Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2013, 19:05   #1
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard Stalingrad (Sovjet-Unie) --> Volgograd (Rusland)

2 februari 1943 > 2 februari 2013
70 jaar geleden

De slag duurde van 23 augustus 1942 tot 2 februari 1943. Ongeveer 850.000 Russen kwamen om het leven. Rusland (de Sovjet-Unie) verloor in totaal 20 miljoen mensenlevens tijdens WO-II.

(fig.: Volgograd)
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 3 februari 2013 om 19:08.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2013, 19:40   #2
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht wel iets meer - aan de Duitse kant toch iets van 250K - momenteel wordt rondom Wolgograd heveig gegeraven en gezocht naar WWII relikwieën - zie YT. Aan de Russische kant meerdere 100K. Niemand heeft ze ooit geteld.

Grafschenners? In zekere zin. Hieruit mag je wederom een les trekken. De les dat politici onmachtig zijn iets van en uit de mislukte operaties van hun voorgangers te leren.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 3 februari 2013 om 19:41.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2013, 20:02   #3
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

subforum geschiedenis
Oud 3 februari 2013, 20:06   #4
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ik dacht wel iets meer - aan de Duitse kant toch iets van 250K - momenteel wordt rondom Wolgograd heveig gegeraven en gezocht naar WWII relikwieën - zie YT. Aan de Russische kant meerdere 100K. Niemand heeft ze ooit geteld.

Grafschenners? In zekere zin. Hieruit mag je wederom een les trekken. De les dat politici onmachtig zijn iets van en uit de mislukte operaties van hun voorgangers te leren.
Mislukte operaties ???
Stalingrad betekende voor Von Paulus een erg smadelijke nederlaag.
Stalingrad betekende voor 100.000 Duitse sukkelaars een "lange mars" door sneeuw & ijs naar Siberië. Er keerden er +/- 9.000 terug naar hun heimat, Oost-Duitsland.
Deze overwinning v.h. Rode Leger bewees dat de Wehrmacht NIET onoverwinnelijk was !
Het was een echt kéérpunt in W.O. II.
Zjoekov had de JUISTE beslissingen genomen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2013, 20:30   #5
D'ARTOIS

Standaard

Dat staat niet ter discussie.

Je bedoelt de overgebleven 100.000 sukkelaars - een term die God je in je kruis zal trappen alsd je enig besef hebt wat voor kwellingen en ontberingen deze mensen hebben meegemaakt.

Ik ben nooit een fan geweest van Jo & Max en hun overige Nazi-fanaten (die nog volop in het Belgische aanwezig zijn) maar Stalingrad en Kursk waren de ontberingen in optima forma voor Duitsers en Russen gelijk.

Mijn grootvader had een scheepvaartbedrijf voor WWII begon (in Duitsland). Ik ben opgegroeid in het Duitsland van na WWII dus kom never met lulverhalen aan over die periode, overigens ben je een eerlijke discussiepartner.

Ik heb het leed daadwerkelijk gevoeld van de vrouwen wier man ergens in Rusland zat.
Ik ben in hun huizen geweest waarvan de vellen beton aan elkaar hingen en mijn grootmoeder dagelijks eten gaf aan deze oorlogslachtoffers.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 3 februari 2013 om 20:33.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2013, 22:29   #6
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

bron
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 4 februari 2013, 11:35   #7
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat staat niet ter discussie.

Je bedoelt de overgebleven 100.000 sukkelaars - een term die God je in je kruis zal trappen alsd je enig besef hebt wat voor kwellingen en ontberingen deze mensen hebben meegemaakt.

Ik ben nooit een fan geweest van Jo & Max en hun overige Nazi-fanaten (die nog volop in het Belgische aanwezig zijn) maar Stalingrad en Kursk waren de ontberingen in optima forma voor Duitsers en Russen gelijk.

Mijn grootvader had een scheepvaartbedrijf voor WWII begon (in Duitsland). Ik ben opgegroeid in het Duitsland van na WWII dus kom never met lulverhalen aan over die periode, overigens ben je een eerlijke discussiepartner.

Ik heb het leed daadwerkelijk gevoeld van de vrouwen wier man ergens in Rusland zat.Ik ben in hun huizen geweest waarvan de vellen beton aan elkaar hingen en mijn grootmoeder dagelijks eten gaf aan deze oorlogslachtoffers.
Ik voel nog altijd het leed van W.O II: mijn vader & grootvader werden gemitrailleerd, 7 dagen vóór de bevrijding.
Ik h�*�*t Duitsers.
Oud 4 februari 2013, 12:30   #8
D'ARTOIS

Standaard

Mijn stiefvader zat 3 jaar in Dachau, overleefde het maar zat vol met kampneuroses. Desalniettemin heb ik in Duitsland een zeer groot deel van mijn jeugd doorgebracht omdat mijn grootvader een rijnvaart maatschappij had en het hoofdkantoor in D'dorf stond.
Ik heb WWII met de paplepel ingegoten gekregen, het was thuis zo'n beetje het enige onderwerp.
De boer waar ik vroeger mijn paarden onderbracht had in Stalingrad gevochten en was een van de weinige Nederlanders die daar niet sneuvelde. Hij vocht dus aan de "verkeerde" kant maar van hem hoorde ik hoe het daar werkelijk was toegegaan.
Kursk moet nog een graadje erger zijn geweest.

Dat ze Hitler niet tijdig hebben omgebracht is me nog steeds een raadsel.
Oud 4 februari 2013, 18:40   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn stiefvader zat 3 jaar in Dachau, overleefde het maar zat vol met kampneuroses. Desalniettemin heb ik in Duitsland een zeer groot deel van mijn jeugd doorgebracht omdat mijn grootvader een rijnvaart maatschappij had en het hoofdkantoor in D'dorf stond.
Ik heb WWII met de paplepel ingegoten gekregen, het was thuis zo'n beetje het enige onderwerp.
De boer waar ik vroeger mijn paarden onderbracht had in Stalingrad gevochten en was een van de weinige Nederlanders die daar niet sneuvelde. Hij vocht dus aan de "verkeerde" kant maar van hem hoorde ik hoe het daar werkelijk was toegegaan.
Kursk moet nog een graadje erger zijn geweest.

Dat ze Hitler niet tijdig hebben omgebracht is me nog steeds een raadsel.
Op 20 juli '44 was het bijna gelukt. Het Lot heeft hem beschermd.
Naar het schijnt zijn er meer dan 10 aanslagen geweest maar allemaal verijdeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be