Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2013, 13:26   #1
demonen
Banneling

Standaard Ambtenaren krijgen nog hoger pensioen

Er bestaat onenigheid over de vraag of het jaar legerdienst voor iedereen moet worden meegeteld bij de berekening van het pensioen. CD&V-vicepremier en minister van Defensie Pieter De Crem wil het wel, maar zijn Open VLD-collega Alexander De Croo is er minder over te spreken. Voor ambtenaren, die sowieso al een hoger pensioen hebben (gemiddeld 900 Euro per maand meer dan hun collega's uit de privésector), gebeurt dat automatisch. Voor werknemers en zelfstandigen is dat lang niet altijd het geval. Voor hen wordt het jaar dus niet altijd beschouwd als een gewerkt jaar. Dat is het geval wanneer de werknemer voor zijn legerdienst niet heeft gewerkt of wanneer hij nadien heeft voortgestudeerd. Zij verliezen zo 1/45ste van hun pensioen. Pure discriminatie, vindt Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt. Hij eist dat de regering dit rechtzet.

Dat het over veel mensen gaat, staat buiten kijf. De dienstplicht behoort sinds 1994 wel tot het verleden, maar de komende 25 jaar blijven mensen met pensioen gaan die wel nog onder de wapens moesten. Volgens De Crem gaat het over één miljoen mensen. De CD&V'er staat achter de eis van Groen en vindt dat het jaar legerdienst – of burgerdienst, voor degenen met gewetensbezwaar – voor iedereen zou moeten meetellen bij de berekening van het pensioen. ‘De legerdienst is immers een prestatie ten dienste van het vaderland', redeneert De Crem.

Veel animo om de discriminatie weg te werken, lijkt er bij minister van Pensioenen Alexander De Croo echter niet te bestaan. Hij wil in het kader van toekomstige pensioenhervormingen alles wel onderzoeken, maar in deze budgettair krappe tijden is dit gewoon niet mogelijk, antwoordde hij deze week in de Kamer.

.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2013, 13:42   #2
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Legerdienst telt niet bij iedereen mee voor pensioen

Effe de bron toevoegen....
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2013, 22:00   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik wist niet dat legerdienst als "werken" werd beschouwd? Het was toch net om de werkloosheidsgraad te verlagen dat het in eerste instantie nog in stand werd gehouden?

Ga ik ook pensioen krijgen voor mijn universiteitsstage?
Oud 10 maart 2013, 22:23   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik wist niet dat legerdienst als "werken" werd beschouwd? Het was toch net om de werkloosheidsgraad te verlagen dat het in eerste instantie nog in stand werd gehouden?

Ga ik ook pensioen krijgen voor mijn universiteitsstage?
Twijfel ik toch wel aan.
De meeste miliciens hadden een vaste baan toen ze opgeroepen werden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2013, 22:23   #5
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Er bestaat onenigheid over de vraag of het jaar legerdienst voor iedereen moet worden meegeteld bij de berekening van het pensioen. CD&V-vicepremier en minister van Defensie Pieter De Crem wil het wel, maar zijn Open VLD-collega Alexander De Croo is er minder over te spreken. [b][i][u][color="Red"]Voor ambtenaren, die sowieso al een hoger pensioen hebben (gemiddeld 900 Euro per maand meer dan hun collega's uit de privésector), gebeurt dat automatisch....
. . . .
Voor veel ambtenaren gebeurt dat helem�*�*l NIET !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be