Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2013, 02:14   #1
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard Cruciale verkiezingen in de Parel van Afrika...

Dit gaat dus over Kenia, ooit wel de parel van Afrika genoemd, en volgens veel mensen die er nog nooit geweest zijn een groot voorbeeld voor Zwart-Afrika, omdat het democratisch zou zijn, het economisch tot de meer ontwikkelde landen behoort en er een vrije markt systeem in plaats is.

De verkiezingen gaan tussen Raila Odinga en Uhuru Kenyatta. Raila, zoon van een belangrijke opposant, ooit een communist en zelf een opposant die z'n leven riskeerde onder de dictatuur van Moi, ie in Oost-Duitsland studeerde en z'n zoon Fidel noemde, maar die ondertussen al lang en volop van de macht en de bijbehorende vetpotten geproefd heeft. Uhuru is de zoon van de eerste president van Kenya, en toevallig of niet veruit de rijkste man van het land die zowateen derde van Kenia bezit.

De vorige verkiezingen gingen tussen Raila en Kibaki, en vervalsingen door Kibaki zorgden toen voor grootscheeps, etnisch bepaald, geweld met duizenden doden en honderdduizenden vluchtelingen als gevolg. (Raila wordt gesteund in het Westen, Kibaki en Kenyatta door de Kikuyu's in Centraal-Kenia) Het internationaal strafhof onderzocht het geweld, en onder andere Uhuru wordt als een van de aanstokers aangeduid en verdacht, er geldt een internationaal arrestatiebevol tegen hem.

Toch blijkt die laatste de meeste stemmen in de wacht te slepen. Probleem is echter dat door allerlei onregelmatigheden een groot deel van de biljtten verdwenen of niet geldig zijn. Ondertussen zijn aan de kust rellen uitgebroken, enkele tientallen mensen vermoord en politiemensen neergeschoten.

Zo, dat is het verhaal dat je ook in de media kunt lezen. Nu het verhaal van het echte Kenia, dat je enkel weet door er veel te komen. Als je naar de Keniaanse tv kijkt en enkel de betere buurten en het central businessdistrict aandoet, zou je kunnen denken dat Kenia een voorbeeld voor Afrika is, met heel veel reclame, veel auto's, veel winkels en hippe koffieketens, grote supermarkten waar alles te koop is, en verkiezingsaffiches vergelijkbaar met het Westen. (de lijmsnuivende bedelende kindjes met hongerbuiken hebben ze ondertussen uit die buurten weggejaagd, maar de stroompannes met regelmaat van de klok kunnen je daarentegen wel aan het denken zetten...). Als je echter enkele kilometers verder gaat, en wijken als Matare of Kibera bezoekt, maar nog vele andere, waar het gros van de inwoners van de hoofdstad leven, kun je amper je ogen geloven, en zelfs ngo'ers die heel hun leven in Congo of de Sahel werkten zijn dikwijls gechoqueerd.

Als je dan buiten Nairobi gaat zie je wegen vol gaten en dikwijls niet verhard, ook de hoofdwegen zijn abominabel, aftroggelende politie, dorpen zonder electiciteit, water en zonder hoop maar met heel veel modder en afval, waar ze elkaar zouden vermoorden om een banaan te verkopen aan 5 eurocent.

Goed, er zijn ook positieve punten, zo gaan de meeste kinderen naar school (zelfs al stelt de kwaliteit niet veel voor ) maar het is duidelijk dat de miljarden uit het toerisme en de theeindustrie, en de vermaarde eonomische groei van Kenia, aan slechts een heel kleine elite ten goede komen. De huidige politieke opponenten zijn bij uitstek symbolen van die elite.
Een groot deel van die elite is trouwens blank of Indisch, en het zwarte deel spreekt onvermijdelijk Engels, woont in chique landhuizen te vergelijken met het optrekje uit "fresh prince of Belair" en praat en voelt zich als een rasechte Amerikaan. Ik ken weinig landen waar het woord "klassenmaatschappij" nog duidelijker kan omschreven worden.

Laatst gewijzigd door tomm : 7 maart 2013 om 02:20.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 03:09   #2
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Interessant. Ik zal deze draad zeker volgen.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 7 maart 2013 om 03:14.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 03:24   #3
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Als ik die namen lees, dan benn ik weer in 1958 of zo iets. Dan zit Robert Ruark en z'n maten in het Stanley, zo'n beetje de laatste van de groot-wild jagers (ook nu kan dat nog wel, zij het tegen astronomische bedragen en moet je voor de "big 5" naar even zoveel landen. Zimbabwe, Tanzania, Mocambique, Kenya en Botswana.

