![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Vol ontzag las ik onlangs een werk over koningin Elisabeth van Beieren, vrouw van Albert 1, moeder van Léopold 3 en grootmoeder van Albert 2 en Boudewijn.
Deze koningin van België stond ver van de lintjesknippende en zwaaiende niemendallen die enkel ophef maken door het kleedje dat ze dragen, genre Maxima, Paola of Mathilde... Haar rol werd systematisch geminimaliseerd in de officiële geschiedschrijving omdat ze de Belgische politiek bekritiseerde en in verlegenheid bracht. Er valt erg veel over haar te zeggen, ze had een heel precieze politieke en religieuze overtuiging (geloofde in het pantheïsme) en heeft erg veel gedaan voor de muzikale scene in België en de rest van de wereld (bvb. de koningin Elisabeth wedstrijd). Ze geloofde dat muziek de mogelijkheid had om in een hogere wereld terecht tekomen, een soort hemel op aarde. Ze was heel nauw bevriend met Albert Schweitzer en Einstein, en bleef die intense vriendschappen onderhouden tot aan haar dood. Ze deelde met hen haar ideologische en religieuze overtuigingen. Tijdens WOII heeft ze via haar vriendschap met SS'er en rechterhand van Himmler Karl Gebhardt talloze Joodse kinderen weten te redden van deportatie naar de concentratiekampen. Ze heeft daarvoor verschillende eretitels gekregen in Israel. Karl Gebhardt werd tijdens de Neurenberg processen veroordeeld en opgehangen wegens misdadige medische experimenten op gevangenen in de concentratiekampen. Elisabeth stond in contact met de geallieerden en de regering in ballingschap, ze privé bekritiseerde ze de beslissing van haar zoon om zich over te geven. Ze deed echter geen publieke uitspraken tegen de Duitse bezetting op uitdrukkelijke vraag van haar zoon Leopold 3, en ook omdat ze op die manier veel mensen heeft kunnen redden van deportatie of executie. Na de oorlog had ze nauwe contacten met Belgische communisten, waaronder Lahaut en ook met Camille Huysman. Ze verzette zich tegen de heksenjacht op communisten, vooral in de VS, en communiceerde met Amerikaanse presidenten en politici om slachtoffers te behoeden voor vervolging, onder andere Einstein zelf maar ook Charly Chaplin, met wie ze ook bevriend was. Ze vond de Amerikaanse politici een bende hysterische gekken die de wereldvrede op het spel zetten. Tijdens de jaren 50, op het hoogtepunt van de koude oorlog, bezocht ze de Sovjet-Unie, Polen, China en JoegoslaviË, ze had ook plannen om de DDR te bezoeken maar haar plotselingen dood verhinderde dat. Ze werd "rode koningin" genoemd in de Belgische en Amerikaanse pers, en ze beschouwde die titel als een geuzennaam en was er fier op. Tijdens haar bezoek aan de Sovjet-Unie logeerde ze in het Kremlin en aan de zijde van Chroetsjev en Breznyev woonde ze de één mei parade bij op het Rode Plein. Ze had veel bewondering voor Chroetsjev en zei dat de man echt geïnteresseerd was in vrede en het beëindigen van de koude oorlog. Ze had niets dan bewondering voor de realisaties die de Sovjet-Unie bereikt had, en ze was van oordeel dat in die landen een maatschappij was gecreëerd die de moeite waard was. Tijdens haar bezoek aan China poseerde ze met Mao. Dit bezoek was des te opvallend omdat BelgiË in die tijd officieel China niet erkende maar wel Taiwan. Dat is nu eens een koningin, respect! Met zulke royalties zou ik nog beginnen twijfelen aan m'n republikeinse overtuiging... Dat zul je natuurlijk nooit te horen krijgen in de vele uitzendingen en boekjes over de uiterst saaie en oninteressante gang en wandel van de koninklijke families. http://www.persee.fr/web/revues/home..._num_74_3_4127 Laatst gewijzigd door tomm : 12 mei 2013 om 14:34. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
k&k.
