![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
Naar aanleiding van een interpellatie van Filip Dewinter in de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement dd. 18 oktober, liet de minister van Onderwijs Pascal Smet weten dat hij bezig is met het versterken van de controle op het huisonderwijs. Hij kon toen echter geen actuele cijfers bezorgen van het aantal leerlingen dat huisonderwijs volgt.
Uit een recent antwoord van minister van Onderwijs Pascal Smet op een schriftelijke vraag van Filip Dewinter blijkt dat het aantal leerlingen dat huisonderwijs volgt sterk in de lift zit. In het schooljaar 2000-2001 volgden nog maar 195 leerlingen huisonderwijs. In 2009-2010 waren het al 910 leerlingen, in 2010-2011 937 leerlingen en in 2011-2012 974 leerlingen. Er zijn alsmaar meer tekenen dat het huisonderwijs in toenemende mate gebruikt wordt door radicale moslims om kinderen thuis te houden van school. Enkele jaren terug was er naar aanleiding van het hoofddoekverbod in de Antwerpse scholen nog een oproep van imam Nordine Taouil aan de moslims om hun kinderen niet meer naar school te zenden. Enkele moslimouders beslisten toen hun kinderen islamitisch huisonderwijs te verschaffen en startten het huisonderwijsproject Al Qalam. Uit eerdere parlementaire vragen bleek het huisonderwijs in Vlaanderen het populairst te zijn in Antwerpen, Borgerhout en Mechelen, niet toevallig de gebieden in Vlaanderen met de grootste concentraties moslims. Filip Dewinter: “Alhoewel de grondwettelijke vrijheid om huisonderwijs te verschaffen gewaarborgd moet worden, moet ook maximaal verhinderd worden dat het recht op huisonderwijs door radicale moslims misbruikt wordt om hun kinderen af te sluiten van de Vlaamse samenleving en hen fundamentalistisch te indoctrineren. Ik pleit daarom voor een versterking van de controle op het huisonderwijs met een focus op moslimleerlingen. Ook zou er tenminste een plicht moeten zijn om bepaalde vakken (bv. Nederlands, Europese geschiedenis, wiskunde, wetenschappen,…) te onderwijzen en examens af te leggen.” In bijlage het antwoord van minister Smet. Wim Van Osselaer persverantwoordelijkePASCAL SMET VLAAMS MINISTER VAN ONDERWIJS, JEUGD, GELIJKE KANSEN EN BRUSSEL ANTWOORD op vraag nr. 48 van 23 oktober 2012 van FILIP DEWINTER 1. a) Huisonderwijs De ouders van de kinderen die huisonderwijs volgen, sturen jaarlijks een ‘verklaring van huisonderwijs’ naar het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi). Wanneer de ouders of leerplichtverantwoordelijken aan de hand van een gewone brief melden dat zij hun kinderen huisonderwijs wensen te geven, worden zij erop gewezen dat ze, om te voldoen aan de leerplicht, een ‘verklaring van huisonderwijs’ moeten indienen. De administratie registreert deze verklaringen. Een overzicht van de aantallen kan u terugvinden in onderstaande tabel. De indeling tussen ‘huisonderwijs basis’ en ‘huisonderwijs secundair’ gebeurt op basis van het geboortejaar van de leerling. De kinderen jonger dan twaalf worden op administratief vlak tot het basisonderwijs gerekend, zelfs als ze vakken op niveau secundair onderwijs volgen. Vanaf twaalf jaar worden de jongeren tot het secundair onderwijs gerekend. b) Collectief huisonderwijs Huisonderwijs kan georganiseerd worden in individueel verband, maar ook privéscholen vallen onder het stelsel van huisonderwijs. In dat geval spreken we van collectief huisonderwijs. Tussen deze twee uitersten zijn heel wat tussenvormen mogelijk, zoals bijvoorbeeld een feitelijke vereniging van ouders die huisonderwijs organiseert of bekostigt voor een beperkte groep kinderen. Binnen het collectief huisonderwijs kan verder onderscheid gemaakt worden tussen scholen die onderwijs organiseren dat door de Vlaamse Gemeenschap als gelijkgesteld met of als gelijkwaardig aan door haar erkend onderwijs wordt beschouwd (bv. Europese scholen,…), en privéscholen waarvoor dat niet het geval is. De eerste groep van privéscholen bezorgen op dit ogenblik in het kader van de leerplichtcontrole op vrijwillige basis de inschrijvingsgegevens van hun leerlingen aan AgODi. Voor de tweede groep van collectief huisonderwijs is geen duidelijke lijn te trekken: sommige privéscholen doen één aangifte van al de leerlingen die bij hun ingeschreven zijn, voor andere privéscholen doet elk van de ouders toch nog een afzonderlijke aangifte. Indien dit laatste het geval is zijn de cijfers opgenomen in de tabel hierboven onder titel a. huisonderwijs. Bovendien, doordat dit op vrijwillige basis gebeurt, ontvangen we niet de gegevens van alle privéscholen. Om tijdig over deze gegevens te beschikken, besteedt AgODi veel aandacht aan het sensibiliseren van de privéscholen. Deze instellingen worden aan het begin van ieder schooljaar aangeschreven en indien nodig opgebeld. De aantallen die in onderstaande tabel te vinden zijn, zijn op basis van de lijsten die AgODi ontvangt van de privéscholen. De leerlingen werden hier opnieuw opgesplitst naar basis en secundair op basis van hun leeftijd. c) Onderwijs in het buitenland Voor inschrijvingsgegevens van scholen uit het buitenland is mijn administratie afhankelijk van de ouders zelf. Om in orde te zijn met de leerplicht, dienen de ouders een attest van inschrijving in de buitenlandse school te bezorgen aan AgODi. In onderstaande tabel vindt u de aantallen kinderen en jongeren terug waarvan we een attest van de buitenlandse school ontvangen hebben. De leerlingen werden hier opnieuw opgesplitst naar basis en secundair op basis van hun leeftijd. 2. In het kader van het onderwijsdecreet XXIII, dat momenteel wordt voorbereid, voorzie ik een aantal maatregelen waardoor de kwaliteit van het huisonderwijs en het leerrecht van de kinderen die huisonderwijs volgen beter zal worden gewaarborgd. Aangezien het legislatieve proces van dit decreet, met inbegrip van de verschillende consultatieprocedures, nog moet opgestart worden wil ik in het antwoord op deze vraag nog niet vooruit lopen op de concrete maatregelen. Deze zullen in het kader van het legislatieve proces nog worden voorgelegd en uiteraard nog het voorwerp uitmaken van een bespreking. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
Thuisonderwijs is in West Europa en ook in Noord-Amerika vooral populair in rechtse en fundamentalistische christelijke en ook islamietische middens. Dat Vlaams Belang hier nu de aandacht op trekt over de ongunstige effecten door concurrerende fundamentalisten
is omdat ze maar al te goed "van wanten weten" - "multiculturalisme" en "kontakten met andere culturen" zijn ook voor hen een horrorstory. Dan maar een historische "ommezwaai" en pleiten voor een pluralistische benadering van onderwijs ?
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
|
|
|