Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Werkloosheidsuitkeringen zijn noodzakelijk?
ja 6 54,55%
neen 3 27,27%
anders (verklaar) 2 18,18%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2013, 14:07   #1
eno2
Banneling

Standaard Werkloosheidsuitkeringen noodzakelijk?

Als het kapitalisme werkloosheid veroorzaakt, en dat doet het, dan moeten democratische stelsels dat opvangen met leefbare uitkeringen niet onder de armoededrempel

Toestanden zoals in Spanje, waar de helft van de werklozen zonder uitkeringen zitten, zijn onmenselijk en onhoudbaar.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 14:23   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard werkloosheidsuitkeringen noodzakelijk, ja of neen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als het kapitalisme werkloosheid veroorzaakt, en dat doet het, dan moeten democratische stelsels dat opvangen met leefbare uitkeringen niet onder de armoededrempel

Toestanden zoals in Spanje, waar de helft van de werklozen zonder uitkeringen zitten, zijn onmenselijk en onhoudbaar.
Voor een gegoede Belg in Spanje is dit makkelijk praten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 14:29   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Voor een gegoede Belg in Spanje is dit makkelijk praten.
Zever

en persoonlijk

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 maart 2013 om 14:30.
Oud 7 maart 2013, 14:47   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Het onderwerp "werkloosheidsuitkeringen" is interessant en zelfs relevant.. Behalve als het onderwerp wordt ingeleid door een geëmmigreerde Belg in Spanje die om om opportunistische redenen een debat uitlokt om te bewijzen dat het in het buitenland zoveel beter is, en probeert aan te tonen dat België een kloteland is.

Juist. Een debat over "werkloosheidsuitkeringen" zou zeer interessant kunnen zijn.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 15:28   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Echt noodzakelijk is dat helemaal niet, er is ook nog het OCMW.
Werkloosheidsuitkeringen mogen beperkt worden tot mensen die inderdaad hun werk verloren hebben.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 18:13   #6
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het onderwerp "werkloosheidsuitkeringen" is interessant en zelfs relevant.. Behalve als het onderwerp wordt ingeleid door een geëmmigreerde Belg in Spanje die om om opportunistische redenen een debat uitlokt om te bewijzen dat het in het buitenland zoveel beter is, en probeert aan te tonen dat België een kloteland is.

Juist. Een debat over "werkloosheidsuitkeringen" zou zeer interessant kunnen zijn.
Ik heb lang genoeg gedopt (in België, zelfs in Griekenland) om recht van spreken te hebben

In Spanje is het veel slechter dan bij ons. Zie openingspost. Leer lezen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 maart 2013 om 18:15.
Oud 7 maart 2013, 18:19   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Echt noodzakelijk is dat helemaal niet, er is ook nog het OCMW.
Werkloosheidsuitkeringen mogen beperkt worden tot mensen die inderdaad hun werk verloren hebben.
Ik heb een periode gekend waarin het leefloon slechts 1000BF onder mijn uitkering lag. Daar moet je dan 20 jaar sociale bijdragen voor betalen, voor de dop. En voor het leefloon moet je niets betalen aan bijdragen.

Als je dus de dop0 afschaft, moet je ook de sociale bijdragen afschaffen.

Hoe dan ook:

Leefloon en dop moeten beide op de armoedegrens gebracht worden. Het leefloon zit er momenteel 25% onder. De dop blijft er ook onder.
Oud 7 maart 2013, 23:34   #8
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Ik vind de recente aanpassing van de dop niet slecht: een hoger bedrag in het begin, maar erna een snelle daling, zodat werklozen gemotiveerd worden terug aan het werk te gaan.

Het leefloon ligt schandalig laag. Ik ben wel van oordeel dat een leefloner verplicht mag worden ingezet om bepaalde taken uit te voeren.
Oud 8 maart 2013, 00:34   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Ik vind de recente aanpassing van de dop niet slecht: een hoger bedrag in het begin, maar erna een snelle daling, zodat werklozen gemotiveerd worden terug aan het werk te gaan.

Het leefloon ligt schandalig laag. Ik ben wel van oordeel dat een leefloner verplicht mag worden ingezet om bepaalde taken uit te voeren.
Tja ach allemaal zo hypocriet vind ik.
Onze verzekering want dat is werkloosheidsuitkering nu eenmaal (een verzekering) schaffen ze naar beneden af op het moment dat we ze nodig hebben.

Dit is de zoveelste zwendel a la banken crisis. Uw bijdragen blijken achteraf dus niks waard, net zoals de aandelen.

Waarom nog zoveel bijdragen van ons loon afdragen onder het mom van "sociale bijdragen" ?
t' is niks meer waard?
Dat is dus zwendel!
Mensen een rad voor de ogen draaien, hun iets voorhouden dat er dus niet meer zal zijn.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 02:56   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb een periode gekend waarin het leefloon slechts 1000BF onder mijn uitkering lag. Daar moet je dan 20 jaar sociale bijdragen voor betalen, voor de dop. En voor het leefloon moet je niets betalen aan bijdragen.

Als je dus de dop0 afschaft, moet je ook de sociale bijdragen afschaffen.

Hoe dan ook:

Leefloon en dop moeten beide op de armoedegrens gebracht worden. Het leefloon zit er momenteel 25% onder. De dop blijft er ook onder.
Ik zeg helemaal niet dat de dop moet afgeschaft worden.
Maar zoals ge zelf aangeeft loopt de verhouding tussen uitkering van iemand die gewerkt heeft een beetje mank.
Oud 8 maart 2013, 03:02   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Onze verzekering want dat is werkloosheidsuitkering nu eenmaal (een verzekering) schaffen ze naar beneden af op het moment dat we ze nodig hebben.

