Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2004, 18:21   #1
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard Toespraak van Koning Albert II - 20 juli 2004

Dames en Heren,

De Koningin en ik zijn diep getroffen door de recente gebeurtenissen in verband met de verdwijning van kinderen in ons land en in het buitenland. Wij delen het verdriet van alle getroffen families en onze gedachten gaan naar hen uit.

Wij vragen dat deze tragische gebeurtenissen tot een bundeling van de krachten zou leiden in Europa. De voltallige Europese Unie moet deze verschrikkelijke vorm van criminaliteit bestrijden. De gerechtelijke samenwerking tussen staten en de invoering van een Europees strafblad moeten effectief gerealiseerd worden. In elk land zou er een centrum zoals Child Focus moeten komen, en die Centra zouden nauw moeten samenwerken.

Daarnaast bieden uw vriendelijke wensen voor mijn 70 jaar mij de gelegenheid om, op onze nationale feestdag, het thema aan te snijden van de stijgende levensverwachting. Ik zal eerst over haar economische en sociale aspecten spreken en vervolgens over de menselijke.

Dat wij langer leven is een feit. In België mochten de kinderen die in 1950 werden geboren, hopen de leeftijd van 62 jaar te bereiken voor de mannen en van 67 jaar voor de vrouwen. Deze die in het jaar 2001 geboren zijn zouden 75 moeten worden voor de mannen en 82 voor de vrouwen. Die tendens zal zich waarschijnlijk in de komende jaren voortzetten. Groter welzijn en vooruitgang in de geneeskunde zijn daar oorzaak van.

Die evolutie is uiteraard verheugend. Toch brengt ze ook economische problemen met zich mee waarop onze samenleving zich tijdig moet voorbereiden. Een verhoogde levensverwachting betekent immers een sterke groei van de uitgaven voor pensioenen en gezondheidszorg. Bijvoorbeeld: de gezondheidsuitgaven voor een persoon van 90 jaar zijn 12 keer hoger dan voor een persoon van 35.

In ons land genieten wij de beste gezondheidszorgen ter wereld, en een vrij gunstig pensioenstelsel. Niettemin is België in Europa een van de landen waar de tewerkstellingsgraad het laagst is. Bij de Belgische beroepsbevolking hebben iets minder dan 60 personen op 100 een baan. Dat is aanzienlijk lager dan het Europese gemiddelde en beneden de doelstelling van 70 % die de Top van Lissabon voor de Europese Unie heeft vooropgesteld.

Als wij verder van de beste gezondheidszorgen en van geruststellende pensioenen willen genieten, zal een groter deel van de bevolking aan de arbeidsmarkt moeten deelnemen en zodoende bijdragen tot het financieren van de sociale zekerheid.
Ik weet dat het een van de doelstellingen is van de regering. Die inspanning dient voortgezet, ook op het vlak van de begroting, waar voldoende ruimte moet worden gecreëerd om een uitstekende sociale bescherming te handhaven. Ik acht het belangrijk de ganse bevolking voor dit probleem te sensibiliseren, want om die aanmerkelijke uitdaging aan te gaan is de steun van een zeer brede consensus onontbeerlijk.

Een verhoogde levensverwachting brengt niet alleen economische en sociale problemen met zich. Zij spreekt ons ook aan op het menselijk vlak. Kunnen personen die hun professionele loopbaan hebben beëindigd zich nog verdienstelijk maken in onze samenleving? Hoe kunnen hun medemensen voordeel halen uit de talenten die ze tot ontwikkeling hebben gebracht?

Het verenigingsleven en het vrijwilligerswerk bieden tal van mogelijkheden. Gepensioneerd zijn betekent natuurlijk niet dat men inactief wordt en onverschillig voor zijn omgeving. Het tegendeel is waar. Ik heb grote bewondering voor de talrijke grootouders die een echte hulp betekenen voor hun kleinkinderen en die de jonge gezinnen belangeloos bijstaan. Ik merk ook dat er zich tussen de verschillende generaties nieuwe vormen van hulpbetoon ontwikkelen.

Een ondervinding opgedaan in Brussel is daar een treffend voorbeeld van. De kinderen van moeders in nood, die buitenshuis werken, worden er opgepast door personen van de derde leeftijd. Het is mij ook opgevallen dat veel gepensioneerden zich ten dienste stellen van Derdewereldlanden of van hen die bij ons gemarginaliseerd geraken. Ook voor allen die bijdragen tot het behoud van ons milieu is mijn waardering reëel.

