![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() In Marokko is het bij wet verboden om het islamitisch geloof af te vallen, verboden om zich te bekeren tot een andere godsdienst, verboden om te evangeliseren, ook wie atheïst wil zijn, wordt vervolgd en gearresteerd..
Imad Iddine uit Casablanca schreef op zijn facebook dat hij atheïst is. Daarom wordt hij nu vervolgd, bedreigd en vreest hij zelfs voor zijn leven. Hij leeft nu ondergedoken... Imad Iddine Habib a partagé la photo de I'm proud to be Atheist. 30 avril Hey Everyone, I would like to thank everyone who supported me, asked about me by any mean! Those whom I didn't reply didn't add me as a friend, as I am blocked, I couldn't reply at them! Thank you All, you made me so proud of being part of this big and united family of rational and free thinkers! Whatever my fate will be in the next hours, the next days, the next weeks; killed, beaten, jailed, or anything else, I am not sorry for what I have done since I became an activist few years ago, I have shared with many people here thoughts and ideas, and so many awesome memories. Both police and people are looking for me, I have nowhere to go, my life is at high risk... However, I am Happy, because I am not the only one fighting for a better world, I hope I will be the last man persecuted because of Dogmatisms, Religions, or Myths. Whatever I'll be, KEEP FIGHTING, I love you all. PS: There is no god but Minnie Mouse. - Imad Iddine Habib. Brave Ex Muslim we support all of you I am Imad Iddine Habib, from Morocco, I am a descendent of the pedo-prophet of Islam Muhammed, I became an Atheist since I was 14 years old, my sign says: "In my country people are jailed and harassed for being atheist. This photo may cost my life, or my freedom. But I insist to tell you: I AM PROUD TO BE AN ATHEIST! #FREE_SOKRAT #FREE_MEJRI Imad Iddine Habib- Morocco" Laatst gewijzigd door marjan : 17 mei 2013 om 13:00. |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Binnen twintig jaar is dat hier ook van kracht.
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 17 mei 2013 om 13:22. |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() Atheisme in Marokko
Imad-Iddine Habib, de oprichter van "ex-moslim Raad van Marokko", moet zich verbergen voor de politie. De veiligheidsdiensten willen de Activist ondervragen over zijn acties 'tegen de Islam'. Imad Habib vecht voor het recht om afstand te nemen van de islam. "Het is al drie dagen dat ik verberg. De ene nacht breng ik hier door, de andere nacht daar, ik probeer niet te lang op een plek te verblijven", zegt Imad-Iddine Habib. De 23-jarige Marokkaan is een activist voor MALI dat staat voor Alternative Movement for Individual Liberties (Alternatieve Beweging voor Individuele Vrijheden). Hij is bekend bij de mensesn door teksten te schrijven als: "er is geen god dan ... Mickey Mouse." ... Zijn politieke standpunten hebben geleid tot meerdere arrestaties en ondervragingen door de politie. Hij vreest dat het deze keer wat verder zal gaan. "Het is heel gebruikelijk in Marokko, de politie roepen u voor verhoor, vervolgens zetten ze je achter de tralies". De politie bracht een bezoek aan zijn familie en ondervroeg zijn vader. "Ze wilden weten of ik geen contacten had met het buitenland. Ook wilde de politie weten of mijn vader mij hoorde in een vreemde taal op de telefoon, of als ik buitenlanders thuis op bezoek kreeg. Ze wilden ook weten wat de houding is van mijn vader tegenover mijn activiteiten en of hij mij steunt " zei Habib. Het doel van de Marokkaanse veiligheidsdiensten is duidelijk. "De politie vertelde mijn vader dat ik Marokko een slecht imago gaf, dat ik werkte tegen de ontwikkeling van mijn land. De politie vroeg mijn vader om te zorgen dat ik mijn activiteiten ga stoppen," voegde hij eraan toe. De politie kwam terug voor een tweede bezoek na een artikel over hem in de lokale media. Toen besloot Habib te verbergen. "Ik ben niet van plan om risico's te nemen. Ik neem advies van mensen met veel ervaring ... en die me helpen om de beste beslissing te nemen", zegt hij. De jongeman zei dat hij beseft dat een meerderheid in het land zich verzet tegen zijn ideeën. "Wij zijn een kleine minderheid. We zijn niet op zoek naar een grote aanhang of netwerk. We zijn niet van plan om mensen te bekeren, maar gewoon om mensen die dezelfde visie hebben te verzamelen," zei hij. Deze zaak komt in een periode waarin er spanningen zijn tussen religieuze conservatieven die strijden tegen liberalisering en liberale activisten. Een paar weken geleden is er een officiële fatwa gegeven door de Hoge Raad van Marokkaanse religieuze geleerden. Het roept op tot de doodstraf tegen moslims die zich willen bekeren tot atheïsme of christendom. bron:www.rkempo.nl Laatst gewijzigd door marjan : 17 mei 2013 om 13:21. |
![]() |
![]() |
#4 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In haar vrije islamitische periode had Marokko overigens geen centraal wetboek omdat onder andere de Amazigh-volkeren hun eigen rechtspraak hadden, die op het Amazigh-gewoonterecht was gebaseerd en geenszins op de religie, hoewel die Amazigh-volkeren wel moslim waren. Er is dus altijd een onderscheid geweest tussen recht en religieuze overtuiging in Marokko.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() In Nederland kwam de centrale rechtsspraak pas tijdens Napoleon.
Voor die tijd had iedere stad (stadsrechten!) zijn eigen wetten en rechtbank. En ons wetboek is nog steeds op die koloniale Franse wetten gebaseerd. |
![]() |
![]() |
#6 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het verschil is dat Nederland sindsdien zijn soevereiniteit weer herwonnen heeft. In Marokko is dit niet zo. De door de Fransen geïnstalleerde dictatuur is nog steeds aan de macht dankzij de permanente Franse steun en dankzij het gebruik van de religie om zichzelf te legitimeren.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() ging dit niet over een of andere vergelijking met micky mouse
|