Uhuru ("Vrijheid") Kenyatta: in werkelijkheid heette vader Yomo, Kamau, Joseph.
Stads Kikuyus zijn politieke beesten. Een stadsneger is even hopeloos in de natuur als Kim Kardashian op de Noordpool.
Maar in de politiek zijn ze onverslaanbaar, en de Mau mau is nooit gestorven. Eed rituelen voorafgaand aan de verkiezingen is nog steeds aan de orde van de dag.

Je weet het goed te omschrijven, want je kijkt door hun facade heen. Het comminisme, omarmd in de jaren 50, zou ze wapens brengen zodat ze als Bwana's konden leven.
Ze zouden de blanke vrouwen als speeltje gebruiken en ze laten werken. Iemand moet toch het werk doen, niet?
Zo droomt de stadskikuyu. Nog steeds.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 7 maart 2013 om 03:25.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 10:21   #4
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dit gaat dus over Kenia, ooit wel de parel van Afrika genoemd, en volgens veel mensen die er nog nooit geweest zijn een groot voorbeeld voor Zwart-Afrika, omdat het democratisch zou zijn, het economisch tot de meer ontwikkelde landen behoort en er een vrije markt systeem in plaats is.

De verkiezingen gaan tussen Raila Odinga en Uhuru Kenyatta. Raila, zoon van een belangrijke opposant, ooit een communist en zelf een opposant die z'n leven riskeerde onder de dictatuur van Moi, ie in Oost-Duitsland studeerde en z'n zoon Fidel noemde, maar die ondertussen al lang en volop van de macht en de bijbehorende vetpotten geproefd heeft. Uhuru is de zoon van de eerste president van Kenya, en toevallig of niet veruit de rijkste man van het land die zowateen derde van Kenia bezit.

De vorige verkiezingen gingen tussen Raila en Kibaki, en vervalsingen door Kibaki zorgden toen voor grootscheeps, etnisch bepaald, geweld met duizenden doden en honderdduizenden vluchtelingen als gevolg. (Raila wordt gesteund in het Westen, Kibaki en Kenyatta door de Kikuyu's in Centraal-Kenia) Het internationaal strafhof onderzocht het geweld, en onder andere Uhuru wordt als een van de aanstokers aangeduid en verdacht, er geldt een internationaal arrestatiebevol tegen hem.

Toch blijkt die laatste de meeste stemmen in de wacht te slepen. Probleem is echter dat door allerlei onregelmatigheden een groot deel van de biljtten verdwenen of niet geldig zijn. Ondertussen zijn aan de kust rellen uitgebroken, enkele tientallen mensen vermoord en politiemensen neergeschoten.

Zo, dat is het verhaal dat je ook in de media kunt lezen. Nu het verhaal van het echte Kenia, dat je enkel weet door er veel te komen. Als je naar de Keniaanse tv kijkt en enkel de betere buurten en het central businessdistrict aandoet, zou je kunnen denken dat Kenia een voorbeeld voor Afrika is, met heel veel reclame, veel auto's, veel winkels en hippe koffieketens, grote supermarkten waar alles te koop is, en verkiezingsaffiches vergelijkbaar met het Westen. (de lijmsnuivende bedelende kindjes met hongerbuiken hebben ze ondertussen uit die buurten weggejaagd, maar de stroompannes met regelmaat van de klok kunnen je daarentegen wel aan het denken zetten...). Als je echter enkele kilometers verder gaat, en wijken als Matare of Kibera bezoekt, maar nog vele andere, waar het gros van de inwoners van de hoofdstad leven, kun je amper je ogen geloven, en zelfs ngo'ers die heel hun leven in Congo of de Sahel werkten zijn dikwijls gechoqueerd.

Als je dan buiten Nairobi gaat zie je wegen vol gaten en dikwijls niet verhard, ook de hoofdwegen zijn abominabel, aftroggelende politie, dorpen zonder electiciteit, water en zonder hoop maar met heel veel modder en afval, waar ze elkaar zouden vermoorden om een banaan te verkopen aan 5 eurocent.

