Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2013, 17:56   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard 'Argo' Oscar beste film 2013

Ik sla achterover. Gisteren zag ik Argo op Blue ray met bijhorende docu's die duidelijk aantonen dat het verhaal van de film serieus bij de haren getrokken is, en dat het label 'gebaseerd op waargebeurde feiten' niet al te serieus genomen moet worden, hoe veel aandacht men ook heeft voor het production design gedeelte (de uiterlijkheden dus) in hollywoodproducties (zoals het vervangen van 4000 lampen om een voor het verhaal overbodige shot van 1 seconde van de Hagia Sophia te doen lijken op de jaren 70).

Vandaag lees ik dat deze prutsfilm de beste Engelstalige film van het jaar is volgens Hollywood.

De film heeft een zeer rechtlijnig en simpel verhaal. De karakters zijn ontdaan van ook maar de minste diepgang. Het lijkt gewoon eerder op een doordeweekse TV film. Hoe kan zo iets nu een Oscar winnen vraag ik me af?

Misschien omdat Hollywood de rol van propagandamachine speelt en meehelpt met het creëren van een vijandsbeeld van Iran? Misschien omdat de VS vinden dat de rol van de CIA positief moet worden voorgesteld. Een andere Oscarkandidaat (Zero dark thirthy) verheerlijkt het folteren door de VS.

Hollywood gaat blijkbaar niet meer voor kwaliteit en diepgang. Het lijkt meer en meer op een overheidsinstelling gedirigeerd door het zogezegd niet bestaande ministerie van propaganda.

Wat een afgang.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 februari 2013 om 18:13.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 18:08   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En btw het Argo idee kwam uit canada niet uit de VS. Zelfs tegenover hun buren is men niet eerlijk in deze productie.

Website
Oud 25 februari 2013, 18:10   #3
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik heb Argo niet gezien, maar je slaat de bal hopeloos mis inzake je opmerking dat Zero Dark Thirty folteren "verheerlijkt."

Dat is er gewoon compleet naast en kun je helemaal niet hard maken.

PS: "gebaseerd op waargebeurde feiten" moet je altijd en overal met een flinke korrel zout nemen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 18:18   #4
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Misschien omdat Hollywood de rol van propagandamachine speelt en meehelpt met het creëren van een vijandsbeeld van Iran? Misschien omdat de VS vinden dat de rol van de CIA positief moet worden voorgesteld. Een andere Oscarkandidaat (Zero dark thirthy) verheerlijkt het folteren door de VS.
Onzin, het is een film die inspeelt op een min of meer actueel thema (het geweld en de agressie in islamitische landen) en ze brengen mooi in beeld hoe barbaars het er aan kan toegaan. De film heeft verdiend gewonnen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 18:38   #5
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik heb Argo niet gezien, maar je slaat de bal hopeloos mis inzake je opmerking dat Zero Dark Thirty folteren "verheerlijkt."
Uiteindelijk doet het er niet toe of de 'fake movie of a fake movie' Argo of ZDT de Oscar wint. In beide gevallen gaat het om een Oscar voor de CIA.

Ik sta niet alleen met mijn mening over Zero Dark thirty

Citaat:
With ZD30, the point is not whether Bigelow has turned into the American Leni Riefenstahl (sorry, Leni). The point is - and you don't have to ask Godard at his apex in the 1960s - it's all in the editing (even when it was not in the screenplay to begin with).

ZD30 opens with a black screen and an audio mix of terrified phone calls on 9/11. Cut to the torture of "Ammar" in a CIA black site, the prelude for upcoming soft waterboarding. That sets the tone; ZD30, as it is edited, is an awesome commercial for the Bush-Cheney GWOT (global war on terror).

In this filthy Oz, the CIA only tortures certified evil terra-rists; the US government never kills innocent civilians; and all torturers, analysts and high-tech killers are unimpeachable selfless heroes.

Gotta love this CIA who relentlessly lied to get a war on Iraq; who engaged on a torture fest in endless black sites after endless extraordinary renditions; and who now has switched to a Drone War - HUMINT takes too long and is too costly - to improve its killing performance, frequently adorned with collateral damage.

