![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Naar aanleiding van de reeks The Borgias heb ik me wat verdiept in het echte leven der pausen. Alexander VI hield er een schare maitresses op na en stak zijn kinderen niet weg. Hij was aan de macht gekomen via corruptie, zijn entourage schuwde moord niet etc etc... Zijn grote tegenstrever in de reeks is kardinaal Giuliano della Rovere, de latere paus Julius II. Deze wordt afgebeeld als de kardinaal die de kerk in ere wil herstellen, maar had zelf drie dochters, werd verkozen door simonie en draaide zijn hand niet om voor een oorlog meer of minder, vandaar zijn naam "de oorlogspaus".
Bij het browsen in de lijst met pausen lees je allemaal niet zo katholieke dingen. Innocentius VIII bv deed aan heksenvervolgingen, deed eveneens aan simonie, had ook kinderen van wie hij de huwelijksfeesten bekostigde met geld van het Vaticaan en veroorzaakte met een bloedtransfusie de dood van drie herdersjongetjes om zijn eigen dood af te wenden. En zo gaat het maar verder... Wie is volgens u de grootste smeerlap van alle pausen ooit? En waarom? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Moeilijk te zeggen. Misschien moeten we nomineren in verschillende categorieën. Punt is wel dat vanaf de late middeleeuwen een slechte paus zowat een constante was.
Iets vroeger dan? Stefanus VI (en bij uitbreiding Sergius III die het opnieuw deed) met de Kadaversynode. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Eigenlijk is het makkelijker een korte lijst te maken met de beste pausen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bij de (huidige) pausverkiezingen krijg je regelmatig te horen dat de kardinalen geinspireerd worden door de Heilige Geest teneinde de meest plausibele paus te kunnen aanduiden.
Men kan zich dan wel de vraag stellen waar die heilige Geest dan uithing in pakweg de Middeleeuwen. Misschien was hij op verlof? Of hij kwam er gewoonweg niet in tussen? Of is-ie zich maar pas recentelijk(er) beginnen bemoeien met de keuze van een paus? Of het is een broodje-aap verhaal. Ik gok op dit laatste.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 april 2013 om 11:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De grootste zondaars zijn beste christenen.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Volgens de Katharen was de Paus de leider van een sekte satanisten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De katholieke kerk sleept een gruwelijke historie met zich mee. Zo gruwelijk dat dat instituut in feite geen recht van bestaan meer heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke paus is de grootste smeerlap aller tijden ??
!!!! ALLEMAAL !!!!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De mensheid. Die sleept nog een veel gruwelijker verleden met zich mee waarvan het verleden van de kerk maar een voetnoot in is. Aangezien jij dus vindt dat je geen bestaansreden hebt... Verkies je een touw of een kogel? ![]() Ik zelf vind dat verleden weliswaar gruwelijk maar geen reden om de kerk van vandaag er aan af te meten. Net zoals ik mezelf niet schuldig acht aan de streken van eender welke voorouder waar dan ook in mijn stamboom. Ik verkies veeleer mijn pijlen te richten op die groepen die vandaag met gruwelen bezig zijn. zoals de Mohammedanen bvb... http://forum.politics.be/showthread.php?t=185153 http://forum.politics.be/showthread....t=mensenoffers http://forum.politics.be/showthread....t=mensenoffers ![]()
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
(ge hoort zelf ook niet graag bij die groep van uw stamboom blijkbaar...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het over een groot, machtig, onmetelijk rijk instituut en jij begint er over dat de mensen die vandaag leven alle misdaden in de geschiedenis van de mensheid op zich zouden nemen? Van een kromme vergelijking gesproken. Ik heb trouwens nog een ijzersterk argument om een instituut als de kerk te verbieden: het toedekken van decennia pedofilie binnen de kerk en het straffeloos laten van die praktijken. Pedofielen die straffeloos hun gang wilden gaan moesten maar één ding doen: priester worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De hele kerk is een grote smeerlapperij.
Daarom: kijk niet om, of je verandert nog in een zoutpilaar. Kijk naar de toekomst, want de nieuwe Kerk staat in Amsterdam. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
'Jezus' zei destijds: 'Wij zijn allen zondaars! Hij ook, Petrus-Simon, eveneens en alle andere volgelingen. Zou U : Hypochonder 'DE' enige absolute vlekkeloze zijn, die: als eerste,de afstraffende steen zou mogen werpen. Er valt er U dus niets te verwijten? Denk er maar eens eerlijk over na: U zult het 'Vergiffenis' mechanisme van de Rkk. wel goed kunnen begrijpen en assimileren! U wilt dus een organisatie, die door de eeuwen heen als 'lite motif' ' " bemin uw naaste" als boegbeeld aanhoud, gewoon schrappen. Begin maar aan iets positievers te denken of zoniet: Good luke, fellow! ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Menslievendheid in katholieke ogen betekent dat de mens zoveel mogelijk moet lijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is wel door de eeuwen heen bewezen. Ja, Augustinus was van mening dat de kerk het recht had andersdenkenden te doden. Vreemde liefde is dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook al waren er voor elke verkeerde 'pedofiele' handeling 1000 miljoen priesters, geestelijken en sociale Katholieke werkers en werksters die hun tijd besteden aan menslievendheid. Als die pedofiele handelingen door de top van de kerk worden toegedekt met de mantel der liefde, als de schuldigen niet gestraft worden dan heeft het instituut 'de kerk' geen bestaansrecht meer voor mij. Ik zou beginnen denken dat je zelf een vieze oude pedofiele priester bent die zijn daden probeert goed te praten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"De Kerk" is een vage veralgemening. Velen in de hiërarchie dienen uiteraard aan te pakken, maar om daarvoor mensen hun grondwettelijk (mensen)recht op hun religie te ontzeggen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat betreft de onschuldigen: in Nazi Duitsland waren ook veel onschuldigen, had het Nazi regime daarom nog bestaansreden? Vangheluwe en Daneels hebben een vernedering gekregen maar niet meer dan dat. Daneels heeft zelfs de laatste paus mee verkozen. De man is schuldig aan het toedekken van kindermisbruik maar door allerlei gemanipuleer blijft hij mooi buiten schot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Sommigen zien er anders wel schattig uit in hun witte jurkske en rode schoentjes. Zo fris en zomers...
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |