Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2013, 21:32   #1
Nick Overbrugghe
Burger

Nick Overbrugghe's schermafbeelding

Standaard heb een dringend probleem: hoe moeilijke huurder buiten zetten bij mondeling contract

Dit is misschien een vreemde plaats (niet meteen het juiste forum) om een dergelijke vraag te stellen, maar ik weet niet goed meer waar nog raad te vragen:

Het betreft een bevriend gezin van me, van Russische afkomst maar met Belgische nationaliteit, bestaande uit moeder (60) en dochter (33). Sinds 5 jaar verhuren zij een deel van hun huis (een aparte vleugel met slaap- en kleine woonkamer, badkamer, wc en keukentje - zeer geschikt voor 1 persoon) aan een jongeman van eind de twintig uit het Gentse. Er is nooit een schriftelijk contract opgesteld, het betreft dus een mondelinge overeenkomst.

De eerste 3-4 jaar gaf dit geen probleem, de jongeman betaalde op tijd en was correct, maar het is een nogal problematisch geval. Hij weigert te werken en leeft al jaren van het OCMW, en rookt hele dagen cannabis. Nu, tot daar dachten zij, zolng hij maar betaalt.

De laatste tijd begint die gast op mentaal vlak volledig de pedalen te verliezen. Zo zijn we te weten gekomen dat hij op een dag de ruiten van het OCMW op klaarlichte dag ingesmeten heeft, omdat ze hem weigerden te betalen (waarschijnlijk omdat hij werk weigert, ik weet echt niet hoe hij dat flikt dat hij blijft trekken van het OCMW zonder ooit maar 1 keer te hoeven naar werk te zoeken).

De laatste maanden begint hij hier scènes te maken voor het minste, meestal omdat er te veel lawaai is 's avonds naar zijn goesting (gewoon dochter en wat vrienden die aan de keukentafel zitten te praten! -- dan nog, alsof hij 's ochtends vroeg op moet ofzo), hij begint te tieren en te brullen en hij heeft al eens met een stoel gesmeten. Kortom hij gedraagt zich als een echte tyran. De twee dames willen hem zo snel mogelijk buiten gooien.

De volgende problemen doen zich voor:

- dinsdag heb ik een gesprek met zijn begeleidster, maar het OCMW zegt dat zij niets kunnen doen en zich niet willen mengen, dat we naar de politie moeten gaan in geval van problemen

- hij staat bekend bij de politie, en deze willen hem samen met het ocmw liefst dwingen om psychiatrische hulp te zoeken, maar blijkbaar kunnen ze niets doen als hij zijn vrijwillige medewerking niet geeft

- er is dus geen schriftelijk contract, enkel een mondelinge overeenkomst, en du ook geen huurwaarborg als ik het goed begrijp

- door zijn uitermate verbaal agressief gedrag zijn de twee dames bang van hem

- hij betreedt de keuken van de dames en gebruikt hun koffie. Hij beweert dat de keuken van de dames ook gedeeld is, dat dat de mondelinge afspraak was.
Kortom: hij moet er dus zo snel mogelijk uit. Als ik het goed begrijp moet je ook in geval van een mondelinge overeenkomst een aangetekende brief sturen om de overeenkomst op te zeggen.

Nu vraag ik me af hoe we die opzegtermijn zo kort mogelijk kunnen maken? Voor sommige redenen laat men 3 maanden toe, anders is het standaard 6 maand als ik het goed begrijp?

Ook: wat als wij een aangetekende brief sturen, maar hij weigert die botweg aan te nemen? (wat waarschijnlijk het geval zal zijn)

Dank bij voorbaat aan iedereen die wat licht kan brengen in deze duistere situatie...

Alvast een virtueel abdijbiertje voor de moeite
Oud 9 maart 2013, 22:16   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tanja Tanga Bekijk bericht
Bel naar Dr. Phil
Wie is dat?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 22:20   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Enerzijds, om in orde te blijven met de wet. Mondelinge overeenkomsten: wat zegt de wet daarover?

