Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2013, 07:18   #1
Pin en Puk
Banneling

Standaard Nu breekt mijn klomp !!!!! Onbegrijpelijk

Strengere controles op zieke ambtenaren

Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken Hendrik Bogaert (CD&V) neemt nieuwe maatregelen om het ziekteverzuim bij federale ambtenaren tegen te gaan. De controles worden verbreed en hij verscherpt het systeem van "disponibiliteit". Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Ondanks eerdere maatregelen ligt het ziekteverzuim bij de federale ambtenaren nog altijd een stuk hoger dan bij de Vlaamse ambtenaren of de privésector en daar wil Bogaert nu paal en perk aan stellen.

De belastingdruk in dit land ligt erg hoog, de burger heeft dan ook het recht op kwaliteitsvolle dienstverlening door de overheid, vindt Bogaert. "Bovendien werkt het niet aanpakken van misbruiken demotiverend voor wie wel meedenkt en een tandje wil bijsteken. Ik ben in feite verplicht om op te treden", voegt hij eraan toe. "Mensen passen zich immers snel aan aan de sfeer binnen een organisatie. Is die laks, dan worden ook de medewerkers laks. Is die prestatiegericht, dan gaan ook de medewerkers harder werken."

Concreet wil Bogaert drie maatregelen om het ziekteverzuim terug te dringen:

Het wordt onmogelijk om als ambtenaar ziek te zijn, maar tegelijk te blijven werken in een tweede job. Tot nu toe kon dat wel.

•Controleartsen zouden in de toekomst niet alleen uitgestuurd kunnen worden bij ziekte en privéongevallen, maar ook bij arbeidsongevallen, woon-werkverplaatsingen en beroepsziekten.

Het systeem van "disponibiliteit" wordt verscherpt. Het gaat hierbij om ambtenaren die al hun ziektedagen (normaal 23 per jaar) hebben opgebruikt, maar nog niet kunnen komen werken. Die oudere ambtenaren zouden niet meer kunnen weigeren om voor de Pensioencommissie te verschijnen als hun overste dat vraagt. Die kan hen dan eventueel voorstellen om met vervroegd pensioen te gaan. Ambtenaren die weigeren voor de commissie te verschijnen, zullen geen wedde meer krijgen.

Heb je goed gelezen ????????????????????

1* Het wordt onmogelijk om als ambtenaar ziek te zijn, maar tegelijk te blijven werken in een tweede job. Tot nu toe kon dat wel.

Dus als ambtenaar mag je nog eens een 2* job uitoefenen en je mag je ziek melden voor je ambtenarenjob om je 2* job beter uit te oefenen ?????????

2* Het gaat hierbij om ambtenaren die al hun ziektedagen (normaal 23 per jaar) hebben opgebruikt

Dus als ambtenaar mag/moet je 23 dagen ziek zijn en dit is 2 dagen/maand feesten op de kosten van de belastingbetaler.??????????

HOE IS DIT MOGELIJK ? HOE KAN MEN DIT UITHOUDEN ?

Dan hebben die nog de pretentie om te gaan staken.
N u begint het echt lachwekkend te worden
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 08:51   #2
BonBon
Banneling

Standaard

Verworven rechten hè, het is toch de rest die alles betaald.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 09:19   #3
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Nu weten we meteen waarom ambtenaren zoveel tijd hebben om op p.be te zitten. Dit mag echt niet langer getollereerd worden, kunnen we met dit forum geen open brief aan Europa schrijven ofzo. Welke instanties moeten we aanspreken?
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 09:38   #4
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

OMG dit kan toch niet waar zijn. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt.
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 09:49   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zo iemand gekend die bij de staat ziek was, en in de tweede job in de privé kon blijven werken.
Dat madammeke had haar voet zwaar verstuikt en kon enkel nog gaan met een kruk. Om naar de provinciehoofdplaats naar haar staatsjobke te gaan, moest ze met de trein gaan en een eind te voet. Dat ging niet.
Maar voor haar privé jobke, dat juist om de hoek was (bediende bij een advocaat), kon haar vader haar met de auto brengen en halen.

Voor alle duidelijkheid: ze was niet vast benoemd, en het betrof twee halftime jobs. De ene in de voormiddag, de andere in de namiddag.

Zoiets moet natuurlijk afgestraft worden !

Ik ben wel akkoord dat er teveel misbruiken zijn bij de vastbenoemde ambtenaren, wat betreft hun zogenaamd ziekteverlof.
Dat probleem is al heeeel lang gekend, de politieke verantwoordelijken zouden het kunnen oplossen op zeer korte tijd, maar .... de politieke wil ontbreekt.

