Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2014, 23:23   #1
MASTERLUKE
Vreemdeling

Standaard op jagers wordt gejaagd

"Het lijkt wel alsof er op ons gejaagd wordt"

1 van 1

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

Steeds meer jagers verliezen wapenvergunning na dronken rijden

Ranst

Twee keer tipsy rijden in zeven jaar tijd - een keer na een afscheidsfeestje en een keer na een restaurantbezoek - waren voor jager Jan D. (36) uit Ranst genoeg om zijn wapens te moeten inleveren en zijn jachtverlof kwijt te spelen. "Ik ben geen alleenstaand geval."

Jan wil niet met zijn volledige naam in de krant, omdat hij nog in beroep kan gaan. "Al hebben advocaten me al gezegd dat je gerechtelijk weinig aan zo'n beslissing kan doen. Ik ken nog jagers uit Wuustwezel, Pulderbos en andere gemeenten die hetzelfde hebben meegemaakt."

Jan werd in december 2013 na een restaurantbezoek door de politie Voorkempen tegengehouden om te blazen. "Mijn vrouw was onwel geworden bij het dessert. Ze wou zo snel mogelijk naar huis. We moesten een uur wachten op de taxi, daarom kroop ik uitzonderlijk achter het stuur. Ik was licht geïntoxiceerd en moest mijn rijbewijs zes uur afgeven."

Jan betaalde de minnelijke schikking van enkele honderden euro.

Groot was zijn verbazing toen hij begin juni een brief ontving van het Agentschap Binnenlands Bestuur voor de intrekking van zijn wapenvergunning 'ter vrijwaring van de openbare orde en veiligheid'. "Ze hadden er een proces-verbaal uit 2007 bijgevoegd, waarbij ik ook eens betrapt was op rijden onder invloed - toen moest ik drie uur aan de kant - en blijkbaar is twee keer intoxicatie achter het stuur voldoende om je wapenvergunning in te trekken. Die twee overtredingen werden vastgesteld na een avondje uit en stonden los van mijn jachthobby. Met mijn wapens ben ik extreem voorzichtig.

Zo gauw ik van de jacht thuiskom, steek ik mijn wapens in de kluis en gaat de munitie apart."

Golfstick

Jan vindt het erg dat zijn hobby wordt afgepakt voor feiten die vreemd zijn aan wapenbezit. "Enkele weken geleden kreeg ik het bericht dat ook mijn jachtverlof wordt ingetrokken. Een logisch gevolg, motiveren ze. Nemen ze een baseballspeler ook zijn baseballbat af of een golfspeler zijn golfstick als hij twee keer op geïntoxiceerd rijden wordt betrapt? Want dat zijn ook wapens."

Jan betreurt dat de jagers in de provincie Antwerpen harder worden aangepakt dan in de andere Vlaamse provincies. "In Wallonië was er in mei zelfs een arrest van de Raad van State dat de wapenvergunning niet ingetrokken mag worden voor feiten die vreemd zijn aan wapenbezit."

Luc Maes, arrondissementscommissaris, bevestigt dat iemand die twee keer betrapt wordt op geïntoxiceerd rijden, zijn wapenvergunning voor een jaar kwijt is. Zelfs al ligt er op het moment van het rijden geen wapen in de auto. "Ik weet niet of we strenger zijn dan andere provincies, ik weet alleen dat dit de houding van de Antwerpse gouverneur Cathy Berx is. Iemand die met wapens in het openbaar komt en 2 keer positief geblazen heeft, vertoont een risicopatroon.

Zo'n intrekking van de wapenvergunning gebeurt na advies van het parket. Dat je wapens in het openbaar mag gebruiken, is een uitzondering, van zulke mensen verwachten wij discipline in omgang met hun medeburgers."
MASTERLUKE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2014, 23:49   #2
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MASTERLUKE Bekijk bericht
"Het lijkt wel alsof er op ons gejaagd wordt"

1 van 1

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

Steeds meer jagers verliezen wapenvergunning na dronken rijden

Ranst

Twee keer tipsy rijden in zeven jaar tijd - een keer na een afscheidsfeestje en een keer na een restaurantbezoek - waren voor jager Jan D. (36) uit Ranst genoeg om zijn wapens te moeten inleveren en zijn jachtverlof kwijt te spelen. "Ik ben geen alleenstaand geval."

Jan wil niet met zijn volledige naam in de krant, omdat hij nog in beroep kan gaan. "Al hebben advocaten me al gezegd dat je gerechtelijk weinig aan zo'n beslissing kan doen. Ik ken nog jagers uit Wuustwezel, Pulderbos en andere gemeenten die hetzelfde hebben meegemaakt."

