Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2004, 07:26   #1
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard Manhunt verboden

"The videogames industry once again found itself amidst a battle of controversy, with RockStar Games Manhunt featuring heavily across UK national news and cited as being the main reason behind a recent tragic killing.

In what was described as a “vicious and prolonged” attack, Stefan Pakeerah (14) was murdered after being lured to a park by Warren LeBlanc (17), who reports claim was “jealous” of Stefan’s personality.

The attack is said to closely mirror the events of RockStar’s Manhunt, after a copy of the title was found in Warren’s bedroom and seized by police for evidence.

The parents of Stefan called for a ban on such titles, with experts stating the link between violent entertainment and brutal murders, claiming that such titles “blur distinctions between fantasy & reality”.

A spokesman for the Entertainment and Leisure Software Publishers' Association (ELSPA) said in a statement released to the press:

"We sympathise enormously with the family and parents of Stefan Pakeerah. However, we reject any suggestion or association between the tragic events and the sale of the video game Manhunt. The game in question is classified 18 by the British Board of Film Classification and therefore should not be in the possession of a juvenile. Simply being in someone's possession does not and should not lead to the conclusion that a game is responsible for these tragic events."

Judge Michael Stokes QC said Leblanc had carried out "a brutal, cold-blooded murder" and could expect a life sentence.

Whilst this tragic event is hard to imagine let alone even understand, it does highlight a number of issues that the videogames industry needs to address and sadly the continued impression amongst a wider populace that videogames are still for kids.

As everybody should know Manhunt has been certified an ‘18’ in the UK by the BBFC, which categorically states that nobody under that age should be able to purchase it let alone play it. This is vitally important, and whilst not necessarily the fault of the industry, it’s surely in its interest to ensure these restrictions are enforced.

Whilst the parents of Stefan called for a ban on such titles after commenting on its influence to “kids”, we once again must surely look at the structure in place to punish those who sell such titles to under-age customers. It’s a cliché to pull out the “freedom of speech” argument, however it seems strange that violent videogames continue to dominate controversial headlines when similarly violent themed films and movie pass by without the same levels of attention – you can be pretty sure that GTA: San Andreas will attract a similar level of outrage upon its release!

Surely it is time for the wider population to recognise that games are no longer the sole domain of “kids”; I’m sure I’m not the only person who was playing videogames in the 80s and still enjoys it now, whilst sales show that the “mature” videogame appeals strongly amongst such a demographic – much in the same way that films such as Tarintino’s Kill Bill do. Whilst it’s hard to say what impact such a ban would have on the population, we can’t help but feel that this is a sad reminder of the state of modern society – perhaps it’s time to cure the problems instead of the symptoms"

Bron: www.Xboxaddict.com
_______

[font=Times New Roman]Korte samenvatting in het Nederlands: Een 14 Jarige jongen is vermoord door een jongen van 17 met een mes en een hamer, op de kamer van de jongen van 17 werd het spel manhunt (http://www.rockstargames.com/manhunt/ )gevonden, de link werd gelegd van het spel naar de moord, en het spel is nu verboden in de Uk.[/font]

[font=Times New Roman][/font]
[font=Times New Roman]Uw mening hierover?[/font]

Frank Dane

Laatst gewijzigd door Eternity : 4 augustus 2004 om 07:26.
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 08:10   #2
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Hebben ze dat spel daaropvolgend verboden? Wat een grap... Nu ja, ik zou anders wel eens de statistieken willen zien die de relatie tonen tussen het aantal autodiefstallen (car jackings mag ook) en de verkoopcijfers van GTA III... Of om een andere analogie te maken: hoeveel jongeren zijn er al met een bezemsteel van een dak gesprongen na het bekijken of lezen van Harry Potter?
Oud 4 augustus 2004, 09:46   #3
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Hebben ze dat spel daaropvolgend verboden? Wat een grap... Nu ja, ik zou anders wel eens de statistieken willen zien die de relatie tonen tussen het aantal autodiefstallen (car jackings mag ook) en de verkoopcijfers van GTA III... Of om een andere analogie te maken: hoeveel jongeren zijn er al met een bezemsteel van een dak gesprongen na het bekijken of lezen van Harry Potter?
Inderdaad, daarbij: de fout ligt bij de jongen zelf want Manhunt is een 18+game dus hij was te jong om het te spelen. Alle verantwoordelijkheid en schuld ligt dus bij Warren.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 10:05   #4
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Inderdaad, daarbij: de fout ligt bij de jongen zelf want Manhunt is een 18+game dus hij was te jong om het te spelen. Alle verantwoordelijkheid en schuld ligt dus bij Warren.
En niet bij zijn ouders?

Is het niet de verantwoordelijkheid van de ouders om te zorgen dat dit spel niet in handen van hun kind valt ...