Voor alle duidelijkheid: ik heb daar niet één dag misbruik van gemaakt. Eigenlijk dom van mij.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 10:30   #6
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Wie niet werken wil, wordt ambtenaar.
Oud 30 maart 2013, 09:28   #7
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Weinig reacties hier, nu dit nieuws er bol van staat op TV en radio.
Bij de bakker, beenhouwer enz.. zijn ze er over bezig, maar hier ?

Zit ik hier misschien op een site van de ambtenarij ?

Vie van boemen, pataaaten met saucissen
En voar ma nen dikke servella, tralala
Oud 30 maart 2013, 09:33   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Typische NVA-praat. Wees maar blij dat er ambtenaren zijn. Misbruiken uitroeien echter, moet.

U zou als NVA-er beter aan doen het gesjoemel bij het grootkapitaal aan te pakken. Maar dat mag blijkbaar niet, want het VOKA is de baas van de NVA. Dixit De Wever.

Laatst gewijzigd door system : 30 maart 2013 om 09:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2013, 09:35   #9
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, visser
Oud 30 maart 2013, 09:49   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Typische NVA-praat. Wees maar blij dat er ambtenaren zijn. Misbruiken uitroeien echter, moet.

U zou als NVA-er beter aan doen het gesjoemel bij het grootkapitaal aan te pakken. Maar dat mag blijkbaar niet, want het VOKA is de baas van de NVA. Dixit De Wever.
Waarom moet de NVA dat doen ?
Durven de anderen dat niet ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2013, 09:54   #11
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarom moet de NVA dat doen ?
Durven de anderen dat niet ?
Integendeel, de NVA durft dat niet. En NVA-er en fractieleider van de NVA, Diamant-Jan-Jambon al zeker niet. Grootkapitaal en NVA: twee handen op één buik!

Laatst gewijzigd door system : 30 maart 2013 om 09:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2013, 10:22   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Beetje bij beetje wordt het onderscheid tussen de soorten "werknemers" weggewerkt...en maar goed zo!

Wie bij een overheid gaat werken zal er,net als een werknemer op andere plaatsen,niet van moeten uitgaan dat hij/zij speciale "verworven rechten" heeft.

Vakbonden en oudere ambtenaren hebben daar moeilijkheden mee,maar zij zijn zo stilaan "verouderd",en moeten er niet van uitgaan dat de behandeling van ambtenaren als "cultureel erfgoed" nog houdbaar is.

Een tijdje bij een overheid gaan werken lijkt me een zeer interessante fase in het werkende leven van een mens,maar daar BLIJVEN werken mag geen "zekerheid" zijn.....het is elders ook niet zo..

Voor de overheidsadministraties,net als voor iedere andere organisatie, kan een "doorstroming" van mensen een VOORDEEL bieden.Het verhindert foliekes en navelstaarderij,het stopt corporatisme en het zorgt ervoor dat vergrijzing geen fossilisering hoeft te betekenen.

Het staat mij aan wat meneer Bogaert doet,net als collega Deblock op asiel en migratie de zaken weer scherp en duidelijk stellen..Af en toe wordt op wat lange teentjes getrapt..het zij zo.Meneer Bogaert heeft nog niemand gehinderd zijn/haar werk te doen,maar zal geleidelijk aan "geld-aftapsystemen" zonder tegenprestatie verhinderen.

Laatst gewijzigd door kelt : 30 maart 2013 om 10:25.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2013, 12:00   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Niet teveel managementszever.

Ik kan me perfect inbeelden dat een treinconducteur die zijn werk graag doet, niet zo happig is om van werkgever te veranderen.
Dat is nu misschien een slecht voorbeeld, want eigenlijk zou de nmbs een volledige private firma moeten zijn.
Maar ge zult willen begrijpen wat ik bedoel.

Er is één belangrijke zaak waartegen de ambtenaar beschermd moet worden, en dat is wraak vanwege een meerdere (ambtenaar of politieker) van een andere kleur.
En spreek me niet tegen, want een oude aap moet ge geen gezichten leren trekken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2013, 12:17   #14
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet teveel managementszever.

Ik kan me perfect inbeelden dat een treinconducteur die zijn werk graag doet, niet zo happig is om van werkgever te veranderen.
Dat is nu misschien een slecht voorbeeld, want eigenlijk zou de nmbs een volledige private firma moeten zijn.
Maar ge zult willen begrijpen wat ik bedoel.

