![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Wie van de drie?Vandeurzen, Berx en De Crem vaakst gehoorde namenVan onze redacteur
![]() [size=1]Cathy Berx: ,,Ik weet niet of ik het kan en ik weet niet of ik het wel wil.''[/size] [size=1] © rr [/size]BRUSSEL - Spirit, N-VA, VLD, CD&V. Vier partijen op zoek naar een nieuwe voorzitter. Terwijl bij de eerste drie partijen een topkandidaat voorhanden is, is dat niet zo bij CD&V. Bovendien heeft niemand er officieel zin in. GEERT Lambert hoopt in het najaar officieel voorzitter te worden van Spirit. Bart De Wever hoopt hetzelfde bij de N-VA en Bart Somers bij de VLD. Maar wie deelneemt aan de voorzittersverkiezingen bij CD&V, is minder duidelijk. Ook al stemmen de bijna 90.000 leden pas in oktober, het geroezemoes is bezig. Officiële kandidaten zijn er nog niet. Officieel is zelfs niemand enthousiast. Zowel Cathy Berx als Jo Vandeurzen - de topkandidaten - kijkt steevast de andere kant op als het over het voorzitterschap gaat. Zelfs Pieter De Crem, normaal altijd haantje-de-voorste, houdt zich op de vlakte. ,,U weet hoe het bij pausverkiezingen gaat. Diegenen die als papabile in conclaaf gaan, komen meestal als gewone kardinaal weer buiten'', zei hij vorige week in een interview in deze krant. Zelfs op de duidelijke vraag 'bent u kandidaat?', kwam geen duidelijk antwoord: ,,Ik zeg gewoon dat wij te gepasten tijde een conclaaf zullen houden.'' Wat ook weer niet betekent dat De Crem geen kandidaat is. De fractieleider in de Kamer gaat er prat op dat hij haast alle afdelingen van zijn partij persoonlijk heeft bezocht en dus heel veel leden kent. De Crem heeft nog een voordeel: hij heeft een grote bek. Hij kan zijn mannetje staan in de media en in komende tv-debatten met collegevoorzitters als Steve Stevaert en Bart Somers. Toch is die grote bek ook een nadeel. De Crem heeft in het verleden al enkele keren voor zijn beurt gepraat (toen hij het cordon sanitaire op de helling zette, bijvoorbeeld). Het maakte hem binnen de partij erg controversieel. Met het ACW lijkt hij geen te beste maatjes en met minister-president Yves Leterme eigenlijk ook niet. Vroeger bestond een CD&V-voorzitter enkel bij gratie van de premier. De premier - weze het Tindemans, Martens of Dehaene - was de sterke figuur en de CD&V-voorzitter was zijn secondant. Tussen Yves Leterme en de nieuwe voorzitter kan die verhouding anders liggen - een minister-president is tenslotte geen premier - maar een goede verstandhouding is toch een minimum. Aan de verstandhouding tussen Leterme en De Crem is nog werk. De relaties tussen de minister-president en Cathy Berx of Jo Vandeurzen, zijn veel beter. Vandeurzen is op vraag van Leterme interim-voorzitter geworden en Berx was tijdens de onderhandelingen een van zijn medewerkers. Huidig ondervoorzitter Cathy Berx gaat het vaakst over de lippen als nieuwe voorzitter. Zij is inhoudelijk zeer sterk, schreef al meer dan eens mee aan het CD&V-programma en kent de partij stilletjes aan van binnen en van buiten. In het verleden heeft ze bewezen dat ze mensen met een verschillende achtergrond kan samenbrengen, wat mooi meegenomen is in een groot huis als dat van CD&V. Bovendien kan zij als 35-jarige de partij een jonger, frisser imago bezorgen. Dat laatste kunnen andere nieuwkomers als Wouter Beke of Hendrik Bogaert ook, maar zij staan toch een trede lager dan Berx. Nadeel: een partij leiden die met één been in de meerderheid zit (Vlaams) en met één been in de oppositie (federaal), heeft ervaring nodig. En dat heeft Cathy Berx niet - wel in de schaduw, niet op het voorplan. Zij koestert haar imago als studax nog wat veel, zoals vorige week bleek in een interview in De Morgen. ,,Als me gevraagd wordt om even, voor de vuist weg, mijn mening over één of ander voorstel in vijftien seconden te formuleren, dan deins ik terug.'' Berx past er ook voor om zich te profileren als kandidaat-voorzitter. ,,Ik weet dat ik genoemd word'', zegt ze steevast. ,,We zien wel.'' Of: ,,Ik weet niet of ik het kan en ik weet niet of ik het wel wil.'' Topkandidaat is Jo Vandeurzen, huidig interim-voorzitter. Verschillende partijcoryfeeën geven aan dat hij dat interimvoorzitterschap goed invult. Het worden moeilijke maanden met onder meer de communautaire onderhandelingen. De partij heeft nood aan een standvastig figuur. Jonkies in de wei sturen, zou hen en de partij kunnen schaden. ,,Als Vandeurzen kandidaat wil zijn, haalt hij het zonder meer'', valt te horen. Maar wil hij wel? Vandeurzen zelf houdt de boot af. ,,Ik ben geen kandidaat'', zei hij onomwonden in een interview met De Standaard eind juni. Even later zei hij in Het Belang van Limburg ,,Voorzitter? Ik zie me dat niet doen. Ik wil deze formatie tot een goed einde brengen. Daarna wil ik terug naar de Kamer.'' Pose of meent Vandeurzen het? Of wil hij gewoon de handen vrij als zijn partij ook in de federale regering zou belanden? Ook als toekomstig vice-premier wordt hij genoemd. Vandeurzen heeft verschillende troeven als mogelijk voorzitter. Inhoudelijk staat hij erg sterk, hij kent de partij het beste van de drie, hij heeft ervaring zat maar komt toch niet over als CD&V'er van de vorige generatie. Zijn grootste nadeel is dat hij communicatief en mediatiek nog wat te leren heeft. ,,Als hij een camera ziet, loopt hij nog iets te vaak weg', lacht een CD&V-topman. Bron: De Standaard Laatst gewijzigd door Leefbaar Deurne : 9 augustus 2004 om 15:46. |
![]() |
![]() |