Jan werd in december 2013 na een restaurantbezoek door de politie Voorkempen tegengehouden om te blazen. "Mijn vrouw was onwel geworden bij het dessert. Ze wou zo snel mogelijk naar huis. We moesten een uur wachten op de taxi, daarom kroop ik uitzonderlijk achter het stuur. Ik was licht geïntoxiceerd en moest mijn rijbewijs zes uur afgeven."

Jan betaalde de minnelijke schikking van enkele honderden euro.

Groot was zijn verbazing toen hij begin juni een brief ontving van het Agentschap Binnenlands Bestuur voor de intrekking van zijn wapenvergunning 'ter vrijwaring van de openbare orde en veiligheid'. "Ze hadden er een proces-verbaal uit 2007 bijgevoegd, waarbij ik ook eens betrapt was op rijden onder invloed - toen moest ik drie uur aan de kant - en blijkbaar is twee keer intoxicatie achter het stuur voldoende om je wapenvergunning in te trekken. Die twee overtredingen werden vastgesteld na een avondje uit en stonden los van mijn jachthobby. Met mijn wapens ben ik extreem voorzichtig.

Zo gauw ik van de jacht thuiskom, steek ik mijn wapens in de kluis en gaat de munitie apart."

Golfstick

Jan vindt het erg dat zijn hobby wordt afgepakt voor feiten die vreemd zijn aan wapenbezit. "Enkele weken geleden kreeg ik het bericht dat ook mijn jachtverlof wordt ingetrokken. Een logisch gevolg, motiveren ze. Nemen ze een baseballspeler ook zijn baseballbat af of een golfspeler zijn golfstick als hij twee keer op geïntoxiceerd rijden wordt betrapt? Want dat zijn ook wapens."

Jan betreurt dat de jagers in de provincie Antwerpen harder worden aangepakt dan in de andere Vlaamse provincies. "In Wallonië was er in mei zelfs een arrest van de Raad van State dat de wapenvergunning niet ingetrokken mag worden voor feiten die vreemd zijn aan wapenbezit."

Luc Maes, arrondissementscommissaris, bevestigt dat iemand die twee keer betrapt wordt op geïntoxiceerd rijden, zijn wapenvergunning voor een jaar kwijt is. Zelfs al ligt er op het moment van het rijden geen wapen in de auto. "Ik weet niet of we strenger zijn dan andere provincies, ik weet alleen dat dit de houding van de Antwerpse gouverneur Cathy Berx is. Iemand die met wapens in het openbaar komt en 2 keer positief geblazen heeft, vertoont een risicopatroon.

Zo'n intrekking van de wapenvergunning gebeurt na advies van het parket. Dat je wapens in het openbaar mag gebruiken, is een uitzondering, van zulke mensen verwachten wij discipline in omgang met hun medeburgers."
De konijntjes en de fazanten danken u!
Oud 8 augustus 2014, 06:19   #3
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Berx heeft gelijk. Wie in het openbaar dronken andere regels aan zijn of haar laars lapt is een potentiëel risico ooit in dronken toestand gewapend over 't straat te trekken. Laat jager modaal dan ook meestal een niet van de snuggerste macho zijn en het sisico op mogelijke slachtoffers is niet denkbeeldig. Goe bezig Cathy !
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2014, 08:21   #4
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Moest de TS zijn wapens in de auto gehad hebben ten tijde van dronkenschap, dan ga ik akkoord met de intrekking van de jachtvergunning, anders niet.

Moest blijken dat iemand meerdere malen betrapt wordt op dronkenschap, dat vind ik het wel geoorloofd dat men bv. een medisch onderzoek kan bevelen naar alcoholisme waarop de wapenvergunning alsnog kan worden ingetrokken.

(offtopic. @Masterluke: Is er nog veel jachtgelegenheid in België? Zijn er nog veel jongere jagers op georganiseerde jachten? De jacht heeft namelijk wel een zekere aantrekkingskracht op mij en ik overweeg om een opleiding te volgen.)

Laatst gewijzigd door Zeus : 8 augustus 2014 om 08:21.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2014, 10:28   #5
MASTERLUKE
Vreemdeling

Standaard

Je gaat best eens kijken op de site van de Hubertus vereniging Vlaanderen
www.jachtinfo.be
MASTERLUKE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2014, 11:08   #6
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik zie echt het verband niet tussen dronken rijden en het kwijtspelen van een jachtvergunning behalve indien de beklaagde tijdens de feiten zijn wapens in de auto had liggen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2014, 13:59   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik juich die maatregel toe; en ik zie wel een verband.

