Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2013, 20:10   #1
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard De woonbonus

Ik ben bezorgd over de verwarde communicatie die er weer eens de wereld in wordt gestuurd.

De woonbonus wordt overgedragen naar de gewesten in 2014. Nu zou deze te veel geld kosten en worden afgeschaft.

Ik hoorde net op de radio iemand van de Woonraad zeggen dat dit ook zou gebeuren voor bestaande leningen.
Citaat:
In een advies aan de Vlaamse regering pleit de Woonraad nu voor een grondige afbouw van het systeem, ook voor de lopende leningen.
http://www.standaard.be/artikel/deta...30129_00449589
Citaat:
“De Vlaamse regering verzekert dat, zoals bij de vorige staatshervormingen, de lopende engagementen door haar zullen nagekomen worden”, beklemtonen minister-president Kris Peeters (CD&V), minister van Wonen Freya Van den Bossche (sp.a) en minister van Begroting Philippe Muyters (N-VA).
Nu heb ik hierbij 2 bedenkingen. Ik heb eind 2011 bijna al mijn vermogen gebruikt om een woning te kopen, met oa de woonbonus als motivatie, nu kan ik hier bijna niet van gebruik maken - wat me direct op bedenking 2 brengt - om een te dure woning te kopen. Het afschaffen wordt mede verantwoord door het opwaartse effect op de prijs.

Wat denken jullie, gaat deze maatregel een grote impact hebben op de huisprijzen?
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 20:48   #2
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Ik ben bezorgd over de verwarde communicatie die er weer eens de wereld in wordt gestuurd.

De woonbonus wordt overgedragen naar de gewesten in 2014. Nu zou deze te veel geld kosten en worden afgeschaft.

Ik hoorde net op de radio iemand van de Woonraad zeggen dat dit ook zou gebeuren voor bestaande leningen.

Nu heb ik hierbij 2 bedenkingen. Ik heb eind 2011 bijna al mijn vermogen gebruikt om een woning te kopen, met oa de woonbonus als motivatie, nu kan ik hier bijna niet van gebruik maken - wat me direct op bedenking 2 brengt - om een te dure woning te kopen. Het afschaffen wordt mede verantwoord door het opwaartse effect op de prijs.

Wat denken jullie, gaat deze maatregel een grote impact hebben op de huisprijzen?
Het zal heus zo'n vaart niet lopen hoor, zie jij iedere eigenaar al 1300 euro per kop verliezen?
Iedere partij die dat goedkeurt kan spontaan zichzelf ontbinden.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 20:51   #3
t-boneSteak
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Het zal heus zo'n vaart niet lopen hoor, zie jij iedere eigenaar al 1300 euro per kop verliezen?
Iedere partij die dat goedkeurt kan spontaan zichzelf ontbinden.
Nee, maar elk gemorrel zal sowieso een grondige impact hebben op huizenprijzen, bouwfirmas etc.

Ik blijf erbij dat de woningenprijs gestuurd wordt door wat mensen kunnen betalen, stijgen de leningen, dan stagneren de prijzen, zakken de leningen dan gaan de prijzen omhoog, gebeurt er iets met de woonbonus, dan hebben we zeker een impact op de 2 andere factoren (ervan uitgaande dat het te spenderen budget ongeveer gelijk blijft)
t-boneSteak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 20:58   #4
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Dat was slechts een advies, en is ondertussen tegengesproken door zowel de bevoegde vlaamse minister freya vandenbosche als door minister president kris peeters. Bestaande dossiers blijven hun aftrek behouden.
Naar de toekomst toe zal het veranderen.

Impakt op de prijsvorming ? zeker en vast. De huizen prijzen zijn op dit moment echt veel te hoog, staan op een onnatuurlijk hoog niveau. Twee redenen : lage rentevoeten die maken dat mensen ontzaglijk hoge bedragen kunnen lenen hebben er paradoxaal genoeg voor gezorgd dat de prijzen sterk zijn gestegen. ( "ze kunnen het toch afbetalen" ). En een riante woonbonus die maakt dat het voor velen finaal goedkoper is om te kopen dan te huren.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 21:01   #5
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t-boneSteak Bekijk bericht
Nee, maar elk gemorrel zal sowieso een grondige impact hebben op huizenprijzen, bouwfirmas etc.