Met de tijd evenwel, worden ouderen afhankelijk van hun omgeving. Meestal wensen ze zo lang mogelijk in hun vertrouwd levensmilieu te blijven, en de solidariteit tussen generaties kan hen hierbij helpen. Is het niet pakkend dat kinderen of kleinkinderen heel rustig wat tijd vrijmaken om hun ouders of grootouders gezelschap te houden.

In onze samenleving waar de neiging tot individualisme, en zelfs het egoïsme toenemen, mogen wij onze bejaarden niet voorbijzien, maar hun integendeel onze genegenheid betuigen en hun wijsheid rijkelijk benuttigen.

Aan het personeel in de rusthuizen is vanzelfsprekend een essentiële rol toebedeeld. Meer nog dan de professionele zorgen die het toedient is de wijze van toedienen van enorm belang voor ouder wordende mensen. De hartelijkheid waarmee dit personeel elke dagelijkse zorg doorgaans omringt stemt ons dankbaar en verdient onze bewondering.

Ziedaar, Dames en Heren, enkele bedenkingen die ik met U wou delen ter gelegenheid van mijn verjaardag.

In een wereld waar zoveel onverdraagzaamheid en geweld heersen, dienen wij onverzettelijk op te treden tegen elke daad van racisme, antisemitisme en xenofobie, van waar die ook mogen komen. Laten wij ons solidair en verdraagzaam opstellen en anderen respect betonen. Het is in die geest dat de Koningin en ikzelf U nog vele jaren hopen te kunnen dienen.
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2004, 18:23   #2
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

*geeuw*
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2004, 18:27   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Mooi!

[SIZE=7]LANG LEVE DE KONING
LANG LEVE BELGIË!
[/SIZE]

Laatst gewijzigd door Patriot! : 20 juli 2004 om 18:27.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2004, 18:30   #4
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde

FMisplon's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar FMisplon
Standaard

Ik doe nog eens een oproep tot discussies met argumenten e.d.
Een-woord-replies vind ik niet waardevol, zelfs één-zin-replies vind ik maar weinig bijbrengen tot een discussie. Dus aub vermijd dit. Er is ooit een tijd geweest dat ik dit soort oproepen niet moest doen... Kwaliteitsvolle discussies aub! En deze oproep is naar iedereen gericht! Zoniet moeten we weer gaan denken over maatregelen...
[size=1]Gegarandeerd 100% vrijwilligerswerk, Gegarandeerd 100% onafhankelijk
[/size]
FMisplon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2004, 18:32   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Het is in die geest dat de Koningin en ikzelf U nog vele jaren hopen te kunnen dienen.
Hoop doet leven, nietwaar.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2004, 18:33   #6
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

En lap... weer zo'n reply die leidt tot een zinvolle, waardevolle discussie
[/size]
Oud 20 juli 2004, 18:35   #7
nou nou
Europees Commissaris

nou nou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FMisplon
Kijk, nog ene
nou nou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2004, 18:36   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik doe nog eens een oproep tot discussies met argumenten e.d.
Een-woord-replies vind ik niet waardevol, zelfs één-zin-replies vind ik maar weinig bijbrengen tot een discussie. Dus aub vermijd dit. Er is ooit een tijd geweest dat ik dit soort oproepen niet moest doen... Kwaliteitsvolle discussies aub! En deze oproep is naar iedereen gericht! Zoniet moeten we weer gaan denken over maatregelen...
Jaag ons niet weg hé. Een forum met te veel regelneverij zou wel eens kunnen 'backfiren'...

Maar euh... ik ben al weg. Dit forum is voor mij pure ontspanning. Als men mij hier dan óók nog eens op de vingers gaat tikken, dan ga ik liever een terraske doen!

Laatst gewijzigd door Zeno! : 20 juli 2004 om 18:42.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2004, 19:09   #9
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, maar ik vind dit overdreven. Zolang men geen oneliners post waarop iedereen begint te schelden vind ik het ok.
Oud 20 juli 2004, 19:10   #10
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Mijns inziens heeft de koning een goed afgewogen keuze gemaakt van de thema's die leven in de huidige maatschappij, om aan te snijden in zijn tekst.

De waarschuwing voor de pensioenen is uitzonderlijk... het komt mij voor als een oproep om nu al even de broekriem aan te halen opdat ze niet te snel te strak zou komen te zitten - misschien tijd voor meer zilverfonds en minder bedrijfskapotmakerij door te hoog mikkende vakbonden? In die zin vind ik het voorstel van de vakbond bij Fortis om de werkweek te verlengen een teken dat men dat wel begint te beseffen bij de bevolking.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2004, 19:12   #11
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Mooi!

