![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Voor de zeldzame vrijzinnigen die zich in de N-VA nestelen, en het nog altijd niet begrepen hebben, meer dan 200 Verlichting zijn deze man voorbij gegaan...
Hij is te dom (geeft hij zelf toe..) om daarover nog maar na te denken... Volgzame kuddedieren dat moeten we terug worden! Bron: De Standaard van vandaag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Een intellectueel vrij tendentieuze en erg incorrecte mini-beoordeling van een krantenartikel dat een interview bracht met een partijvoorzitter dat inhoudelijk en intellectueel op een vrij eenzame hoogte stond vergeleken met de interviews van de andere Vlaamse partijvoorzitters die eerder deze week in dezelfde krant stonden.
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of het moest zijn dat veel Vlamingen een terugkeer van het Ancien Régime wel zien zitten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bovendien trekt de topicstarter de verkeerde conclusie. Door zich te dom verklaren om een moraliteit te kennen zonder God geeft hij een sneer naar humanisten.
Ik heb het interview ook gelezen. Het is een pareltje voor degenen die willen weten wat de politici drijft ( = hun ideologie, hun moraliteitsbesef, hun religie, hun principes en hun modus operandus). Het is het terrein van Rik Torfs en de Paus.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 2 februari 2013 om 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar hij heeft bij sommige aspecten ervan bedenkingen en nuances. Wat ik volstrekt niet abnormaal vind. Omtrent alle gedachtenstromingen kun je toch jezelf vragen stellen? Of bent u soms voorstander van onvoorwaardelijk aanvaarden? Een beetje zoals in bepaalde strekkingen van het Marxisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Ik ben in de eerste plaats een communautarist, een gemeenschapsdenker. De kern van mijn ideologische bestaan is de overtuiging dat er een denkfout zit in de verlichting, namelijk in het idee dat de mens goed is van nature. De mens is niet goed van nature, dat is de geconsendeerde wijsheid van tweeduizend jaar christendom. De mens is in staat tot het allerbeste en het allerslechtste.'
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 2 februari 2013 om 15:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Fantastisch. Heb je nog zo'n ongelofelijke opmerkingen?
Laatst gewijzigd door lombas : 2 februari 2013 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel, ik laat het je zelf verwoorden:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() En U leid daaruit af dat de mens goed is van natuur???
Verklaar nader.
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Of de mens van natuur goed of slecht is een discussie die even relevant is als het geslacht de engelen.
We weten ondertussen dat het een samenloop van factoren zijn en waar vooral de nature het haalt op de nurture. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() de kern van velrichting is de rede.
je kunt die kern niet naar eigen goeddunken en uit politieke taktiek/strategie gewoon omdefiniëren. heel de alinea waarin hij verwerpt dat mens enkel het goede zou zijn klopt maar heeft met verlichting niets te maken. lijkt me een heel makkelijk te doorziene truc om eelrijk te zijn |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens de verlichting is het de ratio van de mens die bepaalt wat goed en kwaad is. Ergo is de mens van nature goed voor de verlichte geesten. Als dat niet zo zou zijn dan zouden ze de ratio van de mens niet erkennen om goed van slecht te onderscheiden.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 2 februari 2013 om 18:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Om 'goed' van 'slecht' te onderscheiden is er een absolute 'norm' nodig. In afwezigheid daarvan vind ik het moeilijk van (absoluut) goed of kwaad te spreken en zou ik eerder opteren voor juist en onjuist binnen de relativiteit van een gegeven context. Bijvoorbeeld kan het doden van een mens zowel 'goed' (of beter 'juist') zijn als 'slecht' (of beter onjuist). Zelfs zonder de verlichting waren bepaalde oosterse denkrichtingen daar al een paar duizend jaar achter met hun begrip 'juist handelen'.
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb ondertussen dat bewust artikel gevonden: ‘De mens is niet goed van nature' en daarin zegt hij het volgende:"In de jaren zeventig hebben ze de volksverheffing als doel overboord gegooid. Links gelooft dat goede instituties leiden tot goede mensen. Tijdens de verlichting zei men “ouvrir une école, c'est fermer une prison” . Wel, er zijn nog nooit zoveel scholen geweest en de gevangenissen zitten overvol." Maar staat links en het idealisme van de maakbare mens symbool voor de verlichting? Niet noodzakelijk.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Conservatisme en fundamentalisme valt terug op God.
|
![]() |
![]() |