Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2013, 17:34   #1
Dennis
Banneling

Standaard Letland introduceert euro 1 januari 2014, Litouwen in 2015

Raar dat hier nog geen draad over bestaat. Of heb ik er over gezien?

Letland heeft officieel een aanvraag gedaan op 4 maart 2013 en wil de euro invoeren op 1 januari 2014. De hele overschakelingsplannen bestaan al sinds 2011.
http://www.standaard.be/krant/tekst/...30304_00491807

Citaat:
A draft law was presented by the governments cabinet on 6 November 2012, which outlined four key regulations for the introduction of the euro: 1) ATM's will stop distributing lats from 1 January 2014, 2) Both Lats and Euros will be in circulation for two weeks, 3) Post offices will offer free exchange for a month (later being extended to three months in the final version of the law), 4) All shops must have dual price displays for three months before until six months after the adoption. The law was given final approval vote on 31 January 2013. In the beginning of March, the Latvian government formally applied for entrance to the eurozone, and the Economic and Financial Affairs Council of the EU is expected to make a decision on their application in July 2013.
http://en.wikipedia.org/wiki/Latvian_euro_coins

Litouwen wil de euro invoeren op 1 januari 2015.
Ondanks dat de eurozone al 5 jaar in een serieuze dip zit denk ik dat de Baltische staten hier alleen maar hun voordeel mee kunnen halen. Tevens denk ik dat dit de laatste eurolanden zullen worden.
Tsjechië, Polen, Hongarije,Denemarken, Bulgarijë en Zweden willen niet toetreden. Roemenië wil wel toetreden maar ik denk dat het voor iedereen beter is als ze dat niet doen. Misschien als er ooit een permanente oplossing is bedacht voor het europrobleem.

Laatst gewijzigd door Dennis : 8 maart 2013 om 17:39.
Dennis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 17:59   #2
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De Baltische staten zijn sedert hun herwonnen onafhankelijkheid altijd al vrij Eurogericht geweest, maar bij hen spelen uiteraard geostrategische redenen een bijkomende rol.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2013, 19:08   #3
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Raar dat hier nog geen draad over bestaat. Of heb ik er over gezien?

Letland heeft officieel een aanvraag gedaan op 4 maart 2013 en wil de euro invoeren op 1 januari 2014. De hele overschakelingsplannen bestaan al sinds 2011.
http://www.standaard.be/krant/tekst/...30304_00491807

http://en.wikipedia.org/wiki/Latvian_euro_coins

Litouwen wil de euro invoeren op 1 januari 2015.
Ondanks dat de eurozone al 5 jaar in een serieuze dip zit denk ik dat de Baltische staten hier alleen maar hun voordeel mee kunnen halen. Tevens denk ik dat dit de laatste eurolanden zullen worden.
Tsjechië, Polen, Hongarije,Denemarken, Bulgarijë en Zweden willen niet toetreden. Roemenië wil wel toetreden maar ik denk dat het voor iedereen beter is als ze dat niet doen. Misschien als er ooit een permanente oplossing is bedacht voor het europrobleem.
Volgens mij is het helemaal niet zo raar, en dus ook niet raar dat er geen draad over bestaat. Die Letten en Litouwers willen gewoon niet achterblijven bij hun Noorderburen de Esten:
Oud 12 maart 2013, 19:44   #4
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop dat de Letten de dans alsnog ontspringen. Hoe zit het met de obligatiemarkten tegenwoordig? En de valutamarkten?
Oud 12 maart 2013, 21:53   #5
Dennis
Banneling

Standaard

Hoeveel hebben ze te verliezen. Als ze hun eigen munt houden, helemaal niets.

Maar dan zullen ze ook zeker niets te winnen hebben. De Baltische staten willen compleet weg uit de Russische invloedssfeer en de eurozone is de laatste trede die ze daarvoor willen/moeten beklimmen. Letland had in 2012 de snelst groeiende economie van Europa.

Geraken de problemen in de eurozone opgelost
--> geen probleem voor Letland, dan zijn ze een volwaardig deel van de EU en de eurozone

Geraken de problemen niet opgelost--> goed scorende landen behouden de euro en Letland kan samen met Finland, Duitsland, etc. in de muntunie zitten.
--> De landen van de voormalige eurozone kiezen afzonderlijk wat ze doen, Letland gaat met de ander Baltische staten of een ander euroland (Finland, ik zeg maar wat) verder als muntunie.

Als de eurozone uit elkaar valt en Litouwen en Letland gebruiken de euro niet, dan vallen ze uit de boot om met andere landen eventueel een andere, kleinere muntunie te vormen.

Hoe het euroverhaal ook uitdraait, Letland haalt hier altijd zijn voordeel uit. Evenals Litouwen.

Laatst gewijzigd door Dennis : 12 maart 2013 om 21:56.
Dennis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be