen een wateraansluiting moesten hebben. Kosten van aanleg binnenshuis voor de huisbaas. Die deed zuinig: de kraan kwam tegen de muur achter de voordeur te zitten. Het volgende probleem was: arme mensen werden afgesloten omdat ze het water niet konden betalen. Toen werd bij wet vastgelegd dat huizen 'watervrij' verhuurd moesten worden ofwel: de kosten van water zitten in de huur via de huisbaas. Deze regeling is in Nederland tot 1988 in stand gehouden. Misschien nu we met zijn allen weer verrijkt gaan worden, is een stapje terug mogelijk: sociale woningen weer 'watervrij' verhuren? Toendertijd was dat een oplossing. Laatst gewijzigd door Mahalingam : 4 december 2012 om 20:30. Reden: typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() uw plaatselijke politicus heeft waarschijnlijk wel een "bezoldigd mandaat" in een van de talrijke watermaatschappijen die dit land rijk is, dus misschien moet je het hem of haar eens vragen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Water is een basis behoefte. Niemand heeft het recht op een eigendomsrecht.
Het lijkt wel een oude cowboyfilm. "dit is mijn bron, nee het is de mijne". |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geef iedereen gratis water, en je gaat de verspilling nogal zien gaan.
Geef iedereen een beperkte hoeveelheid gratis water, en ga na het einde van het waterratsoen de rest van het jaar eens kijken. Maar het is een idee om in plaats van het water af te sluiten, een beperkte hoeveelheid per dag vrij te geven. Laat ons het houden op 10m³ (gratis) per jaar voor een gezin. Da's iets meer dan 25 liter per dag. Niet gemakkelijk, maar mits het gebruik van openbare baden(die zijn er nog steeds hoor) en alternatieve watertoevoer (regenput, tegenwoordig trouwens verplicht bij nieuwbouw) is het prima te doen.