Website
Oud 25 februari 2013, 18:43   #6
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Onzin, het is een film die inspeelt op een min of meer actueel thema (het geweld en de agressie in islamitische landen) en ze brengen mooi in beeld hoe barbaars het er aan kan toegaan. De film heeft verdiend gewonnen.
Wel, Iran zegt zijn eigen versie van dit thema te zullen maken. Het zou niet meer als correct zijn beide versies te bekijken. Alleen vrees ik dat de Iraanse film niet aan het westers publiek getoond zal worden.

Website
Oud 25 februari 2013, 19:00   #7
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

De meningen blijken verdeeld - er zijn dan ook verschillende scenario's. Het is vnl Carter (of diens vrouw die de feitelijke touwtjes in handen had) enerzijds een Jodenhater en anderzijds weigerde hij de ayatollahs van geld te voorzien die daarop massaal tegen de Shah ageerden en de terugkomst van de vader van alle haatbaarden, Khomeini, faciliteerden.

De VS werden persona non grata en dat had voorzien kunnen worden. Er waren gematigde Iraanse politici die echter door de flodderjurken en dansende derwishen werden afgeschoten, niet alleen politiek gezien.

De VS is voor een deel zelf schuldig aan het echec van de politiek van pindaboer Carter en z'n gruwelijke godsdienstigheid.

De andere kant van het verhaal is de Iraanse SS in casu de revolutionaire garde, opgezet (aanvankelijk) naar communistisch model maar later omgeturnd tot het ayatollhaanse
pressiebataljon.

Ik heb de film ook niet gezien maar naar het budget te zien is er alles uit de politieke kast gehaald.
De CIA verdient hier bepaaldelijk geen lof.
Alles wat ze verkeerd konden doen deden ze verkeerd. Misschien wel met opzet om Carter in een slecht/kwaad daglicht te zetten.
De CIA is goed in het vermoorden van mensen en dan maakt het niet uit of het een president is of Osama bin Laden.
Oud 25 februari 2013, 19:12   #8
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het wel een goede film (of het nu de volledige waarheidsgetrouwe weergave is van de realiteit, vind ik op zich niet zo belangrijk, films kijken is louter ontspanning voor mij), maar de beste van 2012 vind ik wel overdreven.

Daar lijkt mij "Life of Pi" , "Lincoln" of het intense "Amour" meer aanspraak op te maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 20:47   #9
D'ARTOIS

Standaard

Zeer goed mogelijk. Maar ik ben er van overtuigd dat Obama vast van plan is Iran binnen te stappen. Misschien niet dit jaar (wie zal het zeggen) maar wellicht volgend jaar. En die weg moet politiek voorbereid worden. Argo maakt daar een (zeer klein) deel van uit.
Koop maar vast aandelen in lijkzakfabrieken.
Oud 25 februari 2013, 20:54   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De beste film voor mij was dit jaar Hodejegerne, nauw gevolgd door Django Unchained.
Oud 25 februari 2013, 21:11   #11
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, afschuwelijk slechte film. Totaal geen prijs waardig.

Pure propaganda weeral.
Oud 25 februari 2013, 21:27   #12
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De beste film voor mij was dit jaar Hodejegerne, nauw gevolgd door Django Unchained.
geen fan van tarantino,maar django unchained heeft me aangenaam verrast

Laatst gewijzigd door Nvalid : 25 februari 2013 om 21:39.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 21:55   #13
D'ARTOIS

Standaard

Toch zou ik een uitzondering maken voor Private Ryan en Band of Brothers.

Maar de grote gemen deler is pure propaganda. Een goed voorbeeld van hoe het daadwerkelijk in Afghanistan gaat is "Armadillo" (van de Denen). En dat is bepaald geen propaganda voor datgene wat het westen in Afghanistan weet uit te voeren.
Oud 25 februari 2013, 22:06   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angerie Bekijk bericht
Gut ja, dat slaat op zowat elke oorlogsgerelateerde film made in USA, recent en WW2.
Daar kijkt een beetje geoefend kijker dwars doorheen.
Ja goed. En als je na dat dwarsdoorheenkijken dan niets ziet dat de moeite is om te bekronen? een flinterdun verhaaltje, de meest onozele stereoptypes ( bv. het verjaardagskaartjekaartje aan de zoon, de omhelzing met de vrouw). Dat hangt allemaal in de lucht. Je voelt je als toeschouwer daar niet bij betrokken omdat het slechts de typische ingrediënten zijn zonder diepgang. Goedkoop sentimentalisme.