Er is één belangrijke zaak waartegen de ambtenaar beschermd moet worden, en dat is wraak vanwege een meerdere (ambtenaar of politieker) van een andere kleur.
En spreek me niet tegen, want een oude aap moet ge geen gezichten leren trekken.

.
Schoof,
Hierin heb je groot gelijk
In de ambtenarij wordt er meer aan politiek gedaan dan gewerkt - D.w.z : Ze werken mekaar te veel tegen door hun kleur en daarom bolt het soms vierkantig
Oud 30 maart 2013, 12:21   #15
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb zo iemand gekend die bij de staat ziek was, en in de tweede job in de privé kon blijven werken.
Dat madammeke had haar voet zwaar verstuikt en kon enkel nog gaan met een kruk. Om naar de provinciehoofdplaats naar haar staatsjobke te gaan, moest ze met de trein gaan en een eind te voet. Dat ging niet.
Maar voor haar privé jobke, dat juist om de hoek was (bediende bij een advocaat), kon haar vader haar met de auto brengen en halen.

Voor alle duidelijkheid: ze was niet vast benoemd, en het betrof twee halftime jobs. De ene in de voormiddag, de andere in de namiddag.

Ik ben wel akkoord dat er teveel misbruiken zijn bij de vastbenoemde ambtenaren, wat betreft hun zogenaamd ziekteverlof.
Dat probleem is al heeeel lang gekend, de politieke verantwoordelijken zouden het kunnen oplossen op zeer korte tijd, maar .... de politieke wil ontbreekt.

Voor alle duidelijkheid: ik heb daar niet één dag misbruik van gemaakt. Eigenlijk dom van mij.
.
Zelfs héél dom van jou - met princiepes kom je niet zo ver meer in het leven
Oud 30 maart 2013, 12:40   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.
Nu, het voorbeeld dat je aanbrengt is juist een schoolvoorbeeld van misbruik. De dame kon nog perfect haar job uitvoeren, maar zal met een verplaatsingsprobleem.
Nu, in de privé krijg je dan eenvoudig te horen dat dit jou probleem is en dat JIJ dat maar moet oplossen, bij de overheid vinden de ambtenaren dat een reden om van de ziektewet gebruik te maken.

