Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2004, 09:09   #1
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard Supertrucks op de baan?

Citaat:
Febetra wil tests doen met supertrucks

Febetra, de beroepsvereniging van transporteurs, wil ook in ons land experimenteren met zogenoemde supertrucks.

Dat zijn vrachtwagens met een lengte van 25 meter, zo'n zes meter langer dan de wet nu toestaat.

In Nederland rijden bij wijze van experiment al 300 van die supertrucks rond. Die tests bewijzen dat de voertuigen alleen maar voordelen hebben, zegt Febetra.

De vereniging wil ook in ons land tests doen met de lange vrachtwagens. Het ministerie van Mobiliteit onderzoekt de
vraag.
Gelet op het aantal ongevallen met vrachtwagens op onze snelwegen, de ernstige gevolgen van zulke ongevallen en de massa van zo'n "supertruck" lijkt het mij niet verstandig om zulke monsters los te laten op onze wegen. Het is alsof je een tram of een lightrail over een treinspoor zou laten rijden. Wanneer het tot een botsing komt is meteen duidelijk dat gevolgen dramatisch zullen zijn.
"Er zijn alleen maar voordelen" klinkt mij dus als sterk overdreven in de oren. Men zou beter het vervoer over het spoor en het water verder uitbouwen.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 09:29   #2
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me ook af of het wegennet daar op voorzien is.
"als een trein op een tramspoor", om binnen je vergelijking te blijven.

tja, ik zou ook wel willen weten wat de voordelen zijn...
Oud 27 juli 2004, 09:44   #3
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
...

tja, ik zou ook wel willen weten wat de voordelen zijn...
Voordelen: (die kan ik zo ook verzinnen)
- Brandstofbesparing doordat truck en aanhanger heel erg dicht tegen elkaar rijden, zoals twee trucks die in elkaars zog zouden rijden. Het achterste deel ondervind dus minder weerstand en het geheel zal een lager verbruik hebben dan 2 afzonderlijke trucks.
- Neemt minder plek in op de weg - al moet je in principe wel rekening houden met extra remafstand (hier gaat het wel eens mis, met die vrachtwagens).

Nadelen:
- Grote massa, grote remafstand. Ongevallen zullen altijd in het nadeel van de gewone automobilist uitdraaien, misschien niet in het begin omdat men dan meer zal opletten als men met zo'n ding rijdt, maar na verloop van tijd zal er ook gewenning optreden.
- Raak maar eens de binnenstad in met zo'n ding.
- Rotondes zijn niet aangepast voor dit soort vervoer.
- Het neemt het fileprobleem niet weg, vermindert het hoogstens tijdelijk een beetje. Uitstel voor het file-infarct, foute investering want ze biedt geen goeie oplossing op lange termijn.
- Slingerende aanhangwagens, ik mag er niet aan denken...

Zo even uit mijn duim de belangrijkste pro's en contra's.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 10:08   #4
Jo Laweit
Burger

Standaard

k'zou zo ne SUPER-TRUCK ne keer door mijn supergemeente willen zien rijden, hier en daar een rotondeke meepakkend, een vluchtheuvelken hier, een vluchtheuvelken daar, ne spooroverweg waar ge zelfs met nen deftige Landrover nog voorzichtig oversteekt, hier en daar ne schoonen bloembak en last but not least op bijna iedere hoek in 't centrum houten paaltjes met ne reflector ( die nu al sneuvelen als twijgjes)
Oud 27 juli 2004, 10:14   #5
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Moesten deze "supervrachtwagens" alleen op snelwegen en industrieparken blijven zou dit inderdaad alleen maar voordelen hebben.

Vanaf ze in stedelijke gebieden moeten komen, komen er gegarandeerd problemen van.

Just my 2 cents

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2004, 09:33   #6
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Laweit
k'zou zo ne SUPER-TRUCK ne keer door mijn supergemeente willen zien rijden, hier en daar een rotondeke meepakkend, een vluchtheuvelken hier, een vluchtheuvelken daar, ne spooroverweg waar ge zelfs met nen deftige Landrover nog voorzichtig oversteekt, hier en daar ne schoonen bloembak en last but not least op bijna iedere hoek in 't centrum houten paaltjes met ne reflector ( die nu al sneuvelen als twijgjes)
Da's geen hindernissenparcours waar ge door moet vlammen, hé!
En voor een paaltje te versplinteren krijgt ge zeker geen extra punten, hoor.

