Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2013, 06:42   #1
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard franstaligen maken nauwlijks gebruik van omzendbrief peeters

Opmerkelijk : slechts 5,79% van de bewoners in de rand maakt gebruik van hun recht om franstalige documenten op te vragen. Volksmenner nummer 1 van het FDF Maingain zal het niet graag lezen.
http://www.standaard.be/artikel/deta...30403_00528852

Dit toont toch wel aan hoe ver de politiek soms van de realiteit staat.

Laatst gewijzigd door peter1962 : 4 april 2013 om 06:43.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 07:11   #2
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Opmerkelijk : slechts 5,79% van de bewoners in de rand maakt gebruik van hun recht om franstalige documenten op te vragen. Volksmenner nummer 1 van het FDF Maingain zal het niet graag lezen.

Het zijn dan ook niet de walen, maar de waalse politici waar we een probleem mee hebben.
Oud 4 april 2013, 07:15   #3
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Toch haalt de FDF verkiezingsoverwinning na verkiezingsoverwinning in de faciliteitengemeenten. En ik denk niet dat dat door haar sociaal-economisch programma is.
Oud 4 april 2013, 07:16   #4
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

De faciliteiten zijn in de Rand dan ook niet langer een middel, maar een doel op zich geworden. Ze worden door de Franstalige gemeentebesturen a.h.w. aan de bewoners opgedrongen - zie de tweetalige oproepingsbrieven - om vervolgens als argument te dienen voor het versterken van de band tussen de Randgemeenten en het Brussels Gewest.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 07:18   #5
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Het zijn dan ook niet de walen, maar de waalse politici waar we een probleem mee hebben.
Het gaat hier niet echt om Walen, maar los daarvan, het gaat meer om de vraag waarom we solidair moeten zijn met de Franstaligen. Omdat we zo een mooie geschiedenis samen hebben? Omdat ze zoveel respect voor onze taal en grondgebied hebben? Ik zou liever solidair zijn met Congo of andere landen die het echt nodig hebben.
Oud 4 april 2013, 08:12   #6
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Het gaat hier niet echt om Walen, maar los daarvan, het gaat meer om de vraag waarom we solidair moeten zijn met de Franstaligen. Omdat we zo een mooie geschiedenis samen hebben? Omdat ze zoveel respect voor onze taal en grondgebied hebben? Ik zou liever solidair zijn met Congo of andere landen die het echt nodig hebben.
Het heeft niks met walen te maken, maar ook niet met solidariteit. De rand ligt in vlaanderen toch ? Die franstalige bewoners van vlaamse gemeentes mogen hun officiële documenten in het frans aanvragen, maar doen het in de praktijk nauwlijks. Daar gaat het over. Als 94% de standaard en dus vlaamse documenten gebruikt zegt dat toch wel iets over het belang dat de betrokkenen eraan hechten.
Heb even gekeken op Le Soir, die spreken hier niet over... Toeval ?
Oud 4 april 2013, 08:22   #7
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het heeft niks met walen te maken, maar ook niet met solidariteit. De rand ligt in vlaanderen toch ? Die franstalige bewoners van vlaamse gemeentes mogen hun officiële documenten in het frans aanvragen, maar doen het in de praktijk nauwlijks. Daar gaat het over. Als 94% de standaard en dus vlaamse documenten gebruikt zegt dat toch wel iets over het belang dat de betrokkenen eraan hechten.
Heb even gekeken op Le Soir, die spreken hier niet over... Toeval ?
Waarom denk je dat ze voornamelijk voor FDF stemmen? Of waarom ze met alle Franstalige partijen met totaal tegengestelde ideologiën één lijst vormen? Omdat ze zich er bij neerleggen?

Laatst gewijzigd door Snerror : 4 april 2013 om 08:25.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 08:34   #8
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom denk je dat ze voornamelijk voor FDF stemmen? Of waarom ze met alle Franstalige partijen met totaal tegengestelde ideologiën één lijst vormen? Omdat ze zich er bij neerleggen?
Bijlange niet. Ze stemmen FDF omdat ze zich er niet bij neerleggen. En ze vragen geen franse documenten aan omdat dat gewoon teveel moeite is.
Oud 4 april 2013, 08:39   #9
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben niet op zoek waarom politici van alle kleuren van de regenboog een coalitie maken in de hoop om toch maar kiezers naar hun franstalige gemeentelijst te kunnen trekken. Niet dat de vraag niet interessant is hoor, getuige de vele draadjes die daarover al gestart zijn.