Goed, er zijn ook positieve punten, zo gaan de meeste kinderen naar school (zelfs al stelt de kwaliteit niet veel voor ) maar het is duidelijk dat de miljarden uit het toerisme en de theeindustrie, en de vermaarde eonomische groei van Kenia, aan slechts een heel kleine elite ten goede komen. De huidige politieke opponenten zijn bij uitstek symbolen van die elite.
Een groot deel van die elite is trouwens blank of Indisch, en het zwarte deel spreekt onvermijdelijk Engels, woont in chique landhuizen te vergelijken met het optrekje uit "fresh prince of Belair" en praat en voelt zich als een rasechte Amerikaan. Ik ken weinig landen waar het woord "klassenmaatschappij" nog duidelijker kan omschreven worden.
.

Een aanrader is de documentaire film Kenya van Stephen Galvano.

.
Oud 8 maart 2013, 23:17   #5
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wie heeft daar uiteindelijk gewonnen? Zouden de resultaten niet vandaag vrijdag bekend zijn? Ik lees het nergens...
Oud 12 maart 2013, 13:11   #6
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Wie heeft daar uiteindelijk gewonnen? Zouden de resultaten niet vandaag vrijdag bekend zijn? Ik lees het nergens...
Uhuru Kenyatta heeft gewonnen, maar met een heel erg kleine marge. Reken daarbij de talloze onregelmatigheden, en het feit dat Odinga zich niet bij de nederlaag neerlegt en de resultaten niet erkent, en je zit weer met een explosieve cocktail. Eens zien wat het hooggerechtshof zal beslissen. Probleem is natuurlijk datde leden van het hooggerechtshof ook zullen beslissen volgens de etnisch-tribale verdeelsleutel, om nog niet over geld te spreken, want met geld in Kenia kun je alles en iedereen naar je hand zetten.
Anderzijds is het wel zo dat de meesten geen herhaling willen van het bloedbad van 6 jaar geleden. Odinga heeft z'n aanhangers dan ook opgeroepen niet op straat te komen. Vraag blijft natuurlijk of dat zo zal blijven moest ook het hooggerechtshof z'n vraag tot nieuwe verkiezingen of een hertelling zal verwerpen.

De andere vraag is natuurlijk of Uhuru al dan niet daar Den Haag komt om z'n proces bij te wonen. Ook de vice-president Ruto wordt trouwens aangeklaagd. Ik denk niet dat de aanhangers van Uhuru zullen aanvaarden dat hun president en vice-president naar de cel moeten. Nu goed, Sudanees president AlBachir wordt ook al jaren aangeklaagd en erg veel last heeft die daar niet van, hij is al in zowat elk Afrikaans land geweest, inclusief Kenia.
Bovendien heeft China de rol van voornaamste handelspartner van het Westen overgenomen. Als het Westen dus sancties tegen Kenia in het leven roept, snijden ze vooral in eigen vel, en in het vel van de oud-koloniale Engelse elite in Kenia.

Zowiezo zou het niet veel uitmaken moest iemand anders de verkiezingen gewonnen hebben, geen enkele van de kandidaten geeft blijkt van een echte visie om de fundamentele problemen van Kenia op te lossen en iets structureels te doen om de situatie van het gros van de bevolking te verbeteren. De enige kwestie die echt aan bod kwam was de etnische verdeeldheid van Kenia, en dat probleem is door de recente verkiezingen geen stap dichter bij een oplossing gekomen. Met een beetje geluk breken er geen grootschalige rellen uit, en radicaliseert de onafhankelijkheidsbeweging voor de kust niet verder, dat is zowat het meest positieve dat we kunnen hopen. De bevolking zelf stelt ook weinig hoop in de politici of de staat, en zoekt veelal troost in religie.

Een van de redenen die ik dikwijls hoorde toen ik vroeg waarom mensen op een corrupte figuur als Uhuru zouden stemmen, was dat hij reeds zo rijk is dat hij niet hoeft te stelen. Andere politici hebben nog geen zo'n fortuin en zouden van die enkele jaren aan de macht optimaal gebruik maken om hun zakken te vullen. Een coalitieregering zoals Kenia de laatste 6 jaar kende is nog erger volges velen want dan heb je 2 grote zakkenvullers, en wordt er nog meer gestolen.