't Is juist dat ge wat trager en voorzichtiger zou rijden

En ik vermoed dat camions al helemaal niet in uw dorpskern mógen rijden, als ik het zo hoor.
Oud 28 juli 2004, 09:37   #7
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eternity
Moesten deze "supervrachtwagens" alleen op snelwegen en industrieparken blijven zou dit inderdaad alleen maar voordelen hebben.

Vanaf ze in stedelijke gebieden moeten komen, komen er gegarandeerd problemen van.

Just my 2 cents
Ik moet zo effe denken aan het laden-en lossenprobleem (heb daar eens iets over gelezen in een reactie van een vrachtwagencauffeur in de Humo ofzo?)
Doordat ze verschillende afnemers aandoen, blijft de lading niet evenwichtig verdeeld.
Dat zorgt voor meer gevaar, niet?
Nogmaals: ik zou het graag onderzocht zien...
Oud 28 juli 2004, 09:50   #8
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Die supertrucks komen niet in een stad. Ze zijn meestal bedoeld om van fabriek tot fabriek te rijden, of naar de haven. Vermits autosnelwegen geen rare bochten maken, of kruispunten hebben zijn deze idd ideaal voor zulk verkeer.

Dat er hier en daar aanpassingen moeten gebeuren (zeker obstakeltrajecten) is de overheid zeer gewillig in. In mijn buurten heeft de chemie-industrie enkele van die monsters ingezet om tussen hun fabrieken te transporteren, en men heeft toen de weg doorgelegd in de rotondes (maar dan met slagboompjes om gewone auto's te verplichten het kringkse te maken).

Ik kan mij eveneens heel veel voordelen bedenken, die machientjes zijn veel veiliger & stabieler dan gewone trucks i.v.m verliezen van de lading. Ze verlagen de kost enorm, omdat er voor minder benzine en uren, meer vracht kan worden verscheept. Ze zijn modern & state-of-the-art, waardoor ze een langer leven beschoren zijn + in orde met allerhande wetgevingen (CO, camera voor dode hoek, ...), het is quasi onmogelijk om in zo'n fort als verstekeling te kruipen, enz. enz.

Nadelen zie ik vooral in de ongelukken, maar dan voor gewone bestuurders & niet zozeer voor de truck. Per schram op de laatste, heb je een deuk van een meter in een normale auto zonder passagierskooi. Al lijken mij ongelukken met deze trucks zeer onwaarschijnlijk.
Oud 28 juli 2004, 10:48   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Mits aangepast verkeersreglement (realistische snelheden-inhaalverbod-enkel op geschikte wegen etc.) kunnen de nadelen perfect omzeild worden, lijkt me.
Oud 28 juli 2004, 11:11   #10
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Mits aangepast verkeersreglement (realistische snelheden-inhaalverbod-enkel op geschikte wegen etc.) kunnen de nadelen perfect omzeild worden, lijkt me.
Hoe kan SuperStaaf nu tegen Supertrucks zijn ?

Voor transitverkeer lijkt me dat inderdaad een haalbare formule...
In Australië rijden er overigens nog heel andere monsters rond; in een vorig leven werkte ik voor een vrachtwagenconstructeur en heb ik zo'n "beest" mogen bewonderen... hallucinant gewoon. Maar ja, ze hebben daar dan ook de ruimte he.
Oud 28 juli 2004, 13:45   #11
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

De ruimte (in lengte) wel. In breedte is dat toch al minder: de Stuart Highway in Australië waar je die road trains veel tegenkomt is ook maar een simpel tweevaksbaantje. Als ge daar met uw mobilhomeke achter hangt en wilt voorbijsteken, dan is het ook een minuutje adem inhouden en plankgas...
Oud 28 juli 2004, 15:11   #12
skaldis
Banneling

Standaard

Ja en de developmentroad in NO australie is een brede kapotte eenvaksbaan waar als je zo'n gevaarte op je ziet afkomen je beter direkt van de weg rijdt. De roadtrucks (tot vijf opliggers) zijn daar het enige economische haalbare alhoewel het spoor meer en meer een alternatief biedt, maar zeker niet geliefd. Ze veroorzaken duizenden dode dieren per dag (nacht eigenlijk).
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2004, 15:23   #13
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Altijd kangoeroesteak na een nachtje bollen met de Roadtruck. Ze zijn dan ook bijzonder stevig gebouwd én berekend op zeer exotische roadkill.

De draaicirkel is ook faaaaaantastisch ! Ik denk trouwens dat sommige op- en afritten hier in ons Belgiekske absoluut niet bruikbaar zijn voor die machines. Is eigenlijk ook wel een trein op wielen he.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be