Ik blijf erbij dat de woningenprijs gestuurd wordt door wat mensen kunnen betalen, stijgen de leningen, dan stagneren de prijzen, zakken de leningen dan gaan de prijzen omhoog, gebeurt er iets met de woonbonus, dan hebben we zeker een impact op de 2 andere factoren (ervan uitgaande dat het te spenderen budget ongeveer gelijk blijft)
Dat is heel juist, en is trouwens een heel pervers mechanisme. Vandaar dat het goed is dat er af en toe eens een schokje gaat door het landschap, zodat de prijsspiraal af en toe eens doorbroken kan worden.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 21:43   #6
Perzik
Parlementsvoorzitter

Standaard

Artikel in knack
Citaat:
De jonge Belg die een financieel engagement van 30 jaar aangaat om zijn droom te vervullen, heeft één van de belangrijkste beslissingen in zijn leven genomen, een beslissing die in grote mate zijn carrière, zijn relatie, zijn sociale positie en de manier waarop hij in het leven staat, mee bepaalt. In vele gevallen heeft hij dat enkel kunnen doen omdat in zijn engagement een vangnet is ingebouwd in de vorm van het belastingvoordeel.
Het belastingvoordeel weer afpakken terwijl de lening nog moet worden afbetaald, is zowat hetzelfde als iemand zijn parachute afnemen wanneer hij net uit het vliegtuig is gesprongen. Je kan nu eenmaal niet de spelregels veranderen tijdens de wedstrijd.
http://www.knack.be/opinie/columns/e...0240464103.htm
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Oud 29 januari 2013, 21:45   #7
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dat is heel juist, en is trouwens een heel pervers mechanisme. Vandaar dat het goed is dat er af en toe eens een schokje gaat door het landschap, zodat de prijsspiraal af en toe eens doorbroken kan worden.
not gonna happen... zelfs doorheen deze zwaarste crisis heeft de markt stand gehouden. Het enige dat dit zal realiseren is dat:

-Huisprijzen stabilizeren of zullen lichter stijgen dan wat ze anders zouden doen.
-Middenklasse verliest woonbonus, dat is gemakkelijk nagenoeg 3000 euro per jaar per gezin. Op een lening van 20 jaar is dat 60000 euro. Oftewel een nieuw dak.

Bovendien wordt daar rekening mee gehouden bij uw lening, dus de negatieve bijschaving gaat het zeker voor jongere mensen nòg moeilijker maken om nog een lening te krijgen voor hun woning.

Meer en meer evolueren we dus naar een maatschappij waar jongeren geen huis meer -kunnen- kopen en zullen moeten huren. En waarom? Opdat dat geld van de woonbonus een eindeloze put, zijnde de sociale huurwoningen, moeten spijzen.
Oud 29 januari 2013, 21:47   #8
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De overheid gaat de bestaande leningen niet aanraken... maar de nieuwe leningen kunnen het op hun buik schrijven.

Geld dat men nooit heeft gehad, kan men niet missen zeker? Iedereen moet een tandje bijsteken, vooral de jongern dan (1600 euro per jaar om precies te zijn) En jaloezie op de "pre-2014" leningen zullen we maar afstempelen als verzuring.... dan is dat menselijke aspect ook weer opgelost.
Oud 29 januari 2013, 21:53   #9
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t-boneSteak Bekijk bericht

In zekere mate, maar je hebt ook wel vraag & aanbod.

Vraag=exploderend. Meer alleenstaanden, we worden allemaal ouder, immigratie (resulterend tot maar liefst 1 miljoen mensen erbij op 10 jaar!).

Aanbod=qua huizen dalend... er zijn steeds minder verkopen per jaar, dit komt omdat er steeds minder geschikte panden op de markt komen (zijnde nieuwbouw, huizen in goede staat). De oude rommel blijft jaren onverkocht, nu de renovatie-premies zijn afgeschaft beschimmelen ze gewoon nog langer.

Huisprijzen exploderen dus, het afschaffen van de woonbonus maakt het voor jonge mensen nog onmogelijker voor een iets of wat deftig huis te kopen. Appartementen komen er bij natuurlijk, maar ook daar kan men hoge prijzen voor vragen omdat het erg gegeerd is door investeerders (die het ze verhuren).