Hier valt gewoon op dat de burger zelf, dus niet de politicus , in zijn dagdagelijkse beslommeringen afziet van zijn recht om franstalige documenten aan te vragen en dus doodgewoon de hem toegezonden nederlandstalige gebruikt.
Zou jij verwacht hebben dat dat percentage zo laag was ? Ik niet in elk geval. Intuitief dacht ik dat het toch zeker 1/3 van de burgers zou geweest zijn maar dat blijkt heel anders.
Ik denk dat de burgemeesters van kraainem, linkebeek en wezembeek dit toch wel met tandengeknars zullen lezen.
Oud 4 april 2013, 08:42   #10
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben niet op zoek waarom politici van alle kleuren van de regenboog een coalitie maken in de hoop om toch maar kiezers naar hun franstalige gemeentelijst te kunnen trekken. Niet dat de vraag niet interessant is hoor, getuige de vele draadjes die daarover al gestart zijn.

Hier valt gewoon op dat de burger zelf, dus niet de politicus , in zijn dagdagelijkse beslommeringen afziet van zijn recht om franstalige documenten aan te vragen en dus doodgewoon de hem toegezonden nederlandstalige gebruikt.
Zou jij verwacht hebben dat dat percentage zo laag was ? Ik niet in elk geval. Intuitief dacht ik dat het toch zeker 1/3 van de burgers zou geweest zijn maar dat blijkt heel anders.
Ik denk dat de burgemeesters van kraainem, linkebeek en wezembeek dit toch wel met tandengeknars zullen lezen.
Dat is inderdaad een zeer laag aantal, maar ik zou daaruit niet besluiten dat ze het Vlaamse karakter van de streek aanvaarden.
Oud 4 april 2013, 08:54   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja excuseer mij honderd keren, maar dat krantenartikel èn de mening van broerke Van Rampuy is de grootste zever die ik de laatste tien jaar gezien heb.

Hebben jullie goed gelezen waarover het gaat ?

Over overschrijvingsformulieren !!
Gij moet 't een of 't ander betalen aan de gemeente, ge krijgt daarvoor zo'n overschrijvingsformulier dat ge dan gebruikt bij het internetbankieren.

Wie gaat daarvoor in hemelsnaam naar het gemeentebestuur gaan om een Franstalig overschrijvingsformulier ??

Pardon mr, je dois payer 200,00 euro mais je voudrais savoir ces chiffres en français, par example 200,00 euro.

Als Van Rampuy dit gegeven wil meedelen omdat zijn bhv volgens zijn tsjevenpartij ordentelijk, transparant, efficiënt enz. gesplitst is,

dan vind ik eer dat zijn verstand gevierendeeld geweest is.

De Franstaligen in de Vlaamse rand zijn overwegend arrogant tegenover het Vlaams en tegenover de Vlaming. Dat is een realiteit.
De Franstalige politiek buit dat gegeven uit, in de hoop bij iedere onderhandeling over een Vlaamse eis meer uit de brand te kunnen slepen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 08:55   #12
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad een zeer laag aantal, maar ik zou daaruit niet besluiten dat ze het Vlaamse karakter van de streek aanvaarden.
Van Rompuy zijn besluit gaat inderdaad veel te ver. Er kan enkel uit besloten worden dat die franstalige inwoners zich in de praktijk neerleggen bij het nederlands als bestuurstaal. Daarover gaat de faciliteitenregeling en de rondzendbrief trouwens over.
Ik vraag me af of Damien Thièry of Olivier Maingain zich gaan geroepen voelen om dit cijfer kapot te redeneren of het integendeel zullen negeren.
Oud 4 april 2013, 08:57   #13
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stem voor Congo, we hebben daar een historische schuld af te betalen en moet je eens nagaan wat we daar met 16 miljard per jaar zouden kunnen doen. Het zou een sterke economische partner kunnen worden, maar nee, de Walen niet laten werken is blijkbaar veel belangrijker voor de sossen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 09:04   #14
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja excuseer mij honderd keren, maar dat krantenartikel èn de mening van broerke Van Rampuy is de grootste zever die ik de laatste tien jaar gezien heb.

Hebben jullie goed gelezen waarover het gaat ?

Over overschrijvingsformulieren !!
Gij moet 't een of 't ander betalen aan de gemeente, ge krijgt daarvoor zo'n overschrijvingsformulier dat ge dan gebruikt bij het internetbankieren.

Wie gaat daarvoor in hemelsnaam naar het gemeentebestuur gaan om een Franstalig overschrijvingsformulier ??

Pardon mr, je dois payer 200,00 euro mais je voudrais savoir ces chiffres en français, par example 200,00 euro.