Laatst gewijzigd door tomm : 12 maart 2013 om 13:19.
Oud 12 maart 2013, 13:29   #7
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een van de redenen die ik dikwijls hoorde toen ik vroeg waarom mensen op een corrupte figuur als Uhuru zouden stemmen, was dat hij reeds zo rijk is dat hij niet hoeft te stelen. Andere politici hebben nog geen zo'n fortuin en zouden van die enkele jaren aan de macht optimaal gebruik maken om hun zakken te vullen. Een coalitieregering zoals Kenia de laatste 6 jaar kende is nog erger volges velen want dan heb je 2 grote zakkenvullers, en wordt er nog meer gestolen.
Dit klinkt wel heel erg.

@Mijn vraag; is het voor die negers uit verschillende bevolkingsgroepen niet beter om op een blanke Kenyaan stemmen. De meeste nationale zwarte Afrikaanse voetbalelftallen hebben een blanke trainer als ik met niet vergis , waarom dan zulk move niet in de politiek vraag ik me af (..)

Nml van een blanke kan je vrij (heel) zeker van zijn dat hij betaald, bv ik kan op de pof in een supermarkt kopen, of benzine tanken (als mijn pasje het niet doet). Dat laatste hoeft mijn vrouw niet te flikken. Ofwel in een donkergekleurd land wordt ik positief gediscrimineerd.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 12 maart 2013 om 13:36.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2013, 13:41   #8
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uhuru Kenyatta heeft gewonnen, maar met een heel erg kleine marge. Reken daarbij de talloze onregelmatigheden, en het feit dat Odinga zich niet bij de nederlaag neerlegt en de resultaten niet erkent, en je zit weer met een explosieve cocktail. Eens zien wat het hooggerechtshof zal beslissen. Probleem is natuurlijk datde leden van het hooggerechtshof ook zullen beslissen volgens de etnisch-tribale verdeelsleutel, om nog niet over geld te spreken, want met geld in Kenia kun je alles en iedereen naar je hand zetten.
Anderzijds is het wel zo dat de meesten geen herhaling willen van het bloedbad van 6 jaar geleden. Odinga heeft z'n aanhangers dan ook opgeroepen niet op straat te komen. Vraag blijft natuurlijk of dat zo zal blijven moest ook het hooggerechtshof z'n vraag tot nieuwe verkiezingen of een hertelling zal verwerpen.

De andere vraag is natuurlijk of Uhuru al dan niet daar Den Haag komt om z'n proces bij te wonen. Ook de vice-president Ruto wordt trouwens aangeklaagd. Ik denk niet dat de aanhangers van Uhuru zullen aanvaarden dat hun president en vice-president naar de cel moeten. Nu goed, Sudanees president AlBachir wordt ook al jaren aangeklaagd en erg veel last heeft die daar niet van, hij is al in zowat elk Afrikaans land geweest, inclusief Kenia.
Bovendien heeft China de rol van voornaamste handelspartner van het Westen overgenomen. Als het Westen dus sancties tegen Kenia in het leven roept, snijden ze vooral in eigen vel, en in het vel van de oud-koloniale Engelse elite in Kenia.

Zowiezo zou het niet veel uitmaken moest iemand anders de verkiezingen gewonnen hebben, geen enkele van de kandidaten geeft blijkt van een echte visie om de fundamentele problemen van Kenia op te lossen en iets structureels te doen om de situatie van het gros van de bevolking te verbeteren. De enige kwestie die echt aan bod kwam was de etnische verdeeldheid van Kenia, en dat probleem is door de recente verkiezingen geen stap dichter bij een oplossing gekomen. Met een beetje geluk breken er geen grootschalige rellen uit, en radicaliseert de onafhankelijkheidsbeweging voor de kust niet verder, dat is zowat het meest positieve dat we kunnen hopen. De bevolking zelf stelt ook weinig hoop in de politici of de staat, en zoekt veelal troost in religie.

Correcte analyse. U vergeet erbij de melden dat China daar, net als in andere Afrikaanse landen, de nieuwe kolonisator/zakkenvullers/uitbuiters zijn. Waar de Chinezen komen is er zelfs geen rookscherm nodig alla 'respect voor mensenrechten', ze vegen er in hun eigen land ook royaal hun voeten aan.
De Chinezen komen in Afrikaanse landen met grote middelen en eigen mensen om het land uit te buiten, ze bouwen wegen voor hun eigen industriële ontginning projecten, plaatsen gebouwen voor hun eigen geïmporteerde werkmensen uit China, brengen machines en andere tools om het werk zelf te doen, en laten de lokale bevolking armoedig en armzalig toekijken.