Dus als je hoopt dat de afschaffing van de woonbonus die prijzen van huizen naar beneden zal halen.... berg dat wishfull thinking maar snel op.
Oud 29 januari 2013, 22:01   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toen bij de regeringsonderhandelingen werd beslist om deze bevoegdheden (woonbonussen) naar de gewesten over te hevelen, werd wel door de regeringspartijen (oa Van Ackere) bevestigd dat ook de nodige middelen zouden overgedragen worden.
De werkelijkheid schijnt wel iets anders te zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 22:03   #11
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht

Impakt op de prijsvorming ? zeker en vast. De huizen prijzen zijn op dit moment echt veel te hoog, staan op een onnatuurlijk hoog niveau. Twee redenen : lage rentevoeten die maken dat mensen ontzaglijk hoge bedragen kunnen lenen hebben er paradoxaal genoeg voor gezorgd dat de prijzen sterk zijn gestegen. ( "ze kunnen het toch afbetalen" ). En een riante woonbonus die maakt dat het voor velen finaal goedkoper is om te kopen dan te huren.
De immo-markt in dit land volgt het cannonball & feather effect. Vandaar dat inflatie & toenemende bevolking de objectieve prijsval volledig zal compenseren, zowaar zelfs nog overstijgen.

Het zou beter zijn geweest hadden ze vanuit de overheid bepaald grootbezit duurder gemaakt. Mensen die honderden huizen bezitten zijn veel couranter dan je misschien wel denkt. Nochtans, was het niet Di Rupo die zei dat er grenzen waren aan hebzucht?

Ja... een grens die enkel zal tellen voor middenklassen
Oud 29 januari 2013, 22:06   #12
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Afschaffen die handel van premies, certificaten, kortingen, bonussen, verminderingen, aftrekposten... Het wordt tijd dat die stal uitgekuist wordt.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 22:58   #13
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Jaja met de overheveling naar Vlaanderen ging alles beter worden, we hadden gvd beter eerst goed gekeken, want in sommige opzichten waren we federaal beter af, maar soit, als ik dat zeg gaat hier bij sommigen hun bloed al koken waarschijnlijk maar ik heb tenminste geen oogkleppen, wat we zelf doen, doen we niet noodzakelijk beter, de waarheid kan pijn doen.

Aan de bestaande leningen gaat men niet raken; maar het zal alweer de jongere generatie zijn die moet opdraaien voor de vetpotten van onze generatie. Ik excuseer mij hierbij aan alle pre-dertigers; sorry mensen, het is een puinhoop en jullie gaan al onze 'voordeeltjes' moeten laten vallen, langer werken, meer belasting betalen en als je kinderen hebt, vergeet universiteit of hogeschool maar; dat wordt te duur voor jullie en een studiebeurs zal er ook niet meer inzitten; we zijn in een ontzaglijk vlug tempo een nieuwe klassenmaatschappij aan het creëren en het verwonderlijkst vind ik nog dat jullie hier eigenlijk niet tegen protesteren. Zijn jullie zo vadsig geworden dat het je niet langer kan schelen dat er schandalig met jullie centen wordt omgesprongen? We gaan naar Amerikaanse toestanden waar de rijken alleen maar rijker worden en de middenklasse verdwijnt.
Oud 29 januari 2013, 23:02   #14
Perzik
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
Jaja met de overheveling naar Vlaanderen ging alles beter worden, we hadden gvd beter eerst goed gekeken, want in sommige opzichten waren we federaal beter af, maar soit, als ik dat zeg gaat hier bij sommigen hun bloed al koken waarschijnlijk maar ik heb tenminste geen oogkleppen, wat we zelf doen, doen we niet noodzakelijk beter, de waarheid kan pijn doen.

Aan de bestaande leningen gaat men niet raken; maar het zal alweer de jongere generatie zijn die moet opdraaien voor de vetpotten van onze generatie. Ik excuseer mij hierbij aan alle pre-dertigers; sorry mensen, het is een puinhoop en jullie gaan al onze 'voordeeltjes' moeten laten vallen, langer werken, meer belasting betalen en als je kinderen hebt, vergeet universiteit of hogeschool maar; dat wordt te duur voor jullie en een studiebeurs zal er ook niet meer inzitten; we zijn in een ontzaglijk vlug tempo een nieuwe klassenmaatschappij aan het creëren en het verwonderlijkst vind ik nog dat jullie hier eigenlijk niet tegen protesteren. Zijn jullie zo vadsig geworden dat het je niet langer kan schelen dat er schandalig met jullie centen wordt omgesprongen? We gaan naar Amerikaanse toestanden waar de rijken alleen maar rijker worden en de middenklasse verdwijnt.
De vraag is waarom dit federaal wel kan en gewestemijk niet? Komen de middelen niet in de zelfde mate mee?
Oud 29 januari 2013, 23:07   #15
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:
De vraag is waarom dit federaal wel kan en gewestemijk niet? Komen de middelen niet in de zelfde mate mee?
Dit was nu één van die zaken waarin de geldstroom omgekeerd was, Wallonië en Brussel kregen veel minder van de woonbonus dan Vlaanderen, en dus is er voor hun deelregering geen probleem, zij hebben zelfs overschot! Onze Vlaamse regering heeft niet genoeg inkomsten om de woonbonus in stant te houden, dat geld kwam van de belastingen van héél België, en Vlaanderen alleen brengt niet genoeg op.
Oud 29 januari 2013, 23:11   #16
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Afschaffen die handel van premies, certificaten, kortingen, bonussen, verminderingen, aftrekposten... Het wordt tijd dat die stal uitgekuist wordt.
Als berooide student die nog steeds in Hotel Mama woont, is dit een begrijpelijke reactie.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 23:17   #17
Klarekijk
Banneling