Het enigste wat hier bekroond wordt is inderdaad de CIA. Want qua film is dit ronduit zwak. De zoveelste heldenmastrubatie van een filmindustrie die op automatische piloot draait en geen creativiteit te bieden heeft. De production design was niet slecht. Dat ze dan een Oscar voor kostuums geven of zo.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 februari 2013 om 22:06.
Oud 25 februari 2013, 22:10   #15
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Ach, Nobelprijzen vrede voor Mr. Barry SoetarOEN en de EU. Die Oscar kan me gestolen worden. Propaganda will be... propaganda.

Laat het westen maar van hun dikwijls betekenisloze prijzen genieten, onlangs (een 4-tal dagen geleden) haalde men voor de zoveelste keer de Iraanse media en iFilm (Iraanse films) van de satelliet.

Hypocriet gezeix... pfff... *** zucht ***
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 25 februari 2013 om 22:11.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 22:17   #16
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
geen fan van tarantino,maar django unchained heeft me aangenaam verrast
Dan moet ge naar DJESUS UNCROSSED gaan kijken. This summer...

Kicken op wraak. Begint ook een formule te worden niet? Ik heb die laatste Tarantino niet gezien. Dus ik ga wat voorzichtig zijn...maar wat ik ervan las inspireert me eigenlijk niet om de film als een 'must see' te beschouwen. In een andere wereld zou haatballet verboden zijn. Het 'Make war not love' adagio krijgt me wat te veel appreciatie.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 februari 2013 om 22:23.
Oud 25 februari 2013, 22:41   #17
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Wel, Iran zegt zijn eigen versie van dit thema te zullen maken. Het zou niet meer als correct zijn beide versies te bekijken. Alleen vrees ik dat de Iraanse film niet aan het westers publiek getoond zal worden.
Post de link en ik bekijk hem zeker.
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 22:42   #18
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
De meningen blijken verdeeld - er zijn dan ook verschillende scenario's. Het is vnl Carter (of diens vrouw die de feitelijke touwtjes in handen had) enerzijds een Jodenhater en anderzijds weigerde hij de ayatollahs van geld te voorzien die daarop massaal tegen de Shah ageerden en de terugkomst van de vader van alle haatbaarden, Khomeini, faciliteerden.

De VS werden persona non grata en dat had voorzien kunnen worden. Er waren gematigde Iraanse politici die echter door de flodderjurken en dansende derwishen werden afgeschoten, niet alleen politiek gezien.

De VS is voor een deel zelf schuldig aan het echec van de politiek van pindaboer Carter en z'n gruwelijke godsdienstigheid.

De andere kant van het verhaal is de Iraanse SS in casu de revolutionaire garde, opgezet (aanvankelijk) naar communistisch model maar later omgeturnd tot het ayatollhaanse
pressiebataljon.

Ik heb de film ook niet gezien maar naar het budget te zien is er alles uit de politieke kast gehaald.
De CIA verdient hier bepaaldelijk geen lof.
Alles wat ze verkeerd konden doen deden ze verkeerd. Misschien wel met opzet om Carter in een slecht/kwaad daglicht te zetten.
De CIA is goed in het vermoorden van mensen en dan maakt het niet uit of het een president is of Osama bin Laden.
2+
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2013, 14:51   #19
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard De film Argo is anti Iran propaganda feb 2013 Hollywood Oscar

Iran : Argo = propaganda

PressTV - Argo wins Oscar in Hollywood’s dirty anti-Iran game: Analysts
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2013, 15:03   #20
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Als zelfs de voormalige Canadese ambassadeur Taylor zo'n kritiek heeft op de film dan lijkt me deze propagandainspanning van de VS wel eens negatief uit te kunnen draaien voor het imago van de VS.

Gezien de filmisch middelmatige kwaliteit is het des te duidelijker dat
Citaat:
Argo unmasks the elaborate US scheme to employ every medium in its propaganda apparatus to incite Iranophobia across the globe.
Hollywood op oorlogspad.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 februari 2013 om 15:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be