Dit is een goedkope manier van de ouders om de verantwoordelijkheid af te schuiven.

Onlangs werd Bone thugs n Harmony (een Amerikaanse hiphop groep) aangeklaagd omdat een jongen die zijn school al schietend was binnengelopen en dan zelfmoord gepleegd had, en voordat hij dit gedaan had een liedje van hen (murda, murda) vaak had afgespeeld om zichzelf "op te peppen".

Waar ben je dan mee bezig? ...

Blame the music, blame the game, blame tv, blame ..., but oh god, don't blame yourself ...

Persoonlijk heb ik manhunt al gespeeld (ben 18+ ...), en ik vind het een leuk spel (in zijn genre). Ik kreeg er nochtans geen moordende neigingen van.
Integendeel, ik raakte agressie uit irl (in real life) kwijt door dat spel te spelen, en werd ik relaxter.

Manhunt kan misschien de inspiratie geven hoe men een moord wil plegen, maar kan nooit iemand aanzetten tot moord ...

Frank Dane

Laatst gewijzigd door Eternity : 4 augustus 2004 om 10:28.
Oud 4 augustus 2004, 13:48   #5
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hebben ze dat spel daaropvolgend verboden? Wat een grap...
Of om een andere analogie te maken: hoeveel jongeren zijn er al met een bezemsteel van een dak gesprongen na het bekijken of lezen van Harry Potter?
bedankt voor 't idee, ik kan wel een paar weken ziekenkas gebruiken. M'n excuus zal zijn dat iemand op een internetforum me ertoe aanzette 8)

Ik neem aan dat uw familiale verzekering in orde is Turkje?
Oud 4 augustus 2004, 14:00   #6
Kluizenaar
Vreemdeling

Standaard

Ik had ergens nog in een krant gelezen dat een kind in Turkije na het bekijken van een Pokémon aflevering uit het raam drie verdiepingen naar beneden sprong "omdat hij voor hij sprong dezelfde dingen deed als op Pokémon". En daarvoor hebben ze het programma ginds verboden.

Nog dingen om naar te verwijzen:
* Het omstreden artikel van de Standaard omtrent het feit dat "metalheads vaker depressief zijn".
* In Amerika moordde ooit een 12-jarige jongetje met het geweer van z'n vader de halve school uit. De jongen zou zijn "gehersenspoeld" door op Duke Nukem te spelen. Duke Nukem is ook zo een schietspelleke.
* Ik kan het me niet zo goed meer herinneren maar er is ergens eens een rechtzaak geweest omdat iemand iemand had omvergereden en de basis voor het omverrijden zou liggen aan het feit dat de chauffeur regelmatig Carmageddon speelde. Een aggressief racespelleke.

*kuch*zondebok*kuch*
Kluizenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 14:04   #7
Lordrazer
Vreemdeling

Lordrazer's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lordrazer
Standaard

Ze geven nu wel veel onrechtstreekse reclame voor dat spel he. Velen gaan dat spel nu gewoon gaan aanschaffen omdat het in Engeland verboden is. Was hetzelfde bij Hooligans-Storm Over Europe
Oud 4 augustus 2004, 14:27   #8
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
bedankt voor 't idee, ik kan wel een paar weken ziekenkas gebruiken. M'n excuus zal zijn dat iemand op een internetforum me ertoe aanzette 8)

Ik neem aan dat uw familiale verzekering in orde is Turkje?
Ik vermoed dat ze u eerder in Geel zullen steken, dan dat ze mijn familiale gaan aanspreken

U kunt natuurlijk ook altijd proberen om alle bezemstelen te laten verbieden...
Oud 4 augustus 2004, 14:53   #9
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kluizenaar
Ik had ergens nog in een krant gelezen dat een kind in Turkije na het bekijken van een Pokémon aflevering uit het raam drie verdiepingen naar beneden sprong "omdat hij voor hij sprong dezelfde dingen deed als op Pokémon". En daarvoor hebben ze het programma ginds verboden.

Nog dingen om naar te verwijzen:
* Het omstreden artikel van de Standaard omtrent het feit dat "metalheads vaker depressief zijn".
* In Amerika moordde ooit een 12-jarige jongetje met het geweer van z'n vader de halve school uit. De jongen zou zijn "gehersenspoeld" door op Duke Nukem te spelen. Duke Nukem is ook zo een schietspelleke.

12 is nu ook niet echt een leeftijd om duke nukem te zitten spelen, en zou dit niet eerder liggen aan verwaarlozing van de ouders dan aan een spelletje?
* Ik kan het me niet zo goed meer herinneren maar er is ergens eens een rechtzaak geweest omdat iemand iemand had omvergereden en de basis voor het omverrijden zou liggen aan het feit dat de chauffeur regelmatig Carmageddon speelde. Een aggressief racespelleke.

