![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Doel 2020 heeft met verbazing kennis genomen van het standpunt van de Antwerpse Havenschepen Marc Van Peel (CD&V). Die wil ondanks de blijvende terugval in de Antwerpse Haven toch nog verder uitbreiden. En dat liefst “zo vlug als mogelijk”. Afgezien van het (onbekende) prijskaartje dat daaraan vasthangt zouden daarvoor niet minder dan 1500ha poldergrond en verschillende gehuchten moeten verdwijnen.
Naar verwachting zouden in het jaar 2012 in de Antwerpse Haven 183,8 miljoen ton goederen behandeld worden. Voor wat de containertrafiek betreft gaat het om 8.629.992 TEU. Ten opzichte van vorig jaar betekent dat opnieuw een daling. Havendirecteur Eddy Bruyninckx en havenschepen Marc Van Peel (CD&V) zeggen dat ze daarmee “tevreden zijn”. Wij gunnen beide heren hun voldoening maar begrijpen niet waar zij bijgevolg argumenten zien voor een nog verdere havenuitbreiding. Want met de door de Antwerpse Haven bekend gemaakte cijfers blijft de Antwerpse haventrafiek nog altijd onder die van… het jaar 2008! Het totaal aantal omgeslagen containers in de volledige Antwerpse Haven bedraagt minder dan de capaciteit van het Deurganckdok alleen (capaciteit Deurganckdok: 9,3 miljoen TEU volgens DP World en PSA). In die omstandigheden pleiten voor een nog verdere havenuitbreiding met een mega-Saeftingedok voor bijkomende containeroverslag is zottemansklap. Men kan zich dan ook de vraag stellen wat iemand als Marc Van Peel eigenlijk bezielt? Wil hij de aandacht afleiden van de discussie die door Fernand Huts, één van de belangrijkste ‘captains of industry’ in de Haven van Antwerpen, is gestart? Wil hij de aandacht afleiden van het feit dat het Deurganckdok voor geen meter draait? Wil hij dat niet wordt opgemerkt dat het aantal schepen dat Antwerpen aandoet verder blijft dalen? Dat de megaschepen die Antwerpen aandoen gemiddeld voor nog geen 60% gevuld zijn? Wil hij dat er naast honderdduizenden containers gekeken wordt die leeg(!) terugkeren naar het Verre Oosten? Dat wordt voorbijgegaan aan de halvering van de overslag van conventioneel stukgoed (de meest arbeidsintensieve goederenoverslag in de Antwerpse haven) sinds 2008? Wil hij verdoezelen dat er nog meer dan 1000 hectaren terreinen in de haven braak liggen? Of speelt hij (nog maar eens) gewoon de onnozele clown die praat zonder kennis van zaken? Van een havenschepen die verantwoordelijk is voor een van de grootste havens van Europa verwachten wij een minimum aan sérieux. Én rationele argumenten. Dat is wat het havendebat al te lang ontbroken heeft. Doel 2020 Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Doel 2020 zal zich uitermate populair maken bij de arbeiders van rechtstreks of onrechtstreeks havengebonden bedrijven door zich te verkneukelen in de stagnatie van de traffieken - een vergelijing met de andere havens in de Bordeaux-Hamburg range werd niet gemaakt om de indruk te wekken dat "Antwerpen" een sterfhuis is en binnenkort enkel goed om als een soort superbokrijk toeristische economie te bedrijven.
Het is inderdaad zo dat in verhouding tot zijn oppervlakte de Antwerpse Haven de indruk geeft "onderbenut" te zijn. Helaas is het zo dat toekomende traffieken precies de vrij van sluizen havenuitbreiding op L.O. nodig hebben, terwijl grote delen van het havenaureool op RO eigenlijk voor de zeescheepvaart niet meer geschikt is en er steeds meer ruimte vrijkomt voor Yachthaven, riviertoerisme, binnenvaartparkings. bovendien zou het geen kwaad kunnen om na te gaan of sommige van de dokken op RO niet gewoon kunnen verdwijnen (om Doel herop te bouwen ?) Een dialoog is altijd beter dan met halve waarheden om elkaars oren slaan !
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.764
|
![]() Citaat:
Ze zijn er een tweede bij aan het bouwen op L.O. Laatst gewijzigd door daiwa : 31 december 2012 om 03:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
|
![]() Welke arbeiders? Die die massaal hun job kwijt geraakt zijn omdat de Vlaamse regering liever op containertrafiek dan industrie mikt? Laat ons niet alles op één hoop gooien eh, degenen waarvoor de haven moet uitbreiden, dat zijn de rederijen. Die die containers vol made-in-china brol naar hier sturen. Brol die ooit hier gemaakt werd, ter plekke bij de afzetmarkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Toen Antwerpen de allergrootste haven ter wereld was, was ze zeer arbeidsintensief
en de scheepvaart ook : men voer met "Fluiten" ttz. driemasters. De ontwikkeling van containerschepen, supertankers enz.. maakt de "arbeid" produktiever en wijzigt de maatschappij op een grondige wijze. In een kapitalistische wereld (of zo je wil in sommige landen een staatskapitalistische maatschappij) wordt technologische vooruitgang gedreven door het winstbesef van ondernemers ; een "ideale anarcho-communistische" maatschappij zou waarschijnlijk minder consumptiegericht zijn en winstgevende economische activiteit zou er geringer zijn. Maar of dit specifiek van aard zou zijn om de transportmogelijkheden over zee in te perken door te gaan naar kleinere schepen zonder containers en een meer intensieve stukgoedbehandeling durf ik toch te betwijfelen.
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Citaat:
Het grote voordeel van containerschepen is de snelheid van afhandeling, snel aan - en afmeren is hierbij maatgevend.
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.764
|
![]() Citaat:
Ik heb het verschillende keren meegemaakt dat autoboten vertrokken nog voor alle auto's er op stonden. Laatst gewijzigd door daiwa : 1 januari 2013 om 02:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Citaat:
In mijn beroepsleven kwam ik in contact met diverse "grote verschepers" in gans Europa. Ik kan u verzekeren dat specialisten zeer goed op de hoogte zijn van diverse voor- en nadelen van havens "achter" sluizen en havens zonder sluizen. Documentatie hierover is er in overvloed ; het is zeker toe te juichen dat beide types van faciliteiten im schepen af te handelen aanwezig zijn in onze havens. Dat is overigens niet de hoofdzaak in de kwestie "Doel" : hier staan 2 belangen lijnrecht tegenover elkaar zonder een meer constructieve dialoog aan te gaan; behalve misschien "het recht van de sterkste"....
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
|
![]() |
![]() |