Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2013, 11:25   #1
looneytoon1975
Burgemeester

looneytoon1975's schermafbeelding

Standaard Arabisch als derde officiële taal

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20130320_018

't kan nie op hier. En heel snel zal dat de tweede taal worden, na het Frans (Vlaams verschuift naar positie 3) en uiteindelijk dé officiële taal van Belglamabad. Hebben ze hier een mooie uitvalsbasis, centrum Europa, om vandaar uit een mooie Jihad te straten naar de omringende landen.

Wat een heerlijk Bourgondisch Belgenlandje waarin we leven he, ben er zooooo trots op

Laatst gewijzigd door looneytoon1975 : 20 maart 2013 om 11:26.
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 11:35   #2
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

M'n maag keert al als ik dat ventje z'n naam nog maar hoor.
Oud 20 maart 2013, 12:45   #3
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht

't kan nie op hier. En heel snel zal dat de tweede taal worden, na het Frans (Vlaams verschuift naar positie 3) en uiteindelijk dé officiële taal van Belglamabad. Hebben ze hier een mooie uitvalsbasis, centrum Europa, om vandaar uit een mooie Jihad te straten naar de omringende landen.

Wat een heerlijk Bourgondisch Belgenlandje waarin we leven he, ben er zooooo trots op
een officiële taal zie ik het niet worden...
maar 't is Brussel he... de franstaligen wouden zo graag het Nederlands terugdringen, dat ze er nu hun plan mee trekken. Ik hoop dat het uit de hand loopt!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 13:02   #4
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

Dat toch een goed idee... het versterkt de positie van de Vlamingen in Brussel en Brussel kan niet meer afgeschilderd worden als franstalige stad maar eerder als een cosmopolitische stad
Hoera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 13:16   #5
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

"""De minister wil ten slotte nadenken over de mogelijkheid om van het Engels de derde officiële taal te maken""""
Dan is 't helemaal niet meer nodig dat inwijkelingen nog Frans, Nederlands of Duits leren.....
Tussen haakjes, zijn het Nederlands, Frans en Duits niet de drie officiële talen in België en sedert wanneer is er daarvoor een uitzondering in Brussel ?

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 20 maart 2013 om 13:17.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 14:32   #6
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heb het artikel nu ook eens gelezen, hoe komt u erop dat Arabisch en Engels één en dezelfde taal zijn ?
Oud 20 maart 2013, 14:45   #7
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Heb het artikel nu ook eens gelezen, hoe komt u erop dat Arabisch en Engels één en dezelfde taal zijn ?
Waarschijnlijk was DS mis. Ik dacht ook dat er daarstraks stond dat Arabisch de derde officiële taal moest worden.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 15:00   #8
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Engels als officiële taal in de hoofdstad van Belgique omdat de bevolking daar de landstalen niet kent.

Geen beter voorbeeld om het failliet van deze mislukte natiestaat te illustreren.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 15:02   #9
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Het wordt tijd dat Pascal besmet een SOA oploopt.
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 15:39   #10
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:

ja maar, " arabisch " is niet hetgeen al die allochtonen spreken. Wat wij arabisch noemen, het standaardarabisch dat ginder in de schoolboeken en media gebruikt word, heeft weinig gemeen met de ontelbare verschillende dialecten die de hier verblijvende allochtonen onder elkaar praten.

Citaat:
In de dagelijkse conversatie worden in de Arabische landen en regio's in het Midden-Oosten en Noord-Afrika verschillende Arabische variëteiten en dialecten gesproken. Deze verschillen onderling waardoor Arabisch sprekende inwoners uit verschillende regio's elkaar soms niet kunnen verstaan. Zo zou een Syriër van het Marokkaanse dialect slechts 10% kunnen verstaan. Er wordt echter niet in de variëteiten en dialecten geschreven. Het Egyptisch-Arabisch neemt een bijzondere positie in onder de variëteiten en dialecten, doordat de Egyptische filmindustrie het over de hele Arabische wereld heeft verspreid. In het Handbuch der arabischen Dialekte van W. Fischer en O. Jastrow, 1980, worden de volgende dialectgroepen onderscheiden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arabisch
En de meesten onder hen kennen zelfs hun eigen dialect niet perfect, laat staan dat zij standaard-arabisch begrijpen/praten/lezen.
Hun " arabisch " is doorspekt met Franse en Vlaamse woorden, naargelang waar zij wonen, en hun verschillende dialecten met elkaar vermengd, met als resultaat een moeilijk te begrijpen mengsel zonder kop of staart, dat ik niet zo snel een " officiële taal " zie worden.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 15:44   #11
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Dat toch een goed idee... het versterkt de positie van de Vlamingen in Brussel en Brussel kan niet meer afgeschilderd worden als franstalige stad maar eerder als een cosmopolitische stad
Arabisch is nu niet direct een kenmerk van een kosmopolitische stad, tenzij kunstmatig aangelegd.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 15:45   #12
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
ja maar, " arabisch " is niet hetgeen al die allochtonen spreken. Wat wij arabisch noemen, het standaardarabisch dat ginder in de schoolboeken en media gebruikt word, heeft weinig gemeen met de ontelbare verschillende dialecten die de hier verblijvende allochtonen onder elkaar praten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Arabisch
En de meesten onder hen kennen zelfs hun eigen dialect niet perfect, laat staan dat zij standaard-arabisch begrijpen/praten/lezen.
Hun " arabisch " is doorspekt met Franse en Vlaamse woorden, naargelang waar zij wonen, en hun verschillende dialecten met elkaar vermengd, met als resultaat een moeilijk te begrijpen mengsel zonder kop of staart, dat ik niet zo snel een " officiële taal " zie worden.
Als west Vlaming zie ik het probleem niet in ???