Als Van Rampuy dit gegeven wil meedelen omdat zijn bhv volgens zijn tsjevenpartij ordentelijk, transparant, efficiënt enz. gesplitst is,

dan vind ik eer dat zijn verstand gevierendeeld geweest is.

De Franstaligen in de Vlaamse rand zijn overwegend arrogant tegenover het Vlaams en tegenover de Vlaming. Dat is een realiteit.
De Franstalige politiek buit dat gegeven uit, in de hoop bij iedere onderhandeling over een Vlaamse eis meer uit de brand te kunnen slepen.

.
Een mailtje sturen naar de gemeente om dat document in het frans te bekomen kost geen minuut. Toch doen ze het niet. En dat voor iets waar de lokale politici over beweren dat het van het allergrootste belang is.
Dat er een breder probleem is, weet ik ook wel. Maar zie je nu echt niet dat een van de peilers waarop die politici hun electoraal kapitaal bouwen, op drijfzand blijkt te staan ?
Dat dit het bredere probleem niet oplost, beweert niemand behalve misschien van rompuy. Maar je kunt er niet naast kijken dat er hier een groot verschil blijkt te zijn tussen wat jan met de pet (ou son chapeau) in de praktijk denkt over de omzendbrief en wat de politici ervan maken.

Heb je schrik dat er eens goed nieuws is ?
Oud 4 april 2013, 09:05   #15
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch haalt de FDF verkiezingsoverwinning na verkiezingsoverwinning in de faciliteitengemeenten. En ik denk niet dat dat door haar sociaal-economisch programma is.
Ze hebben de mogelijkheid om voor een Franstalige partij te stemmen en ze genieten ervan, zo simpel is het!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 09:12   #16
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat we in België leven en omdat we in een systeem leven waar er solidariteit van de rijke regio tegenover de armere regio is. De meeste Franstaligen hebben trouwens respect voor uw taal en voor uw grondgebied.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 09:17   #17
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ze hebben de mogelijkheid om voor een Franstalige partij te stemmen en ze genieten ervan, zo simpel is het!
En waarmee ze meteen duidelijk maken dat ze op de eerste plaats Franstaligen zijn en dan pas Belg. Net zoals gij dus.

Maar uitgerekend dat soort is er het vlugst bij om in Brussel de driekleur uit te hangen als de regeringsonderhandelingen te lang duren...
De driekleur als symbool van de Francité, als symbool van de vrijheid van de Franstaligen om overal in België Frans te spreken én van hun wens om van gans België één grote faciliteitengemeente te maken. Net zoals gij dat wenst!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2013 om 09:21.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 09:21   #18
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Omdat we in België leven en omdat we in een systeem leven waar er solidariteit van de rijke regio tegenover de armere regio is. De meeste Franstaligen hebben trouwens respect voor uw taal en voor uw grondgebied.
Dat is het hem nu net, ik vind een kunstmatige constructie zoals België geen doorslaggevend argument om solidair te zijn.
Oud 4 april 2013, 09:27   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een mailtje sturen naar de gemeente om dat document in het frans te bekomen kost geen minuut. Toch doen ze het niet. En dat voor iets waar de lokale politici over beweren dat het van het allergrootste belang is.
Dat er een breder probleem is, weet ik ook wel. Maar zie je nu echt niet dat een van de peilers waarop die politici hun electoraal kapitaal bouwen, op drijfzand blijkt te staan ?
Dat dit het bredere probleem niet oplost, beweert niemand behalve misschien van rompuy. Maar je kunt er niet naast kijken dat er hier een groot verschil blijkt te zijn tussen wat jan met de pet (ou son chapeau) in de praktijk denkt over de omzendbrief en wat de politici ervan maken.

Heb je schrik dat er eens goed nieuws is ?
Een mailtje sturen naar de gemeente voor een officieel document????

Zo werken gemeentes niet voor officiele documenten. Er is, behoudens de systemen met inloggen met je electronische identiteitskaart èn software in de gemeente die dat herkent, nooit zekerheid dat het niet iemand anders is die de aanvraag verstuurt.

Je zou toch niet willen zeker dat Voorpost een actie zou ondernemen in de Waalse gemeentes met faciliteiten voor Vlamingen, om massaal op die wijze te 'frauderen' door voor Jean et tout le monde Nederlandstalige documenten aan te vragen ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 12:12   #20
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Toch een vreemd bericht. Er wordt gesproken over e rand, maar er is wel een serieus verschil tussen de rand en de faciliteitengemeenten in de rand. Als je héél de rand rond brussel neemt, ligt het percentage franstaligen een stuk lager. Er zijn maar 1 of 2 gemeenten die 80% franstaligen hebben volgens mij.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be