Standaard

Ik ben tegen bonussen en subsides allerhande .

Ze zijn er enkel om te sturen en te bemoeien .

Ik ben er voor dat je de mensen een eerlijk loon betaald en dat ze loon verdienen waarmee ze eigen initiatief kunnen nemen en kunnen kopen wat ze willen .

De linksen lassen zoveel sociale zaken in dat het netto loon herleid wordt tot wat wekelijks zakgeld , en de rest wordt door de moderne communisten geregeld , enkel kwestie om hun eigen winkeltje te doen draaien en om de burger afhankelijk van hen te maken . en om overal wat te kunnen mee graaien .

Leve de vrijheid .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 23:26   #18
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht

Ik ben er voor dat je de mensen een eerlijk loon betaald en dat ze loon verdienen waarmee ze eigen initiatief kunnen nemen en kunnen kopen wat ze willen .

De linksen lassen zoveel sociale zaken in dat het netto loon herleid wordt tot wat wekelijks zakgeld , en de rest wordt door de moderne communisten geregeld , enkel kwestie om hun eigen winkeltje te doen draaien en om de burger afhankelijk van hen te maken . en om overal wat te kunnen mee graaien .

Leve de vrijheid .

Dus als jouw huis afbrandt moeten we niet komen blussen, de politie moet niet tussenbeide komen als er ingebroken wordt en het ziekenhuis mag jouw de volledige kost aanrekenen (ongeveer 250 Euro/nacht) want dat wordt allemaal betaald met belastinggeld.
Leer nu eens langer te kijken dan je eigen neus aub en kijk eerst eens w�*t er gebeurt met belastinggeld voordat je het afkraakt; of heb je liever het systeem USA? Als je per ongeluk iets hebt als bvb nierstenen kan je je huis verkopen om de doktersrekening te betalen, geef mij dan maar een portie Europees salonsocialisme; ik heb liever een maatschappij waarin ik toch in een kleine mate beschermd wordt tegen de klootzakken die in de banken met mijn centen spelen alsof het dobbelstenen zijn.
Oud 29 januari 2013, 23:44   #19
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Artikel in knack

"De jonge Belg die een financieel engagement van 30 jaar aangaat om zijn droom te vervullen, heeft één van de belangrijkste beslissingen in zijn leven genomen, een beslissing die in grote mate zijn carrière, zijn relatie, zijn sociale positie en de manier waarop hij in het leven staat, mee bepaalt. In vele gevallen heeft hij dat enkel kunnen doen omdat in zijn engagement een vangnet is ingebouwd in de vorm van het belastingvoordeel.
Het belastingvoordeel weer afpakken terwijl de lening nog moet worden afbetaald, is zowat hetzelfde als iemand zijn parachute afnemen wanneer hij net uit het vliegtuig is gesprongen. Je kan nu eenmaal niet de spelregels veranderen tijdens de wedstrijd."

http://www.knack.be/opinie/columns/e...0240464103.htm
100% mee eens.
Dit afschaffen voor bestaande leningen is tienduizenden vaak jonge gezinnen in de miserie duwen.
Diegenen die verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van dergelijke nonsens binnen de Woonraad zouden in het beste geval de eer aan zichzelf houden en in het slechtste geval gewoon ontslagen moeten worden. Dit is puur paniekzaaien onder de bevolking.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 23:46   #20
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht

Leve de vrijheid .
Daar is de liberale simplistische prietpraat weer...
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be