![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | |||||||
|
Burger
|
Via de artikels
1:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...nen_turtelboom (artikel over radio-interview met Annemie Turtelboom en link naar interview) en 2:http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...straf-uit.aspx (het bronartikel waarnaar verwezen wordt in het interview) wordt de algemene boodschap gegeven dat gevangenen steeds meer van hun straf uitzitten en er meer strafuitvoering is. Maar als je leest waarover het gaat, lijkt er vooral meer elektronisch toezicht te zijn. Omdat in artikel 2 een tegenspraak lijkt te zitten, is het daar niet direct duidelijk: Citaat:
Reden om het zo te interpreteren: Turtelboom in haar interview, uit artikel 1: Citaat:
Citaat:
Onder elektronisch toezicht moeten de enkelband-dragers wel aan enkele voorwaarden voldoen Citaat:
maar als je dan bekijkt waar dat te vrezen uurrooster op gebaseerd is, dan wordt nuttige dagbesteding gedefiniëerd als Citaat:
Zijn die dagtaken een straf? Is werken gaan een straf, is een opleiding volgen een straf, is huishoudwerk uitvoeren een straf? Ik dacht dat ze voor velen het normale leven waren... Voor alle duidelijkheid, als men enkel de keuze heeft tussen veroordeelden volledig vrijlaten of ze onder elektronisch toezicht quasi vrijlaten, dan is de tweede optie natuurlijk een verbetering. Een poging tot een soort heropvoeding lijkt me ook in orde. Elektronisch toezicht kan dus wel degelijk zijn plaats hebben in het hele plaatje, maar het mag toch niet de richting uitgaan dat de maatschappelijke boodschap is dat elektronisch toezicht de daadwerkelijke gevangenis-straffen nog meer volledig gaat vervangen. Dat zou ik niet als een verbetering beschouwen, er moet namelijk ook nog enige afschrikking zijn. Vroeger lachte men ermee dat men niet in de gevangenis werd gezet, binnenkort (of nu al) lacht men ermee dat de straf is: thuis wat videospellen zitten spelen en overdag naar een vdab-opleiding gaan (wat weinig meer is dan wat leuk onder de mensen zijn zonder al te veel echte verplichtingen). Als Turtelboom bovendien afkomt met Citaat:
Citaat:
dan lijkt Turtelbooms uitspraak over toepassing op veroordeelden met een gevangenisstraf van drie maanden me minimaliserend en misleidend. Deze uitspraak geeft de indruk dat enkel lichte criminelen onder elektronisch toezicht komen. Maar strookt dit ook met de werkelijkheid? Straffen tot drie jaar associëer ik namelijk niet direct met lichte misdaden. Kortom, de officiële boodschap is dat het beter gaat, en daar kan men al snel van onder de indruk zijn... Maar zou de boodschap niet beter zijn: "We moeten opletten dat we onszelf niet in slaap wiegen door te doen alsof elektronisch toezicht een volwaardige vervanging is voor strafuitvoering, het IS voorwaardelijke vrijlating. Strengere voorwaarden zijn goed, maar ze zijn geen gevangenisstraf en hebben niet hetzelfde afschrikkings-effect." Laatst gewijzigd door Lucajac : 14 februari 2013 om 19:30. |
|||||||
|
|
|