Dit is de zoveelste zwendel a la banken crisis. Uw bijdragen blijken achteraf dus niks waard, net zoals de aandelen.

Waarom nog zoveel bijdragen van ons loon afdragen onder het mom van "sociale bijdragen" ?
t' is niks meer waard?
Dat is dus zwendel!
Mensen een rad voor de ogen draaien, hun iets voorhouden dat er dus niet meer zal zijn.
Heel juist.
En geen enkele verzekering kan bestaan als ze hoofdzakelijk uit steuntrekkers bestaat.
Oud 8 maart 2013, 09:53   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Heel juist.
En geen enkele verzekering kan bestaan als ze hoofdzakelijk uit steuntrekkers bestaat.
Iedereen die werkt, betaalt (SZ), en komt in aanmerking.
Oud 8 maart 2013, 09:56   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist.
Maar het zal u niet ontgaan zijn dat die groep steeds kleiner wordt.
Oud 8 maart 2013, 10:04   #14
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

t' is niks meer waard?
Dat is dus zwendel!
Het idee is wel goed hoor, alleen mag het enkel mensen toekomen die zelf bijgedragen hebben, anders loopt het emmertje leeg.
Oud 8 maart 2013, 10:05   #15
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Het kapitalisme schept werkloosheid. Er is overal een "werkreserve". Die mensen hebben bijdragen betaald en moeten ook leven (als ze geen eigen middelen hebben) Het minimum van dop zou alleen moeten gelden na een middelenonderzoek. Voor zij die eigen middelen hebben.

Citaat:
Het leefloon ligt schandalig laag.
Juist

Citaat:
Ik ben wel van oordeel dat een leefloner verplicht mag worden ingezet om bepaalde taken uit te voeren.
De herinvoering van de slavenarbeid kan niet. Er is het grondwettelijk recht op een waardig bestaan.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 maart 2013 om 10:05.
Oud 8 maart 2013, 10:07   #16
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus iedereen die een leefloon trekt heeft daar in verhouding daadwerkelijk voor gepresteerd ?
Oud 8 maart 2013, 10:11   #17
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
De herinvoering van de slavenarbeid kan niet. Er is het grondwettelijk recht op een waardig bestaan.
't is niet meer met de zweep hé, straatvegers, mensen die zwerfvuil ophalen, etc zijn echt nodig. En je kan als overheid perfect mensen recruteren in de werklozenpoel die geschikt zijn om bijstand te geven in noodspoed, denk maar aan overstromingen of winterweer. Ze kunnen met andere woorden hun steentje bijdragen (en daar ook voor vergoed worden) om onze economie optimaal draaiende te houden.
Oud 8 maart 2013, 10:20   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel juist.
Neen maar sanctioneren zonder enig alternatief vind ik er ook over.
Soit er zijn bepaalde nieuwigheden die binnenkort gelanceerd worden om de jeugd terug aan het werk te krijgen maar dat moet nog beginnen (binnen enkele maanden is het zo dus)
Hiervoor grijpt men terug naar de maatregelen van de jaren '60 en "70 waar de werkloze (vooral jongeren) verplicht worden binnen de 4 maanden van hun werkloze situatie ofwel terug gaan studeren ofwel gaan werken onder begeleiding met enige steun aan het bedrijf onder de vorm van subsidie en dat zowel voor die jongere als voor degene die de jongere dus moet opleiden in dat bedrijf. Iedere jongere in die situatie wordt dus een "leerjongen/meisje" en de begeleider wordt dus zoals ze ouderwets genoemd werden de "peter" hiervan die toeziet op de vorderingen. (alhoewel vroeger deden die er ook niet veel aan dood meestal, maar toch)
Daar verwacht ik wel heel veel van.
Nu nog die jongere in die bedrijven krijgen natuurlijk. Dat zal niet zo eenvoudig zijn denk ik.

Langs de andere kant zijn door allerlei persoonlijke fiscale aanvallen op de bedrijfsleiders (o.a. de auto en dergelijke meer), zowat 90% van die bedrijven aan het ontbinden omdat het financieel niet echt interessant meer is om nog een bedrijf (bvba of nv) open te houden tegenwoordig.
http://www.fiscaleplanning.be/index....ubmenu=Brutto2

Dus uiteindelijk....een goede maatregel maar een steeds legere doos.

Het zal zichzelf dus ook terug ontbinden.

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 maart 2013 om 10:28.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 10:53   #19
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik denk dat dit een simplistische uitspraak is, niet het kapitalisme, maar ieder economisch systeem kent werkloosheid. Soit, het gaat dus over uitkeringen.
Moet je die uitkeringen afschaffen? Nee. Wie geen werk heeft, heeft daar recht op en voor afgedragen. Je zou beter veel meer werk maken van die begeleiding naar werk, dat lijkt nergens op!
Maak een persoonlijk plan van aanpak voor iedere werkloze, en ga iedere maand na waar iemand staat, wat nodig is om die persoon uit de werkloosheid te halen, vergroot de sociale economie, dat is veel goedkoper dan de uitkeringen, en eens nadenken voor de toestroom van mensen die veel te weinig bagage hebben voor onze arbeidsmarkt zou ook niet slecht zijn. We blijven armoede importeren, terwijl het geld om dit op te vangen er niet is.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 10:58   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Dus iedereen die een leefloon trekt heeft daar in verhouding daadwerkelijk voor gepresteerd ?
In aanmerking komen voor de dop = bijdragen.

Het leefloon is voor iedereen die geen inkomsten noch bezit heeft

Alleen heeft men het verschil tussen de twee minimaal gemaakt.

Allebei onder de armoedegrens, wat een groot schandaal is.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 maart 2013 om 11:00.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be