Als ge een karakter hebt dat ge zomaar uw voeten veegt aan de verkeersveiligheid, dan zult ge ook zomaar uw voeten vegen aan de jachtveiligheid.

Ik vraag me af of hetzelfde gebeurt voor vechtpartijen. Met de vuist agressief ? Dan wellicht ook wel met wapens agressief.

En nu de hoofdvogel:
past men hetzelfde toe voor professionele wapendragers ?
Tweemaal zat rijden in zijn vrije tijd, als militair, als flik, als douanier, als wapenhandelaar, ... nog van die zaken ???

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2014, 14:43   #8
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ge een karakter hebt dat ge zomaar uw voeten veegt aan de verkeersveiligheid, dan zult ge ook zomaar uw voeten vegen aan de jachtveiligheid.
Ik vraag me af of hetzelfde gebeurt voor vechtpartijen. Met de vuist agressief ? Dan wellicht ook wel met wapens agressief.
En nu de hoofdvogel:
Tweemaal zat rijden in zijn vrije tijd, als militair, als flik, als douanier, als wapenhandelaar, ... nog van die zaken ???
Ik zie ook een verband met die religieus geïnspireerde 'geheelonthouders', die naar het buitenland (Midden-Oosten) trekken om er zich uit te leven met alle 'wapens' t.e.m. 'vrome' onthoofdingen.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2014, 15:56   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En nu de hoofdvogel:

.
Ja, dat moet de algemene regel zijn, want ons bomma zegt het ook.
Oud 8 augustus 2014, 16:52   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wel, de algemene regel is dat iedere zoon/dochter slimmer is dan zijn/haar vader/moeder, want anders leefden we nog in holen in een stenen tijdperk.

Maar jouw bomma lijkt me snuggerder te zijn dan jij.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2014, 16:54   #11
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik vind het raar want criminelen mogen blijkbaar wel wapens hebben.

En die plegen overvallen onder invloed van speed en coke.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2014, 23:17   #12
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Iemand die dronken achter het stuur kruipt moet geen wapens hebben.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2014, 23:42   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, de algemene regel is dat iedere zoon/dochter slimmer is dan zijn/haar vader/moeder, want anders leefden we nog in holen in een stenen tijdperk.

Maar jouw bomma lijkt me snuggerder te zijn dan jij.

.
Jij kent haar het beste, maak er anders een algemene regel van.
Oud 8 augustus 2014, 23:43   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ik vind het raar want criminelen mogen blijkbaar wel wapens hebben.

En die plegen overvallen onder invloed van speed en coke.
Je moet blijkbaar altijd overdrijven.
Oud 9 augustus 2014, 05:41   #15
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het grote nonsens. Wat met politieagenten die betrapt worden als ze dronken rijden? Mogen die dan ook voor een jaar geen wapens meer dragen of maken ze daar de gebruikelijke uitzondering? Dergelijke maatregel wijst op hypocrisie en willekeur.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2014, 08:55   #16
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Dergelijke maatregel wijst op hypocrisie en willekeur.
absoluut. Nergens wordt een wet of KB aangehaald die dergelijke maatregelen voorzien.
Het maakt niet uit wat iemand vindt noch de bomma's noch de gouverneurs.
Volledige willekeur, met een geur van corruptie.
Dit is niet het enige wapengerelateerde punt waar het fout loopt in Antwerpen trouwens; de gouverneur stelt er zich boven de wet op persoonlijke morele gronden.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54

Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 9 augustus 2014 om 08:57.
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2014, 09:31   #17
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Iemand die dronken achter het stuur kruipt moet geen wapens hebben.
Dit. Op zich is er inderdaad geen verband tussen dronken rijden en een jachtvergunning, maar iemand die zo onverantwoordelijk is heeft ook niet de verantwoordelijkheid om wapens te bezitten.

Je hebt verantwoordelijkheidsgevoel of je hebt het niet. Enkel verantwoordelijkheidsgevoel hebben voor dingen die je leuk vind is dikke zever.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 9 augustus 2014 om 09:31.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2014, 09:32   #18
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik vind het grote nonsens. Wat met politieagenten die betrapt worden als ze dronken rijden? Mogen die dan ook voor een jaar geen wapens meer dragen of maken ze daar de gebruikelijke uitzondering? Dergelijke maatregel wijst op hypocrisie en willekeur.
Een politie agent die dronken rijdt mag inderdaad wel een tijd geschorst worden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2014, 10:28   #19
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

.

En nu graag een juridische ondsrbouwing ipv een persoonlijke mening.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be