En daar wil Hendrik Bogaert een einde aan maken.
Maar ook aan de andere misbruiken, ontstaan door de bescherming die een benoemde ambtenaar geniet.
En die bescherming gaat zelfs zo ver, dat een ambtenaar verdacht van moord, niet kan ontslagen worden en zelfs zijn loon behoud, ook al zit die met duidelijke bewijzen en een bekentenis in de gevangenis.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2013, 12:47   #17
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Schoof,
Hierin heb je groot gelijk
In de ambtenarij wordt er meer aan politiek gedaan dan gewerkt - D.w.z : Ze werken mekaar te veel tegen door hun kleur en daarom bolt het soms vierkantig
Toch prachtig hoe sommigen die geen benul hebben van hoe het werkelijk aan toe gaat in de ambtenarij, hier eens gaan verkondigen hoe het er aan toe gaat in de ambtenarij.
Misschien eens het onderscheid maken tussen de ambtenaren die uitvoeren wat van hogerop wordt beslist, en de ambtenaren die de beslissingen nemen..... ? Waar denk je dat die politieke spelletjes gespeeld worden ? Bij de eerste categorie of bij de tweede ?
Voor mij is het simpel : al die mistoestanden die maar niet aangepakt worden zijn niet te wijten aan de eerste categorie....maar het zijn wel zij die al dat gezever over zich heen krijgen. (waarmee ik niet zeg dat er daar ook geen zitten die beter zouden worden buitengezwierd, maar het zijn meestal die die op goeie voet staan met de tweede categorie...soort zoekt soort).
Wat den Bogaert betreft : hij is nu bezig met de uitzonderingen voor te stellen als het 'normale'......en dan is hij verwonderd dat hij niet op applaus wordt onthaald ? Hoe kan hij eigenlijk weten of en hoeveel ambtenaren 'ziek' hun 2e job doen ? Er is toch geen controle ?????
En zou hij niet eens de cijfers openbaar maken van hoeveel ambtenaren van elk niveau niet vervangen worden, en hoeveel van elk niveau er in de plaats komen van hen die wel vervangen worden ? Het is ongelooflijk hoe het lagere kader uitgedund wordt en het hogere kader uitgebreid...... Waarschijnlijk ook de schuld van de 'gewone' ambtenaar ?
En ja, laat maar doorstromen.....kwestie van de opgebouwde expertise verloren te laten gaan (oeps, een ambtenaar hééft geen expertise....). Maar uit wat ik bij bepaalde diensten zie is dat blijkbaar de bedoeling....dan kunnen de politieke vriendjes weer geholpen worden zonder dat er zo'n ambetante ambtenaar zegt dat het niet wettelijk is......
Oud 30 maart 2013, 13:16   #18
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu kan je zeggen wat je wil Schoof, als je eigen partijgenoten het zeggen is het waar. Jij bent je hele leven nog luier geweest dan jezelf denkt.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2013, 13:18   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Toch prachtig hoe sommigen die geen benul hebben van hoe het werkelijk aan toe gaat in de ambtenarij, hier eens gaan verkondigen hoe het er aan toe gaat in de ambtenarij.
Misschien eens het onderscheid maken tussen de ambtenaren die uitvoeren wat van hogerop wordt beslist, en de ambtenaren die de beslissingen nemen..... ? Waar denk je dat die politieke spelletjes gespeeld worden ? Bij de eerste categorie of bij de tweede ?
Voor mij is het simpel : al die mistoestanden die maar niet aangepakt worden zijn niet te wijten aan de eerste categorie....maar het zijn wel zij die al dat gezever over zich heen krijgen. (waarmee ik niet zeg dat er daar ook geen zitten die beter zouden worden buitengezwierd, maar het zijn meestal die die op goeie voet staan met de tweede categorie...soort zoekt soort).
Wat den Bogaert betreft : hij is nu bezig met de uitzonderingen voor te stellen als het 'normale'......en dan is hij verwonderd dat hij niet op applaus wordt onthaald ? Hoe kan hij eigenlijk weten of en hoeveel ambtenaren 'ziek' hun 2e job doen ? Er is toch geen controle ?????
En zou hij niet eens de cijfers openbaar maken van hoeveel ambtenaren van elk niveau niet vervangen worden, en hoeveel van elk niveau er in de plaats komen van hen die wel vervangen worden ? Het is ongelooflijk hoe het lagere kader uitgedund wordt en het hogere kader uitgebreid...... Waarschijnlijk ook de schuld van de 'gewone' ambtenaar ?
En ja, laat maar doorstromen.....kwestie van de opgebouwde expertise verloren te laten gaan (oeps, een ambtenaar hééft geen expertise....). Maar uit wat ik bij bepaalde diensten zie is dat blijkbaar de bedoeling....dan kunnen de politieke vriendjes weer geholpen worden zonder dat er zo'n ambetante ambtenaar zegt dat het niet wettelijk is......
Hendrik Bogaert is een poging aan het ondernemen om de ambtenarij gelijk te stellen met de privé.
Dat hij daarvoor uitzonderingen ( ze komen meer voor dan men denkt) als eerste wil aanpakken is normaal.
Daarnaast word een arbeider uit de privé die meer dan 2 weken ziek is, opgeroepen door een controle arts van het RIZIV. Bij ambtenaren duurt het soms maanden voor er enige controle een tweede arts word uitgevoerd

Het enige dat Hendrik Bogaert nu heeft verkondigd, is dat hij die controles sneller en veelvuldiger gaat laten plaats vinden. Moesten er geen of weinig misbruiken zijn, dan zouden noch de vakboinden, noch de ambtenaren zelf zo hard en snel stijgeren over deze controles. Ze zouden Hendrik Bogaert dan zelfs kunnen beschuldigen van geldverspilling, maar het enig dat ze kunnen doen, is Hendrik Bogaert beschuldigen van het maken van een heksenjacht op de ambtenaren en hun verworven rechten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2013, 13:24   #20
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu, het voorbeeld dat je aanbrengt is juist een schoolvoorbeeld van misbruik. De dame kon nog perfect haar job uitvoeren, maar zal met een verplaatsingsprobleem.
Nu, in de privé krijg je dan eenvoudig te horen dat dit jou probleem is en dat JIJ dat maar moet oplossen, bij de overheid vinden de ambtenaren dat een reden om van de ziektewet gebruik te maken.

En daar wil Hendrik Bogaert een einde aan maken.
Maar ook aan de andere misbruiken, ontstaan door de bescherming die een benoemde ambtenaar geniet.
En die bescherming gaat zelfs zo ver, dat een ambtenaar verdacht van moord, niet kan ontslagen worden en zelfs zijn loon behoud, ook al zit die met duidelijke bewijzen en een bekentenis in de gevangenis
.
Horen ze niet allemaal in de gevangenis, "verdacht" van diefstal van hun loon en voordelen als ik jullie hier zo bezig hoor.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be