[size=7]LANG LEVE DE KONING
[size=7]LANG LEVE [/size][size=7]BELGIË![/size] [/size]

Het spijt me FMisplon. Ik kan niet anders dan mij even akkoord verklaren met Patriot! Partijtucht, weet je wel .
Oud 20 juli 2004, 19:13   #12
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Jaag ons niet weg hé. Een forum met te veel regelneverij zou wel eens kunnen 'backfiren'...

Maar euh... ik ben al weg. Dit forum is voor mij pure ontspanning. Als men mij hier dan óók nog eens op de vingers gaat tikken, dan ga ik liever een terraske doen!
100 % akkoord. Als je die mogelijkheid hebt, moet je dat zéker doen. Genieten van het leven!
Oud 20 juli 2004, 19:23   #13
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

Ik lees dat de koning de tewerkstellingsgraad in België te laag vind (één van de laagste in Europa, en met 60 % ver onder de Lissabon norm van 70 %).

Vermits het niet de bedoeling kan zijn om de scholing vroeger te beëindigen, kan de inherente bedoeling enkel zijn, ofwel afgestuurde jongeren sneller aan een baan te helpen, ofwel oudere werknemers langer aan het werk te houden, ofwel beide.

In het eerste kan ik mij wel vinden, jonge mensen vroeger aan een baan helpen.

Het andere alternatief, oudere werknemers verlengd aan het werk houden, heeft voor mij persoonlijk geen bezwaren, ik behoor nog tot de werkende klasse, en op mijn leeftijd ben ik daarmee bij "een beschermde minderheid" (eindelijk ben ik ook eens bij een minderheid).

Maar dit staat wel haaks op andere maatschappelijke evoluties, zoals "onthaasten, tijdskrediet etc...".

Wij komen dus voor een eigenaardig dilemma te staan: omdat wij door betere leefomstandigheden ook langer leven, zullen we toch langer moeten werken, om de kosten van dit langer leven te financieren.

BEHALVE: en dat heeft de Koning niet gezegd: indien de sociale zekerheid beter zou beheerd worden.
Oud 20 juli 2004, 20:06   #14
jef
Gouverneur

Standaard

Dat juist de grootste bevoorrechte parasiet van Belgie moet komen zeggen dat we langer zullen moeten werken.
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2004, 20:15   #15
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

Hij heeft het niet gezegd (als ik de tekst goed lees), maar de suggestie ligt er vingerdik op, als men logisch redeneert.
Oud 20 juli 2004, 20:19   #16
jef
Gouverneur

Standaard

Hij heeft het inderdaad niet letterlijk gezegd, maar het is wel héél duidelijk wat hij bedoeld.
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2004, 20:22   #17
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
Dat juist de grootste bevoorrechte parasiet van Belgie moet komen zeggen dat we langer zullen moeten werken.
Die man zal werken tot aan zijn dood! Daar zou u best wat meer respect voor kunnen opbrengen.
Oud 20 juli 2004, 20:33   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tja, wie is de speech schrijver van onze meest geliefde uitkeringstrekker?

We zijn in alle geval gewaarschuwd voor de dingen die in de toekomst van tel zijn. De afschuw ten opzichte van een lustmoordenaar- die trouwens door de meesten van ons ook gevoeld word-; Arbeidsduur en mogelijkheden gecombineerd met een duidelijke verwijzing dat de taak der koning nutteloos is.Enzoverder.

Bof, mij maakt het niet uit, maar ik zou apprecieren dat men er niet zo hypocriet over doet. Heden ten dage heeft men geen jaknikker nodig die koning genoemd word, maar een sterke leiding. Hetgeen we nu krijgen is een geslaagd hedonist die in theorie kan beslissen dat nieuwe wetten ontworpen door zakkenvullers,bedacht door corrupte klojo's en ons opgedrongen onder de hoofding " 't is gratis, of goed voor de mensen" niet verder komen dan zijn voordeur. Maar iets doen met die theoretische macht. neen, want dat brengt het inkomen in gevaar, en geeft de kans dat de echte pleziertjes aan het daglicht komen.

Nooit aan gedacht dat de grootste Boe roepers meestal dezelfde zonde hebben...
Oud 20 juli 2004, 20:43   #19
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Forum mag zeker als onspanning gezien worden... maar je moet er ook geen chatbox van maken hé... daarvoor kan je terecht op http://www.Politics.be/chat
[/size]
Oud 20 juli 2004, 20:49   #20
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
Zou je "zijn" leven willen leiden ?? Ik , alleszins niet 8) (zelfs nog niet met het dubbele van zijn dotatie) 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be