Een volwassen iemand die iemand omverrijd omdat hij dat in een spelletje speelt?, laat me niet lachen aub.

*kuch*zondebok*kuch*

Inderdaad zondebok, het is nu inderdaad veel makkelijker om het op een spelletje te steken, dan op opvoeding, karakter, of goh, maak dat mee; op jezelf ...

Frank Dane
Oud 4 augustus 2004, 16:10   #10
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Intussen is gebleken dat dat spel niet bij de dader, maar wel bij het slachtoffer is teruggevonden....

Maar dit lijkt idd meer op een zoektocht naar een zondebok dan iets anders. Of het moest zijn natuurlijk dat we nu �*lles gaan verbieden dat (nog veel meer) aanleiding is of kan zijn tot moord: geld, macht, liefde, ...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 17:41   #11
Kluizenaar
Vreemdeling

Standaard

@ Eternity

Mja, dat van Duke Nukem is wat kantje boordje. Maar 12 jaar oud is toch wel net genoeg om te beseffen dat een halve school uitmoorden met je pa's geweer niet "cool" is?
Oud 4 augustus 2004, 18:21   #12
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
@ Eternity

Mja, dat van Duke Nukem is wat kantje boordje. Maar 12 jaar oud is toch wel net genoeg om te beseffen dat een halve school uitmoorden met je pa's geweer niet "cool" is?
Zoals ik al zei, een spel kan je niet aanzetten tot moord, verkrachting, etc, het kan enkel een "zieke" geest inspiratie geven voor zijn "daad".

Frank Dane
Oud 4 augustus 2004, 18:54   #13
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Zo wordt het spel Dungeons & Dragons door sommige fanatieke christenen ook wel eens aanzien als een soort Satanaanbidding...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 19:56   #14
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ Eternity

Welk jong manneke van 12 moordde zijn halve school uit met het geweer van zijn vader? Volgens mij bestaat dat verhaal enkel in de verbeelding.
Oud 5 augustus 2004, 09:03   #15
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat ze u eerder in Geel zullen steken, dan dat ze mijn familiale gaan aanspreken

U kunt natuurlijk ook altijd proberen om alle bezemstelen te laten verbieden...
hey what can I say: ik ben een labiel persoon 8)

en ivm borstelstelen verbieden: een waarschuwingssticker en een disclaimer in de gebruiksaanwijzing lijken me iets realistischer.

Warning: this broomstick is not suited for use as a means of transportation, neither on land, sea or air. Etc

Beetje harde en saaie info...
http://www.realcorporatelawyer.com/faqs/wsl.html
Oud 5 augustus 2004, 09:26   #16
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
en ivm borstelstelen verbieden: een waarschuwingssticker en een disclaimer in de gebruiksaanwijzing lijken me iets realistischer.

Warning: this broomstick is not suited for use as a means of transportation, neither on land, sea or air. Etc

Aangezien we zo weinig mogelijk risico's in de maatschappij kunnen tolereren, stel ik hierbij ook nog voor om deze waarschuwingssticker uit te breiden met volgende opschriften:

Warning: this broomstick is not edible.

Warning: inhaling smoke from a burning broomstick causes lung cancer !

Warning: this broomstick and its manufacturer are not responsible for any acts of sexual perversion committed with this broomstick, nor for any bodily or psychological harm suffered by committing these acts
Oud 5 augustus 2004, 10:45   #17
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Warning: this broomstick and its manufacturer are not responsible for any acts of sexual perversion committed with this broomstick, nor for any bodily or psychological harm suffered by committing these acts

nice one

Frank Dane
Oud 5 augustus 2004, 12:06   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lordrazer
Ze geven nu wel veel onrechtstreekse reclame voor dat spel he. Velen gaan dat spel nu gewoon gaan aanschaffen omdat het in Engeland verboden is. Was hetzelfde bij Hooligans-Storm Over Europe
Just wat uiteindelijk ook maar een voos spelleke was, ... ik heb da ies geinstalleerd omdat het verboden was, ...

regelrechte rommel als get mij vraagt...

Weete dat de Twin Towers ook uit Microsofts Flightsimulator gehaald zijn juist voor de 2002 release.

Een paar weken daarna was de patch al te krijgen op Internet natuurlijk, alles om law-suites te voorkomen...

hmmm, en ik speel wel eens Civilisation, ik heb nochtans geen ambitie de wereld te veroveren...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 12:09   #19
Kluizenaar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Welk jong manneke van 12 moordde zijn halve school uit met het geweer van zijn vader? Volgens mij bestaat dat verhaal enkel in de verbeelding.
Dat is in Amerika gebeurd, daar kan alles.
Oud 5 augustus 2004, 12:44   #20
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is in Amerika gebeurd, daar kan alles.
Ook in Duitsland al hoor.

Frank Dane
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be