Niet veel beter dan de Westerse kolonisatie van de voorbije eeuwen, als u het mij vraagt...
Oud 12 maart 2013, 13:42   #9
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.

Een aanrader is de documentaire film Kenya van Stephen Galvano.

.
Als er nu een iets is waar ze in Kenia geen gebrek aan hebben, dan is het wel aan evangelische predikanten, zelfs op tv zie je niets anders... donderpreken waarin mensen aangezet worden om meer te bidden, en de duivel te verdrijven, en dan zullen alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen... of het nu oorzaak of gevolg is weet ik niet, enkel dat landen waar religie een big deal is, over het algemeen arme en achterlijke landen zijn...

De reportage is ok typisch Amerikaans, het wordt voorgesteld alsof de aanslag tegen de Amerikaanse ambassade het ergste is dat Kenia recent overkomen is, en de strijd tegen al-quaida hun voornaamste prioriteit...

In Kenia wordt vooral veel te veel gepraat, oeverloos gelul en donderpreken zowel door politici als predikanten, en veel te weinig zaken echt aangepakt.
Oud 12 maart 2013, 13:54   #10
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In Kenia wordt vooral veel te veel gepraat, oeverloos gelul en donderpreken zowel door politici als predikanten, en veel te weinig zaken echt aangepakt.
Typisch voor negers
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2013, 02:09   #11
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Dit klinkt wel heel erg.

@Mijn vraag; is het voor die negers uit verschillende bevolkingsgroepen niet beter om op een blanke Kenyaan stemmen. De meeste nationale zwarte Afrikaanse voetbalelftallen hebben een blanke trainer als ik met niet vergis , waarom dan zulk move niet in de politiek vraag ik me af (..)

Nml van een blanke kan je vrij (heel) zeker van zijn dat hij betaald, bv ik kan op de pof in een supermarkt kopen, of benzine tanken (als mijn pasje het niet doet). Dat laatste hoeft mijn vrouw niet te flikken. Ofwel in een donkergekleurd land wordt ik positief gediscrimineerd.
Ik werd al verschillende malen al grappend gevraagd of ik me niet kandidaat wilde stellen. Maar serieus: ze hebben over het algemeen meer vertrouwen in blanken, denken dat je hen niet zult bedotten, je kunt daar ook wel misbruik van maken als je zou willen.

Ik word ook positief gediscrimineerd, je krijgt meestal voorrang, dikwijls omdat men denkt dat je te vertrouwen bent en dat je kunt betalen. Ook de mensen rond mij profiteren daarvan. Echter, het is niet allemaal zuiver berekend, bvb. kinderen openen ook deuren, en kinderen mogen veel meer dan Belgische kinderen, geen mens zal het in z'n hoofd halen over een spelend kind te klagen in een restaurant, hotel of een bus, zelfs al zet het heel de boel op stelten. En een blank kind is zo'n rariteit dat het als een halve filmster behandeld wordt. En als ik vertel dat buren in België klagen over spelende kinderen bekijken ze me meewarend. Het is dus niet al negatief.

Nu goed: de blanke Kenianen van Engelse origine zijn al halve Kenianen geworden en hebben een veel negatiever imago. Ze hebben een groot deel van de economie in handen(bvb. de familie Delaware), en behandelen hun personeel zo mogelijk even slecht als de gehate Indërs, en ze kopen ook aan de lopende band politici om, mengen zich zelden of nooit met de zwarten (ze doen het zelfs niet met zwarten, anders dan de Indiërs) en leven afgezonderd in hun eigen wijken. Vooral dan de kikuyu's hebben een probleem met hen, en dat heeft alles te zien met de geschiedenis, toen Britten miljoenen Kenianen onteigenden, vooral kikuyu's die leefden op de vruchtbare hooglanden rond de mount Kenya, om plaats te maken voor Britse kolonisten. Het waren ook de kikuyu's die het meest vereuropeaniseerd werden en het eerst in opstand kwamen tegen de gehate kolonisators. Als niet-Kenyaanse blanke zonder Britse roots heb je daar geen last van, ze maken het onderscheid. Ik weet niet of dat in Suriname ook zo leeft ten opzichte van de blanke Nederlanders.