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
De Rode Koningin!
![]() Vergeet er niet bij te vermelden dat Zij, tijdens WOI tal van soldaten en burgerslachtoffers heeft verpleegd in De Panne. Ik meen dat Zij verpleegster was, maar ben dat niet zeker, ik kan fout zijn. Ik vind het intelligent van Tomm, dat hij doorheen zijn absolute vooringenomenheid naar een bepaalde groep mensen toch nog de positieve zaken kan zien en erkennen indien die bij bepaalde individuen onder die geviseerde groep voorkomen. Velen kunnen dit niet. Proficiat. Ik geef toe dat Zij ook de Koningin is die mijn voorkeur wegdraagt.
|
|
|
#5 |
|
|
Er werd ooit een topic gestart over 'Wie is uw favoriete Koningin', door JuBiLaTe.
http://forum.politics.be/poll.php?do...ts&pollid=5777 En in de enquete zie je dat de Rode Koningin of de Kunstenkoningin er de meeste voorkeurstemmen had.
|
|
|
#6 |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Banneling
|
Ze had beter de beleggingen van haar man wat beter opgevolgd , die had alles in de Dow mand gelegd ipv belggeingen te spreiden over Europa
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
en toen viel ie met een schotwond aan zijn hoofd ineens van een berg ofzo. Nietwaar?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ook mensen als Einstein en Chaplin hadden sympathie en bewondering voor de Sovjet-Unie. Als gevolg daarvan werden ze in "the land of freedom" vervolgd, net als zoveel andere echte of vermeende communisten. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Minister-President
|
inderdaad, moderatie plaats die "draad" maar bij K&K aub.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA "Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale" SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011 Tiocfaidh ár lá |
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door quercus : 12 mei 2013 om 17:25. |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar Elisabeth was dus de spreekwoordelijke uitzondering. Er zijn nog voorbeelden van royals die de kant van de communisten kozen, zo was de leider van de revolutionairen in Laos een prins, die vocht tegen het corrupte, door de VS in het zadel gehouden narcoregime van z'n familie. (een andere prins werd in Parijs opgepakt met een vliegtuig vol opium). De koning Sihanouk van Cambodia werd afgezet door een door de VS georganiseerde militaire coup en vervoegde vanaf dan de Rode Khmer in de jungle. Nadien keerde hij zich tegen de Rode Khmer en koos de kant van de pro-Vietnamese communist Hun Sen die nu nog steeds aan de macht is. Hij was tot z'n dood vorig jaar kind aan huis in Peking en Pyongyang. Z'n zoon is de eerste openlijk homoseksuele koning (anders dan Boudewijn die een verdoken homo was, zoals ik uit goede bron vernomen heb...) ter wereld, een balletdanser met een Franse vriend. Elisabeth was geen verpleegster dacht ik, maar had een leidende functie binnen het rode kruis en bezocht dus veel ziekenhuizen tijdens WOI. Laatst gewijzigd door tomm : 12 mei 2013 om 17:27. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat zou, weet ik ook uit vrij betrouwbare bron, een ander verhaal geweest zijn. Albert had het in Parijs aangelegd met de vrouw van een baron, en die baron zou hem neergeschoten hebben. Om een diplomatiek incident en gezichtsverlies voor iedereen te vermijden werd de waarheid niet publiek gemaakt.
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]()
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Overigens de Gulag werd door Chroetsjev afgeschaft. |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Natuurlijk haat tegen alles dat communistisch is wordt in het Westen met de paplepel ingegeven in de media, op school, in films, etc. nog steeds zelfs 25 jaar na het einde van de koude oorlog... Laatst gewijzigd door tomm : 12 mei 2013 om 17:45. |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat maakt het uit? De monarchie moet kapot, niet meer of niet minder.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
|
|
|