Anderzijds, dit lijkt iemand op wie de wet weinig vat heeft. Een maatschappelijk probleemgeval waar ook het ocmw moeilijk vat op krijgt.
Oud 9 maart 2013, 22:25   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Niet de eerste keer dat ik die post, ik val in herhaling dus ...

http://www.juridischforum.be/forum/v...fe17562c1b1abf
Oud 9 maart 2013, 22:26   #5
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een dokter die dagdagelijks over problemen praat op 5tv. Hij heeft het over gezondheidsproblemen,huwelijksproblemen,financieel e problemen,problemen met puberale kinderen enz enz...Hij probeert altijd een oplossing te vinden. Ook voor familie ruzies vind hij altijd wel een oplossing. Je kent dat, er sterft iemand en dan komt de ware aard boven en beginnen ze naar het geld te lonken. De overledene is nog niet begraven en ze rollen al vechtend over de grond over de erfenis. triest dat wel maar Dr Phil probeert altijd te helpen
Ah OK, ik ook. Ik zou een ander slot op zijn deur zetten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 22:42   #6
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een dokter die dagdagelijks over problemen praat op 5tv. Hij heeft het over gezondheidsproblemen,huwelijksproblemen,financieel e problemen,problemen met puberale kinderen enz enz...Hij probeert altijd een oplossing te vinden. Ook voor familie ruzies vind hij altijd wel een oplossing. Je kent dat, er sterft iemand en dan komt de ware aard boven en beginnen ze naar het geld te lonken. De overledene is nog niet begraven en ze rollen al vechtend over de grond over de erfenis. triest dat wel maar Dr Phil probeert altijd te helpen
Dr Phil zal wel vooral televisie maken waar een publiek voor bestaat zeker
Oud 9 maart 2013, 22:46   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Eigenlijk is het simpel. De dames moeten gewoon klacht neerleggen.
Oud 9 maart 2013, 22:49   #8
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Dr Phil is vooral een huisvader die tonnen ervaring heeft, en altijd beried is de mensen te helpen
lol
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 22:50   #9
giserke
Banneling

Standaard

Aan de TS, huurcontracten mondeling opstellen? je moet maar op de blaren zitten.
Wie stelt nu een huurcontract mondeling op?
Oud 9 maart 2013, 22:50   #10
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moeten de dames klach neerleggen tegen Dr Phil?
Het onderwerp van deze discussie is niet Dr Phil.
Bij Dr Phil draait het rond Dr Phil.
De opener van deze topic heeft geen uitstaans met Dr Phil.
Oud 9 maart 2013, 22:51   #11
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Aan de TS, huurcontracten mondeling opstellen? je moet maar op de blaren zitten.
Wie stelt nu een huurcontract mondeling op?
Dat wil heel simpel zeggen: er is geen huurcontract.
Oud 9 maart 2013, 22:56   #12
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil maar helpen
Probeer dan
Oud 9 maart 2013, 22:57   #13
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dat wil heel simpel zeggen: er is geen huurcontract.
Bovendien ruik ik huisjesmelkerij.
Oud 9 maart 2013, 22:57   #14
Nick Overbrugghe
Burger

Standaard

Citaat:
Enerzijds, om in orde te blijven met de wet. Mondelinge overeenkomsten: wat zegt de wet daarover?

Anderzijds, dit lijkt iemand op wie de wet weinig vat heeft. Een maatschappelijk probleemgeval waar ook het ocmw moeilijk vat op krijgt.
Dank u voor uw reactie. Ik vond dit terug:
http://www.huurder.be/verschil_tusse...lijke_huur.htm

Opgelet ! Een huurovereenkomst van drie jaar (of minder) of een huurovereenkomst van meer dan negen jaar moet schriftelijk worden gesloten. Indien dit niet gebeurt blijft de (mondeling gesloten) huur geldig maar zal de duur van de huur automatisch verlengd (of herleid) worden tot negen jaar.