In feite zijn veel van de problemen in Kenia terug te voeren op de kolonisatie. De hele economie en maatschappij kwam toen al in handen van en was gericht op een kleine elite, de gewone boerenbevolking werd gemarginaliseerd. De rijke zwarten en heersende klasse hebben dat patroon gewoon overgenomen van de Engelsen na de onafhankelijkheid.

Laatst gewijzigd door tomm : 13 maart 2013 om 02:11.
Oud 13 maart 2013, 02:32   #12
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correcte analyse. U vergeet erbij de melden dat China daar, net als in andere Afrikaanse landen, de nieuwe kolonisator/zakkenvullers/uitbuiters zijn. Waar de Chinezen komen is er zelfs geen rookscherm nodig alla 'respect voor mensenrechten', ze vegen er in hun eigen land ook royaal hun voeten aan.
De Chinezen komen in Afrikaanse landen met grote middelen en eigen mensen om het land uit te buiten, ze bouwen wegen voor hun eigen industriële ontginning projecten, plaatsen gebouwen voor hun eigen geïmporteerde werkmensen uit China, brengen machines en andere tools om het werk zelf te doen, en laten de lokale bevolking armoedig en armzalig toekijken.

Niet veel beter dan de Westerse kolonisatie van de voorbije eeuwen, als u het mij vraagt...
Wel daar heb je het mis. De Chinezen worden gerespecteerd, vooral ook omdat China zich niet moeit met binnenlandse aangelegenheden zoals de ex-kolonisators. De Chinezen zie je tegenwoordig overal, ook in de discotheken waar ze aanpappen met lokale schonen, en de Chinese ingenieurs rijden niet rond in chique bakken zoals het VN- of westers ambassadepersoneel, maar wonen in barakken naast hun werknemers (worden trouwens ook niet al te goed betaald). Natuurlijk zien de Chinezen toe op hun personeel, is ook absoluut nodig in Kenia, maar ze krijgen een relatief goed loon naar Keniaanse normen.

Alle recente infrastructuurwerken werden uitgevoerd door de Chinezen, zoals de recente heraanleg van de weg Kisumu-Nairobi, of Nairobi Tikka. Dat zijn ook direct de enige convenabele wegen in Kenia zonder enorme putten of waarvan stukken weggespoeld zijn. Het zijn ook de enige wegen die lang meegaan, en die kunnen vergeleken worden met westerse wegen. De wegen gebouwd door lokale Indische bedrijven zijn van inferieure kwaliteit, en zitten al na een jaar vol putten. Lokale IndiËrs staan erom bekend dat ze veel smeergeld betalen aan ambtenaren, ze gebruiken slecht materiaal, krijgen een goede prijs, en als de weg na een jaar kapot is kunnen ze hem nog eens heraanleggen. Daarnaast hebben de Chinezen de nieuwe bibiliotheek gefinancierd en gebouwd, zijn ze bezig de spoorweg heraan te leggen, en krijgen veel Kenianen de kans om in China te gaan studeren. Ze investeren ook en bouwen nieuwe fabrieken, in een land met toch een zeer hoge werkloosheid en weinig echte jobs.

Enige punt van kritiek is dat ze hun inferieure producten aan Afrika verkopen. Maar de gemiddelde Keniaan zal er ook direct bijzeggen dat dat komt omdat het de enige betaalbare zijn, Kenianen kunnen zich geen Japanse of westerse smartphones veroorloven.

Maar het is dus zeker niet al negatief en zoals in veel Afrikaanse landen zijn de Chinezen de enigen die enige vooruitgang brengen. En vergeet niet dat een goede infrastructuur noodzakelijk is voor een begin van economische vooruitgang. Het Westen heeft jarenlang vooral thee en andere basisproducten aangekocht aan ultra-lage prijzen, en de winsten daarvan gaan vooral naar westerse multinationals en de lokale elite. De westerse kritiek is volgens mij vooral jaloezie, dat ze hun speeltuin verloren hebben. En het Westen verwijt China ook geen ethische principes te hebben, en in zee te gaan met gelijk wie, maar het Westen, dat jarenlang dictator Moi (en andere in heel Afrika) op allerlei manieren steunde, heeft geen recht van spreken. De Chinezen gaan uit van het principe dat ze handel voeren met Afrika op basis van gelijkheid en wederzijds profijt. Ze vinden niet dat ze het recht hebben zich te moeien in de lokale politiek.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be