Oud 20 maart 2013, 15:47   #13
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't kan nie op hier. En heel snel zal dat de tweede taal worden, na het Frans (Vlaams verschuift naar positie 3) ....
Zolang het op dit forum nog wemelt van de pipo´s die niet eens weten dat hun taal Nederlands heet, is het de evidentie zelf om het taalonderwijs radicaal op de schop te nemen. Puntje voor Pascal.

Iemand in Wenen die kletst over ´´Oostenrijks´´ krijgt daar een enorme schop onder zijn reet. En terecht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Inderdaad!

Het is daarom dat Franstaligen de prominente introductie van talen als Engels, Spaans en Arabisch met lede ogen zullen aanzien.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 maart 2013 om 15:50.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 15:50   #14
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Arabisch is naast Engels, Frans, Russisch, Spaans, Frans, Portugees en Mandarijn
één van de officiële werktalen van de VN. Het zou niet slecht zijn indien alle landen ernaar zouden streven om hun onderdanen te onderwijzen met één van die talen als 2de taal. Een aanzienlijke vereenvoudiging van die verplichting zou het invoeren van het Esperanto zijn als preferente 2de taal.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 15:50   #15
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zolang het op dit forum nog wemelt van de pipo´s die niet eens weten dat hun taal Nederlands heet, is het de evidentie zelf om het taalonderwijs radicaal op de schop te nemen. Puntje voor Pascal.

Iemand in Wenen die kletst over ´´Oostenrijks´´ krijgt daar een enorme schop onder zijn reet. En terecht.
Vlaams is een variante van Nederlands, ventje, net zoals Hollands bvb. Is dat nu ZO moeilijk te begrijpen.
Onze (school)boeken, kranten enz zijn in het Nederlands.
Oud 20 maart 2013, 15:53   #16
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Ik garandeer je dat ik geen Nederlands spreek.

Toch handig om kritiek te krijgen van iemand met Marokkaanse roots die waarschijnlijk geen berbers kan spreken, totale overgaven aan je veroveraars, dat zijn jullie blijkbaar gewoon maar wij niet.
Oud 20 maart 2013, 15:55   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ik garandeer je dat ik geen Nederlands spreek.

Toch handig om kritiek te krijgen van iemand met Marokkaanse roots die waarschijnlijk geen berbers kan spreken, totale overgaven aan je veroveraars, dat zijn jullie blijkbaar gewoon maar wij niet.
wat spreek jij dan?
Oud 20 maart 2013, 16:02   #18
Valkyrie
Vreemdeling

Valkyrie's schermafbeelding

Standaard

Als het dan een taal zou worden die officieel erkend is in Belgenland dan zal ik als Belg pertinent weigeren mij deze taal machtig te maken. En al zou ik hier en daar een woord of zin herkennen, dan zal ik mij steevast van den domme houden.

Dit is toch te gek voor woorden?
Ga anders Saoudie Arabie of Marokko of Turkije eens uitleggen dat wij als toeristen in het Nederlands beholpen willen worden.

Zou nog blijk geven van enig lef.
Valkyrie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 16:09   #19
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valkyrie Bekijk bericht
Als het dan een taal zou worden die officieel erkend is in Belgenland dan zal ik als Belg pertinent weigeren mij deze taal machtig te maken. En al zou ik hier en daar een woord of zin herkennen, dan zal ik mij steevast van den domme houden.

Dit is toch te gek voor woorden?
Ga anders Saoudie Arabie of Marokko of Turkije eens uitleggen dat wij als toeristen in het Nederlands beholpen willen worden.

Zou nog blijk geven van enig lef.
Ik wil daar in het Vlaams bediend worden als ik mijn pint of braadworst bestel !
Oud 20 maart 2013, 16:16   #20
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Ik wil daar in het Vlaams bediend worden als ik mijn pint of braadworst bestel !
Welk Vlaams? Dat van Limburg, Leuven, Antwerpen, Aalst, Gent of Kortrijk?
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be