Voorbeeld: De huurder en verhuurder sluiten mondeling een huur voor één jaar. De huur begint op 1 oktober 2002 en eindigt op 31 september 2003. Deze huur wordt automatisch verlengd tot 31 september 2011 (2002 + 9). In die negen jaar kan de huur niet geïndexeerd worden. De huur kan enkel beëindigd worden op één van de wettelijk voorgeschreven manieren.
Op deze vet gedrukte regel volgt dit:
De algemene regel is dat een huur wordt aangegaan voor (een minimumduur van) negen jaar. Er zijn echter verschillende mogelijkheden om de huur vroeger te beëindigen. Hier volgt een lijstje van de verschillende tijdstippen waarop men de huur kan beëindigen:
  • Na negen jaar kan elk van de partijen de huur beëindigen. De (ver)huurder moet dan wel minstens zes maanden voor het einde van de huur een opzegging betekenen. Als er binnen de zes maanden geen opzegging werd betekend, wordt de huurovereenkomst automatisch onder dezelfde voorwaarden verlengd.
  • De verhuurder kan op eender welk tijdstip de huur beëindigen als hij van plan is om er zelf (of één van zijn bloedverwanten) te gaan wonen. De verhuurder moet dit zes maanden van te voren melden aan de huurder.
  • De verhuurder kan na drie (of zes) jaar de huur beëindigen als hij grote werken (herbouwen, verbouwen of renoveren) wil uitvoeren. Ook hier is er een opzeggingstermijn van zes maanden.
  • De verhuurder kan na drie (of zes ) jaar de huur (zonder reden) beëindigen als hij een vergoeding betaalt aan de huurder. Na drie jaar bedraagt deze vergoeding negen maanden huur, na zes jaar bedraagt deze vergoeding zes maanden huur.
  • De huurder kan de huur op eender welk tijdstip beëindigen als hij de verhuurder daarvan drie maanden op voorhand op de hoogte brengt. Als de huurder de overeenkomst binnen het jaar beëindigt moet hij drie maanden huur betalen aan de verhuurder. Als hij in de loop van het tweede jaar de huur beëindigt, moet hij twee maanden huur betalen. Als hij in de loop van het derde jaar beëindigt, moet hij één maand huur betalen (art. 3,§4 B.W.).
  • Beide partijen kunnen een akkoord maken dat zij de huur wensen te beëindigen.
  • De huur kan eindigen omwille van een “contractuele wanprestatie” van een van de partijen (artt. 1184 en 1741 BW).

Opmerking : Er bestaan uitzonderingen op de regel dat elk huurcontract een minimumduur van negen jaar heeft. Zo kan men een (schriftelijke) huurovereenkomst voor maximum drie jaar opmaken. Op deze overeenkomst zijn er andere regels van toepassing. Een tweede uitzondering is de (schriftelijke) huurovereenkomst die de huurder voor de duur van zijn leven aangaat. Een derde uitzondering vormt de (schriftelijke) huurovereenkomst voor meer dan negen jaar.
Oud 9 maart 2013, 22:59   #15
Nick Overbrugghe
Burger

Standaard

Citaat:
300 euro/maand met kosten erbij, alles in goede staat, is huisjesmelkerij?
Oud 9 maart 2013, 23:02   #16
Nick Overbrugghe
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eigenlijk is het simpel. De dames moeten gewoon klacht neerleggen.
Klacht tegen wat? Ik heb er ook al zitten aan denken, maar waartegen kunnen ze klacht indienen?

De jongeman is trouwens op die vlakken zeer pienter. Tussen haakjes, God weet trouwens ook hoe hij er in slaagt het OCMW er al al die jaren op te leggen zonder dat ze zijn uitbetaling schrappen.
Oud 9 maart 2013, 23:04   #17
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tegenwoordig ben je nog niet een misdadiger als je iets verhuurt.
Dat is de sfeer die gecreëerd wordt.
Oud 9 maart 2013, 23:06   #18
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick Overbrugghe Bekijk bericht
300 euro/maand met kosten erbij, alles in goede staat, is huisjesmelkerij?
Geen wettelijk huurcontract = niet geregistreerd bij het registratiekantoor (wettelijk verplicht) = zwart geld

De weg voor huisjesmelkerij ligt hier idd open.
Oud 9 maart 2013, 23:08   #19
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Tegenwoordig ben je nog niet een misdadiger als je iets verhuurt.
Dat is de sfeer die gecreëerd wordt.
Een huurcontract niet op papier zetten? Dat kan maar 1 doel hebben: en die is niet al te fris.
Oud 9 maart 2013, 23:09   #20
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een huurcontract niet op papier zetten? Dat kan maar 1 doel hebben: en die is niet al te fris.
Waarom?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be